Jump to content
Annons
  • Så fixar du sångljudet med rätt känsla

    FREDAGSTIPSET: Vad är egentligen ett bra sångljud? Svaret på frågan är naturligtvis lika varierande som det finns olika vokalister.

    Jon Rinneby

    ingang_1045608544.jpg.35e7cbbb30aa6353dfd03597df03d453.jpg


    Vissa gillar moderna kristallklara röster som skär igenom ben och märg, medan andra kanske föredrar en mysig och varm stämma framför brasan.

    För mig uppstår rösteufori när jag hör själva uttrycket i rösten och inte tänker på effekterna. Med anledning av detta tänkte jag därför bjuda på ett fiffigt litet knep, som förhoppningsvis skiljer sig från hur du brukar arbeta, där fokus ligger på att hitta den rätta känslan för just din låt.

    Men innan vi sätter igång ska vi friska upp minnet lite gällande hur du faktiskt spelar in sång.

    1. Håll ett lagom avstånd. Om du använder en kondensatormikrofon brukar 15-20 cm vara riktmärket. Detta för att undvika den så kallade proximityeffekten, vilket i kort innebär en bashöjning om du befinner dig för nära mikrofonen. Jobbar du hellre med dynamiska mikrofoner av typen sm58 eller sm7b så gör du däremot rätt i att hålla dig betydligt närmre.

    2. Sjung inte rakt in i mikrofonen och använd puffskydd. Det är ofta en god idé att vinkla mikrofonen en aning så att du inte sjunger rakt in i membranet. På detta sätt undviker du de starka puffar och konsonanter som gärna uppstår när du flåsar på. Det är lätt att tänka att det ”löser sig i mixen” men faktum är att det är otroligt tidskrävande och enerverande att rätta till en sångtagning i efterhand.

    3. Vänd bort huvudet när du sjunger starkt. Ett ganska självklart tips, om du nu inte använder kompressor direkt i inspelningen. När du skriker eller tar i så finns det en risk för signalen in i ljudkortet slår över och digital distorsion uppstår, vilket nästan aldrig är trevligt.

    Sammantaget kan vi alltså konstatera att mikrofonteknik, såväl som val av mikrofon, har en avgörande roll för slutresultat. Med andra ord, inget nytt här.

    Nåja, nog med grundkursen. Här kommer det riktiga tipset, där fokus ligger på att hitta rätt sound och känsla för just din låt!

    1. Börja med att duplicera ditt sångspår så att du har två identiska kanaler. Döp den ena kanalen till ”original” och den andra till ”effekt”.

    2. På originalspåret lägger du valfri equalizer och skär bort den lägsta botten med ett low-cut-filter. Någonstans runt 80-100Hz brukar vara lagom för mörkare röster och 100-200Hz för lite ljusare.

    1_1107532464.jpg.b313c57bb6d1c2c6a4c3e2e4616bdfd4.jpg
    Bilden visar ett low-cut-filter på 100Hz

    Tänk på att vi pratar om leadsång och inte om körer, som med gott samvete kan skäras betydligt högre upp. Vissa röster mår inte bra av att skäras alls, så här är det upp till dig att avgöra vad som är bäst. Fördelen med att plocka bort de lägsta frekvenserna är att du lämnar plats för bas och andra lågfrekventa instrument. Vidare filtrerar du även bort puffljud och eventuellt brus från sångspåret.

    3. På effektkanalen slänger du på en equalizer och boostar rejäla +10dB vid 12kHz med ett hyllfilter. Detta är naturligtvis på tok för mycket för de allra flesta situationer, men oroa dig inte, det finns en baktanke!

    2_1507008446.jpg.656148983803f614a3c96cdf9eadb54e.jpg
    Bilden visar ett hyllfilter vid 12kHz på +10dB med försiktig lutning.

    4. Fortsätt sedan med effektkanalen och lägg på en kompressor som jobbar hörbart. Om du är osäker på vilken inställning du ska använda så välj bara en preset som heter något i stil med vocal och skruva tills du verkligen hör kompressionen. Det du är ute efter är att alla nyanser i rösten ska höras tydligt. Det behöver alltså inte låta naturligt i detta skede.

    3_2268529053.jpg.56ec9879c66c500b53ecb3e9852b5b21.jpg
    Bilden visar pluggen Disto 2.0 och stenrhård kompression på effektkanalen.

    5. Dra ner volymen på effektkanalen till noll och spela upp låten med endast originalspåret hörbart.

    6. Nu börjar det roliga. Spela upp låten som vanligt och lyssna på sången. Ligger den bra volymmässigt i mixen? Hörs den tydligt? Ger den dig rätt känsla? Om du svarat ja på samtliga frågor är du färdig. Grattis! Om inte, gå vidare till nästa steg.

    7. Greppa tag i effektkanalen (låten spelas fortfarande upp med originalspåret hörbart) och dra försiktigt upp volymen. Sakta men säkert känner du hur sången blir tydligare, får mer närhet och hur nyanserna hittar hem. Du blandar helt enkelt den kraftfulla effekten med originalspåret. Jag vill i samband med detta lyfta ett varningens finger för att det är lätt att gå till överdrift, då örat gärna tycker att ljusare och starkare låter bättre. När jag själv jobbar på detta sätt, som vi för enkelhetens skull kan kalla parallellsång, så brukar effektkanalen hamna någonstans runt 25-50% av originalets volym, aldrig mer.

    8. Du kan sedan komprimera och justera originalspåret ytterligare om du så önskar, vilket ibland kan behövas och svårare än så är det faktiskt inte.

    9. Klart!

    Men varför jobba med två spår kanske du frågar dig? Vad är fördelen gentemot att använda endast ett spår och lägga alla effekterna där? Av den enkla anledningen att du nu kan fokusera på vad du faktiskt hör och inte vad du ser. Du slipper ställa in siktet på massa frekvenser och annat som lätt förvirrar och försvårar. Vidare behåller du mer av ursprungsljudet, vilket ofta resulterar i ett mera oprocessat och naturligt sound. Men viktigast av allt. Kom ihåg att detta bara är ett av många sätt att arbeta på. Det är bara du själv som kan avgöra om det passar just dig.

    BONUSTIPS 1 Lägg en kraftfull de-esser på effektkanalen för att minska störande konsonanter som sticker ut.

    BONUSTIPS 2 – Istället för en klassisk equalizer på effektkanalen kan du testa att använda någon annan plugg som förstärker toppen som exempelvis Eisos Air eller gratispluggen Slate Digital Revival.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...