Jump to content
Annons

vad är Paralellkomprimering?


alexanderstrandell

Recommended Posts

Annons

Mixa en ljudkälla med en komprimerad ljudkälla, samma ljudkälla alltså.

Till exempel genom att göra en kopia av ett spår (duplicera) och ha den ena komprimerad och den andra okomprimerad.

Eller att genom att lägga kompressorn som en sendeffekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

På en av mina enkla kompressorburkar, en TC C300 multibandskompressor, kan man med en ratt steglöst blanda från bara komprimerat till att blanda in mer och mer av den okomprimerade signalen. Jag har hittils inte fattat vitsen med det, hellre komprimera mindre...

Det kan nog vara bra när man mastrar. På rullbandarnas tid så brukade de vid mastring mixa ner ett stereospår som var hårt komprimerat, sen ett som var mer normal-lite komprimerat. Sen blandade de dessa två stereospår till det slutliga...

Nästa skede var ju förstås mastring o gravering för vinylskivorna... Borde vara lätt att göra samma sak i en DAW.

Link to comment
Dela på andra sajter

På en av mina enkla kompressorburkar, en TC C300 multibandskompressor, kan man med en ratt steglöst blanda från bara komprimerat till att blanda in mer och mer av den okomprimerade signalen. Jag har hittils inte fattat vitsen med det, hellre komprimera mindre...

Har du testat att idiotkomprimera ett trumpaket och blanda in en okomprimerad signal? Det kan bidra till ett sjuhelsikes drag i spelet som jag inte vet hur man ska få till på något annat sätt. Det blir liksom det bästa av två världar 🥰

Har man ingen mixratt på kompressorn så löser man det genom att använda sig av en send istället för en insert, vilket också banar väg för mer mångsidighet i kompressorkanalen. Till exempel kan man ju välja att inte skicka in bastrumman om man tycker att det pumpar för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat att idiotkomprimera ett trumpaket och blanda in en okomprimerad signal? Det kan bidra till ett sjuhelsikes drag i spelet som jag inte vet hur man ska få till på något annat sätt. Det blir liksom det bästa av två världar 🥰

Har man ingen mixratt på kompressorn så löser man det genom att använda sig av en send istället för en insert, vilket också banar väg för mer mångsidighet i kompressorkanalen. Till exempel kan man ju välja att inte skicka in bastrumman om man tycker att det pumpar för mycket.

Har inte testat det, det blir tekniskt krångligt med min porta. Om jag tex skickar ut nåt i en av outboardburkarna och sen tillbaka blir det en viss störig latency. För att få allt att stämma utan latency måste jag bounca allt genom nån av kompressorerna (Finalizern är säkert bättre än c300) i omgångar, det skulle ta flera dar, med så många spår som jag ofta har. Men om vi nån gång kommer till skott och spelar in live med trummor bas o gitarr här i studion, och det blir riktigt bra spelmässigt skulle det nog vara värt att testa. Det jäkliga med det här är att jag märker att för varje dag i min datorfria studio lär jag mig nåt nytt och får mer känsla för fininställningarna, det gör att jag hela tiden vill vänta "lite till" innan jag ger ut nåt på cd... 😐

Fast kunskapstörsten och lärandet är väl nästan det roligaste här i livet. 😎

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hunnit läsa vad alla skrivit men skicka ex. trummor via send till ett annat spår. På det spåret tokkomprimerar du exempel så det vekligen pulserar. Sen lyfter du den komprimerade kanalen lite tills den fettar upp orginaltrummorna. Lätt att få ex. trummor att låta biffiga utan att det kostar en massa db.

Så använder jag det i alla fall. Vissa pluggar har det inbyggt så du kan välja hur många % av det som hörs ut är av den komprimerade versionen. Snyggare att köra separat spår oftast tycker jag.. sen suger jag på att mixa men det är en annan femma 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu skulle blanda en hårt komprimerad trumbuss med en annan trumbuss, ska den senare då verkligen vara helt okomprimerad, eller lite lätt komprimerad? Tänker då speciellt om det är en inspelning med bara trummor, elbas och en ensam elgitarr. Helt okomprimerad slår kanske igenom resten på ett fult sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu skulle blanda en hårt komprimerad trumbuss med en annan trumbuss, ska den senare då verkligen vara helt okomprimerad, eller lite lätt komprimerad? Tänker då speciellt om det är en inspelning med bara trummor, elbas och en ensam elgitarr. Helt okomprimerad slår kanske igenom resten på ett fult sätt?

Beror lite på hur originalinspelningen låter.

Om man parallellkomprimerar så gör man det ofta inte för att forma grundljudet, utan snarare gör man det för att få till ett tjockare och råare ljud överlag. Speciellt rumsljudet och efterklangen kommer fram mycket mer via parallell-komprimering, så ljudet blir fetare och längre, inte lika snärtigt. Original-kanalen, så att säga, är fortfarande vad som innehåller absolut mest anslag och attack. Så vill man forma dom faktorerna kan man småkomprimera original-kanalerna lite med, fast då med en annan kompression än en man lägger på parallell-spåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror lite på hur originalinspelningen låter.

Om man parallellkomprimerar så gör man det ofta inte för att forma grundljudet, utan snarare gör man det för att få till ett tjockare och råare ljud överlag. Speciellt rumsljudet och efterklangen kommer fram mycket mer via parallell-komprimering, så ljudet blir fetare och längre, inte lika snärtigt. Original-kanalen, så att säga, är fortfarande vad som innehåller absolut mest anslag och attack. Så vill man forma dom faktorerna kan man småkomprimera original-kanalerna lite med, fast då med en annan kompression än en man lägger på parallell-spåret.

Som jag tänkte då. Helt okomprimerad närmickning av virveln blir ju väldigt huggigt... Kaggen däremot kan nog gå om trummsien trampar jämt. OH vill man nog oxå ha komprimerad så det blir snyggare crashar + att inte dom tar över från hihat o ride...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag tänkte då. Helt okomprimerad närmickning av virveln blir ju väldigt huggigt... Kaggen däremot kan nog gå om trummsien trampar jämt. OH vill man nog oxå ha komprimerad så det blir snyggare crashar + att inte dom tar över från hihat o ride...

Japp. Det finns många olika sätt att testa och experimentera med. Fast det är ju betydligt lättare att variera och testa på dator 😉

En del kör ner hela trum-mixen till ett stereospår, cymbaler och hela baletten, och sen komprimerar dom skiten ur det spåret (en del använder limiter istället). Andra skickar bara enskilda trumspår, som kaggen, virveln osv för parallell-kompression och lämnar pukor, cymbaler m.m. mer orört. Så det finns många varianter att prova. Cymbaler har ju en tendens att dista och bli trashiga om man komprimerar dom, så .. det är upp till smak och användning. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Lyfter denna gamla tråd istället för att skapa en ny.

När ni säger blanda/mixa de båda spåren, menar ni helt enkelt att låta båda spåren spela samtidigt då och sedan justerar man bara ljudnivån på båda kanalerna tills det låter bra?

Jag antar att det spår eller bus som är hårt komprimerad ska ha lägre volym än orgnialspåret?

Link to comment
Dela på andra sajter

När ni säger blanda/mixa de båda spåren, menar ni helt enkelt att låta båda spåren spela samtidigt då och sedan justerar man bara ljudnivån på båda kanalerna tills det låter bra?

Jag antar att det spår eller bus som är hårt komprimerad ska ha lägre volym än orgnialspåret?

Ja. 2 spår som löper parellellt är ett sätt. Ett annat är att använda 1 spår, med en kompressor/limiter som har en mix-kontroll, alltså typ en dry/wet-ratt där man kan ratta in hur mycket av kompressionen visavi originalet som ska höras.

Man blandar så man känner sig nöjd. Om det innebär att den komprimerade eller o-komprimerade signalen ska va högre eller lägre, det finns det nog ingen tumregel om. Skulle dock gissa att de flesta sätter komprimerade signalen lite lägre än originalet.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen mästarmixare heller, men paralellkomprimering har tagit mig ett stort steg framåt mot bättre mixar. Parralellkomprimering kan man nästan göra på enskilda spår i taget, för att man gör att de låter mer som man egentligen förväntar sig att det ska låta direkt från torrinspelning.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...