Jump to content
Annons

Bra och prisvärd monitorkontroll/switch?


ramoand

Recommended Posts

Skulle behöva en enkel switch för att växla mellan mina monitorer och datorhögtalare. Har kollat lite på Mackie Big Knob men är för dyr för bara detta.. Skulle vilja ha nåt billigare runt 500-1000:-. Har också kollat på SM Pros grejer men dom är också lite för dyra..

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tackar så mycket för tipsen! Dock är dom en aning för enkla och jag funderar faktiskt på att skaffa en riktig kontrollenhet. Har som sagt tittat på SM Pro M-patch 2/V2/2.1 och Mackie Big Knob. SM Pros är billigare men jag gillar inte designen riktigt på dom då dom inte är vinklade (förutom 2.1) som Big Knoben...

Påverkar dessa kontrollenheter ljudet någonting? Kan jag koppla in mina AKG K601 utan extra hörlursförstärkning?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror den här är skitbra:

http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_mpatch_2.htm

Den ger ett extra hörlursuttag på köpet...

Jag har varianten för ett monitorpar, den är helt passiv och påverkar inte ljudet alls.

http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch.htm

Nånting där ljudet passerar nån sorts elektronik skulle jag aldrig vilja ha, det påverkar alltid ljudet mer eller eller mindre. Det ljud man får ut ur dator eller ljudkort blir ju samma ljud som kommer att hamna på den slutliga filen/CDn, så att köra lyssningen igenom någon mer elektronik kan det inte finnas nån anledning till.

Link to comment
Dela på andra sajter

varför inte bara stoppa i datorhögtalarkabeln i hörlursuttaget när du vill växla?

Jovisst det skulle jag ju egentligen kunna göra. Men det känns lite goare med en kontroller på nåt sätt.. haha.

Sen har jag tänkt ha datorn i rummet bredvid för att slippa ljudet från den och jag kan inte ha en 10m firewirekabel (om jag förstått saken rätt) till mitt ljudkort så därför tänkte jag ha en kontroller på skrivbordet.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

SM Pro Audios monitorkontroller är passiva attenuatorer och det enda som är aktivt i dem, är hörlursförstärkaren. Fördelen är att en sådan aldrig tillför brus eller distorsion, som det kan bli i aktiv elektronik.

Jag har själv kört med den äldsta versionen, som heter M-Patch och är utan hörlursförstärkare, och den har funkat kalasbra. Bytte nyligen till en SPL MTC efter att också ha övervägt Mackie Big Knob, men även om Big Knob är gedigen och bra, så tyckte jag att SPL kändes mer rätt för mig (dubbelt så dyr, men det är smällar man får ta... 😉).

Min gamla M-Patch är för övrigt till salu eftersom jag inte behöver den längre, om någon är intresserad... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror den här är skitbra:

http://www.thomann.d...io_mpatch_2.htm

Den ger ett extra hörlursuttag på köpet...

Jag har varianten för ett monitorpar, den är helt passiv och påverkar inte ljudet alls.

http://www.thomann.d..._nano_patch.htm

Nånting där ljudet passerar nån sorts elektronik skulle jag aldrig vilja ha, det påverkar alltid ljudet mer eller eller mindre. Det ljud man får ut ur dator eller ljudkort blir ju samma ljud som kommer att hamna på den slutliga filen/CDn, så att köra lyssningen igenom någon mer elektronik kan det inte finnas nån anledning till.

The thing about the ATTY (and all passive devices) is they can be transparent and they can be colored, it all depends on how long and how good your cables are, what load (impedence) your amp wants to see, and what level you're running the pot at.

 

Well designed, modern amps may do fine being fed by a passive attenuator that puts out, say, a 10k load. BUT, the problem that I and Brad (who did the schematic for the Main Gain and Function Junction) and other designers have come across time and again is that a great many modern devices are not actually well designed in all the ways they could be. I won't speculate on why this is because it doesn't matter... what mattered was that our device work with them all, flawlessly, regardless of their shortcomings.

 

As such, what we found was that passive attenuation, while inexpensive and straightforward, as often as not suffered from frequency response and noise issues when used with a good deal of gear that people use everyday.

 

Even though it runs counter to common sense: in my experience, a no-compromise active circuit made with top quality components throughout will outperform a passive one when it comes to fidelity and lack of distortions. There's a reason the Avocet, Dangerous, Grace, and other boxes are active and expensive: they are squeaky clean and that purity can be relied on no matter what you're hooking them up to.

Link to comment
Dela på andra sajter

Passive rules. 😎

Edit: Halvoff-T: Jag kör med passiva högtalare, min passiva volym sitter mellan portan och yamaha stereoförstärkaren. Så den dag jag vill koppla in ett till högtalarpar så gör jag bara det och använder högtalarswitcharna på stereoförstärkaren om jag vill ha bara ett par eller bägge högtalarparen. En liten extra finnes med passiva monitorer...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

SM-Pro M-patch 2.1 va helt slut hos min lokala musikbutik så jag kunde få köpa SM Pro M-patch 2.1 till ett bra pris istället. Funderar på att köpa den och de högtalarna från logitech:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorhogtalare/LTZ523DARK/logitech-z523-datorhogtalare

Idag kör jag med mina AKG K601 och Adam A7X, men tänker att det skulle vara gött med ett extra par högtalare som man kan testa sina mixar i. Va tror ni, är det värt eller onödiga pengar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...