Jump to content
Annons

Eq för att få kagge o elbas att höras i små skithögtalare?


Recommended Posts

Jag gillar stora baskaggar o lågfet elbas, är kanon i fina stereoanläggningar. Men idag lyssnar ju de flesta i små helt värdelösa colaburks-stora crap-högtalare. Finns det några eq-knep för att få med kaggen o basen åtminstone lite även i såna små ljudgrejer? Måste man välja en extraliten kagge från början?post-8284-0-96219700-1337326459_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Höga och låga mids, mer detaljerade tips än så går inte att ge utan att ha hört kaggen i fråga.

Låga mids, är det typ 400 hz, puckla på lite där? Man vill ju att det ska vara lågfläskfett även i bra stereosar och fina lurar med...

Jag har inget specifikt inspelat jag tänker på. Studiobygget står still i väntan på absorbenterna, börjar tvivla så smått att de kommer alls....

Link to comment
Dela på andra sajter

Låga mids, är det typ 400 hz, puckla på lite där? Man vill ju att det ska vara lågfläskfett även i bra stereosar och fina lurar med...

Jag har inget specifikt inspelat jag tänker på. Studiobygget står still i väntan på absorbenterna, börjar tvivla så smått att de kommer alls....

Svårt att generalisera men ja, runt 400 brukar göra gott för bas. På kaggen kommer ju inte lågbas höras (50-60hz) utan testa runt 100hz istället och försök sedan hitta klicket i det höga mellanregistret.

Edit: Om det är ett sånt där pearlkit vi snackar så blir det jävligt souligt boomigt med accentuering på typ 100 & 1500. Även instant basketboll om man kör mer hängmatte-EQ, om man är lagt åt det hållet dvs.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag brukar ibland skicka till exempel baskagge till en bus och lägga på ett högpassfilter till ca 150-200 hz (och eventuellt ta bort toppfrekvenser) och sedan komprimera hårt. Sen skickar jag tillbaks lite och blandar med orginalsingnalen medans jag lyssnar i laptophögtalare.

Jag upplever iallafall att den får mer energi än ifall jag bara höjer den 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite lätt dist brukar framhäva övertonerna i bas så den hörs tydligare i högtalare där basen inte går så djupt. Det brukar jag använda mig av relativt ofta och tycker det funkar bra i kombination med EQ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt att ingen gett dig tipset än men då gör jag väl det då.. Kontrollyssna och mixa i små högtalare! Jag har ett par äckliga NS10-M som (iof är jäkligt bra att mixa sång i) som totalt saknar vettig bas. Dom brukar jag kontrollyssna i och låter det bas i dom så vet jag att det även funkar i en radio i köket också. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Märkligt att ingen gett dig tipset än men då gör jag väl det då.. Kontrollyssna och mixa i små högtalare! Jag har ett par äckliga NS10-M som (iof är jäkligt bra att mixa sång i) som totalt saknar vettig bas. Dom brukar jag kontrollyssna i och låter det bas i dom så vet jag att det även funkar i en radio i köket också. 🙂

Jag har faktiskt planerat att skaffa ett par såna eller liknade som komplement till de nygamla JBL L50 jag skaffat. Just nu händer inte ett skit på min studiofront, då jag aldrig får de ljudabsorbenter jag beställ för sååå länge sen. "Vi skickar dem idag" fick jag i mailen förra fredan... Börjar misströsta. Fast värre stormar har man väl klarat... 😎

Edit: Finns nya NS10-M att få tag i?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt planerat att skaffa ett par såna eller liknade som komplement till de nygamla JBL L50 jag skaffat. Just nu händer inte ett skit på min studiofront, då jag aldrig får de ljudabsorbenter jag beställ för sååå länge sen. "Vi skickar dem idag" fick jag i mailen förra fredan... Börjar misströsta. Fast värre stormar har man väl klarat... 😎

Edit: Finns nya NS10-M att få tag i?

Yamaha HS-50 & HS-80 ska såvitt jag vet vara fortsättning på dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Släng lite overdrive eller svag dist på elbasen så ska du se att den poppar fram även på små högtalare! 🙂 Åsså komprimera ganska snävt. Du kan tex testa att överstyra kompressorn lite (dvs tills den börjar overdriva svagt) om det låter snyggt (vet inte vad du har för burkar). Hitta lite tydlighet nånstans mellan 400-800hz om den fortf gömmer sig bakom gitarrerna (och lämna lite plats i guror etc).

Baskaggen får man helt enkelt framhäva klicket på och hitta en "alternativ botten" runt 100 hz eller så (dit ner brukar även de flesta skräphögtalare ta sig hjälpligt) där man boostar lite grann.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kontrolllyssnar i dessa.

Brukar ge mig en bra bild om hur det låter i smålådor.

Pyttesmåhögtalare mao.

137298.jpg

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Grogglade fram det jag oxå.... Det kanske finns andra som är lika "horribel"? Auratone?

Har både Avantones Mixcubes (nytillverkade auratones-aktiga kuber) och Yamaha NS10 i studion. Båda funkar gott som fönster över mellanregistret. Personligen föredrar jag dock de små kuberna. De saknar verkligen botten (NS10 har betydligt mer kött genom samma förstärkare) och sången översätter bra i större system när jag justerat den i Avantones.

Edit: Länk till Avantones Mixcubes

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar koppla en skicning från mixerbordets slutbuss till ingången på min laptop och lyssna även genom den när jag mixar. Kompletterar studiomonitorerna ganska bra, och ger en bra bild av hur det kommer att låta i vanliga laptopspeakers. Plus att dom är grymma att ställa volymnivåer på. Och sist men inte minst, jag hör direkt om basen eller bastrumman inte är med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra tips från alla. Måste skaffa några passiva smålådor, det behöver ju inte bli så dyrt heller. Fast nya Avantone blir iofs 500 kr dyrare än min LBL L50 😛

http://www.thomann.de/se/avantone_mixcubes.htm

Fina revjus får de, i alla fall här.

http://www.soundonsound.com/sos/apr07/articles/avantonemixcubes.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...