Jump to content
Annons

Vill veta mer om saturation


Recommended Posts

Jag har börjat göra lite egen musik (mjukrock/pop med sång, gitarr, bas, trummor) som jag förhoppningsvis kan bli färdig med i sommar. Försöker nu lära mig mixning/mastering och har införskaffat Maximus (http://www.image-line.com/documents/maximus.html) för det ändamålet.

Det jag undrar är vad exakt gör saturation och är det något som i dagsläget används för den musikstil jag vill göra musik i?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är simulerad bandmättnad. Det används nog inom de flesta genrer (utom troligtvis klassisk musik). Man ska vara försiktig med att överanvända det, men rätt använt låter det riktigt snyggt. Jag brukar använda det när jag mastrar, men man kan även använda det på enstaka element i en mix (framför allt trummor brukar låta snyggt med saturation).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det digitala sättet att hantera ljud är – tekniskt sett – ganska överlägset det föregående analoga. Men en bi-effekt var att ljudkvaliten som man lagrar ljuden i förblir nästan kristallklara från början till slut. Det var en oväntad bieffekt av så bra ljudinspelning - för bra, enligt vissa. Även digital video har samma problem med det numera. Instrumenten låter så realistiska, så real-life, så … mesiga, så ”kommunala musikskolan”. Vi vet ju vad som händer när man försöka få riktiga realistiska trummor att låta som Def Leppards. Riktiga trummorna låter .. klånkigt och fånigt i det avseendet. Jobbar man med pop/rock/dance så vill man ha nästan max ösfaktor och fett istället för realism.

Saturation (mättning) är ett sätt att efterlikna den effekt som uppstod då man förr i tiden skickade ljudet in och ut och in och ut genom olika komponenter och processorer, genom kablar, mixrar osv. Det kan även hänvisa till effekten som rullbandspelare hade på inspelat ljud.

Allt detta färgade av sig på ljudet, gjorde ljudet mindre tydligt, men slipade på samma gång automatiskt bort de oönskade hårda detaljerna i ljudet. Det komprimerade också ljudet något. Men framförallt så orsakade det att övertoner och brus m.m. lade sig som ett bolster runt originalljudet, vilket gör att originalljudet låter något tjockare och fetare och lite mer ”ösigt”.

Du har säkert lyssnat riktigt högt på musik i lurar nån gång, och upplevt en psykologisk effekt av att musik – för några korta sekunder – är allt som existerar överhuvudtaget. Den effekten kan man delvis uppnå även mixmässigt, genom att göra ljudet tjockare och komprimerade det hårdare.

Man ge ett exempel genom att överdriva: Tänk dig en distad elgitarr som drar ett ackord. Visst, det kan låta sjyst. Men om du låter gitarren trigga ett brunt brus (www.youtube.com/watch?v=B0EvdP40BfU) som lägger sig in lite bakom gitarrackordet – eller rentav smälter ihop med gitarrackordet - då kommer gitarren att låta mycket ”grymmare”, tjockare och större. I ett musikaliskt sammanhang kommer gitarren att upplevas som om den lät rejält högt när den spelades in, ösigare liksom. Det låter mindre realistiskt, mindre mesigt, mera högt och ösigt.

Även kompression ökar den här effekten; man upplever att ljudet är högt när det mättas. Ju mer ljudet mättas av (slår i taket, duckar, mattas ut av ösigheten) desto högre verkar det ju vara (oavsett det är högt eller inte). Men kompression lägger inte till lika mycket färg och skit som "saturation" gör.

Saturation, mättnad, är ett sätt att introducera sån färg, sån ”skitighet” till ljud som man upplever är för rena, mesiga eller för kantiga och stela. Det finns mängder med olika typer av mättnad. Vissa typer försöker efterlikna gammal analog mättnad av olika slag. Andra genererar helt nya syntetiska typer av mättnader. Man kan även använda mättnad till att modulera ljud med. Det sistnämnda är vanligast inom dance och elektronica.

Redigerat av Signia
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan även tilläggas att bandmättnad i sig är när man spelar in på rullbandare och distar över signalen på tejpen, om jag förstått det rätt. Det är det bandmättarpluggar simulerar, och det gör ofta ljudet fetare och ger mer djup - det ger helt enkelt en analog touch. Jag använder bl.a. Masseys TapeHead väldigt mycket för det ändamålet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan finns det ett otal inspelning från förr i världen som låter illa för att man i sin strävan att nå denna "bandmättnad" överstyrde alldeles för mycket.

Och ofta har det väl mycket att göra med kvalitén på bandaren man använder. Desto bättre bandare, desto mer kan man styra över utan att ljudet blir dåligt så som jag fattat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ofta har det väl mycket att göra med kvalitén på bandaren man använder. Desto bättre bandare, desto mer kan man styra över utan att ljudet blir dåligt så som jag fattat det.

Jo, men det kan bli fel ändå. På några låtar på Carole Kings klassiska album Tapestry låter sången förskräckligt eftersom man gått alldeles för långt med nivåerna. Tror nog att de hade de bästa prylarna där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men det kan bli fel ändå. På några låtar på Carole Kings klassiska album Tapestry låter sången förskräckligt eftersom man gått alldeles för långt med nivåerna. Tror nog att de hade de bästa prylarna där.

Jo visst, det är väl från situation till situation (som allt inom musikproduktion), men generellt så klarar väl bättre bandare mer mättnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bättre och bättre, ju förr det var verkar ju folk tycka är bättre. Så då är det nog så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv är väldigt vintage. Snart får jag värsta traven aku-punkltur-behandlings-verktyg. 1299 kr i frakt.

Jag menade egentligen att Signias beskrivning av saturation var lysande, verkligen.

Lite sugen på att sakffa en Revox igen. Om man enbart använder dem i mastringen får de ju knappt gå nåt, och behöver väl inte servas hela tiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...