Jump to content
Annons

Få bra ljud vid inspelning?


kr002

Recommended Posts

Tjenare!

Jag har hållt på med inspelning ett tag, men jag lyckas aldrig uppnå det ljudet vid inspelning jag vill ha.

Det är vid inspelning av akustisk gitarr och sång som jag inte riktigt får till det.

När jag spelar in låter det lite "Far away".

här ett bra exempel på det ljudet jag vill uppnå

Är det omöjligt att uppnå det ljudet med min utrusning?

MXL 990

studio projects b1

Saffire 6 USB

Här är ett ljudexempel som jag just spelade in http://soundcloud.co...gbergmusic/test

Jag kör Cubase 5.

Uppskattar svar! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har hört gott om B1 på akustisk gitarr. Men tycker att det låter som att du linat gitarren på ditt ljudexempel? 😲 Vad är det för gitarr?

Guide till det perfekta akustiska gitarrljudet (som jag aldrig lyckats fixa):

Hitta en mikplacering som låter bäst till vad du försöker uppnå, spela in tajt med tunt plektrum. Dubba på samma sätt (snortajt), panorera ut de två dubbarna, skicka till en stereobus och lägg på en buskompressor för att tajta ihop de två ytterliggare. EQ:a och lägg på reverb efter smak och behov.

För övrigt fint spelat i ditt exempel, mina akustiska gitarrinspelningar faller i slutändan alltid på spelet.

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar in låter det lite "Far away".

lyssnade kort på ditt exempel

hålleri med ovan att det låter ju mer linat än mickat - hur har du gjort?

sen har du ju reverb en masse bitvis - vill du ha näraupplevelse så undvik reverb

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört gott om B1 på akustisk gitarr. Men tycker att det låter som att du linat gitarren på ditt ljudexempel? 😲 Vad är det för gitarr?

Guide till det perfekta akustiska gitarrljudet (som jag aldrig lyckats fixa):

Hitta en mikplacering som låter bäst till vad du försöker uppnå, spela in tajt med tunt plektrum. Dubba på samma sätt (snortajt), panorera ut de två dubbarna, skicka till en stereobus och lägg på en buskompressor för att tajta ihop de två ytterliggare. EQ:a och lägg på reverb efter smak och behov.

För övrigt fint spelat i ditt exempel, mina akustiska gitarrinspelningar faller i slutändan alltid på spelet.

/Halkbi

Du har mycket rätt... Det är linat.. Jag råkade ladda upp fel version på låten. Men här kommer en annan låt som jag blev lite frustrerad över att jag inte fick till det det speciella ljudet! http://soundcloud.com/kasperrungbergmusic/exempel-tv

Tack för guiden! Jag är dock inte så van med cubase än! Men jag kan en del funktioner, så jag fatta 65% av det du skrev ungefär! 🙂 Du har inte snällheten att förklara lite lättare? 😉 Förstår om du inte har lust!

lyssnade kort på ditt exempel

hålleri med ovan att det låter ju mer linat än mickat - hur har du gjort?

sen har du ju reverb en masse bitvis - vill du ha näraupplevelse så undvik reverb

Som jag skrev ovan så la jag upp fel version, Men jag har nu lagt upp en annan låt!

Okej,jag förstår! Tack för tipset! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte inte att det var något fel på gitarrljudet i stort i ditt exempel. Däremot är jag lite konfunderad kring vad du gjort för uppmikning?

Såg inte att denna tråden låg under Cubaseforumet så här kommer en beskrivning hur det görs där.

Spela in ditt gitarrspel tills du är nöjd med framförandet, skapa sedan ett nytt spår för att spela in samma sak igen och försök att få det så likt den förra tagningen som möjligt. För mer "solistiska" typer av gitarrspel så kan det vara en bättre idé att göra en stereouppmikning än att dubba ett till spår (vilket ofta kan bli lite plottrigt och diffust), men det kräver då att man har två mikrofoner av samma modell för att det ska bli övertygande.

Panorera ut de två spåren till varsin sida i stereobilden (hur mycket är en fråga om smak.) Skapa en stereogruppkanal och adressera gitarrspåren dit. Såhär funkar Group Channel:

Lägg sedan till inserten Compressor (finns under dynamics) i första insertsloten på gruppkanalen och ställ den så att du får 1-3 dB gain reduction (kompressorn förklarad: http://wiki.kontrollrummet.com/Kompressor), varpå du lägger en Studio EQ i den andra insertsloten för att skära det som låter dåligt och eventuellt höja det som låter bra.

Sedan är det bara att pröva dig fram, lek lös!

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har nu lagt upp en annan låt!

gillade faktiskt ljudet

det är mer nasalt och träigt än det oftast är - gissar att du mickat från stallhållet till?

har du testat att micka från halsen i höjd med tolfte-fjortonde bandet och rikta snett inåt gitarrkroppen - brukar ge ett mjukare ljud

sen - var slår du an strängarna?

ju närmare stallet desto mer "trä"

närmare halsen mer soft

är guran nedstämd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte inte att det var något fel på gitarrljudet i stort i ditt exempel. Däremot är jag lite konfunderad kring vad du gjort för uppmikning? Såg inte att denna tråden låg under Cubaseforumet så här kommer en beskrivning hur det görs där. Spela in ditt gitarrspel tills du är nöjd med framförandet, skapa sedan ett nytt spår för att spela in samma sak igen och försök att få det så likt den förra tagningen som möjligt. För mer "solistiska" typer av gitarrspel så kan det vara en bättre idé att göra en stereouppmikning än att dubba ett till spår (vilket ofta kan bli lite plottrigt och diffust), men det kräver då att man har två mikrofoner av samma modell för att det ska bli övertygande. Panorera ut de två spåren till varsin sida i stereobilden (hur mycket är en fråga om smak.) Skapa en stereogruppkanal och adressera gitarrspåren dit. Såhär funkar Group Channel:
Lägg sedan till inserten Compressor (finns under dynamics) i första insertsloten på gruppkanalen och ställ den så att du får 1-3 dB gain reduction (kompressorn förklarad: http://wiki.kontrollrummet.com/Kompressor), varpå du lägger en Studio EQ i den andra insertsloten för att skära det som låter dåligt och eventuellt höja det som låter bra. Sedan är det bara att pröva dig fram, lek lös! /Halkbi

Tack så jättemycket! Jag testade just det, har bara mixtrat runt lite, det låter bra!

Här är ett ljudexempel på det jag har fått fram! har dock inte mastrat eller något liknande.

http://soundcloud.com/kasperrungbergmusic/exempel-3

Men jag har en till fråga, när jag satt å spelade in, så märkte jag att det var väldigt svårt att spela in samma sak 2 ggr!

Finns det något annat sätt att spela in etc, som man ej behöver göra på detta sätt?

Men som sagt,jag tackar så mycket för infon! 🙂

gillade faktiskt ljudet det är mer nasalt och träigt än det oftast är - gissar att du mickat från stallhållet till? har du testat att micka från halsen i höjd med tolfte-fjortonde bandet och rikta snett inåt gitarrkroppen - brukar ge ett mjukare ljud sen - var slår du an strängarna? ju närmare stallet desto mer "trä" närmare halsen mer soft är guran nedstämd?

ja, jag mickade ifrån området där ja,om jag inte minns helt fel!

Jag testade det med placering. resultatet finns i ljudklippet som jag har länkat ovan!

Yes,det är den, Låga E strängen till D!

Tack för infon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova även att spela in stereo med två mickar. Det behöver inte nödvändigt alls vara två likadana mickar. Låna en mick och testa, kan vara mkt snyggt på ensam akustisk gitarr som kompar en sångröst. Mindre viktigt med stereo om gitarren ligger i en mix med trummor, bas mm. Då funkar det lika bra att dubba och panorera isär i mixen.

Andra kan säkert tycka annorlunda.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar generellt sett soundet du redan har, men för att nå den matta av gura som Simple Plan har så får du inte gröpa ur den så mycket i mellanregistret.

Så jag hade löst det är att spela in med en väldigt middig men inte så skarp mick. En Röde NT3 eller nån schysst dynamisk, exempelvis en SM58, skulle nog funka ganska bra. Han däremot har förmodligen använt en U-87 skulle jag gissa. Låter lite åt det hållet, även om det inte är helt lätt att säga säkert med tanke på övrig processing.

Testa dig fram med mick-placeringen, men i ungefär 45 grader från hålet brukar bli schysst.

Låten är väldigt hårt komprimerad, men jag bedömer det som att den är inspelad i ett ganska levande rum med väldigt hård komprimering med rör. Sen är allt som behövs EQ för att få den att funka med rösten.

Stereo-effekten beror mycket på ett slapback-eko från höger till vänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk dessutom på att hans gitarrer (plural) enbart är till för att vara gitarr. De har ingen bas och kan inte stå för sig själva. Fetheten beror på att de enbart behöver tänka på sitt, medan röst, bas, trummor, och övriga instrument fyller upp resten av helheten.

Testa dig fram med layering (spela samma sak många gånger med olika gitarrer/uppsättningar, och komprimera det som ett paket. Du har en resonans-peak nånstans mellan 120-130Hz ungefär, den bör vara det första att ryka för att det ska funka..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ååååh vad gött att folk svarar! Tråden här var lite tyst ett tag! 😕

Tänk dessutom på att hans gitarrer (plural) enbart är till för att vara gitarr. De har ingen bas och kan inte stå för sig själva. Fetheten beror på att de enbart behöver tänka på sitt, medan röst, bas, trummor, och övriga instrument fyller upp resten av helheten.

Testa dig fram med layering (spela samma sak många gånger med olika gitarrer/uppsättningar, och komprimera det som ett paket. Du har en resonans-peak nånstans mellan 120-130Hz ungefär, den bör vara det första att ryka för att det ska funka..

Så gitarren är alltså bara en liten del av helheten? Jag har en Shure 5655D Liggandes... Kan det vara något?

Och den resonans-peaken, Jag är somsagt inte helt 100% på allt i cubase, Men jag antar att man gör något med EQ?

Och angående gitarrerna du menar alltså som jag har försökt med tidigare, att spela in samma sak flera gånger, med olika gitarrer etc?

Tack för svaren!

// kasper

Prova även att spela in stereo med två mickar. Det behöver inte nödvändigt alls vara två likadana mickar. Låna en mick och testa, kan vara mkt snyggt på ensam akustisk gitarr som kompar en sångröst. Mindre viktigt med stereo om gitarren ligger i en mix med trummor, bas mm. Då funkar det lika bra att dubba och panorera isär i mixen.

Andra kan säkert tycka annorlunda.

Jag hade en mick liggandes, som jag nämnde ovan! Jag testade å spela in lite med det... Detta blev resultatet, jag pröva då att lägga på lite sång. Blev ganska bra faktiskt! Men jag ska allt ta å mixtra mer! 🙂

http://soundcloud.co...ergmusic/test-4

blev det närmare det du ville åt?

ang svårt att dubba: övning ger färdighet + spela på ett sätt som går att göra igen 😉

Ja, det blev det!

Är det många som gör på detta sätt?

Jag får väl sluta va lite lite smålat då... 😊

Redigerat av kr002
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...