Jump to content
Annons

Ska jag bygga eller köpa absorbenter?


Casperfren

Recommended Posts

Jag funderar på att fixa absorbenter till min hemstudio men och har tänkt bygga egna. Som jag har förstått det skall man ha komprimerad glasfiber eller stenull? Jag hittade detta på biltema, va tror ni om det? Får lägga 3-4 st i lager då för vill ju att dom ska vara 1 dm tjocka iaf.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-369214/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det komprimerad ull, så är det för lite rörlighet i materialet. Absorptionen i porösa absorbenter sker genom att materialet vibrerar av ljudet som kommer in - och då omvandlas ljudet till värme av friktionen. Är materialet för stelt så kommer diskant och mellanregister bara att reflekteras tillbaks.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mineralull som samlingsnamn (både glasfiber och stenull).

Det är i princip som Claes säger.

Är de lite stelare kan det ibland vara lättare att hantera, det säckar inte lika mycket om man inte har riktiga ramar osv.

Annars är det generellt så att ju tjockare desto porösare för bästa effekt.

Vanlig glasull/stenull för bygg brukar funka alldeles utmärkt. Kan inget om den du länkade till men det är säkert helt ok (om man vill räkna teoretiskt kollar man efter flödesmotståndkoefficient .... 🙂 ).

Kan vara bra att kolla efter saker som att den inte dammar för mycket eller luktar för starkt. Har inget med akustiken att göra men däremot inomhusmiljön.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå är inne på ämnet; Hur gör ni för att montera era hembyggda absorbenter med luftspalt? Ursprungstanken jag hade angående de jag ska bygga är att de skulle hänga på väggen i krokar och öglor för portabilitetens skull, men i dagarna har jag lekt med tanken att spänna en wire längs väggarna som man sedan hänger dem i. Det borde göra det himla smidigt att anpassa akustiken för inspelning och mixning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Följ min ritning, det står vad det ska va för glasull(och det är det det ska va, inte stenull).

Jo men jag frågade efter en konkrekt produkt att köpa. Det som står i din ritning är Isover och jag kollade på deras hemsida nu och dom har ju massa isoleringsprodukter. Är det en sån här jag ska ha då?

http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20987

Jag hittar inte var man kan köpa Isovers produkter. Finns det inget liknande på Bauhaus eller Byggmax som kan funka lika bra?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Ska man köpa 95 mm tjocklek eller behövs det mer?

Jag tänkte sätta en stor absorbent på väggen bakom monitorerna och en på väggen bakom mig, va tror ni om det? Kanske sätter en mindre absorbent på ena kortväggen också (den andra kortväggen har nästa bara balkongdörr och fönster så blir lite svårt att sätta där).

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå är inne på ämnet; Hur gör ni för att montera era hembyggda absorbenter med luftspalt? Ursprungstanken jag hade angående de jag ska bygga är att de skulle hänga på väggen i krokar och öglor för portabilitetens skull, men i dagarna har jag lekt med tanken att spänna en wire längs väggarna som man sedan hänger dem i. Det borde göra det himla smidigt att anpassa akustiken för inspelning och mixning.

Om du vill ha en flexibel lösning kan du pendla ned en skena från taket, tex. kraftigare modell av gardinskena som har upphängningen på undersidan, eller tex skjutdörrsbeslag.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men jag frågade efter en konkrekt produkt att köpa. Det som står i din ritning är Isover och jag kollade på deras hemsida nu och dom har ju massa isoleringsprodukter. Är det en sån här jag ska ha då?

http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20987

Jag hittar inte var man kan köpa Isovers produkter. Finns det inget liknande på Bauhaus eller Byggmax som kan funka lika bra?

nej det står "Isover träregelskiva":

http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20930

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inte slutsteg i monitorerna och basport på baksidan, så kan du trycka in monitorerna mot väggen, som du beskriver - men med basport på baksidan, så får man lyssna och testa. Högtalaren får lite olika egenskaper om basporten är öppen eller stängd. Om det sitter slutsteg i monitorerna, så se till att kylnigen av dem inte blockeras, utan det måste vara plats till luftväxling där.

Jag har ett par ADAM A7X, kan jag ha dom ändå in till väggen eller behöver dom komma ut en bit?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par ADAM A7X, kan jag ha dom ändå in till väggen eller behöver dom komma ut en bit?

Det står en varning på baksidan att de blir varma. Hela plåten på baksidan fungerar nämligen som en kylare.

Du kan sätta dem nära, men inte kloss intill, utan se till att det finns ett par cm luft mellan, så att värmen kan ta sig iväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står en varning på baksidan att de blir varma. Hela plåten på baksidan fungerar nämligen som en kylare.

Du kan sätta dem nära, men inte kloss intill, utan se till att det finns ett par cm luft mellan, så att värmen kan ta sig iväg.

Ok 🙂 Men ljudbilden försämras inte om dom står nära väggen? Har nämligen hört att man alltid ska försöka få ut monitorerna en bit från väggen i studion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte kan få ut dem typ 1.5-2m från väggen, så är det ofta bättre att placera dem så nära som möjligt och med tjocka absorbenter bakom (enligt spegelmetoden), för att reducera problem med kamfiltereffekt. Du får förstås leva med den basförstärkning som kommer av närheten till väggen, men summa summarium så blir det oftast mindre problem ändå. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

ja det spelar roll, det är viktigt vart högtalare samt lyssningsposstion är placerade.

man kan undvika/minimera högtlarrelaterade problem genom att hitta en bra placering högtlare/lyssningspossition. man kan utgå från att undvika jämt delbara mått exempelvis samma mått(eller dubbelt) mellan högtalarna som från högtalare till sidovägg eller placering mitt mellan golv och tak. samma sak när det gäller lyssningspossition, däremot vill man sitta mitt mellan sidoväggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Ska man bygga en stor absorbent eller ett par lite mindre? Spelar det nån roll om dom är vertikala eller horisontella? Ska man täcka HELA väggen bakom monitorerna och bakom en själv?

Absorbenter absorberar mer effektivt om man placerar ut dem än om man sätter alla i en grupp. I första hand ska du se till att behandla de första reflektionspunkterna (förslagsvis med hjälp av spegelmetoden.) När du fått koll på dem så har du ett hum om vart du behöver absorbera i första hand. Att absorbera en hel vägg tycker jag låter som overkill i de allra flesta fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får kanske tillgång att göra ett uthus till en studio. 🙂

Då tänkte jag att jag ska ha 200mm glasull mot väggarna, med plast utanpå, sedan snyggt tyg längst ut.

För att kompensera plasten hade jag tänkt använda tunna "riktiga" absorbenter, som då bara ska absorbera diskant.

Har ni nått tips på tunna billiga riktiga absorbenter?

Eller annat förslag?

Mvh Casper

Link to comment
Dela på andra sajter

Absorbenter absorberar mer effektivt om man placerar ut dem än om man sätter alla i en grupp. I första hand ska du se till att behandla de första reflektionspunkterna (förslagsvis med hjälp av spegelmetoden.) När du fått koll på dem så har du ett hum om vart du behöver absorbera i första hand. Att absorbera en hel vägg tycker jag låter som overkill i de allra flesta fall.

Tyvärr kommer jag nog ha en dörr på ena sidan och fönster på andra där de första reflektionerna kommer studsa (se bild)... Jag tänkte sätta absorbenter på väggen bakom monitorerna och på väggen bakom mig. Kanske i taket med. Sen kan man väl sätta nåt på dörren också. Var tror ni om det?

post-14165-0-78252200-1349010517_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...