Jump to content
Annons

Att tänka på inför extern mastring?


ManJIT

Recommended Posts

Hupp!

Jag håller på att förbereda för extern mastring av tolv låtar, gitarrbaserad pop med lite inslag av jazz och blues. Som jag gör just nu så skapar jag en katalog per låt som innehåller:

  • Stereomix utan eq på masterbussen
  • Stereomix med den eq jag normalt har haft vid egen mastring, oftast en mild high shelf
  • Fem stems per låt:
    • Trummor
    • Bas (gitarr och ev syntbas)
    • Gitarrpaket (akustiska och elektriska, inkl ev solo)
    • Sångpaket (lead, dubbar, stämmor, Oh/Ah-körer)
    • Övrigt, t ex pads, stråkar, bruspålägg, synt-leads

Är det något jag bör tänka på generellt? Verkar mina stems rätt? Ska jag lägga till mina egna master-filer?

Tacksam för input.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det tycker jag ser bra ut. Om alla vore lika seriösa som Du då dom skickar sitt material för mastering vore det ju inga problem. 🙂

Men i slutändan tycker jag du ska tala med dom utvalda masteringsföretagen om hur dom vill ha det. Har du redan en given masteringsfirma eller kommer du att begära offert?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte kommit överens med mastringsteknikern om att skicka stems tycker jag inte du behöver göra det. Det kan dock vara bra att ha en instrumental och en vokal mix i beredskap ifall det blir aktuellt med justeringar mellan sång och instrument. Eller att någon vill remixa, eller att någon låt ska användas i film (då vill dom ofta använda instrumentalen).

Egen mastring och mix med egen eq-kurva verkar onödigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...