Jump to content
Annons

kemper vs. topedor live vs. torpedo c.a.b


Terror

Recommended Posts

Ja, vad säger ni? Står i valet af das kvalet.

Kemper profiling amp har ju allt. Du behöver ingen topp, ingen låda.. bara tuta och köra! Sen kan du ladda ner över 2000 gratis profiler från diverse communitys. Men sen har du priset.. runt 13 000kr. Och inte finns den som rackmodell heller. Utan endast som en stor gammal köksradio.. från star trek.

Sen har vi totpedo live. Cab similator. Här måste du ha topp. Men kan också här ladda ner massvis med presets. Priset ligger runt 7000kr och den finns i rackformat.

Sen har vi totpedo c.a.b som är en stompbox modell av live. Jag tror att den har ungefär samma spec som live. Jag är osäker.. någon kanske kan tala om? Priset ligger däremot på runt 4000kr.

Så vad säger ni? Vilken är mest värd att lägga pengar på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Fördelen med Kemper är att du kan välja olika toppar och lådor. Dyrare? Jovisst men har man råd...Sen är det många som har gnällt att den inte finns i rackformat. Nu säger jag inte dig. Men om du tänkt lira live så spelar det ju ingen roll om det är rack eller star treklåda. Finns ju flertal som använder den live redan. Ser att den är ca 200:- billigare på musikbörsen än tysken, som har höjt priset en tusing när jag köpte.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fördelen med Kemper är att du kan välja olika toppar och lådor. Dyrare? Jovisst men har man råd...Sen är det många som har gnällt att den inte finns i rackformat. Nu säger jag inte dig. Men om du tänkt lira live så spelar det ju ingen roll om det är rack eller star treklåda. Finns ju flertal som använder den live redan. Ser att den är ca 200:- billigare på musikbörsen än tysken, som har höjt priset en tusing när jag köpte.

Jag ska ju inte spela live iof 🙂 men ja du har rätt. De är ju de där med priset som spökar. Lägg på de dubbla och du kan välja toppar.. de är iof värt de om man vill ha massa andra toppar.

Kempern kommer väl snart som rackversion?

När och för hur mycket? (om du ska uppskatta)

Kan dem verkligen packa ner hela den där apparaten i rackformat?

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kempern kommer väl snart som rackversion?

Det har varit prat om det länge men de har aldrig officiellt bekräftat det. Vi får väl se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade klappat till på Kempern i din situation. Den får såpass många bra omdömen bland folk jag brukar diskutera dessa saker med, så den lär vara riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade klappat till på Kempern i din situation. Den får såpass många bra omdömen bland folk jag brukar diskutera dessa saker med, så den lär vara riktigt bra.

Ja det lutar ju mot den.. absolut. Det som lockar med Torpedo Live är priset och att den finns i rackformat. Det är ju det. Halva priset, och rackmodell.. vs dubbla priset, stor klump, men endless med cabs OCH toppar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och som sagt var rack eller inte spelar ingen roll. Att den är ful som den är, tja det skiter jag i. Den låter bra och det enda som räknas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och som sagt var rack eller inte spelar ingen roll. Att den är ful som den är, tja det skiter jag i. Den låter bra och det enda som räknas.

du har så rätt så rätt. Smådetaljer! Förutom priset då.. de är ju inte en sån lite detalj. Men men, dumt att snåla på sig själv! Dumt att dö rik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Visst kan man tycka att det är ett högt pris men om man jämför med vad man får är det faktiskt billigt. Plus inget problem med rum, grannar etc. Effekterna som finns med är däremot inte mycket att hoppa högt för. Vill man ha bra effekter så får man införskaffa det på annat håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det lutar ju mot den.. absolut. Det som lockar med Torpedo Live är priset och att den finns i rackformat. Det är ju det. Halva priset, och rackmodell.. vs dubbla priset, stor klump, men endless med cabs OCH toppar.

Förstår dig helt. Måste dock poängtera att den inte är så stor som man kan tro. Betydligt mindre, faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja, det är klart. De ska väl kränga så många köksradios som möjligt innan det är dax för rackvarianten 🙂

Precis. Jag har kaptens Kirks köksradio här. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som har en Kemper, skulle inte ni kunna spela in 2 klipp. Ett där ni spelar in via riktig cab + mic alt riktig topp + kemper in i ljudkortet. Och det andra klippet med endast Kempern in i ljudkortet.

Skulle vara kul att höra skillnaden. För det är så jag kommer använda min (när jag köper den). Ingen riktig topp.. utan endast gitarr -> (eventuellt någon OD) -> Kemper -> ljudkort -> dator

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Men hur är ljudet? Är det som the real deal?

Vissa säger att de är helt identiska och andra inte riktigt men väldigt nära. Det är mest nog frågan om tycke och smak. Sen är det inte direkt någon nyhet att gitarrister är de mest stockkonservativa av alla musiker till annat som inte är riktiga stärkare. Accept använde kemper på en eller två låtar på senaste plattan, Testament likaså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ni som har en Kemper, skulle inte ni kunna spela in 2 klipp. Ett där ni spelar in via riktig cab + mic alt riktig topp + kemper in i ljudkortet. Och det andra klippet med endast Kempern in i ljudkortet.

Skulle vara kul att höra skillnaden. För det är så jag kommer använda min (när jag köper den). Ingen riktig topp.. utan endast gitarr -> (eventuellt någon OD) -> Kemper -> ljudkort -> dator

Eftersom jag inte har någon riktig stärkare så går det bort. Men den här lilla videon kan ge en vink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte har någon riktig stärkare så går det bort. Men den här lilla videon kan ge en vink:

http://www.youtube.com/watch?v=W-tjG4JTe4c

När han spelade med Kempern, var det då Kempern som topp kopplad till lådan, eller var de Kempern rakt in i kortet? det är det som är det intressanta för mig 🙂

Just det där hur den presterar rakt in i kortet UTAN låda 🙂 Om de blir lika bra som med låda + sm57.

För det känns som bortkastade pengar om de är typ "Har du ingen låda? Då blir de typ lika bra som med impulser. Du måste fortfarande ha en bra låda med en sm57 för att den ska låta bra. Kemper funkar alltså bra som en topp". You get what I mean? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nej inte alls. Du har ju topp och låda i den och impulser är totalt onödigt och låter det sämre, tunnare och då får du bara statiskt ljud vilket är motsatsen till cabs i kempern. Varför skulle man köpa en kemper bara för att köra med impulser?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej inte alls. Du har ju topp och låda i den och impulser är totalt onödigt och låter det sämre, tunnare och då får du bara statiskt ljud vilket är motsatsen till cabs i kempern. Varför skulle man köpa en kemper bara för att köra med impulser?

Nej dude du missförstod mig. Jag menade inte att man skulle köra med impulser. Men det jag undrar helt enkelt är om den låter LIKA bra rakt in i kortet, som genom en riktig cab och SEN in i kortet. Förstår du? 🙂

Och det jag tänkte var att om den lät lika "bra" som vanliga impulser, om du kör den rakt in i kortet så är det ett dåligt köp imo 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När han spelade med Kempern, var det då Kempern som topp kopplad till lådan, eller var de Kempern rakt in i kortet? det är det som är det intressanta för mig 🙂

Just det där hur den presterar rakt in i kortet UTAN låda 🙂 Om de blir lika bra som med låda + sm57.

För det känns som bortkastade pengar om de är typ "Har du ingen låda? Då blir de typ lika bra som med impulser. Du måste fortfarande ha en bra låda med en sm57 för att den ska låta bra. Kemper funkar alltså bra som en topp". You get what I mean? 🙂

Får mer och mer känslan att du inte riktigt greppat konceptet med Kempern, no offense. 🙂

Poängen är ju att helt och hållet skippa allt vad toppar, lådor och mikrofoner heter i hårdvaruform och endast använda Kemper med profilerna och därigenom exempelvis kunna få det ljud snubben har i videon att lira med hemma på sin egen Kemper.

Att använda impulser tycker jag känns lite överflödigt i detta sammanhang, men visst, sitter du med ett gäng du tycker låter asbra och inte har hittat en profil som tar dig hela vägen så går det kanske att koppla bort den delen av profilen och trycka in dina egna impulser...men om det får du fråga de som äger Kemper'n. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej dude du missförstod mig. Jag menade inte att man skulle köra med impulser. Men det jag undrar helt enkelt är om den låter LIKA bra rakt in i kortet, som genom en riktig cab och SEN in i kortet. Förstår du? 🙂

Och det jag tänkte var att om den lät lika "bra" som vanliga impulser, om du kör den rakt in i kortet så är det ett dåligt köp imo 🙂

Så med andra ord är du inte helt nöjd med impulserna?

Tänk på att Kemper profilerar hela signalkedjan vid den givna inställningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nej jag hatar impulser! De är därför jag startade tråden såklart 🙂 Jag vill därifrån. Anledningen till att jag frågar hur den är rakt in i kortet Vs. in i en cab och sen till kort är för att jag sätt youtube-klipp där folk har kört ut den till en låda, istället för kortet. Det var därför jag undrar. Jag förstår konceptet med den.

Men om jag har förstått det rätt så är det alltså

Gitarr > Kemper > ljudkort \

.................................................................... - Lika bra om inte exakt samma ljudkvalite

Gitarr > Kemper > Cab > sm57 > ljudkort /

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarr > Kemper > ljudkort \

That's the way to go! 🙂

.................................................................... - Lika bra om inte exakt samma ljudkvalite

Gitarr > Kemper > Cab > sm57 > ljudkort /

Vad gör Kemper där?

Menar du inte Marshall, Fender eller dylikt i dess ställe?

För det är ju så de är profilerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en Kemper i Lördags. Jag har aldrig testat spela in riktigt stärkare men jag har kört med Guitar rig 4, amplitube, testat recabinet och andra IR impulser.

Om jag jämför GR4, Amplitube3 och andra liknande program med Kempern så är det enorma skillnader.

Innan kunde jag sitta i timmar och försöka ratta fram bra ljud, dubba 50x gånger utan att bli riktigt nöjd. Med Kempern tycker jag att de flesta presets låter riktigt bra redan från början och jag behöver knappt eq:a.

Dessutom tycker jag den ser riktigt häftig ut i min lilla studio. Den är häftig 🙂

Dem andra två grejerna du nämner har jag tyvärr ingen koll på alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...