Jump to content
Annons

Bra elbas kompressor


denZne

Recommended Posts

Annons

TLA-50 som basshole skrev, den är skitbra på sång med, vill du komma billigare undan har du klassikern Symetrix 501 peak rms compressor-limiter som jobbar i 2 steg vilket är det bästa sättet att tämja bas, den kan du hitta för runt 1000-1500:- på ebay, lovordad på basforum och undertecknad intygar ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

För några år sen använde många en sån stereokompressor som jag har, en Rane DC24, den går att koppla som tvåvägs delningsfilter, så ena halvan komprimerar de lägre frekvenserna (valbart) och tvärtom. Finns en hel del baskommentarer att googla fram på den.

http://www.ovnilab.com/reviews/dc24.shtml

Mer här, även Symetrix är på tapeten.

http://www.talkbass.com/forum/f36/rane-dc-24-symetrix-525-a-322757/

Jag har både DC24 och en DBX166XL, DC24 är av högre klass tycker nog de flesta, DBXen distar en del på sång i jämförelse, men funkar bra på pukor, så den kan vara ett alternativ den med. Men knappast i klass med en Summit Audio.

Grymt bra är en Joemeek VC1Q den är helt j-a enorm, har även den, färgar lite snyggt, har allt man vill ha av en channelstrip (utom gate tyvärr) Joemeeks optokompressor är den största skillnaden tror jag. Det där fattar man först när man hör det, den har även en skitbra eq och enhancer som om man använder den försiktigt kan ge lite ton och liv åt både murriga röster som min och elbasar. Snacka om att det är skitenkelt att få fram djupaste regeeabasen med den. Den här har varit till salu ganska länge, finns den kvar går det kanske att pruta lite. Det är samma som jag gav för min, tycker den är värd långt mer, så j-a underbar:

http://www.blocket.se/stockholm/Studiorensning_41189099.htm?ca=5&w=3&last=1

Den kompressorn är en raritet, byggs ej längre, och är sällan till salu. Köp den direkt, världsklass även till sång. En burk som klarar de riktigt djupa bastonerna.

Här finns en billigare o enklare Joemeek som jag aldrig testat.

http://www.blocket.se/malmo/Mikckpreamp_JoeMeek_41720131.htm?ca=5&w=3

Elbasen är det viktigaste av allt ta mig fan.

Började som kontrabasist - 55 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Aphex Expressor 651 och 661 !!!

Otroligt bra kompressor för alla ändamål. Begagnade för runt 3000-4000 kr.

Vi har 4 stycken och dom används ihop med mycket dyrare burkar.

Tycker den presterar lika bra som våra Distressors.

Gamla som gatan men riktigt grymma och har en riktigt snabb attack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns en billigare o enklare Joemeek som jag aldrig testat.
Har köpt för mikpreampens skull, och kompressorn kom på köpet liksom.

Jag har mest sett den kompressorn som ett "skyddsnät" till skrikande sångare under inspelningen. 😉

Om du vill höra kan du skicka ett ljudspår så kan jag köra några varv genom ThreeQ med olika inställningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

DBX 160 är OK men man hör alltid när den jobbar, ger en hörbar kompressionseffekt

och den tappar både bas och diskant när den pressar mer än 4-5 dB.

Har haft FMR RNC länge men totalt tröttnat på dom, hyfsad i supernice mode men

attack och release tiderna blir nästintill obrukbara (den blir lååångsam) samt

andra irritationsmoment. Billiga och prisvärda men booooring.

Link to comment
Dela på andra sajter

DBX 160 är OK men man hör alltid när den jobbar, ger en hörbar kompressionseffekt

och den tappar både bas och diskant när den pressar mer än 4-5 dB.

Har haft FMR RNC länge men totalt tröttnat på dom, hyfsad i supernice mode men

attack och release tiderna blir nästintill obrukbara (den blir lååångsam) samt

andra irritationsmoment. Billiga och prisvärda men booooring.

Känner igen det där. Jag hade min DC24 i liveracken i många år, ena kanalen till sången, den andra till elgitarren, lyssning live i studiolurar, så jag har fått superkoll på att ställa in komprimeringen. Enär det var så drygt att flytta den in i studion när den behövdes där skaffade jag en DBX 166XL till liveracken, den duger på krogen, men det hörs tydligt hur den jobbar o smådistar i jämförelse med både DC24, Joemeeken min fjärde burk, en TC multibandare. Ska det vara klass ska man ev skippa DBX...

Nu har jag även DBXen i studion, den funkar fint på pukorna, och är utan kompressor i liveracken. Stön...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker färgningen hos dbx 160 funkar på bas. Men som Kubeijs skriver kan det bli lite tunnt om man pressar för mycket. En modell som ger liknande effekt är halvrackaren dbx 163. Den har en högimpedansingång på framsidan och brukar gå för runt tusenlappen beggad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har köpt för mikpreampens skull, och kompressorn kom på köpet liksom.

Jag har mest sett den kompressorn som ett "skyddsnät" till skrikande sångare under inspelningen. 😉

Om du vill höra kan du skicka ett ljudspår så kan jag köra några varv genom ThreeQ med olika inställningar.

Tack för erbjudandet, (om det var mig och inte TS du tänkte på) men nu får det vara nog med kompressorer i kåken. Har fem om jag räknar med Finalizern. Fast kanske jag borde skaffa en RN till liveracken ändå? Hatar att sjunga utan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...