Jump to content
Annons

Inspelning av sång.


LoBodomy94

Recommended Posts

Annons

Bra mikrofon hjälper mest, och det kostar tyvärr en massa pengar. Annars är Waves CLA-bunde bra. Smasha med en 1176 all-buttons-in komprimera tills nålen står still. Jag brukar även limitera sången med Waves L1, för att kräma ännu mer haha. Jag sysslar mestadels med rock å metal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och snart kommer det in någon som säger att akustikbehandling i rummet är det bästa. Och denna gång fick jag bli först att säga det. Akustikbehandling av rummet du spelar in i är nog kanske ofta till och med viktigare än micken. Detta börjar jag förstå mer och mer ju mer jag håller på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får ta in på en stor fet studio med asdyra grejer och bästa akustiken, annars blir det tyvärr inte bra! Micken måste kosta 100000kr

Det räcker inte, trettio miljarder måste micken kosta annars är det lika bra att skita i alltihiop hip hop

Ingen smajly -55

Link to comment
Dela på andra sajter

Som mrpimmy är inne på, så blir det aldrig bättre än den svagaste punkten. Rösten och sånginsatsen måste vara bra, rummet lagom akustikbehandlat och micken rimligt bra. Stämmer allt överens där så att man har ett riktigt bra grundljud på själva inspelningen, så är det dags att se över vad man kan göra vid mix.

Frågan är alltså kanske främst var du upplever att det finns brister. Oftare än vad många vill inse, så hänger det mycket mer på erfarenheten än på vilka pluggar man använder - och i så fall kan man leta efter "rätt" pluggar till domedag utan att hamna rätt. Man kommer väldigt långt med de pluggar som följer med dagens DAW-program, så om man börjar med att lära sig använda dem, så har man kommit långt på vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Experimentera med avstånd från Micken, ger olika sound. Backa när du skriker och ät micken när du viskar så får du naturligt jämnare ljudnivå.

Så här ser min vanliga sångkedja ut nu. Neumann tlm103/shure sm7b -> vintage design m87d -> fireface400 - sen gör jag några leadsångspår som jag skickar till en buss/gruppkanal

Effekter på sångbussen: ren "digital" eq där jag skär, hp, lp (cubase studioeq lr oxford eq) sen en kompressor (blockfish eller liquid mix) sen en färgande eq där jag höjer (liquid mix eller en pulteqeq).

Sen send till en fx-kanal med reverb och en med dist! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Generellt kan man säga att en sångtagning är lyckad när den kan klara sig helt själv utan någon som helst behandling, och att mixen enbart är nödvändig till för att få den att samsas med övriga instrument. Att man sen kanske vill göra mer med den ska bara vara en smaksak, inte en nödvändighet.

Inom musik har man inte kravet på sig att hålla sig naturtrogen, så en uppriktigt sagt ganska pissig mick kan ibland göra underverk (beroende på), även om en bättre mick nästan alltid höjer upp allt, men det är viktigt att respektera den individuella rösten och köra med nåt som funkar till både rösten, stilen, och låten.

Ett gott råd är att aldrig någonsin spela in med effekter, compressor, gate, EQ, filter, limiter, eller något annat är ren mick och förstärkare. Ingenting som spelas in kan tas bort i efterhand, men allt man vill ha går att lägga till vid mix. Och då har man kontroll.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt kan man säga att en sångtagning är lyckad när den kan klara sig helt själv utan någon som helst behandling, och att mixen enbart är nödvändig till för att få den att samsas med övriga instrument. Att man sen kanske vill göra mer med den ska bara vara en smaksak, inte en nödvändighet.

Inom musik har man inte kravet på sig att hålla sig naturtrogen, så en uppriktigt sagt ganska pissig mick kan ibland göra underverk (beroende på), även om en bättre mick nästan alltid höjer upp allt, men det är viktigt att respektera den individuella rösten och köra med nåt som funkar till både rösten, stilen, och låten.

Ett gott råd är att aldrig någonsin spela in med effekter, compressor, gate, EQ, filter, limiter, eller något annat är ren mick och förstärkare. Ingenting som spelas in kan tas bort i efterhand, men allt man vill ha går att lägga till vid mix. Och då har man kontroll.

Ett annat gott råd är att alltid ha kompressor på sången redan vid inspelningen. Då hör man mer hur slutresultatet kommer att bli, och man kan anpassa rösten så den jobbar bra ihop med kompressorn, man kan även ställa alla parametrar så de stämmer med rösten. Använder man kompressor enbar efteråt blir det inte lika kul att sjunga och man sjunger sämre.

Finns fler än jag som tycker så.

Stick i stäv - 55 😎

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat gott råd är att alltid ha kompressor på sången redan vid inspelningen. Då hör man mer hur slutresultatet kommer att bli, och man kan anpassa rösten så den jobbar bra ihop med kompressorn, man kan även ställa alla parametrar så de stämmer med rösten. Använder man kompressor enbar efteråt blir det inte lika kul att sjunga och man sjunger sämre.

Finns fler än jag som tycker så.

Stick i stäv - 55 😎

Ett annat gott råd är att alltid ha en mjukvarukompressor på sångspåret under inspelning. Sen kan du slänga på ungefär 30 kompressorer till som tar 30db var. Seriöst. Komprimera skiten ur sången är the shit inom hård musik.

Jag tycker inte att det brukar fungera att göra några drastiska förändingar med eq på ett sångspår. Om sången inte passar in i mixen så är det oftast instrumentens fel, och inte sångens, såvida sånginsatsen inte är piss från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara det att det finns väl inga mjukvarugrejer som låter som en äkta Joemeek channelstrip.

Förr när jag komprimerade sången direkt med Behringergrejer ångrade jag mig ofta när jag skulle mixa eländet, och då var det ju för sent för syndarn att vakna. Nu när jag är mer van kompressorer och har såna som verkligen är bra ångrar jag mig aldrig ang direktkomprimeringen, ibland kan jag komprimera lite mer efteråt och det går ju bra.

Jag spar tid på det här vid mixen. Har man 30 pluggar som Liket skrev kan man ju fippla med enbart sångljudet på en låt i ett år och ändå ha ångest över om det kunde göras bättre med ännu en plugg o andra inställningar. Det slipper jag.

Observera att jag inte utger mig för att kunna sånt här, men sångljudet brukar jag få till sägs det ibland. Och det är ju det att jag inte använder varken daw, dator eller pluggar när jag spelar in så den vanliga metoden vet jag ingenting om.

Men man gör så här även i många proffsstudiosar, i alla fall med sångspåren.

Joemeek 4 ever - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

"Bara det att det finns väl inga mjukvarugrejer som låter som en äkta Joemeek channelstrip."

Har du provat mjukvarugrejer Nilsson? Förutom din porta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett gott råd är att aldrig någonsin spela in med effekter, compressor, gate, EQ, filter, limiter, eller något annat är ren mick och förstärkare.

Ett annat gott råd är att alltid ha kompressor på sången redan vid inspelningen.

kan hålla med bägge

det är två olika arbetssätt - själv föredrar jag nilssons

för nybörjaren är förstås vancaines ett säkrare sätt

men för att lära sig - både hur saker funkar å vilket arbetssätt man själv funkar bäst med - måste man våga släppa hängslena å livremmen

sen som claesse sa. allt börjar i rösten självt

Link to comment
Dela på andra sajter

"Bara det att det finns väl inga mjukvarugrejer som låter som en äkta Joemeek channelstrip."

Har du provat mjukvarugrejer Nilsson? Förutom din porta?

Jag skrev ju att jag inte hållit på med sånt. Har ingen längtan heller. Mjukvarorna är ju kopior på de riktiga burkarna, så de riktiga burkarna duger åt mig. Och det räcker bra med en färgande limpa och en icke färgande Mico plus diverse kompressorer. Det är sånt jag gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ändå inte en analog porta du har, eller? Alltså har du en DAW, som vi tidigare påpekat. 😉

Nja, kan man säga att det är en DAW? Är den inte mer att likna med A-Dat? Kanske inte, men en DAW har väl alla möjliga redigeringsgrejer o trummaskiner och hemskheter i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

kan hålla med bägge

det är två olika arbetssätt - själv föredrar jag nilssons

för nybörjaren är förstås vancaines ett säkrare sätt

men för att lära sig - både hur saker funkar å vilket arbetssätt man själv funkar bäst med - måste man våga släppa hängslena å livremmen

sen som claesse sa. allt börjar i rösten självt

Ska jag försöka sjunga in en ny låt gör jag bra nog många test och omtagningar av sångspåret innan jag kan sjunga såpass skapligt att man inte skäms helt ihjäl. Under tiden kan jag ratta på Joemeeken för att hitta det sound jag trivs med.

En grej med Joemeeken är att man faktiskt kan styra över ingången på micpreampen en hel del om man vill utan att det klipper i det digitala. Vilken mjukvara klarar det?

Joemeek låter väldigt analogt, hur det nu låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara det att det finns väl inga mjukvarugrejer som låter som en äkta Joemeek channelstrip.

Joemeek 4 ever - 55

Må så vara, men betyder det att den låter bättre än all mjukvara, eller bara annorlunda? För mig så är sånt där tänk mest ett sätt att lägga skulden för att saker inte låter skitbra på något annat än sig själv. "...Men det var inspelat i en svinbra studio med svinbra hårdvarukompressorer och eq:s. Därför låter din inspelning inte lika bra"

Jag ser väldigt många göra saker som låter bättre än det jag gör, utan fancy gear, likväl som med. Att råda en icke professionell hemmapulare att inhandla hårdvarukompressorer för att få ett bra ljud känns rätt bull i min bok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat gott råd är att alltid ha kompressor på sången redan vid inspelningen. Då hör man mer hur slutresultatet kommer att bli, och man kan anpassa rösten så den jobbar bra ihop med kompressorn, man kan även ställa alla parametrar så de stämmer med rösten. Använder man kompressor enbar efteråt blir det inte lika kul att sjunga och man sjunger sämre.

Säger inte att det är fel, jag har hört ditt material & det var absolut inte otrevligt att lyssna på! Dock verkar det av allt att döma som LoBodomy är ganska oerfaren (har jag fel så får du verkligen ursäkta mig), och då kan det snabba upp hur snabbt man får kläm på inspelningsteknik kraftigt om man börjar med så minimalistiskt man kan & känner på det. Trots allt, för att en compressor ska kunna göra sitt jobb så behövs det ju att stegen innan även de gör sitt jobb :-)

Pinsamt nog köpte jag min första compressor (en Behringer Autocom) just för att jag trodde den var till för att få ljudet att låta bättre....inte helt fel as such, men att det lät fan & tråkigt hos mig berodde på att jag hade en usel förstärkare, ännu sämre högtalare, och obefintlig akustikförbättring...

Jag skyller på att ingen hade förklarat vad en compressor faktiskt var för nåt (jag var 18 & hade bara haft råd med en JUNO-60 och en Yamaha DSR-2000) och att det var grymt svårt att få information utan vare sig kontakter eller internet :-)

*host*

Finns fler än jag som tycker så.

Absolut! På både hög och låg nivå :-)

Ett annat gott råd är att alltid ha en mjukvarukompressor på sångspåret under inspelning. Sen kan du slänga på ungefär 30 kompressorer till som tar 30db var. Seriöst. Komprimera skiten ur sången är the shit inom hård musik.

Jag tycker inte att det brukar fungera att göra några drastiska förändingar med eq på ett sångspår. Om sången inte passar in i mixen så är det oftast instrumentens fel, och inte sångens, såvida sånginsatsen inte är piss från början.

Om du får det att funka, so much the better, men själv föredrar jag att använda en riktigt ilsken compressor (en favorit är den gamla DBX 160!). Som jag sagt många gånger tidigare, det finns inga rätt eller fel, men personligen gillar jag inte när rösten är helt dynamiklös. För hård musik vill jag ha pump och aggression.

Vad gäller EQ, samma sak där. Funkar det för dig att anpassa resten av ljudbilden efter rösten så är det bevisligen en bra lösning för dig, men själv anser jag att varje puzzelbit måste finputsas lika mycket. Dock är drastiska förändringar inte en god idé för det mesta alls, det kan låta bra i ett system, men bli väldigt opålitligt i ett annat.

Lärde jag mig den hårda vägen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Må så vara, men betyder det att den låter bättre än all mjukvara, eller bara annorlunda? För mig så är sånt där tänk mest ett sätt att lägga skulden för att saker inte låter skitbra på något annat än sig själv. "...Men det var inspelat i en svinbra studio med svinbra hårdvarukompressorer och eq:s. Därför låter din inspelning inte lika bra"

Jag ser väldigt många göra saker som låter bättre än det jag gör, utan fancy gear, likväl som med. Att råda en icke professionell hemmapulare att inhandla hårdvarukompressorer för att få ett bra ljud känns rätt bull i min bok.

Inte råder jag nån att göra si eller så. Men jag skulle tro att alla som hållit på ett tag med inspelning troligtvis skulle vilja äga nån sorts hårdvarukompressor, och nu är det läge att hitta verkligt fina grejer skitbilligt begagnat.

En grej jag hört är att man brukar köra med en separat reverb/multieffektsburk vid sidan om datorn, eftersom de riktigt bra reverbpluggarna tar så stor kraft av datorn. Fina Lexiconreverb och ännu bättre kan man ju oxå hitta beg till bråkdelen av vad de kostade från början.

Dessutom, det är så enormt mysigt med ett par travar utombordare!

Link to comment
Dela på andra sajter

kan hålla med bägge

det är två olika arbetssätt - själv föredrar jag nilssons

för nybörjaren är förstås vancaines ett säkrare sätt

men för att lära sig - både hur saker funkar å vilket arbetssätt man själv funkar bäst med - måste man våga släppa hängslena å livremmen

sen som claesse sa. allt börjar i rösten självt

Aspelut! Vet inte riktigt hur du menade med hängslena och livremmen, låter som du menade att våga spela in naket?

När man kommer upp sig i "graderna" skulle jag säga att det hela börjar kräva väldigt tydliga preferenser.

Många gillar att spela in allt ifrån elgitarr till sång med ett ganska färdigt ljud redan från början. Inget fel i det, det är dessutom ett både snabbt och intuitivt sätt, men det finns inget utrymme för förändring och man måste kunna sin utrustning väldigt väl, för att inte tala om sin medlyssning, för att få det att verkligen funka.

På proffsnivå är ju dock det sällan ett så jättestort problem, men då har vi ju sidan som är mer lätt-uttråkade och med mer behov av fullständig kontroll. Dit hör jag.

För mig så är mitt sound lite svårt att förklara, men jag har en tydlig smak som är ganska lätt att känna igen enligt de som kommenterat den. Dock blir jag lätt uttråkad av att köra med samma, låt oss kalla det "över-sound", för mycket, och vill kunna byta bara för att det känns rätt för stunden.

För att definiera min personliga filosofi kan vi säga att man kan dela upp soundet i "Djup-Sound" och "Över-Sound".

Djup-Soundet (min definition) är ett tydligt sound som täcker hela låten/filmen/framträdandet, och är summan av allt, och har inget med enskilda ljudkällor att göra.

Över-Soundet (fortfarande min personliga åsikt) är hur man hanterar enskilda ljudkällor, och varför jag kallar just det "Över" är för att det är mycket enklare att analysera enskilda ljud än komplexa helheter. Särskilt ju mer oerfaren man är, men även för erfarna kan det ibland vara svårt att kopiera en komplex ljudbild.

Själv hör jag till dem som föredrar att hålla allt så öppet som möjligt. Jag jobbar mer maximalistiskt, så det är väldigt mycket som kan krocka, och ju mer jag håller dörrarna öppna, desto mindre är risken att råka ut för något som inte går att reparera. Det inkluderar att jag föredrar att jobba med re-ampade gitarrer åsså.

Sen har vi jobb som av olika orsaker är lagda på oss från andra studios, och där får vi inte ha några personliga preferenser, där MÅSTE det vara helt rått!

Ett bra exempel på hur det kan fucka upp fullständigt var en kortfilm jag gjorde för nåt år sen. Jag kunde inte vara med själv eftersom det var för långt borta och budgeten inte tillät fler utgifter, så jag gav instruktioner via telefon. Satan i gatan vad jag fick ångra att jag inte pröjsade den resan själv...

Mina instruktioner var enkla: INGEN compressor, INGET filter, och två skilda mickar man kunde svepa mellan med ett exakt avstånd för att kunna fas-kompensera. & det skulle levereras i OMF eler AAF. Rösten var en djup mansröst.

Jag fick ett enda dåligt hopklippt stereo-spår, all jävla bas under 120 och 190Hz (det skiftade genom materialet..) var puts väck, och det var tydlig compressor på allt. Jag var helt vansinnig! Det var inte bara arrogant, det tog en evighet att återskapa basen tillräckligt för att kunna få fanskapet att fungera i mixen, vilket gjorde att hela filmen fick lida.

Levererar man till andra så är det upp till dem att göra nåt med materialet, vi som levererar har enbart som uppgift att leverera råmaterial och inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte råder jag nån att göra si eller så. Men jag skulle tro att alla som hållit på ett tag med inspelning troligtvis skulle vilja äga nån sorts hårdvarukompressor, och nu är det läge att hitta verkligt fina grejer skitbilligt begagnat.

Hell yeah! Har fortfarande inte hittat en mjukvaru-compressor som kunnat tävla mot en schysst DBX, Manley eller SSL :-)

Dessutom, det är så enormt mysigt med ett par travar utombordare!

I second that! Dessutom ger det en schysst känsla att ratta allt för hand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du märker LoBodomy94 så finns det lite olika vägar att gå till ett bra sångljud.

Jag säger såhär. Vad gäller akustiken så beror det helt på vilken typ av låt du spelar in. Ibland har jag spelat in i ett helt obehandlat rum (Provisorisk demo studio) och ändå fått riktigt bra sång. I övrigt så spelar jag in enligt kedjan nedan.

Mic: Neumann TLM103 -> Preamp: Vintage Design CA73 -> Ljudkort: Fireface.

Tips: Låt preampen jobba så signalen ligger så nära rött (överslag) som möjligt. Gör inget om den blinkar till ibland, men inte hela tiden.

Vid mix på leadsång (I vanliga fall)

Autotune

PSP Vintage Warmer (ca 2db GR)

Logic Channel EQ (Skär bort botten och andra störande frekvenser)

Logic Compressor, Opto läge, Ratio runt 3.1:1 - 4.1:1, (4-8 GR)

Logic Channel EQ (Finjusterar och lyfter fram frekvenser där vokalerna låter bäst)

De-esser

Waves CLA (Oftast med allt avstängt förutom stereobreddare)

Bus 1: Reverb

Bus 2: Delay

Bus 3: Någon form av dist som ger lite attityd

Bus 4: Delay 2

Ja, så ser min kedja ut 🙂

Mvh,

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du märker LoBodomy94 så finns det lite olika vägar att gå till ett bra sångljud.

Jag säger såhär. Vad gäller akustiken så beror det helt på vilken typ av låt du spelar in. Ibland har jag spelat in i ett helt obehandlat rum (Provisorisk demo studio) och ändå fått riktigt bra sång. I övrigt så spelar jag in enligt kedjan nedan.

Mic: Neumann TLM103 -> Preamp: Vintage Design CA73 -> Ljudkort: Fireface.

Tips: Låt preampen jobba så signalen ligger så nära rött (överslag) som möjligt. Gör inget om den blinkar till ibland, men inte hela tiden.

Vid mix på leadsång (I vanliga fall)

Autotune

PSP Vintage Warmer (ca 2db GR)

Logic Channel EQ (Skär bort botten och andra störande frekvenser)

Logic Compressor, Opto läge, Ratio runt 3.1:1 - 4.1:1, (4-8 GR)

Logic Channel EQ (Finjusterar och lyfter fram frekvenser där vokalerna låter bäst)

De-esser

Waves CLA (Oftast med allt avstängt förutom stereobreddare)

Bus 1: Reverb

Bus 2: Delay

Bus 3: Någon form av dist som ger lite attityd

Bus 4: Delay 2

Ja, så ser min kedja ut 🙂

Mvh,

Fredrik

Intressant att se att vi har lite samma tillvägagångssätt du som är proffs och allt 🙂 minus bra mick, bra preamp, autotune och waves cla. Lite frågor bara:

1. Vad menar du med att du ställer in PSP Vintage warmer ca 2db GR? Gain reduction? Använder du någon förinställning? Hur mkt och vad pillar du på rattarna?

2. Om du har delay och dist efter reverbet uppstår det inte massa konstiga artefakter då? Om du förstår vad jag menar?

MVH

Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att se att vi har lite samma tillvägagångssätt du som är proffs och allt 🙂 minus bra mick, bra preamp, autotune och waves cla. Lite frågor bara:

1. Vad menar du med att du ställer in PSP Vintage warmer ca 2db GR? Gain reduction? Använder du någon förinställning? Hur mkt och vad pillar du på rattarna?

2. Om du har delay och dist efter reverbet uppstår det inte massa konstiga artefakter då? Om du förstår vad jag menar?

MVH

Niklas

Hehe! Ja, men man måste ju börja någonstans 🙂 Preampen köpte jag typ nyss, men micken har jag kört med länge. Blev dock ett riktigt lyft med preampen.

1: Ang Psp Vintage Warmer så rör jag inte en enda knapp förutom "knee" knappen. Drar den uppåt tills jag får ca 2 db GR. GR betyder Gainreduktion. Använder som sagt ingen förinställning.

EDIT: Ang 2dB GR så gör det inget om den dämpar 3. Jag har alltid använt Psp VW till att ge lite karaktär till vokalerna och tänker fortsätta med det 🙂 Sen låter jag den andra kompressorn ta ganska mycket.

2: Jag lägger alltså inte delay och dist som "Insert", utan via bus. När du bussar ut en del av signalen till en "effektkanal" så spelar det ingen roll i vilken ordning du skickar. Det är ändå en torr signal som du skickar till effekten. Om du inte förstod så för jag förklara närmre 🙂

Mvh,

F

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe! Ja, men man måste ju börja någonstans 🙂 Preampen köpte jag typ nyss, men micken har jag kört med länge. Blev dock ett riktigt lyft med preampen.

1: Ang Psp Vintage Warmer så rör jag inte en enda knapp förutom "knee" knappen. Drar den uppåt tills jag får ca 2 db GR. GR betyder Gainreduktion. Använder som sagt ingen förinställning.

EDIT: Ang 2dB GR så gör det inget om den dämpar 3. Jag har alltid använt Psp VW till att ge lite karaktär till vokalerna och tänker fortsätta med det 🙂 Sen låter jag den andra kompressorn ta ganska mycket.

2: Jag lägger alltså inte delay och dist som "Insert", utan via bus. När du bussar ut en del av signalen till en "effektkanal" så spelar det ingen roll i vilken ordning du skickar. Det är ändå en torr signal som du skickar till effekten. Om du inte förstod så för jag förklara närmre 🙂

Mvh,

F

Javisst ere så! eftersom det kommer dröja innan jag har pengar att slänga runt igen (student) så blir det inga inköp på ett tag, men det funkar alldeles utmärkt med halv-crappy grejer än så länge. 😎

1. Ok du gör bara så. Jag brukar bara ställa freq på runt 4kz och dra på drive liiite. Sen kanske dra ner Mix ratten för att blanda.

2. Ahh ...tänkte inte på det...

Tack för svar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du får det att funka, so much the better, men själv föredrar jag att använda en riktigt ilsken compressor (en favorit är den gamla DBX 160!). Som jag sagt många gånger tidigare, det finns inga rätt eller fel, men personligen gillar jag inte när rösten är helt dynamiklös. För hård musik vill jag ha pump och aggression.

Vad gäller EQ, samma sak där. Funkar det för dig att anpassa resten av ljudbilden efter rösten så är det bevisligen en bra lösning för dig, men själv anser jag att varje puzzelbit måste finputsas lika mycket. Dock är drastiska förändringar inte en god idé för det mesta alls, det kan låta bra i ett system, men bli väldigt opålitligt i ett annat.

Lärde jag mig den hårda vägen....

Jag överdrev så klart. Men att sammantaget dra av 20-30 db på sången och sedan limitera de värsta peakarna brukar oftast inte kännas för mycket för mig när det gäller skrik och aggressiv sång som det nu oftast är i metal, som TS själv säger att han håller på med.

När det gäller eq så håller jag bara med dig. Jag eq:ar så klart sången, men oftast så brukar mer än max 2-3 db upp eller ned kännas väldigt konstigt för mig. Poängen var väl att om sången inte passar någorlunda bra med bara ett highpass och kompression så är det nog något annat som bär minst lika mycket skuld till det som sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...