Jump to content
Annons

CME vs Novation


DJ_Smiley

Recommended Posts

Tänkte höra med er om era åsikter...om ny midi-klaviatur.

Har sedan tidigare en enkel klaviatur utan några rattar och reglar. Dessutom så är tangenterna sådär.

Nu tänker jag köpa en ny. Det viktigaste kommer vara hur den är att spela på Och hur bra reglar/rattar den har och hur bra de är att mappas.

Jag har provat CME UF-serien med semivägda och vägda tangenter, och tycker att båda kändes bra. Dock vet jag ingenting om deras rattar och reglar och hur bra de sköter sig(man har ju hört att vissa(från andra tillverkare) ballar ur efter ett tag med mjukvaru synthar mm).

Har även provat Novation Impulse...den kändes inte lika skön att spela på(dock bättre än mycket annat), men har derämot hört bra saker om novations rattar/reglar och att deras mjukvara som styr detta, verkar vara riktigt bra.

Vad tycker ni? Vilken av dessa 2 rekommenderas? Någon som har för och nackdelar att berätta om?

Tack på förhand.

Redigerat av DJ_Smiley
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Jag har en SLMkII från novation med automap. Fungerar riktigt bra, men klaviaturet är riktigt uselt. Det är egentligen ett fatar keyboard. Men det finns inga vettiga velocity settings som gör det spelbart. Vill man ha automap så köper man Zero och ett annat klaviatur. Tvivlar på att det ens går att hitta något sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Afton,

Kan bara tala om Novation Impulse då jag inte spelat på eller använt något från CME.

Novation Impulse är en bra klaviatur om du är trött på de "statiska" lågbudgetklaviaturen utan rattar och reglage. Dock kräver det en del av dig som användare. Novation Impulse kommer med Automap 3, om jag inte minns fel. Många är dom som tycker att tidigare versioner av Novations smidiga automap mjukvara var just smidigare. Du bör vara insatt i din DAW, ha tålamod att läsa manualer och vara beredd på en del trial and error.

För mig var inte allt så självklart som det verkade till en början. "Aja, men det är ju bara att koppla in den då som de säger på youtube och låta mjukvaran automapa". Nej nej, du ska lära dig från grunden vad mjukvara och hårdvara gör/kan göra.

Klaviaturen i sig är mer än väl godkänd. (har budgetversioner från M-Audio och Edirol i ryggen) Aftertouchen kan till en början verka vara "allt eller ingen" men man vänjer sig, alternativt ställer om den till att vara något mjukare. Har själv inte rotat i de inställningarna men de borde finnas.

Som vanligt när det gäller klaviaturer. Provspela.

Be att få spela en kvart eller två i butiken. Du lär märka ganska snabbt vilken klaviatur som passar dig bäst.

Lycka till!

/ Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har en CME UF-8 (ca 6 år gammal första modellen tror jag), den har funkat svinbra förutom att tangenterna har blivit utslitna så jag plockade isär den och spände lite fjädrar.

Controller-knapparna/reglagen funkar väldigt bra (har använt dom hyfsat mycket).

mvh/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren 🙂

Novation kan som sagt det med "mapping"...men CME UF(andra eller tredje generationen tror jag det är uppe i nu) kändes skönare att spela på. Speciellt UF-8 som har helvägda tangeter.

@Sleap(Peter)

Hur bra eller dåligt har kommunikationen mellan rattar/reglar och mjukvara fungerat? Har det ballat ur någon gång när flera pluggar varit aktiva, osv.?

Fler som har erfarenhet av dessa klaviaturer?

Link to comment
Dela på andra sajter

@Sleap(Peter)

Hur bra eller dåligt har kommunikationen mellan rattar/reglar och mjukvara fungerat? Har det ballat ur någon gång när flera pluggar varit aktiva, osv.?

Tja, jag har bara använt den för att styra Attack, Release osv. i enstaka mjukvaruinstrument och

jag tycker att det fungerar väldans bra. Jag håller dock inte på med flera instrument/pluggar samtidigt.

Den enda nackdelen är att CME har (hade) har få färdiga "mappings".

Fördelen med CME är de vägda tangenterna, har aldrig spelat på bättre vägda (det är bara UF-8:a som har dom, 76-tangentersmodellen har väl andra tror jag).

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan rekommendera M-audio Axiom PRO.

Kommer bli Novation Impulse eller CME UF. Dock har jag svårt att bestämma mig, då CME har skön klaviatur å ena sidan, och Novation som verkar vara bättre på mappingen av rattar/reglar men med lite sämre klaviatur å andra sidan. Alla dessa beslut 😄

Tack för hjälpen/kommentarerna allihopa. Det uppskattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...