Jump to content
Annons

var kan man hitta liknande ljud?


Ludde93

Recommended Posts

Ljudet som börjar på 0:19, som sakta stiger både i volym och tonhöjd och toppar på 0:29, har det någon form av namn? Jag vet att det där låter jätte dumt, men så att man kan hitta liknande "intensifiers"

Det ljud jag söker ska ju användas precis i samma sammanhang som detta, innan det brakar loss. Hoppas ni förstår ungefär vad jag menar.

Om någon kunde ge mig någon form av hjälp vore det grymt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Uplifter är vad du letar efter! Finns i de allra flesta samplingsbibliotek från tex Vengeance. Men just den typen i låten ovan gör du bäst själv då du vill att den ska sluta på rätt ton i förhållande till låten. Så, som sagts ovan. Automatisera pitchen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uplifter är vad du letar efter! Finns i de allra flesta samplingsbibliotek från tex Vengeance. Men just den typen i låten ovan gör du bäst själv då du vill att den ska sluta på rätt ton i förhållande till låten. Så, som sagts ovan. Automatisera pitchen.

Kallas också Riser

Link to comment
Dela på andra sajter

Uplifter är vad du letar efter! Finns i de allra flesta samplingsbibliotek från tex Vengeance. Men just den typen i låten ovan gör du bäst själv då du vill att den ska sluta på rätt ton i förhållande till låten. Så, som sagts ovan. Automatisera pitchen.

Har du något tips på några andra samplingsbiblotek som innehåller uplifters? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det här är ju skitlätt att göra själv och du kan fixa egna variatoner. Antingen så kör du pitch-bend på din synth/vst/plugin osv eller så ställer du en synth med ett långt portamento.

I exemplet ovan använder de en sågtandsvågform.

För övrigt var den här låten med på vattengympan på hotellet i Italien jag nyligen besökte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det här är ju skitlätt att göra själv och du kan fixa egna variatoner. Antingen så kör du pitch-bend på din synth/vst/plugin osv eller så ställer du en synth med ett långt portamento.

I exemplet ovan använder de en sågtandsvågform.

För övrigt var den här låten med på vattengympan på hotellet i Italien jag nyligen besökte.

Ja jag har förstått att just denna uplifter är lätt att göra själv, men nu frågade jag efter ett samlingsbiblotek med uplifters rent generellt, inte just den i videon 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis så har jag tänkt mig att de gör och/eller kanske drar i nån av reglarna på orgeln samtidigt. Sen snackades det om riser och jag blev fundersam 😕

Tack Carle

Edit: Har inte lyckats återskapa det i min Hammond B3 plugg 🙁

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså så vitt jag vet är det här "riser" inte en plugg eller en ljudgenerator av något slag utan bara en benämning på ett ljud som har till uppgift att öka intensiteten över tid. Jag får intrycket att en del pratar om "risern" som en plugg för att skapa dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...