Jump to content
Annons

Eleven Rack, eller alternativ?


hwasser

Recommended Posts

Tjatja gott folk, jag funderar på att spara ihop till en eleven rack, har ju blivit billiga nu inkl expansionen och grejer. Bara det att nu börjar ja tveka då AVID i princip verkar ha övergivit den, har inte kommit någon uppdatering sen 2011 och inte ett knyst från dom om någon expansion eller liknande. Min vän har en sådan och han har lyckats pilla till ett riktigt sweet sound med den. Amplitube 3 dödar typ min dator eftersom att jag använder så jävla många gitarrer då jag gör ganska experimentel rock, antalet amplitube 3 kan se ut så här:

1x bas

4x lugna gitarrer (två rhytm och två pilligare)

4x crunch

2x dubbelslingad melodi/solo

2x skumma gitarrer med massa chorus på (hihi använder en Neo Clon framför instrumentingången)

när man har alla dom + 2 addictive drums öppna och sen alla pluggar på det så börjar det bli trögt efter ett tag 😛

Jag hade tänkt köpa en fet stärkare istället men man måste ju dra på rätt högt innan dom låter riktigt fett 🙁 vill ju inte döda grannarna genom att spränga öronen på dom. Jag har en roland cube 30 som jag brukar micka upp men crunch-ljuden i den låter inge bra (high gain låter dock superb!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du en 50w top med en 2x12 så behöver du inte spela så högt för att få till ett bra ljud.

T.ex en EVH 5153 + Mesa boogie 2x12. 1-2 Sm57or sen har du ettt killer gitarr ljud som du kan vara nöjd med for life 🙂

För experimentell rock är nog en multi-burk långt smidigare, tar mindre plats och är till råga på allt hörlurskompatibel. Eleven Rack kan man ju dessutom re-ampa väldigt lätt.

Jag skulle annars rekommendera POD HD-serien, låter precis lika bra som 11R i min mening. Inte samma kaliber som min Axe-Fx men för en fjärdedel av priset så kan jag lätt rekommendera dem, har en HD500 själv.

Använder inte Amplitube men jag chansar på att du borde kunna spela in lajnade signaler på egna spår, och bussa dem till Amplitube. Har du då 4 crunch-gitarrer kan du bussa 4 line-spår till en enstaka instans av Amplitube (i stereo då), så kan du banta ner antalet Amplitube-pluggar. Borde vara ett steg på vägen åtminstone, innan du byter upp dej.

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag sällan kör slut på min datorkapacitet så brukar jag bounca ner både mjukvarusyntar och gitarrspår till färdiga ljudfiler. Sen är det bara att inaktivera spåret och gömma i arret (hide i Pro Tools). Om man skulle vilja göra några ändringar så är det att aktivera tillbaka spåret och göra en ny bounce.

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...