Jump to content
Annons

Saker att tänka på vid etikettstart för endast internetdistrubering?


Recommended Posts

Jisses... du läser ju fan inlägg värre än jag ibland gör. Inte någonstans fattade du poängen.

Nu förstår jag inte dig riktigt? Hur i hela fridens namn kan man göra en exakt kopia av Logic om man inte använder sig av deras källkod(källkoden är förmodligen i upphovsrättsägarens kassavalv, så ingen obehörig får kika på den.)? Om du nu tänker så förstås?

Med min kunskap av programmering är det stört omöjligt att uppnå det utan källkod. Att UI kan likna Logic är kanske lättare att efterlikna.

AnthonyS sa (med ironi): Med andra ord står det honom helt fritt att programmera ett eget Logic..?

Du svarade: Ja det får han göra, utan tvivel.

Och då svarade jag med att om du (och AnthonyS) syftade på att programmera en exakt kopia av Logic, så var det där jag menade att du har fel. Enligt URL är det inte tillåtet att framställa exemplar av datorprogram, inte ens ens för privat bruk.

Är det straffbart att ha programmera ett UI för eget bruk om det efterliknar Logic?

Vi talar om datorprogram (så som det menas enligt URL), du verkar vara inne på (G)UI. Två skilda begrepp enligt URL.

Här får du nog förklara dig mera tydligt! [angående "Man får inte framställa exemplar av datorprogram ens för privat bruk"] Jag är utbildat programmerare sedan 1997. Sedan dess har jag framställt specialdesignade mjukvara åt kunder med egna företag och företagskedjor. Programmen som jag tillverkade vart kundorienterade med fakturering, bokföring och statistik mm. Vad jag vet så fanns det en hel uppsjö av liknande program innan jag sålde mitt första. Och de liknade varandra väldigt mycket i UI funktion mm. Vad jag vet så fick jag lov att göra det utan att någon stördes av det.

Lagen är tydlig nog. Men jag tror du börjar tappa greppet om skillnaderna här. Lagen talar om exemplarframställning, dvs, skapa kopior, av datorprogram. Du verkar vara inne på själva skapandet. Jag vet inte.

Om du nu har utbildat programmerare sedan 1997 är det kanske dags att lägga till lite upphovsrätt på schemat, så att dina elever får ett hum om sina rättigheter. Don't you think?

Hur kan man blanda ihop dessa när en licens är ett avtal där man har rätten att använda (som mjukvaroprogrammet i detta fall) under de regler som licensavtalet är skrivet. Har inte att göra med URL då det är ägande rätten och inte brukande rätten!

Några blandar gärna ihop bestämmelser som regleras i en licens med bestämmelser som regleras i URL. En licens kan mycket väl tillåta licensinnehavare att skapa "säkerhetskopior" av sina licensobjekt, men endast då. För om inget annat finns avtalat gäller URL.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Igen... Enligt URL är det inte tillåtet att framställa exemplar av datorprogram (ens för privat bruk), och det är skitsamma vad du vill kalla det framställda exemplaret.

Och igen... Blanda inte ihop vad ett licensavtal eventuellt reglerar med vad URL reglerar.

Hel eller delvis exemplarframställning (av datorprogram) kan ske endast om ett avtal tillåter det eller om exemplarframställningen i sig är nödvändig för att du ska kunna använda datorprogrammet.

Enligt Antipiratbyråns hemsida kan det vara tillåtet med säkerhetskopiering.

"man får bara framställa en säkerhetskopia av ett datorprogram om detta är nödvändigt för användningen av programmet eller om säkerhetskopian är nödvändig för den avsedda användningen av programmet. Hittills har inte någon domstol funnit att en säkerhetskopia av ett spel är nödvändigt för att användandet av ett datorspel."

Sen har jag ärligt talat ingen aning om hur denna lagen är tänkt att fungera. När är det nödvändigt med en säkerhetskopia för att kunna använda ett program? Om man rör sig mycket med datorn i krigszoner eller vad? 🙂

Kul frågesida annars, man hittar en del intressanta förklaringar och tolkningar av världen. Kommer säkert att bli föremål för ett framtida blogg-inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hel eller delvis exemplarframställning (av datorprogram) kan ske endast om ett avtal tillåter det eller om exemplarframställningen i sig är nödvändig för att du ska kunna använda datorprogrammet.

Enligt Antipiratbyråns hemsida kan det vara tillåtet med säkerhetskopiering.

"man får bara framställa en säkerhetskopia av ett datorprogram om detta är nödvändigt för användningen av programmet eller om säkerhetskopian är nödvändig för den avsedda användningen av programmet. Hittills har inte någon domstol funnit att en säkerhetskopia av ett spel är nödvändigt för att användandet av ett datorspel."

Ja, där ser man. Både jag och APB tolkar lagen på samma sätt.

Eller trodde du att jag tog det ur luften igen? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har jag ärligt talat ingen aning om hur denna lagen är tänkt att fungera. När är det nödvändigt med en säkerhetskopia för att kunna använda ett program? Om man rör sig mycket med datorn i krigszoner eller vad? 🙂

I 26 g §, 5 stycket, URL kan man läsa: "Den som har rätt att använda en sammanställning får förfoga över den på det sätt som är nödvändigt för att han skall kunna använda sammanställningen för dess avsedda ändamål."

Detta kan enligt lagen.nu tolkas som:

"Femte stycket får den praktiska konsekvensen att om man köper en CD-ROM-skiva med ett digitalt uppslagsverk kan man spara delar av detta på sin hårddisk om det underlättar användningen och om man köper tillgång till en databas på Internet kan man kopiera delar av den till sin hårddisk för att läsa texter utan att vara uppkopplad mot Internet."

Ett exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är visst en hel del att tänka på vid en etikettstart.

😄

Edit: Fast å andra sidan: Jag ser det inte som helt orimligt att försöka motverka uppmuntran till att TS, eller andra nyförmågor, använder sig av illegala/tveksamma metoder när de ska starta upp en seriös verksamhet. Jag försöker verkligen inte leka polis (jag vet att det kan uppfattas så), och jag har själv inte alltid varit "ren", men jag tror att de flesta förstår.

Edit igen: Ser förresten att TS har lämnat skeppet redan efter två inlägg. Skrämd förstagångsmedlem, eller en lyckad trollning av någon ökänd MBBAD:are? Om inget annat så var det ju väl valda frågeställningar 🙂

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, där ser man. Både jag och APB tolkar lagen på samma sätt.

Eller trodde du att jag tog det ur luften igen? 😉

Oj, missade du redan skrivit om det. I nästan alla inlägg så låter det ju som om du ansåg att kopiering av datorprogram undantagslöst är olagligt. Men då är vi alltså överens 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I 26 g §, 5 stycket, URL kan man läsa: "Den som har rätt att använda en sammanställning får förfoga över den på det sätt som är nödvändigt för att han skall kunna använda sammanställningen för dess avsedda ändamål."

Detta kan enligt lagen.nu tolkas som:

"Femte stycket får den praktiska konsekvensen att om man köper en CD-ROM-skiva med ett digitalt uppslagsverk kan man spara delar av detta på sin hårddisk om det underlättar användningen och om man köper tillgång till en databas på Internet kan man kopiera delar av den till sin hårddisk för att läsa texter utan att vara uppkopplad mot Internet."

Ett exempel.

För mig som juridisk lekman är ju det där en extremt "öppensinnad" tolkning av "nödvändig". Helt plötsligt så går det bra om det endast underlättar användandet. Själv skulle jag definitivt vilja påstå att en säkerhetskopia alltid underlättar användandet om datorn kraschar. Menmen, vi har väl de lagstiftare vi förtjänar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, missade du redan skrivit om det. I nästan alla inlägg så låter det ju som om du ansåg att kopiering av datorprogram undantagslöst är olagligt. Men då är vi alltså överens 🙂

I guess 🙂

För mig som juridisk lekman är ju det där en extremt "öppensinnad" tolkning av "nödvändig". Helt plötsligt så går det bra om det endast underlättar användandet. Själv skulle jag definitivt vilja påstå att en säkerhetskopia alltid underlättar användandet om datorn kraschar. Menmen, vi har väl de lagstiftare vi förtjänar...

Om din dator "kraschar" och du behöver installera om ditten och datten igen, så har du ju ditt original kvar någonstans. Eller hur?

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om din dator "kraschar" och du behöver installera om ditten och datten igen, så har du ju ditt original kvar någonstans. Eller hur?

Eller?

Det kan man ju såklart alltid hoppas. Men det kan ju finnas tusen orsaker till att originalet inte längre funkar eller har förolyckats på något sätt.

Själv är jag lite nyfiken på hur lagstiftarna tänkt när dom gett just datorprogram en sådan särställning att man inte ens förutom undantagsfall får göra säkerhetskopior.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jisses... du läser ju fan inlägg värre än jag ibland gör. Inte någonstans fattade du poängen. AnthonyS sa (med ironi): Med andra ord står det honom helt fritt att programmera ett eget Logic..? Du svarade: Ja det får han göra, utan tvivel. Och då svarade jag med att om du (och AnthonyS) syftade på att programmera en exakt kopia av Logic, så var det där jag menade att du har fel. Enligt URL är det inte tillåtet att framställa exemplar av datorprogram, inte ens ens för privat bruk. Vi talar om datorprogram (så som det menas enligt URL), du verkar vara inne på (G)UI. Två skilda begrepp enligt URL. Lagen är tydlig nog. Men jag tror du börjar tappa greppet om skillnaderna här. Lagen talar om exemplarframställning, dvs, skapa kopior, av datorprogram. Du verkar vara inne på själva skapandet. Jag vet inte. Om du nu har utbildat programmerare sedan 1997 är det kanske dags att lägga till lite upphovsrätt på schemat, så att dina elever får ett hum om sina rättigheter. Don't you think? Några blandar gärna ihop bestämmelser som regleras i en licens med bestämmelser som regleras i URL. En licens kan mycket väl tillåta licensinnehavare att skapa "säkerhetskopior" av sina licensobjekt, men endast då. För om inget annat finns avtalat gäller URL.

Jo Jag förstår precis så som jag tolkar det. Och detta vart min poäng med det hela Valle! 😉

Handen på hjärtat. Om vi nu vart en bunke advokater och duktiga sådana med. Så hade detta fortfarande varit en tolkningsfråga. Det är därför vi har en rättsprocess. Om nu det finns ett prejudikat i detta fall med "egen programmerad" mjukvara så är det oftast en fingervisning om hur liknande fall skall tolkas enligt domstol. Det behöver inte betyda att alla fall kommer eller kan tolkas på samma sätt som i första, så alla fall är unika. Och tur är det kan jag tycka!

Jag vill eller tänker inte tro på vad någon säger på forumet i sakfråga, då inte någon av oss har tillräcklig kunskap i juridik. Och samma sak här så kan inte en jurist säga vad som är rätt eller fel. Det är domstol som avgör det.

Och visst ska man vara försiktig. Att "programmera ett liknande program" om det nu är lagligt eller ej kan förbövelen inte vara någon större grej? Oftast reagerar folk när man gör saker på ett felaktigt sätt som påverkar omgivningen. Och mycket av vår handling i dag är att många påverkas av den. Skulle det mot förmodan vara så att man gör något som inte påverkar någon annan en sig själv, så tror jag inte folk skulle reagera om så det fanns tusentals lagar om det.

BTW: Valle! jag är inte lärare i programmering jag är "inbildad"(utbildad;) ) som programmerare.

Nej. För min del är det slut spekulerat. Nu vill jag givetvis att ni lyssnar på en av våra låtar

Na zdravje Valle och ni andra 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo Jag förstår precis så som jag tolkar det. Och detta vart min poäng med det hela Valle! 😉

Handen på hjärtat. Om vi nu vart en bunke advokater och duktiga sådana med. Så hade detta fortfarande varit en tolkningsfråga. Det är därför vi har en rättsprocess. Om nu det finns ett prejudikat i detta fall med "egen programmerad" mjukvara så är det oftast en fingervisning om hur liknande fall skall tolkas enligt domstol. Det behöver inte betyda att alla fall kommer eller kan tolkas på samma sätt som i första, så alla fall är unika. Och tur är det kan jag tycka!

Jag vill eller tänker inte tro på vad någon säger på forumet i sakfråga, då inte någon av oss har tillräcklig kunskap i juridik. Och samma sak här så kan inte en jurist säga vad som är rätt eller fel. Det är domstol som avgör det.

Och visst ska man vara försiktig. Att "programmera ett liknande program" om det nu är lagligt eller ej kan förbövelen inte vara någon större grej? Oftast reagerar folk när man gör saker på ett felaktigt sätt som påverkar omgivningen. Och mycket av vår handling i dag är att många påverkas av den. Skulle det mot förmodan vara så att man gör något som inte påverkar någon annan en sig själv, så tror jag inte folk skulle reagera om så det fanns tusentals lagar om det.

BTW: Valle! jag är inte lärare i programmering jag är "inbildad"(utbildad;) ) som programmerare.

Nej. För min del är det slut spekulerat. Nu vill jag givetvis att ni lyssnar på en av våra låtar http://soundcloud.co.../dont-look-back

Na zdravje Valle och ni andra 😉

Na zdravje!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det kan ju finnas tusen orsaker till att originalet inte längre funkar eller har förolyckats på något sätt.

Som när/vad då, till exempel?

Själv är jag lite nyfiken på hur lagstiftarna tänkt när dom gett just datorprogram en sådan särställning att man inte ens förutom undantagsfall får göra säkerhetskopior.

Enkelt. Om man fick göra "säkerhetskopior" på Logic, och dessutom fick använda "säkerhetskopiorna" i privat bruk, så skulle ju alla kunna använda en kopia av Logic-kopia och hävda att de använde den i privat bruk.

Eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som när/vad då, till exempel?

Hunden tyckte att det en kul leksak att tugga på, du spillde cola över den, ungarna tyckte att det var en jättebra frisbee eller fina att pynta med vattenfärg, skivorna går helt plötsligt inte att läsa ifrån (p g a ålder, har själv varit med om det på skivor som bara varit ett par år gamla) o s v.

Enkelt. Om man fick göra "säkerhetskopior" på Logic, och dessutom fick använda "säkerhetskopiorna" i privat bruk, så skulle ju alla kunna använda en kopia av Logic-kopia och hävda att de använde den i privat bruk.

Eller hur?

Precis som med musik och film? För där har man ju precis det problemet, folk hävdar att det bara är säkerhetskopior dom har, och då går det inte att sätta dit någon. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hunden tyckte att det en kul leksak att tugga på, du spillde cola över den, ungarna tyckte att det var en jättebra frisbee eller fina att pynta med vattenfärg, skivorna går helt plötsligt inte att läsa ifrån (p g a ålder, har själv varit med om det på skivor som bara varit ett par år gamla) o s v.

Vad är det som säger att detsamma inte skulle kunna hända din "säkerhetskopia"?

Precis som med musik och film? För där har man ju precis det problemet, folk hävdar att det bara är säkerhetskopior dom har, och då går det inte att sätta dit någon. Eller?

Jo, men nu får man ju göra "säkerhetskopior" av musik...

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Precis som med musik och film? För där har man ju precis det problemet, folk hävdar att det bara är säkerhetskopior dom har, och då går det inte att sätta dit någon. Eller?

Vad aer det foer problem du relaterar till haer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart att se hur det här forumet verkligen lever upp så fort det vankas trådar om piratkopiering eller droger 🙂 Var länge sedan man såg någon tråd som handlar om något annat som är inne på sidan 4. Keep up the good work!

</ironi>

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart att se hur det här forumet verkligen lever upp så fort det vankas trådar om piratkopiering eller droger 🙂 Var länge sedan man såg någon tråd som handlar om något annat som är inne på sidan 4. Keep up the good work!

</ironi>

Trots din ironi-hint så är i alla fall inte jag riktigt säker på vad du vill ha sagt.

Tycker du att det här med illegala programvaror inte hör hemma i tråden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots din ironi-hint så är i alla fall inte jag riktigt säker på vad du vill ha sagt.

Tycker du att det här med illegala programvaror inte hör hemma i tråden?

Jag är i alla fall glad och taxam för att du orkar hålla igång. Det kan inte va lätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som säger att detsamma inte skulle kunna hända din "säkerhetskopia"?

Ingenting. Men själva grejen med backuper och säkerhetskopior är ju att sprida ut riskerna och hoppas att inte alla versioner råkar ut för en olycka samtidigt.

Jo, men nu får man ju göra "säkerhetskopior" av musik...

Ja, och det är precis i sin ordning. Frågan var ju snarare varför man inte får göra det med datorprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad aer det foer problem du relaterar till haer?

Glömde ironi-taggen. Diskussionen gällde om varför det kan tänkas vara tillåtet att ta en säkerhetskopia på sin film-eller musik-skivan, men inte på en skiva som innehåller datorprogram. Som jag förstod det hävdade Valle att problemet i sådana fall bli att alla körde på "säkerhets"-kopior och ingen skulle köpa datorprogram.

Det vill säga: Trots att det faktiskt är tillåtet med privatkopiering för musik-och film så får inte hur många som helst dela på en och samma kopia.

Jag förstår att det inte är lätt att hänga med på om man inte läser hela tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Diskussionen gällde om varför det kan tänkas vara tillåtet att ta en säkerhetskopia på sin film-eller musik-skivan, men inte på en skiva som innehåller datorprogram.

Jag förstår att det inte är lätt att hänga med på om man inte läser hela tråden.

Jag haenger med pa att diskussionen i grund och botten handlar om att alla som skapar en produkt har raett till betalning. Om produkten sen aer en bil, whiskey, musik eller mjukvara ska egentligen inte spela nagon roll. Min uppfattning aer att det aer fel att utnyttja en kopia foer privat bruk som nagon annan har betalat foer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag haenger med pa att diskussionen i grund och botten handlar om att alla som skapar en produkt har raett till betalning. Om produkten sen aer en bil, whiskey, musik eller mjukvara ska egentligen inte spela nagon roll. Min uppfattning aer att det aer fel att utnyttja en kopia foer privat bruk som nagon annan har betalat foer.

Jag vet inte om du inte har förstått begreppet privatkopiering? Köper jag en CD-skiva, så har jag laglig rätt att göra kopior av den. Kanske vill ha en säkerhetskopia, eller ha exen lite utspridda, i bilen eller sommarstugan. Det är lagligt idag för, såvitt jag känner till, alla produkter förutom datorprogram. Fast, förmodligen av en slump, räknade du även upp en produkt till som inte är det, nämligen whiskey 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Jag vet inte om du inte har förstått begreppet privatkopiering? Köper jag en CD-skiva, så har jag laglig rätt att göra kopior av den. Kanske vill ha en säkerhetskopia, eller ha exen lite utspridda, i bilen eller sommarstugan. Det är lagligt idag för, såvitt jag känner till, alla produkter förutom datorprogram. Fast, förmodligen av en slump, räknade du även upp en produkt till som inte är det, nämligen whiskey 🙂

Inget av det du skriver aer nytt foer mig. Jag anser dock att vare sig man producerar whiskey eller musik sa ska man ha betalt foer den produkt man framstaellt om nagon nyttjar den. Anser du annorlunda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget av det du skriver aer nytt foer mig. Jag anser dock att vare sig man producerar whiskey eller musik sa ska man ha betalt foer den produkt man framstaellt om nagon nyttjar den. Anser du annorlunda?

Nej, absolut inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Nej, absolut inte.

Fint! Fast Valle har ju en poaeng i detta laege. Om alla anvaender en kopia och inte betalat foer "originalet" sa far ju inte skaparen betalt foer sin produkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...