Jump to content
Annons

Hemma produktion av Rapp musik


Jallz

Recommended Posts

Tjena,

Jag började att rappa sedan ca. 5år tillbaka och har gjort det ända tills idag. Jag har hela tiden sett upp till de stora rappstjärnorna och velat släppa musik precis som dem och få fler att höra min musik. För att uppnå detta behöver jag såklart ha utrustning här hemma så jag kan göra musiken.

PS: Jag är ingen nybörjare alltså inom rappen, jag har flow, bra texter, bra beats etc. Allt jag behöver hjälp med är vilken utrustning jag behöver för att göra bra musik som folk vill höra!

1. Vad jag undrar är EXAKT allt jag behöver, jag är väldigt ny till detta med utrustrning, allt jag kan är att rappa typ. Försök ha enkla förklaringar till mig.

2. Vad kostar detta?

3. Det ska vara utrustning som passar bra till Rapp, gör det ni presenterar det?

4. Försök berätta vad de olika sakerna gör också så att man får en förståelse om varför man harviss utrustning. T ex vet jag allvarligt talat inte varför man har en mixer.

Vill också tillägga att jag provade Audacity och det funkade bra tycker jag. Testade rappa i mitt headset, det lät inte bra som förväntat men programmet fungerar iallafall prima!

Iallafall, Är väldigt tacksam för hjälp och hoppas på fina svar.

OBS: Sorry om det är fel ställe att posta detta men jag blev precis medlem här för att få svar på frågan!

Redigerat av Jallz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dator ( För att spela in på )

Skärm ( För att se det man spela in på datorn )

Tangentbord ( För att tex kunna trycka på Record & Play , Stop etc )

Mus ( För att kunna röra muspekaren i datorn )

Ljudkort ( För att få in ljud i datorn tex en röst och för att spela upp musik ur datorn )

USB/Firewire Kabel till ljudkortet ( För att kunna använda ljudkortet i datorn )

Mikrofon ( För att föra över ljud från tex Munnen in i ljudkortet och vidare in i datorn )

XLR Hona-XLR Hane kabel till mikrofon ( För att kunna skicka signalen från mikrofonen till ljudkortet )

Högtalare ( För att kunna höra musik ur datorn )

Hörlurar ( För att kunna spela in på mikrofonen utan att det blir massa andra ljud som spelas in förutom tex rösten )

Beroende på om ljudkortet har fantommatning eller inte så kan du även behöva en

Mikrofonförstärkare ( Preamp ) ( För att förstärka signalen från mikrofonen in i ljudkortet )

XLR Hona-XLR Hane kabel till preamp ( För att koppla ihop mikrofonen och Preampen ).

Kostnad :

15 000 - 100 000 kr beroende på utrustning.

Just vad det är för utrustning du ska ha beror på din budget och dina behov.

Finns massor av trådar om ljuskort,högtalare,hörlurar,mikrofoner etc så det e bara att börja plöja igenom forumet och bilda dig an uppfattning om dina behov och vad du isåfall ska införskaffa.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

Behöver jag ingen mixer eller något heller?

Också tänkte jag. Jag kan hyra en riktig studio för 150kr/månaden nära mig och där har dem antagligen en del utrustning. Dem har dock INTE bra miccar med filter. Så min idé var att köpa mic och filter, kanske en preamp om dem inte har och använda den där bland all annan utrustning. Skulle detta kunna vara ett alternativ?

Även tänkte jag fråga om dem skulle vilja jobba med mig och utveckla min musik och sprida den. Alltså hjälpa mig lite som en producent / manager .

Säg vad du/ni tycker!

MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag gjorde lite research om "SM7b" och den ska vara perfekt för Rapp/radio/podcast etc... Så det fungerar perfekt till min Rapp alltså, Tack!

Men nu är det bara en sak till, Vad behöver jag mer än miccen för att kunna spela in låtar? Jag har en dator osv, men jag undrar vad man mer behöver för att kunna koppla in den om man säger så.

Behöver jag en mixer? Eller vad behöver man mer egentligen för att kunna få upp sin hemma studio?

Även, Kan jag göra det i mitt rum så länge det är tyst?

Tack på förhand och jag är väldigt tacksam för alla svar som kommit! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu är det bara en sak till, Vad behöver jag mer än miccen för att kunna spela in låtar? Jag har en dator osv, men jag undrar vad man mer behöver för att kunna koppla in den om man säger så.

Behöver jag en mixer? Eller vad behöver man mer egentligen för att kunna få upp sin hemma studio?

Även, Kan jag göra det i mitt rum så länge det är tyst?

Allt står i mitt första svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du rappa acapella eller? Vill du göra egna beats måste du ha en DAW. Eftersom att du är nybörjare rekommenderar jag att du köper en Mac, och använder Garageband som medföljer gratis. När du börjar känna dig begränsad där kan du gå vidare till Logic. Det finns oändligt med tutorials till båda programmen.

Och köp inte en mikrofon för 7 000 kr. Det kommer ändå att låta skit i början. Du skulle kunna använda den inbyggda mikrofonen i en MacBook Pro tills du känner att du behärskar verktygen.

Angående mixer/mixning så föreslår jag denna länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudmix

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du än gör så köp inte någon mikrofon för över 2000:- imo. Du kommer inte märka någon skillnad. Det finns för många faktorer för en nybörjare som står över det där lilla extra i mikrofonkvalitét. Valfri random kondensatormick ämnad för sånginspelning kommer att duga gott och väl. Nu kommer väl prylrunkarmaffian för att banka vett i mig, men de har fel. 😉

Föresten så är claes hemsida kung för att kolla upp mickar: http://testing.holmerup.biz/microphones/

Mixer behöver du inte. Finns ingen anledning. Köp ett externt USB/Firewire-ljudkort med preamp och en mick så är du all set.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...