Jump to content
Annons

Wellness presenterar sig


wellness music

Recommended Posts

Halloj Studioforumet!

Jag tycker ju att det är så kul att få reda på lite mer om vad som gömmer sig bakom nicken på alla kollegor här på forumet, så därför kommer här en liten presentation av mig 🙂.

Jag är från början norrlänning och växte upp på landet utanför Umeå. Fick tidigt ett stort teknikintresse och vill minnas att jag började skruva i bilar långt innan innan jag började skolan. Runt den tiden byggde jag bl.a. en elektrisk bladvändare av gamla vindrutetorkarmotorer till mina motortidningar.

Skolan sket jag fullständigt i. I stället höll jag på med att bygga båtar, flygplan och bilar (amerikanska streetrods) mm. Hemma var det mycket musik och jag hade turen att tidigt få börja spela med skickliga musiker så det var bara att hänga på och öva och traggla på. Musiken tog allt mer överhand och vi fick till slut skivkontrakt med ett riktigt skivbolag i stora stockholm - MÄÄÄKTIGT tyckte vi alla i bandet!!! Vi fick ta ledigt från skolan för att spela in (jag behövde i och för sig inte eftersom jag ändå nästan aldrig var där (ha ha). Kommer ihåg hur jag bokstavligen blev trollbunden av inspelningsstudion med flytande rum, Pink Floyds gamal mixbord och allt det där. Det var nog här mitt intresse för ljudteknik och akustik föddes.

Tror det var vi och Heavy Load som var de första svenska metalbanden som började ge ut skivor. Tre plattor blev det och inte en spänn i royalty naturligtvis (klassiker!!! 😛 ) .

Flyttade sedan till Stockholm i mitten på 80-talet för att satsa på musiken. Spelade runt på hårdrockscenen där under några år och fick mycket kontakter inom branschen. Fick sedan kontrakt med ett management i LA -87 och åkte över med gitarren och en avbruten tandborste i fickan. Spelade där under ett år och medverkade på några album. Lyckades inte fullt ut med det jag tänkt mig så jag fick helt sonika åka tillbaka efter ett år med självförtroendet mer eller mindre i botten.

Galen entreprenör som jag är började jag dock smida på nya planer under resan tillbaka. Kommer ihåg att jag hade 80 spänn när jag kom tillbaka till Arlanda. Började jobba i en studio som tekniker och senare fick jag ta över masteringsarbetet där. Under den tiden fick jag lära mig så otroligt mycket om studiobygge, rullbandare, rörgrunkor - ja hela kitet. Det var nog den mest lärorika perioden i mitt liv och mina mentorer far&son Eweröf har jag så otroligt mycket att tacka för.

Efter några år byggde jag min första egna studio där jag jobbade mycket med produktionsmusik. 1993 startade jag WellnessMusic (som firar 20-års jubileum nästa år!) och i den vevan byggde jag hus med tillhörande studio. Startade även upp bolaget i USA 1999 men det gick i putten efter några år. Också det en lärorik period av mitt liv.

Idag jobbar jag som akustikkonsult / säljare för ett akustikföretag och driver skivbolaget vid sidan om. Håller på att bygga en studio som ska erbjuda bl.a mastering och mixtjänster så snart den blir klar.

Musikaliskt så är jag verkligen allätare, klassisk musik, metal eller House spelar ingen roll bara musiken berör mig på något sätt. Mina starkaste rötter har jag nog dock i bluesrocken.

Ojj, det blev långt det här men nu vet ni lite mer om snubben bakom gitarren (som jag för övrigt inte har kvar längre) 🙂 .

Hejja / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Välkommen hit, Wellness.

Hoppas att du ska trivas här. Ett tips om du bygger studio är att kika runt bland byggtrådarna om du behöver hjälp med någonting 🙂

😉😛😄

Skämt åsido; du är en stor tillgång här på forat! Kul att få veta lite mer om dig.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att få reda på lite om dig - och du vet redan att du är hjärtligt välkommen och verkligen uppskattad för de kunskaper som du bidrar med i forumet. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen hit, Wellness.

Hoppas att du ska trivas här. Ett tips om du bygger studio är att kika runt bland byggtrådarna om du behöver hjälp med någonting 🙂

😉😛😄

Skämt åsido; du är en stor tillgång här på forat! Kul att få veta lite mer om dig.

Vänligen,

CHAE

Tack snälla CHAE! Kollar då och då i kunskapsskatten Gilbert lämnade efter sig 🙂

Kul att få reda på lite om dig - och du vet redan att du är hjärtligt välkommen och verkligen uppskattad för de kunskaper som du bidrar med i forumet. 🙂

Tack detsamma Claes!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Björn – skriv en bok för helvete! Baggis! 😉

Härlig story. Skulle inte förvåna mig att vi faktiskt har träffats...

Nämen det är ju DU som ska skriva en bok ju. När släpps den? Jag vill köpa!!!

Välkommen om än sent iom att vi har sett dig ett tag här nu, fin presentation.

Tackar tackar BurninSven! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid kul att veta mer om personen bakom. Vilket var det där första bandet ni fick kontrakt med?

Härligt att ha dig här, du är en stor tillgång!!

Tack snälla!! Plockade från tuben några band jag spelade i på den tiden. Allt från replokalsinspelningar till reverbdränkta studioinspelningar 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=y6VhYY2vQYg

http://www.youtube.com/watch?v=hmHMaxIErZY&playnext=1&list=PL79075B06C35DDCAC&feature=results_video

http://www.youtube.com/watch?v=YuGQme73eOI&feature=relmfu

http://www.youtube.com/watch?v=G14217RGIjc&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=ElWr5eGZ7x4

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

"Fly Away" med Mogg hade man ju inlirat på kassettband från den tiden man följde Rockbox i P3 slaviskt...rullade många gånger i bandaren kan jag säga. 🙂

Öviksbo som man är, och student som man var på den förberedande konstskolan i Umeå under ett år på åttiotalet, så hade man ju hört talas om Mogg.

Visst var det väl så att ni bodde i Stockholm under tiden som "Fly Away" spelades in?

Har banne mig för mig att jag har intervjun inspelad också, det snackades om att bandet levde på en fiskpinne om dagen eller nåt, känns detta igen?

Man trodde ju lite grann att i och med "Fly Away" så skulle det börja smålossna för Mogg, men det verkade inte hända så mycket mer efter den singeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Fly Away" med Mogg hade man ju inlirat på kassettband från den tiden man följde Rockbox i P3 slaviskt...rullade många gånger i bandaren kan jag säga. 🙂

Öviksbo som man är, och student som man var på den förberedande konstskolan i Umeå under ett år på åttiotalet, så hade man ju hört talas om Mogg.

Visst var det väl så att ni bodde i Stockholm under tiden som "Fly Away" spelades in?

Har banne mig för mig att jag har intervjun inspelad också, det snackades om att bandet levde på en fiskpinne om dagen eller nåt, känns detta igen?

Man trodde ju lite grann att i och med "Fly Away" så skulle det börja smålossna för Mogg, men det verkade inte hända så mycket mer efter den singeln.

Jäklar vilket minne du har!! Det stämmer bra det där. Vi var väldigt nära på att få kontrakt med Chrysalis men icke sa nicke. Mogg var ett bra liveband med fyrstämmig sång och en grymt bra frontman i Johnny Lindqvist.

Under den där tiden levde vi verkligen rock´n roll. Det enda som existerade var musiken. Vi var nog en slags typ av överlevnadskonstnärer tror jag. Själv bodde jag i en minimal etta och livnärde mig på fiskpinnar som jag körde i brödrosten. Lägenheten hade heltäckningsmatta och det tog två år innan jag skaffade dammsugare. Syrran kom på besök och tyckte att hela upplägget var allmänt ofräscht.

Okey, det var lite om mig det. Nu är jag ju otroligt nyfiken på att få höra lite om er andra. Vad gjorde att ni kom in på musiken, några milstolpar inom musiken osv.

Väntar med spänning!!! 🙂

// Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hehe.. Välkommen hit Björn och jättekul läsning.. har fattat det när man tar sig tid att läsa presentationer att man har en ganska liten bild av vad alla bär med sig för erfarenheter och din resa verkar ha innehållt en hel del lärorikt.

Vem av pudelkillarna var du? 😄

P. s Var själv en pudelkille genom hela lumpen i ren protest mot majorer och fanjunkare.. klippte mig kort på Muckardagen.. haha.. retade en och annan kan jag säga..

Lycka till med det du företar dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Kul att läsa, håller med tidigare inlägg. Skriv en bok. Själv höll jag på tidigare på 80 talet med kom ingenstans och gjorde generaltabben. Lade ner allt och klippte mig samt växte upp. Trodde jag....... 😄

Skämt åsido. Kanonkul att både läsa och se. Mogg minns man som sagt... 🙂

Redigerat av pile63
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...