Jump to content
Annons

Vad bör/kan man använda på masterkanalen


Soxic

Recommended Posts

Mikey, vem har egentligen hoppat på dig? Den som påhoppar allt och alla speciellt Cutting Room är ju du. Du är säkert en bra tekniker och människa, men det du skriver här verkar litet väl aggressivt. Skriver det i all välmening, alla dina arga inlägg ger dig inte fler jobb.

Jag har inte med det att göra, men nog fan super du för mycket? Ta en helnykter månad så blir nog dina inlägg vänligare. Och då kan du säkert på ett bättre sätt få fram att du faktiskt har ett bra musiköra + bra manicker att skruva med. Alkohol är rena döden ju.

Allas vän - 55

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 188
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Någonstans i början på den här förbannade tråden fanns det en fråga, så tänkte svara på den i all lekmannamässighet:

De gånger jag mastrar - alltså processar en stereofil som ska bli färdig - så gör jag det i älskade SONAR X1. Ur en psykosomatisk, eller psykologisk aspekt är det förstås bättre om andra öron gör det, men jag försöker ta nå'n dag från mix till stereofilspul för att fjärma mig. Oftast en 2bus-kompressor (SSL-modulering) som plockar av någon dB i början. Multibandskompressor C4 från Waves kan följa, DMG Equality eller en linearphasemodell'sEQ ovanpå det. Möjligen en rullbandsemulator och kanske annat pul innan limitering med L2 vanligtvis. Ser över frekvenser o RMS med ngt analysverktyg. Gör jag nå't i lurar så har jag ofta Redline Monitor på i slutet av kedjan som ska försöka skapa en monitorupplevelse i stället för en hörlurssådan. Går nog ifrån detta nu dock. Försöker ref.lyssna på tre olika ställen, om det nu hjälper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att presets (skapade av sk "proffs") är skitbra för proginners som mig själv. Jag kan öppna en, kolla vilka inställningar som gjorts, bypassa vissa saker, analysera och skaffa mig en uppfattning om hur dem tänkt och gått tillväga. Utifrån det kan jag senare skapa mina egna presets och mastringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är som Claes och jobbar helst i Wavelab för att komma ifrån problemet med att jag annars aldrig känner att jag fattar "rätt" beslut som gör att låten blir klar... jag har endast en UAD 2 Precision limiter på masterbussen under mix för att få en indikering på nivåerna. ( i Cubase alltså)

Wavelab 7 har fått många bra funktioner som man inte hittar i Cubase 6.5 vilket gör valet mycket enkelt. Wavelab 6 däremot så kunde det nästan kvitta.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

OMFG...

Mastering var (är!) den process som handlade om att färdigställa produkten och hålla sig inom vad vinylen faktiskt klarade av. Att slägga på multibandskompressorer på masterbussen som de flesta glada amatörer tror är ekvivalent med att mastra börjar bli lite tröttsamt. Hela poängen med mastering handlar inte om den enskilda låten utan om att sy ihop den helhet som är tänkt slutprodukt. Det kan handla om komprimering, eq, limitering etc. men också PQ-kodning, ISRC osv. Att mixa ner till mp3 genom C4 och L2 och kalla det mastering? Nej!

För egen del gör jag det sista uteslutande i Wavelab. Beroende på vad jag har för idéer kan en del arbete ske i Pro Tools, men det handlar alltid om slutmixarna, som ALDRIG är mixade genom limiters utan oftast en busskompressor om det är det soundet jag sökt i mix.

Idag handar det inte om andra "öron" än att mixa men eftersom det är ljudets sista steg så blir masteringen en kvalitetssäkring. En rutinerad masteringstekniker i ett bra rum med bra prylar har bättre förutsättningar att leverera en produkt som håller bra i många system.

När jag mastrar använder jag typ aldrig multibandskompressorer. Dessa åker fram om jag får problem med något. Ofta startar jag med ett filter för att tömma bort onödig bas. Kompressor och eq i någon ordning, ibland två av en sort med den andra emellan. Sony Inflator ibland för att generera ett uns av över-/undertoner. Sist en Limiter. Jag gillar Sony's (Sonnox).

Redigerat av Kryckan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Om man säger så här...jag kommer inte skicka iväg min mix för mastring och jag kommer inte "mastra", utan vill göra "mastringen" på masterkanalen i Cubase. Det må kanske inte vara enligt "regelboken", men det är så jag jobbar. 🙂

Vad kan rekommenderas? Just nu kör jag...

Low cut EQ vid 30 Hz

Compressor 2:1, Threshold +8, Attack 3 ms, release Auto

Reverb/delay (endast på mastern, inte på någon enskild kanal)

RDeEsser (mix preset)

Det är helt omöjligt att föreslå några värden innan man hört materialet. Varje låt har sin form så att säga.

VIKTIGT att tänka på är att t.ex. L1 (från waves) utnivå bör ligga som högst runt -0.4dbfs till -1dbfs. Varför?

De flesta apparater folk idag använder för att lyssna på musik har billigare d/a-omvandlare/filter,

till och med bärbara datorer. Dessa apparater klarar eventuellt inte av värden nära 0dbfs, därav

skapas distortion för lyssnaren, trots att du själv inte hör det vid nedmix/mastering.

Man bör alltså ha i tankarna allt från flertalet system och miljöer, samt bärbara apparater där det kan lyssnas.

Viktigt är att hålla koll på sin frekvenskurva överlag.

Du kan t.ex. lägga in en låt du gillar från en artist vars "sound" du gillar.

Hur låter den?

Hur ser den ut vad gäller frekvenser när den spelas?

Delay skulle jag dock avstå från att lägga på mastern.

De-ESS skulle jag också avstå från att lägga på mastern.

Det som kan göras i mix bör göras där, men många upplever det enklare att

mixa med processing på mastern, ofta om man har svårt för att mixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde en liten detalj.

Angående att använda många plugins som gör samma typ av jobb; det är ingen bra idé.

I en DAW, både vad gäller mix och mastering, bör man ändra så lite som möjligt, alltså

endast vad som krävs för att nå sitt mål. Varje plugin innebär en möjlig källa för dataförlust

och/eller ljudförsämring.

¨Plugins/verktyg ska användas när situationen kräver det, inte för

att man har möjlighet att använda dom, bara för att dom finns tillgängliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hipsterloffot (oregistrerad)

Jag brukar ha följande setup: Low-Cut, Eq, SSL Stereo Compressor, Izotope Eq, Slate FG-X och till sist TT dynamic Range Meter. Tycker det funkar finfint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde en liten detalj.

Angående att använda många plugins som gör samma typ av jobb; det är ingen bra idé.

I en DAW, både vad gäller mix och mastering, bör man ändra så lite som möjligt, alltså

endast vad som krävs för att nå sitt mål. Varje plugin innebär en möjlig källa för dataförlust

och/eller ljudförsämring.

¨Plugins/verktyg ska användas när situationen kräver det, inte för

att man har möjlighet att använda dom, bara för att dom finns tillgängliga.

Håller delvis med om detta, man ska självklart inte slänga på saker i onödan... Men min erfarenhet är snarare att låta flera pluggar göra lite arbete, ex lite eq, kompression, softclipping, eq, osv... i en försiktig kedja, vilket oftare kan få ett mer naturligt resultat än 1-2 pluggar som arbetar hårt, detta gäller givetvis även hårdvara.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Utgångspunkten är om låten skall mastras eller inte. Och av vem som skall mastra. Samt genre av musik. Själv proddar jag mest med dansmusik som släpps på mindre bolag, därmed oftast simplare mastringar. (Ibland undrar jag om de vet vad de gör) Själv brukar jag lägga på en plugg som lägger de lägre bas freq i mono och övre freq i stereo, (gammal vinyl vana kanske) Lite kompressor, lite eq sen brukar det räcka. Absolut inget reverb. Men kanske beror på genre. Men man om man litar på personen ansvarig för mastring skall man givetvis göra så lite som möjligt på mastern. Det gör jobbet lite lättare för den som skall mastra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte så mycket att tillföra, annat än att på min master ligger bara en brickwall limiter på -0,3dB före regel för att förhindra oförutsedda spikar - vanliga och over-sample - som kanske inte fångas av over-lampan.

Använder aldrig processning på mastern. Ligger en massa mätare, verktyg o filter för att lyssna isolerat ur massa olika synvinklar. Men ingen processning.

Har dock sett hur otroligt individuellt det är. Folk använder massor av strategier på sina masterbussar. Ingen är den andra lik.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag undrar vilka pluggar ni använder och i vilken ordning ni har dom när ni mastrar?

Frågade för någon dag senn vad ni hadde på masterregeln men det blev massa diskusioner om man skulle ha nåt där när man mixade och så........

Nu undrar jag enbart vad ni använder vid mastering!

Berätta gjärna vilken eq och kompressor och så.

Vad använder ni?

I vilken ordning har ni grejerna?

Vad heter pluggarna? (om ni vet)

Link to comment
Dela på andra sajter

1. VUMT (gainplugg) för att ställa en jämn nivå mellan låtarna.

2. Fadeins/outs, avstånd mellan låtarna.

3. EQ för att rätta till eventuella problem i mixen (m/s processing om det behövs)

4. Kompressor vid behov. Ratio beroende på genre, men oftast mellan 1.5:1 - 2.0:1 (Sällan mer än -1db i gain reduction)

5. Om jag känner för att färga ljudet ytterligare så hamnar exempelvis Slate VTM/VCC/Nebula 3 pro eller kanske Satson här.

6. Limiter

7. Dither om låtarna ska exporteras till 16/44.

Vilka pluggar man använder spelar mindre roll sålänge man vet vad man håller på med, det viktiga är att man har en god känsla för musiken, lyssning man kan lita på samt ett bra öra.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...