Jump to content
Annons

kompenserar verkligen Cubase för latency?


JJMusik

Recommended Posts

Jag får inte riktigt ihop det i latency-djungeln när det gäller Cubase.

Jag har hört många säga att cubase justerar latency vid inspelning av sig självt. Jag har också sett när man kör med externa pluggar att latency-tiden räknas ut.

Men jag kan liksom inte hitta någon dokumentation från steinberg själva om det fast jag bläddrar i manualen.

Under VST Options finns där t ex något som heter "adjust for record latency" och under är där en nummberbox där det står "0 samples"

Innebär det då att jag inte har någon justering för "record latency" eftersom det står 0 i boxen? Om jag då har en input latency på säg 10ms så hamnar mina inspelningar 10 ms "fel"

- Och för att få dessa 10 ms justerade måste jag räkna ut hur många samples 10 ms är och sedan fylla i det i denna "nummerbox" - eller tänker jag helt fel?

Sköts input-latency-justeringen automagiskt och är inget jag kan eller behöver bry mig om?

Men vad är då den här "adjust for record latency" ???

GAH!!! 🙂

Blir galen på det här.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

alltså "adjust for record latency" och "record shift" finns inte med i stora operation manualen - mycket märkligt?

alltså jag kan ju latency och förstår vad det är - men vad jag inte kan få svar på någonstans är:

"Ja! Cubase kompenserar per automatik all input latency - så även om du har 25ms input latency så kommer inte din gitarrinspelning hamna 25ms efter utan Cubase kommer att flytta bakåt spåret 25ms när du trycker på stopp"

Något uttalande i stil med ovan skulle jag vilja ha från steinberg - alltså de har massa tekniskt mumbo jumbo om latency men inget ordentligt där man talar om att man justerar.

De skriver ju om att de har "full latency compensation throughout the entire audio chain" - men då verkar de bara tala om vst-instrument.

Jag vill ju som sagt ha reda på hur det är med input latency när man spelar inte ett riktigt instrument. Flyttas audiospåret bakåt med 15ms om jag har 15ms input latency - eller måste jag själv fixa det på något sätt?

Jag vet, jag tjatar

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste inte fixa det själv. Det sköter cubase om.

Om du har ett ljudkort med taskig klocka eller som inte kan kontrolleras tillförlitligt av ASIO, då kan din inspelning hamna off. Då är tanken att du ska använda "Adjust för Record Latency" parametern för att justera hur Cubase ska förskjuta ljudmaterialet för att motverka detta timing problem. Har du inga problem, ska den stå på noll. Personligen så föreslår jag att om du har problem som tvingar dig att använda denna parameter, då borde du byta ljudkort (eller kolla vilken ljud-drivrutin cubase kör på)

Det finns ytterst lite info om allt detta i manualen, eftersom användaren ändå har ytterst få möjligheter att påverka proceduren.

Så länge ditt ljudkort har stabila rutiner så kan du spela in med ganska lång latency, upp till 25 ms, utan kännbar fördröjning. Men har man för lång fördröjning (och i synnerhet om man inte använder ASIO) då verkar det som att ljudinspelningen kan bli svajig, tidsmässigt.

Och cubase kompenserar genom hela kedjan, inte bara VST instrument. Det gäller även VST plugin och DX plugins (när cubase stödde DX) samt externa effekter och instrument.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört många säga att cubase justerar latency vid inspelning av sig självt.

Menar du fördröjning som orsakas av pluggar etc på inspelad signal? Det är inte möjligt. Det som spelas upp kan däremot justeras, även under inspelning.

Jag har också sett när man kör med externa pluggar att latency-tiden räknas ut.

Ja, man kan låta VST Connections "pinga" den externa signalkedjan och kompensera för eventuell fördröjning, vid uppspelning.

Under VST Options finns där t ex något som heter "adjust for record latency" och under är där en nummberbox där det står "0 samples"

Om ljudkortet rapporterar fel fördröjning till Cubase kan det inspelade hamna lite före eller efter det faktiskt spelades. Adjust for record latency låter dig justera detta i steg om samples, det vill säga högsta möjliga upplösning.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste inte fixa det själv. Det sköter cubase om.

Om du har ett ljudkort med taskig klocka eller som inte kan kontrolleras tillförlitligt av ASIO, då kan din inspelning hamna off. Då är tanken att du ska använda "Adjust för Record Latency" parametern för att justera hur Cubase ska förskjuta ljudmaterialet för att motverka detta timing problem. Har du inga problem, ska den stå på noll. Personligen så föreslår jag att om du har problem som tvingar dig att använda denna parameter, då borde du byta ljudkort (eller kolla vilken ljud-drivrutin cubase kör på)

Det finns ytterst lite info om allt detta i manualen, eftersom användaren ändå har ytterst få möjligheter att påverka proceduren.

Så länge ditt ljudkort har stabila rutiner så kan du spela in med ganska lång latency, upp till 25 ms, utan kännbar fördröjning. Men har man för lång fördröjning (och i synnerhet om man inte använder ASIO) då verkar det som att ljudinspelningen kan bli svajig, tidsmässigt.

Och cubase kompenserar genom hela kedjan, inte bara VST instrument. Det gäller även VST plugin och DX plugins (när cubase stödde DX) samt externa effekter och instrument.

Jodå jag kör på mitt Focusrite scarlett USB. Så du menar att om jag har en input latency rapporterad i Cubase på 15ms så kompenserar cubase för det och flyttar mitt inspelade material bakåt 15ms.

Men du säger ändå att det finns en övre gräns för när det börjar kännas svajigt??? men då pratar vi ju inte om "justering" då?

Jag vet också att allting omkring eller under 10ms knappt är hör- eller märkbart. Men det jag vill veta är:

Gör cubase någon justering baserat på det inrapporterade input latency -värdet utan att jag behöver göra något aktivt själv?

Det du säger är alltså att jag skulle kunna ställa min buffersize på 1024 samples vilket ger mig en input latency på typ 26 ms - stänga av monitorlyssningen och bara höra min elgitarr akustiskt i rummet (så att jag inte störs av fördröjningen som spelas upp) - och sedan ska då min gitarrinspelning INTE hamna 26ms för sent utan cubase justerar resultatet när jag spelat in klart.

?

Sorry, vill bara veta hur det fungerar. Confused

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag hittar mer bara text som handlar om input och ouput delay compensation - men det är ju kompensation för pluggar och vst-instrument.

Jag hittar ingenting som behandlar latency-justering av material som spelats in med x antal millisekunder input latency.

Jag vet inte, men någonstans har jag för mig att om jag har ett trumgroove i Cubase - och jag spelar in en line:ad bas genom mitt focusrite-kort som är ställt till 10millisekunders input latency - så kommer basen att ligga 10millisekunder efter det att jag faktiskt spelade basen.

OBS! Nu vet jag att 10ms är ingenting och det är inget man varken hör eller känner - men det är inte det diskussionen kretsar kring - utan det är principen.

Har jag input latency på 10ms så är en inspelad gitarr eller bas fördröjd med 10ms i förhållande till de redan inspelade trummorna.

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Delay compensation har som sagt bara med pluggar och externa effekter att göra och det sköts i de flesta fall helt automagiskt.

Om du monitorlyssnar på det du spelar in för stunden, så får du lyssning med både input och output latency - om du inte väljer Direct Monitoring, som gör att medhörningen vänder direkt, utan att gå in via Cubase innan det skickas ut till medhörningen. Nackdelen med Direct Monitoring, är att man inte kan ha några Cubase-effekter med i medhörningen på det man spelar in, men det är något som de flesta nog kan leva med...

Om du sjunger/spelar med perfekt timing till det tidigare inspelade, så kommer Cubase att hantera det så att inspelningen hamnar exakt där den ska vara i timing - även om det låter lite fel på grund av latency i medhörningen medan du spelar in. Latency har alltså inte med inspelningen i sig att göra, utan inspelningen kommer alltid att hamna rätt. Problemet kan snarare vara att man kan vänja sig vid latency till en viss gräns och kompenserar för det mer eller mindre omedvetet, så att man börjar spela så att medhörningen låter rätt - och då kommer inspelningen att hamna lite för tidigt istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes!

Jag är halft med på ditt koncept - fast jag kan ändå inte riktigt greppa det.

Alltså: input latency betyder alltså att där är en fördröjning in till cubase från det att jag slår ett ackord på gitarren - det tar alltså 15ms till ackordet når hårddisken - MEN cubase kompenserar för detta efter att jag spelat in färdigt? Så att det hamnar exakt rätt ???

Samtidigt säger du att input latency inte har med inspelning att göra - så det kanske inte alls är så som jag tolkar det i stycket ovan?

Menar du att oavsett input-latency-värdet, spelas allting alltid in utan någon som helst fördröjning?

Input latency betyder alltså inte fördröjning in till Cubase från anslaget ackord - utan inpu latency betyder något annat?

Vad är input latency?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå jag kör på mitt Focusrite scarlett USB. Så du menar att om jag har en input latency rapporterad i Cubase på 15ms så kompenserar cubase för det och flyttar mitt inspelade material bakåt 15ms.

Ja. Cubase ska kompensera för den latency som ditt ljudkort rapporterar.

Men du säger ändå att det finns en övre gräns för när det börjar kännas svajigt??? men då pratar vi ju inte om "justering" då?

Att det blir svajigt var kanske onödigt av mig att ta upp. Det är min egna erfarenhet, bekräftat av ett par personer bara. Så det kan vara en enskild grej. Min känsla är att tajmingen blir dålig överlag där, över 25 ms eller uppåt. Jag har tänkt att högre buffer-storlek, större block-storlek, ger mer oförutsägbara dataströmmar. Ju finare snabbare synpunkterna (samplingsfrekvensen) löper, desto tajtare blir ju synkningen. Ungefär som att ju finare indelning på linjalen man använder, desto mer exakta blir måtten - typ. Men som sagt, ta mig inte på ordet att alla drivrutiner blir lite svajiga vid 25 och uppåt.

Det du säger är alltså att jag skulle kunna ställa min buffersize på 1024 samples vilket ger mig en input latency på typ 26 ms - stänga av monitorlyssningen och bara höra min elgitarr akustiskt i rummet (så att jag inte störs av fördröjningen som spelas upp) - och sedan ska då min gitarrinspelning INTE hamna 26ms för sent utan cubase justerar resultatet när jag spelat in klart.

Japp, det borde bli så. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, ja jag får väl tro på er då 🙂 tycker bara det känns så märkligt att det inte finns någon skrivit om det från Steinberg själva alls.

Alla bara har en uppfattning om att cubase justerar allt man spelar in trots att man har en input latency på 30ms. Men jag kan inte läsa officiellt från Steinberg om hur det funkar - det liksom bara är så typ 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

JJMusik: Du får tro på dem. 🙂

Det står faktiskt på diverse ställen i manualen men kanske dåligt beskrivet och dessutom används det i olika (fast relevanta) sammanhang.

Som tidigare sagts, ljudkortets delay eller latency kompenseras för, in för det som hamnar på spåret och ut för det som spelas upp.

Dessutom kompenseras för t.ex. latency som uppstår vid t.ex.processer via UAD-kortet.

Det är bara externa processer som inte kompenseras för (eftersom Cubase inte kan mäta dem).

O nu när jag säger det så kom jag på att jag inte har testat vad min externa busskompressor eventuellt bidrar med på fördröjning. Måste jag ju kolla. Haha. Så kan det gå. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...