Jump to content
Annons

kompressor i steg på dynamisk sång


Panzerfaust

Recommended Posts

Plus ett på alla, typ.

Som Jetblack säger. Det finns egentligen inga ljudtekniska fördelar med att spela in med kompressor, om man inte vet exakt vad man gör. Håller även med Elof. Vet man hur man rattar en kompressor ger det bättre arbetsflöde att komprimera vid inspelning.

Håller även med Bruce Swedien. Kompressorer är för barn. Se bara på Michael Jackson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar också förespråka att man vänder på mikrofonen när man sjunger in, så att man använder "fel" sida. På det sättet får man med mycket mer av rummet, och slipper dessutom använda DeEsser. Annars är ett tips att stå vänd ifrån mikrofonen så man har den i nacken. På så sätt får man enbart sena reflektioner. Mycket snyggt vid körpålägg. Ett annat tips, som är mycket användbart vid livesång är att tejpa fast en hushållsrulle på t.ex. 57an och sjunga in i den. Inget läck alls nästan, men tänk på att det kräver sitt eq. Jag tycker Pultec är svinbra. Men man måste verkligen veta vad man håller på med när man trixar på det här sättet.

Och Florian, för tusende gången: lägg ner ditt jävla korståg nån gång, det börjar bli riktigt, riktigt tröttsamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat tips, som är mycket användbart vid livesång är att tejpa fast en hushållsrulle på t.ex. 57an och sjunga in i den. Inget läck alls nästan, men tänk på att det kräver sitt eq. Jag tycker Pultec är svinbra. Men man måste verkligen veta vad man håller på med när man trixar på det här sättet.

Jag testade att köra utan SM57. Blev otroligt mycket lättare att eq'a.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har tagit några år på vägarna att komma fram till lösningar av detta slag. När jag kranade Eva Dahlgren för nåt år sen satte jag rullar på alla körmickar, och det gick att ratta ut sån sjukt trevlig briljans. Trots att blåsarna stod i stort sett bredvid. Men som sagt, det är inte alla som har en sexpack Pultecs med sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu har jag inte spelat in sångem med kompressr utan har en väldigt dynamisk inspelad sång. Så från detta utgångsläge; Hur bör jag gå tillväga för att få upp dom lägsta partierna. Tips? Har lagt på limiter och och ett par kompressorer men lyckas inte ritkigt få till det. Allt på nåt ställer det blir för lågt elelr för högt. Sitter nu bara på logics egna kompressor, men men. Testade att göra en automation på de ställen där det tryter men lyckas inte riktigt heller. PALLA SPELA IN ALLT IGEN!! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Får du inte inte upp ljudtrycket kanske lite EQ i mixen skall till.

Alt. att du sätter en gain plugg på spåret så du kan gasa på mer om så behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kastar in en länk till ett sångljud - som i min bok - är värt att dö för. Nja, förresten. Kanske inte dö.

Artisten Pete Molinari, inspelad av en tekniker/producent vid namn Adam Landry.

GJorde av några olika anledningar en intervju med honom, och då berättade han om sin vox-chain: dynamisk mick - API pre- kompression (vet ej vilken) - och sen till tape.

Kanske bara är jag men soundet är jag svag, sen är det rätt kul med stökig ljudbild ibland.

Känns som att inspelningen direkt till tape tillför en del gött. Men det klart, i den här signalkedjan är det ganska mycket att bemästra vid inspelningen.

Redigerat av FreddeHstd
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Men nu har jag inte spelat in sångem med kompressr utan har en väldigt dynamisk inspelad sång. Så från detta utgångsläge; Hur bör jag gå tillväga för att få upp dom lägsta partierna. Tips? Har lagt på limiter och och ett par kompressorer men lyckas inte ritkigt få till det. Allt på nåt ställer det blir för lågt elelr för högt. Sitter nu bara på logics egna kompressor, men men. Testade att göra en automation på de ställen där det tryter men lyckas inte riktigt heller. PALLA SPELA IN ALLT IGEN!! 🙁

Du läste inte det första svaret du fick?

Ber om ursäkt på förhand om det blir övertydligt:

Automatisera IN i en kompressor.

Du skickar sången till en bus, där du har en kompressor, du drar upp volymen på de svaga partierna (på sångkanalen, inte bussen), så att kompressorn reagerar i stort sett lika mycket där som när sångaren tar i.

Eller så gör du som joachime föreslår, har ett spår för den svaga sången och ett spår när sångaren tar i.

Snabba attacktider, hård kompression med hög ratio på den första som ska ta peakarna, om du sedan behöver en till kan du förslagsvis ha en långsammare release.

Du säger att du kör logic, det spelar ingen roll.

Testa köra kompressorn i FET-läge, med en ration på 12:1 eller högre, attack på ca 10 ms, release på ca 40 ms, och såklart ställa tröskeln efter hur mycket peakar du vill ha bort.

Automation är din vän. Du kommer inte undan lite automation av volym om du vill ha en sång som sitter bra i mixen.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

2 fördelar som jag ser det.

1. Man slipper rida preampen.

2. Behöver bara köra en omgång via omvandlarna.

I förhållande till att post-komprimera, om man ändå har en hårdvarukompressor.

Sen har ju vissa preamps två utgångar (alt. att man splittar på egen väg) så att man kan splitta signalen innan kompressorn om man råkar fucka upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag kan försäkra dig om att det finns många, även här på forumet, som tycker att hantera och spela in med kompressor är ”rocket science”. Alla är liksom inte lika pålästa och fulländade som du kanske är.

Av just den anledningen finns det definitivt poäng med att köra med postkompression; finns inget värre än att sitta där och inse att man har fuckat upp en originalkälla bara för att man ville jobba som experterna (gammeldaxtänket) tycker att man borde göra, och inte tog det säkra före det osäkra istället.

Sedan finns det ännu ett skäl, ett sådant som idioter till kontrollfreaks som jag anammar: Man får större kontroll över vilket resultat man vill uppnå.

Jag hör dig, men jag tror även att det finns en övertro på hur mycket kompression kan förstöra ljudet. Det krävs nog inte mer än kanske en halvtimmes testande, första gången, för att förstå vad som händer och sedan bestämma sig för att det låter bra.

Det är kanske det svåraste också, att faktiskt bestämma sig för att det låter schysst.

Det är också ännu mer tacksamt om man bara spelar in sig själv hemma, då kan man i stort sett klara sig med en inställning och aldrig behöva ändra den, det sparar mycket huvudbry när det kommer till mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 fördelar som jag ser det.

1. Man slipper rida preampen.

2. Behöver bara köra en omgång via omvandlarna.

I förhållande till att post-komprimera, om man ändå har en hårdvarukompressor.

Sen har ju vissa preamps två utgångar (alt. att man splittar på egen väg) så att man kan splitta signalen innan kompressorn om man råkar fucka upp.

Har du några exempel på preamps med splittade utgångar? VOre rätt bra att ha kanske!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Elof med flera är inne på. Har man en hårdvarukompressor man är van att använda brukar det inte vara några problem att ställa in den så att den fungerar bra för sång. Om man känner sig det minsta osäker kan man välja att inte komprimera lika mycket vid inspelning som man brukar göra vid mix.

Min erfarenhet är att många upplever att dom hör sig själva bättre och därmed får bättre kontroll över sin insats med komprimerat sångljud i lurarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, nu blir det OT: men min länk till Molinari på Spotify; är det bara jag som går igång på soundet?

Spelar egentligen ingen roll, jag vet ju att jag gillar't, men skulle vara intressant att höra andras åsikter om'et.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skulle haft en hårdvarukompressor skulle jag nog använt den vid inspelning. Shit va skönt det skulle vara att inte ha så fladdrigt spår att jobba med, rent mentalt avlastande typ 🙂 Iofs skulle man ju kunna bounca en komprimerad version och dra in den..

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, nu blir det OT: men min länk till Molinari på Spotify; är det bara jag som går igång på soundet?

Joda, jag gillar det. Låter som att han spelat in sången och den akustiska samtidigt. Man hör hur rösten läcker över när han tar i och kompressorn jobbar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, nu blir det OT: men min länk till Molinari på Spotify; är det bara jag som går igång på soundet?

Spelar egentligen ingen roll, jag vet ju att jag gillar't, men skulle vara intressant att höra andras åsikter om'et.

Jag har överskridit min 10 timmars kvot på Spotify, men hittade den på tyben

Pete Molinari – Today, Tomorrow And Forever

Jag tyckte nog det var lite väl spräckt eller nåt. Men låten som helhet i både spel och sound, ståpäls. Visparna tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns all anledning i världen att spela in med kompressor i 24 bitar.

Inte minst pga att folk oftast sjunger bättre, får mer feeling, det ofta låter bättre om analog kompression (såklart beroende på vad man använder) och det blir lättare, skönare att mixa.

Det är inte rocket science att spela in med kompressor, många burkar har dessutom inte ens inställningar för attack, release, ratio, knee osv. La-3 och La-2, perfekta inspelningsburkar.

Att behålla dynamik bara för att man kan i 24 bit, är ett väldigt konstigt argument tycker jag.

du sa vad jag tänkte

Link to comment
Dela på andra sajter

Joda, jag gillar det. Låter som att han spelat in sången och den akustiska samtidigt. Man hör hur rösten läcker över när han tar i och kompressorn jobbar på.

Tror du har helt rätt i att det nog lagts acke samtidigt med sången.

Jag har överskridit min 10 timmars kvot på Spotify, men hittade den på tyben

Pete Molinari – Today, Tomorrow And Forever

Jag tyckte nog det var lite väl spräckt eller nåt. Men låten som helhet i både spel och sound, ståpäls. Visparna tex.

Japp, Nilsson, där drar de det hela lite för långt. Men det är rätt kaxigt ändå, att göra något som låter så - nu! Och så är det jäkligt gött med livekänslan - och det finns en och annan ton som många kanske skulle gått tillbaka och lagt om, eller kanske auto-tunat, men här är det liksom bara feeling. Svårt att hitta det där läget i sitt egna skapande: du vet, när man bara känner, tja, lite halvsloppy - men va fan, feeling!

Link to comment
Dela på andra sajter

så du förordar att man inte använder kompression i mixen heller då?

Nej, sen ska man absolut inte sitta still, man måste dansa i studiostolen helatiden, annars hamnar datan i otakt i dawen, och alla vet ju hur det slutar...

eftersom datorer är döda måste man underhålla dem.

Redigerat av Martin
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns all anledning i världen att spela in med kompressor i 24 bitar.

Inte minst pga att folk oftast sjunger bättre, får mer feeling, det ofta låter bättre om analog kompression (såklart beroende på vad man använder) och det blir lättare, skönare att mixa.

Det är inte rocket science att spela in med kompressor, många burkar har dessutom inte ens inställningar för attack, release, ratio, knee osv. La-3 och La-2, perfekta inspelningsburkar.

Att behålla dynamik bara för att man kan i 24 bit, är ett väldigt konstigt argument tycker jag.

Man kan ha kompressor i medhörningen, på samma sätt som man ofta har reverb där. Det är dock inget argument för att spela in det. För du brukar väl inte spela in reverbet i trackingen heller...?

Och hur har du tänkt att man ska lära sig det då? Misstag är till för att lära sig av. Annars kan man lika gärna ägna sig att spela på bingolotto om man vill vara på säkra sidan.

Tja, det är ju inte jag som måste göra om inspelningen om det blir fel, så mig kvittar det faktiskt hur andra gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Man kan ha kompressor i medhörningen, på samma sätt som man ofta har reverb där. Det är dock inget argument för att spela in det. För du brukar väl inte spela in reverbet i trackingen heller...?

Tja, det är ju inte jag som måste göra om inspelningen om det blir fel, så mig kvittar det faktiskt hur andra gör.

Man brukar väl i allmänhet inte spela in tidsbaserade effekter på sång, de påverkar ju ljudet betydligt mer än kompression. Det är inte svårt att höra om det ligger reverb på sången, betydligt svårare att höra om man skalat av några dB med en snäll kompressor eller inte.

Jag brukade splitta och spela in ren och komprimerad signal, men jag använde aldrig någonsin den rena.

Alla har väldigt olika arbetssätt, men en sak som är otroligt vanlig, "standard" om man vill, är just att spela in sång genom en kompressor.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...