Jump to content
Annons

Allergisk reaktion av glasull i absorbenter


Dippen

Recommended Posts

Annons

Sedan finns det ju dom som tillverkar basabsorbenter och liknande utan att använda mineral- eller glasull. Ett exempel på sådana absorbenter finnes här

Hej!

Med tanke på att du länkar till http://www.sofsci.com/ i varje inlägg vore det bra att reda ut om du arbetar för eller äger företaget. Om du gör det ska det framgå tydligt i signaturen. Läs mer i forumreglerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Andningsskydd, täta skyddsglasögon, handskar och heltäckande kläder.

Någon som vet om vanlig vindskyddsfolie funkar istället för lim eller plastfilm?

Det funkar säkert bra - men som du kan se i BBC-undersökningen som jag länkade till tidigare i tråden, så funkar absorptionen upp till ca 700Hz om man kapslar in mineralullen med något som är helt tätt. Behöver du absorbera högre frekvenser så får du lösa det genom att sätta någon annan typ av absorbent utanpå - för ju högre upp du kommer, desto mer kommer plasten att reflektera inkommande ljud istället för att absorbera det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag letade lite till på nätet idag och fick syn på en akustikskiva som skulle kunna vara ett alternativ:

http://www.bullerbekamparen.se/akustikskiva-p70.aspx

Den är gjord av polyester (vilket ska va bra om jag förstått det hela rätt) och väldigt enkel att montera så man slipper ju allt jobb. Men frågan är om den kan funka lika bra som glasull, eller åtminstone nästan lika bra iaf?

Jag tänkte ha 3 absorbenter på väggen bakom monitorerna och 3 på väggen bakom mig. På kortsidorna sitter fönster och balkongdörr vilket gör det svårt att placera något där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar säkert bra - men som du kan se i BBC-undersökningen som jag länkade till tidigare i tråden, så funkar absorptionen upp till ca 700Hz om man kapslar in mineralullen med något som är helt tätt. Behöver du absorbera högre frekvenser så får du lösa det genom att sätta någon annan typ av absorbent utanpå - för ju högre upp du kommer, desto mer kommer plasten att reflektera inkommande ljud istället för att absorbera det...

Vindskyddsfolie är ju inte helt tät, den andas med små, små hål. Vanlig plastfolie är ju helt tät. Är inte då vindskyddsfolien bättre till skydd för lösa fibrer och ur akustikbehandligssynpunkt än vanlig plastfilm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vindskyddsfolie är ju inte helt tät, den andas med små, små hål. Vanlig plastfolie är ju helt tät. Är inte då vindskyddsfolien bättre till skydd för lösa fibrer och ur akustikbehandligssynpunkt än vanlig plastfilm?

Det är nog väldigt marginellt, eftersom det ändå till största delen blir en reflekterande yta som högre frekvenser kommer att studsa tillbaks från. Risken för partikelflykt blir säkert också större, eftersom du ju inte tänkte spraya lim på ytorna och fibrerna får möjlighet att leta sig ut genom hålen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Med tanke på att du länkar till http://www.sofsci.com/ i varje inlägg vore det bra att reda ut om du arbetar för eller äger företaget. Om du gör det ska det framgå tydligt i signaturen. Läs mer i forumreglerna.

Oj, nej det gör jag ju då inte.. länkade till en hel del olika saker där i inlägget, tycker jag.. inklusive Rockwool. Men jag har deras grejer själv och tycker de är bra. Ja, så innehåller de inte mineralull dessutom. Får försöka länka till något annat nästa gång, där det passar sig. Men här passade länkarna ifråga ganska bra, med tanke på ämnet 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är många frågor kring detta ämne så jag tänkte gör en liten sammanställning av de olika materialens egenskaper.

MINERALULL

GLASULL

Består av spunna trådar av smält glas. Dessa fibrer har en tendens att "släppa" vid mekanisk kontakt, tex. vid bearbetning av materialet, när de utsätts för starka luftflöden (tex. i en ljuddämpare i ett ventilationssystem). Kläs materialt in ordenligt med tex. tyg och används i normals rumsmiljö brukar fibersläpp normalt inte vara något problem så länge ingen fysisk kontakt sker med materialet.

Däremot så tillsätts kemiska substanser i tillverkningsprocessen för att binda materialet. Det är denna substans som kan orsaka allergiska reaktioner hos känsliga personer. Det är detta bindemedel som är orsaken till att glasull luktar. Materialet emitterar helt enkelt.

Förut användes hästurin som bindemedel. När huden kommer i kontakt med materialet brukar det klia. Tål värme bra och smälter vid ca 800 grader.

STENULL

Samma tillverkningsförfarande och egenskaper som glasull men med skillnaden att sten används istället för glas vid tillverkningen. En annan skillnad är att materialet inte kliar lika mycket som glasull och lukten är nästan obefintlig. Stenull är behagligare att jobba med jämfört mot glasull helt enkelt. Tål mycket höga temperaturer och smälter inte förrän vid ca 1000 grader. Det vanligast förekommande materialet vid studiobyggen i tex. skiljeväggar osv.

POLYESTER / DACRON

Består oftast av återvunnet material, tex. PET flaskor som spinns till fibrer med en speciell struktur. Görs tillverkningen på "rätt sätt" uppvisar materialet mycket bra ljudabsorberande egenskaper som är minst lika bra som mineralull.

Några av materialets fördelar är att det avger inget fibrersläpp eller kemiska bindemedel, helt fri från lukt och emissioner (även vid mekanisk kontakt), ruttnar eller möglar ej, har en mycket högre formstabilitet jämfört mot mineralullen.

Materialet har lägre smältpunkt (ca 270 grader) jämfört med mineralull men är däremot självsläckande och avger endast koldioxid och vatten vid förbränning.

SAMMANFATTNING

Att enbart förlita sig till data vad det gäller volymvikt är fel väg att gå. Hur materialet är sammansatt och värde på tex. flödesresmotstånd är viktiga parametrar som måste beaktas.

Begär alltid in tillförlitlig testdata för tilltänkt produkt och låt detta tillsammans med de övriga nämnda egenskaper utgöra beslutsunderlag för ditt absorbentköp.

// Björn

EDIT:

Det här med att använda mask och skyddshandskar vid bearbetning av mineralull är säkert bra men jag tror också att det mer åberopar en föreskrift för de som jobbar med materialet dagligen. Annars skulle jag nog vara död vid det här laget.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Medför spejlimning även reducerad lukt vid användandet av glasull?

Nej, det gör det inte och limmet i sig innehåller kemiska bindemedel.

Som exempel kan nämnas att när hygienklassade ljudabsorbenter är föreskrivna (tex. laboratorier) så använder man antingen Polyester eller inkapslad mineralull. Mineralullen försluts då i en "plastpåse" som svetsas igen. Absorptionsegenskaperna blir påverkad av detta med bl.a sämre absorption i dikskanten pga. av den reflekterande ytan.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med att använda mask och skyddshandskar vid bearbetning av mineralull är säkert bra men jag tror också att det mer åberopar en föreskrift för de som jobbar med materialet dagligen. Annars skulle jag nog vara död vid det här laget.

Jag känner att jag kan kommentera detta till viss del. Jag undviker helst att kommentera för det är ni andra så bra på. Jag arbetar som arbetsmiljöingenjör, har själv barn samt egenbyggda bredbandsabsorbenter av stenull. Jag har inga mätningar som kan påvisa låga nivåer av fibrer i luften. Dock är det som wellness med flera skriver, det är värst vid bearbetning av ullen. Långärmat samt handskar rekommenderas från tillverkaren, dock är det baserat på en daglig exponering, varje dag året runt. Om du exponeras någon gång ibland när du bearbetar skivorna så är det ingen större fara.

Däremot är vissa känsligare än andra. Men innan du oroar dig för mycket; torka ytorna i ditt rum med fuktig/våt trasa några gånger under en period framåt så får du nog bort de fibrer som "har smitit". Undvik dammsugare det bara sprider damm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar vanliga mineralullsskivor som sitter i kontorstak? Blir det samma promblem med allt ovan 700Hz eftersom de är belagda med ytskikt (tror det är glasfiberväv och färg). Vad jag vet så är det ingen som får allergiska reaktioner av dem när de väl sitter på plats trots att de är relativt frilagda och alltså inte tätt slutna på ena sidan (den uppåt). Har en del sådana skivor liggandes. Kollade prisuppgift på Akustikskiva P70, överkomligt men inte direkt billiga. Gratis är godast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är många frågor kring detta ämne så jag tänkte gör en liten sammanställning av de olika materialens egenskaper.

MINERALULL

GLASULL

Består av spunna trådar av smält glas. Dessa fibrer har en tendens att "släppa" vid mekanisk kontakt, tex. vid bearbetning av materialet, när de utsätts för starka luftflöden (tex. i en ljuddämpare i ett ventilationssystem). Kläs materialt in ordenligt med tex. tyg och används i normals rumsmiljö brukar fibersläpp normalt inte vara något problem så länge ingen fysisk kontakt sker med materialet.

Däremot så tillsätts kemiska substanser i tillverkningsprocessen för att binda materialet. Det är denna substans som kan orsaka allergiska reaktioner hos känsliga personer. Det är detta bindemedel som är orsaken till att glasull luktar. Materialet emitterar helt enkelt.

Förut användes hästurin som bindemedel. När huden kommer i kontakt med materialet brukar det klia. Tål värme bra och smälter vid ca 800 grader.

STENULL

Samma tillverkningsförfarande och egenskaper som glasull men med skillnaden att sten används istället för glas vid tillverkningen. En annan skillnad är att materialet inte kliar lika mycket som glasull och lukten är nästan obefintlig. Stenull är behagligare att jobba med jämfört mot glasull helt enkelt. Tål mycket höga temperaturer och smälter inte förrän vid ca 1000 grader. Det vanligast förekommande materialet vid studiobyggen i tex. skiljeväggar osv.

POLYESTER / DACRON

Består oftast av återvunnet material, tex. PET flaskor som spinns till fibrer med en speciell struktur. Görs tillverkningen på "rätt sätt" uppvisar materialet mycket bra ljudabsorberande egenskaper som är minst lika bra som mineralull.

Några av materialets fördelar är att det avger inget fibrersläpp eller kemiska bindemedel, helt fri från lukt och emissioner (även vid mekanisk kontakt), ruttnar eller möglar ej, har en mycket högre formstabilitet jämfört mot mineralullen.

Materialet har lägre smältpunkt (ca 270 grader) jämfört med mineralull men är däremot självsläckande och avger endast koldioxid och vatten vid förbränning.

SAMMANFATTNING

Att enbart förlita sig till data vad det gäller volymvikt är fel väg att gå. Hur materialet är sammansatt och värde på tex. flödesresmotstånd är viktiga parametrar som måste beaktas.

Begär alltid in tillförlitlig testdata för tilltänkt produkt och låt detta tillsammans med de övriga nämnda egenskaper utgöra beslutsunderlag för ditt absorbentköp.

// Björn

EDIT:

Det här med att använda mask och skyddshandskar vid bearbetning av mineralull är säkert bra men jag tror också att det mer åberopar en föreskrift för de som jobbar med materialet dagligen. Annars skulle jag nog vara död vid det här laget.

Det finns ännu ett alternativ som ofta glöms bort i såna här diskussioner och det är pressad träfiber. Se pdf. http://www.feelingwood.se/pdf/FW-Ljud%20SP.pdf

Sen tycker jag att man aldrig ska säga som en del här, att det är "ingen fara" med glas/stenullspartiklar som smiter ur dåligt skyddade absorbenter. Alla reagerar individuellt och dessutom om man varit exponerad för damm under en lång period finns alltid en risk.

Jag har använt en billig microfiberduk från ClasO till att svepa in mina absorbenter. Betydligt mer miljövänligt än spraylimmer. http://www.clasohlson.com/se/Fiberduk/Pr406840000

Kanske ser fånigt ut men duken är mycket tunn och otroligt stark. Ska ju tåla väder och vind. Jag har lagt den i dubbla lager under linnetyg.

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Vindskyddsfolie är ju inte helt tät, den andas med små, små hål. Vanlig plastfolie är ju helt tät. Är inte då vindskyddsfolien bättre till skydd för lösa fibrer och ur akustikbehandligssynpunkt än vanlig plastfilm?

Både vindduk och markduk (geotex) är alldeles för tät i dessa sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Både vindduk och markduk (geotex) är alldeles för tät i dessa sammanhang.

Ja - om det ska funka bra med absorption av högre frekvenser, så måste det gå rimligt lätt att andas genom tyget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar vanliga mineralullsskivor som sitter i kontorstak? Blir det samma promblem med allt ovan 700Hz eftersom de är belagda med ytskikt (tror det är glasfiberväv och färg). Vad jag vet så är det ingen som får allergiska reaktioner av dem när de väl sitter på plats trots att de är relativt frilagda och alltså inte tätt slutna på ena sidan (den uppåt). Har en del sådana skivor liggandes. Kollade prisuppgift på Akustikskiva P70, överkomligt men inte direkt billiga. Gratis är godast.

På vanliga undertaksplattor av mineralull görs ytskikten på två sätt:

PAROC (Parafon)

Där laminererar dom en nonwowen i önskad kulör direkt på plattan. Lamineringen görs med kemiska bindemedel.

ECOPHONE

Deras produkter sprutmålas med färg.

Båda leverantörerna har verifierade mätningar på resp. produkt och dessa är enkla att få tag på. Skulle man jämföra mätningar med vs. utan ytskikt skulle man se att de plattor som har ett ytskikt reflekterar en aning mer i det övre registret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen tycker jag att man aldrig ska säga som en del här, att det är "ingen fara" med glas/stenullspartiklar som smiter ur dåligt skyddade absorbenter. Alla reagerar individuellt och dessutom om man varit exponerad för damm under en lång period finns alltid en risk.

Håller med dig att det är ytterst individuellt. Det finns väldigt känsliga personer som inte ens klarar av emissionerna från vanlig inomhusfärg.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Meidenberg (oregistrerad)

Intressant läsning, tänkte bygga ett par absorbenter idag och försöker att få så mycket kött på benen som möjligt. Fick en idé om att klä in dom med Fleece, typ http://jysk.se/inredning/pladar/fleeceplad-price-star-130x160cm-natur . Det kostar ju typ ingenting, är gjort av polyester och går att andas igenom, är ju tjockare än tyg och dom små "håren" borde väl fånga upp små partiklar som eventuellt vill smita igenom?

"Spekulerar bara och har ingen aning"

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Fleece är VÄLDIGT brandfarligt, så det är inget jag skulle använda till sådant...

Se på f*n, då kanske det är dumt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...