Jump to content
Annons

Varför presenteras sällan låtskrivare?


ManJIT

Recommended Posts

För ett par veckor sedan blev jag intresserad av Norlie & KKVs sommarplåga "Där jag hänger min hatt". Jag läste lite om "rap-duon" och tänkte att de kan inte ha skrivit den där hitlåten själva. Mycket riktigt så visar det sig att den är skriven av Fredrik Sonefors (källa), en kille som pluggat vid SAE i Solna. Norlie & KKV har säkert deltagit exempelvis med texten men nog borde väl Fredrik få del av uppmärksamheten? Istället utannonseras artisterna i TV4s Sommarkrysset med "Norlie & KKV som bara sprutar ur sig hits!".

På CD-tiden så kunde musiknördar som jag åtminstone läsa det finstilta i konvolutet och ta reda på vilka artister som skrev själva. Med tjänster som Spotify har till och med det smala fönstret stängts. Skriver Laleh allt sig själv? Jag tror det. Skriver Robyn något nu för tiden? Har Danny skrivit något eller är han en "ren" artist? Hur gör Mew? Jag vet inte.

Det hela faller tillbaka på demonproducent-grejen där såna som Max Martin medvetet håller sig i bakgrunden för att inte stjäla uppmärksamhet från artister som (via skivbolag) betalat dyrt för "sin" hit.

Vad kommer detta av? Är det fansen som vill tro att deras idoler inte bara sjunger och dansar bra utan också är fantastiska kompositörer? Är det skivbolagen som inte vill att bubblan spricker och det framkommer att ett fåtal demoner skriver 50% av det som är på listorna? Är det något som professionella låtskrivare själva vill -- håva in stålarna men slippa bli känd?

Titta på filmvärlden. Där får både skådespelare och regissörer cred. Möjligvis är manusförfattarna i en undanskymd sits där.

Titta på klassisk musik. Inte tusan hymlar vi om vem som skrivit musiken där.

Titta på Melodifestivalen. Där finns låtskrivarna med både i presentationerna och i festandet vid vinst.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Blir artister bättre eller sämre om de skriver egna låtar, skriver låtar delvis själva eller får låtar skrivna åt sig?

Jag kan förstå att vi som själva skapar musik blir intresserade av upphovsmän, medverkande musiker, tekniker och producenter. Mina vänner däremot bryr sig bra mycket mindre om sådant, mer om det är nya låtar eller covers.

Fredrik är här i forumet för övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl Spotify med flera som styr det där och ser till att ingen är intresserad, när det inte går att läsa vem som gjort låtarna, då går det inte att vara intresserad av det heller.

På TV går det en serie om halvgalna amerikare som bygger världens läckraste hotroddar, choppers mm åt stenrika beställare. Eftersom man får se vilka bilbyggarna är blir dom ännu mer intressanta än bilarna de bygger.

Ni fattar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en låt på iTunes. Tryck upp infofönstret så kan du, utöver låttitel/artist och album, även läsa låtskrivare. Köper jag ett helt album kan jag ofta få ett digitalt konvolut i PDF-format.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Lite märkligt är det allt. För det är ett utmärkt sätt att associera andra artister. Och producenterna jobbar väl ofta med skivbolagen. Och frågan är om det inte kan strida mot svensk upphovsrätts lagstiftning. Men spotify skiter väl i svensk lag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en låt på iTunes. Tryck upp infofönstret så kan du, utöver låttitel/artist och album, även läsa låtskrivare. Köper jag ett helt album kan jag ofta få ett digitalt konvolut i PDF-format.

Ok.... Men I-tunes finns inte i min värld, just I-Tunes är nog det jag hatar mest av allt i datavärlden. Och att köpa ett album man inte kan ta på? Hellre dör jag. Jag köper riktiga cd-album. Dottern på 24 bast och hennes kompisar gör ungf lika dom med, alltså köper riktiga cd...

Link to comment
Dela på andra sajter

[off topic]Jag köper ogärna album på iTunes också, i.o.m. att musiken är i ett komprimerat format och ändå kostar nästintill samma som skivan.

Skivor som är svåra att få tag på, alternativt har en massa bonuslåtar på den digitala utgåvan, har jag däremot köpt den vägen. [/off topic]

Jag har bett Fredrik att titta in och kommentera själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett par veckor sedan blev jag intresserad av Norlie & KKVs sommarplåga "Där jag hänger min hatt". Jag läste lite om "rap-duon" och tänkte att de kan inte ha skrivit den där hitlåten själva. Mycket riktigt så visar det sig att den är skriven av Fredrik Sonefors (källa), en kille som pluggat vid SAE i Solna. Norlie & KKV har säkert deltagit exempelvis med texten men nog borde väl Fredrik få del av uppmärksamheten? Istället utannonseras artisterna i TV4s Sommarkrysset med "Norlie & KKV som bara sprutar ur sig hits!".

På CD-tiden så kunde musiknördar som jag åtminstone läsa det finstilta i konvolutet och ta reda på vilka artister som skrev själva. Med tjänster som Spotify har till och med det smala fönstret stängts. Skriver Laleh allt sig själv? Jag tror det. Skriver Robyn något nu för tiden? Har Danny skrivit något eller är han en "ren" artist? Hur gör Mew? Jag vet inte.

Det hela faller tillbaka på demonproducent-grejen där såna som Max Martin medvetet håller sig i bakgrunden för att inte stjäla uppmärksamhet från artister som (via skivbolag) betalat dyrt för "sin" hit.

Vad kommer detta av? Är det fansen som vill tro att deras idoler inte bara sjunger och dansar bra utan också är fantastiska kompositörer? Är det skivbolagen som inte vill att bubblan spricker och det framkommer att ett fåtal demoner skriver 50% av det som är på listorna? Är det något som professionella låtskrivare själva vill -- håva in stålarna men slippa bli känd?

Titta på filmvärlden. Där får både skådespelare och regissörer cred. Möjligvis är manusförfattarna i en undanskymd sits där.

Titta på klassisk musik. Inte tusan hymlar vi om vem som skrivit musiken där.

Titta på Melodifestivalen. Där finns låtskrivarna med både i presentationerna och i festandet vid vinst.

Hej ManJIT,

Det finns mycket att skriva om ämnet och det diskuteras flitigt i nätverket UNISON (http://unitedsongwriters.org/). Självklart kan man önska och hoppas att spotify m.fl fixar så man kan se upphovsmän/producent framöver. SR och SVT är dock alltid bra på att lyfta fram vilka som skrivit låten. Dock lyfts sällan producenten fram.

Ang Norlie & KKV så är killarna otroligt kompetenta låtskrivare och förtjänar all cred. Jag skrev musiken och producerade, killarna stod för merparten av text och melodi, även om man bollar vissa saker. Om du är intresserad av vem/vilka som skrivit en viss låt så kan du logga in på stim och söka i deras verkregister. Det är jättebra.

Jag skulle tro att många producenter och låtskrivare inte har något direkt intresse av att synas och höras, Självklart är det roligt att bli uppmärksammad för att man gjort något bra, men för egen del så trivs jag bäst i studion 🙂

//F

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för info, Sonefors.

Nu borde vi övergå till att diskutera själva låten. 🙂

Framförallt trioltakten och att bandet på Allsång på Skansen skippade den i refrängen vilket gjorde att flytet försvann. Håller du med?

Trioltakten och syntarpeggiot i 6-takt är motvikten till basen och som stagar upp sången som ju aldrig kan ligga så tajt taktmässigt.

Skälet till att jag började rota i vem som skrivit låten var att den lika gärna skulle kunnat vara en schlagerdänga om inte Norlie & KKV kastat in lite fylla, maja och sex i det hela. Gränsen är hårfin men jag tror det är därför den gillas av en så pass bred publik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sällan intressant för allmänheten. Tror inte det är svårare än så. Folk är intresserad av det som syns i etern.

Som Fredrik säger så är man som låtskrivare/producent sällan ute efter något rampljus/kändisskap eller något sådant, men det blir lite problematiskt när det också handlar om ens CV. Och det säger väl det mesta att Wikipedia f.n är den mest tillförlitliga källan om man inte ska köpa all musik på iTunes.

Själv hade jag gärna byggt playlists i Spotify baserat på upphovsman och producent istället för artist. Men jag tillhör nog en liten skara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv hade jag gärna byggt playlists i Spotify baserat på upphovsman och producent istället för artist. Men jag tillhör nog en liten skara.

Hehe, du är inte ensam! 🙂

Personligen är jag nog mer intresserad av vem som ligger bakom låten än artister när det gäller "hitliste-låtar". Det mesta finns ju att hitta snabbt på wikipedia, men ibland måste man gräva djupare. Kan rekomendera Ascap's sökmotor.

Och nu när Fredrik Sonefors förhoppningsvis läser det här så, BRA JOBBAT! Tycker du, tillsammans med grabbarna har hittat en riktigt fräsch och snygg kombination av rap och pop. Och det kom precis rätt i tiden. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för info, Sonefors.

Nu borde vi övergå till att diskutera själva låten. 🙂

Framförallt trioltakten och att bandet på Allsång på Skansen skippade den i refrängen vilket gjorde att flytet försvann. Håller du med?

Trioltakten och syntarpeggiot i 6-takt är motvikten till basen och som stagar upp sången som ju aldrig kan ligga så tajt taktmässigt.

Skälet till att jag började rota i vem som skrivit låten var att den lika gärna skulle kunnat vara en schlagerdänga om inte Norlie & KKV kastat in lite fylla, maja och sex i det hela. Gränsen är hårfin men jag tror det är därför den gillas av en så pass bred publik.

Det kan vi göra 🙂

Jag håller helt med. Musikerna på Allsång spelade inte så som jag hade önskat. Dels så blev det väldigt dåligt flyt p.g.a att dom inte körde 8 delarna utan det blev väldigt mycket "1 2 1 2 1 2" o.s.v. Som du säger så hoppade dom också över synth triolerna. Hade önskade att dom använde vissa av mina spår, men så blev det inte. Det blir inte alltid som man vill 🙂

Precis! Soundet sitter mycket i melodier, text och framförande. Som du säger så är gränsen hårfin och det är små detaljer som gör det. Sista två produktionsdagarna var avgörande för flytet i låten. Då raderade jag hela trumpaketet, arrade och mixade om dom. Arrade även om introt så det lät "mer singel". Det var också av väldigt stor vikt för att folk inte ska byta låt dom första sekunderna.

//F

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, du är inte ensam! 🙂

Personligen är jag nog mer intresserad av vem som ligger bakom låten än artister när det gäller "hitliste-låtar". Det mesta finns ju att hitta snabbt på wikipedia, men ibland måste man gräva djupare. Kan rekomendera Ascap's sökmotor.

Och nu när Fredrik Sonefors förhoppningsvis läser det här så, BRA JOBBAT! Tycker du, tillsammans med grabbarna har hittat en riktigt fräsch och snygg kombination av rap och pop. Och det kom precis rätt i tiden. 🙂

Tack så mycket! 🙂 Ja, den kom verkligen rätt i tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är man ju konstig och anser att en stor del av att vara musiker är att vara låtskrivare. Att spela covers är en sak men att spela (eller ja, lets face it, sjunga borde stå där istället) något som skrivits åt en känns väldigt okreativt och plastigt enligt mig. Självklart dömer jag inte bort musik bara för att den skrivits åt artisten, men jag tycker att det hörs väldigt ofta, såna framföranden tenderar att ge ett väldigt generiskt och tråkigt intryck.

Å andra sidan så kan det mycket väl vara så att det som Sonefors nämner i detta specifika exempel är vanligare än jag tidigare trott, nämligen att artisten haft en ganska stor del i låtskrivandeprocessen, bara att den även skötts av en person som inte är med i bandet eller deltar i själva framförandet. Detta har jag absolut inget emot, det finns några låtar som jag älskar som skrivits med hjälp utifrån.

Jag håller för övrigt med om att helst ska väl alla som bidragit till ett album/en låt få erkännande för detta, tycker att det är ett ganska bra argument för att fortsätta med försäljning av fysiska CDs och vinylskivor, utöver kvalitén då. Själv laddar jag extremt sällan ned musik av dessa två själ, för album där artwork spelar en stor roll har jag ännu ett argument för vinyl.

Tror för övrigt inte det är någon idé att jag lyssnar på låten ni diskuterar, utifrån det jag läst av era kommentarer verkar den vara så långt från min smak man kan komma 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...