Jump to content
Annons

Recommended Posts

Jag har visst missat att man ska presentera sig här. Trevligt!! 🙂

Hej hej,

Ja, jag tar det väl från början då...

Jag började spela fiol när jag var 5. När jag var 7 år började jag komponera. Alltmöjligt. Min pappa hade en egen kör och mamma var musiklärare, så jag roade mig ofta med att skiva sånger och musikstycken till deras arbeten. När jag var 13 började jag spela flöjt också, men mestadels på egen hand.

Jag drömde om att bli filmkompositör och skrev mycket för orkestrar. Musiken spelades på en del konserter, bröllop, begravningar m.m. Men jag marknadsförde mig aldrig offentligt.

Jag blev ofta rekommenderad av utomstående att satsa på musiken, men mina föräldrar tyckte det var en allt för osäker bransch. Jag valde istället att gå natur på gymnasiet och bli arkitekt. Sakta men säkert försvann tiden och motivationen till att hålla musiken igång och jag lade av. Japp, sorgligt.

Men arkitektstudierna kändes inte 100. Jag saknade musiken och kände mig bedrövad över att aldrig fått chansen att visa vad jag går för. Det var egentligen konsten som var min grej, det visste jag. Vad som helst - bara jag fick skapa!!

Jag sadlade om och utbildade mig till makeupartist/styligt och började jobba i den branschen. OTROLIGT roligt!!! Men så plötsligt - förra året - blev jag uppringd av en folkhögskola med en låtskivning-/kompositionslinje. De hade blivit tipsade om mej och ville höra min musik. 5 dagar före skolstart skickade jag in några låtar och blev uppringd och intagen dagen efter.

Så jag lade sminket på hyllan och kastade mig ÄNTLIGEN in i musikstudierna. Det var ju första gången jag på riktigt fick lära mig om hur man skriver musik. Yeahh!!! Tre av mina syskon hade i samma veva också bestämt sig för att sadla om och på riktigt satsa på musiken. Två av dem går nu på KMH och den tredje ska precis söka in nu efter gymnasiet.

Här är jag nu. Ett år har snart gått och jag sluta skolan till sommaren. Nästa projekt är att försöka få ut min musik. Jag drömmer fortfarande om att bli filmkompositör. Jag drömmer också om att vara låtskrivare, producent och ha mitt eget musikproduktionsbolag. En egen studio... 🥰

Jag sökte in till KMH's kompositionslinje detta år och gick vidare, men klarade inte det FETSVÅRA äckliga teoriprovet i steg 2. Så antingen ska jag studera vidare för att lära mig alla dessa steganalyser och kontrapunkter eller också skippar jag teorin och satsar på egen hand, utan en utbildning...

-------------------------

Nya mål:

Jag och 3 vänner och musiker filurar på att starta något gemensamt. Tyvärr har alla av oss samma problem - vi är fattiga studenter. 🙁 Och hur ska man kunna få ut sin musik utan att kunna spela in den?

Om någon här har tips/förslag på hur man hankar sig fram i denna bransch, hojta till!!! Eller om någon kan tipsa om hur man får tag i lokaler till en egen studio i Stockholm!? Jag googlar och googlar men begriper inte var dessa lokaler finns. Under jorden?? Kanske någon som vet hur man bygger?

All erfarenhet inom detta område är varmt välkommet. Jag är som en nykläckt kyckling jämfört med de flesta av er på denna sajt, det vet jag. ;D Så jag hoppas kunna suga åt mig så mycket kunskap som möjligt...

//Christa Ajris

Jag har inte ännu någon hemsida för musiken. Endast en blogg: http://livetsomstylist.blogg.se/

Och en gammal skrotig musikvideo som ligger ute på youtube: http://youtu.be/_6J2oLx6BLo

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oj, harkel.. Det blev ganska långt!! 😱😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej. Det senaste sättet att ta sig fram i musikbranchen är att vänta på att någon ska sno ens alster så att man kan stämma skiten ur dem när de får en hit.

Hehe.. du har erfarenhet förstår jag...

Tack för välkomsthälsningarna allihopa!!

Redigerat av Christa Ajris
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack tack!! 🙂

Zakyath: Nice tips! Ska kolla upp det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att ringa mej själv så ska jag förklara hur ljud fungerar! Annars har jag inte så mycket mer tips än att smink är något man ska lägga på sist av allt. Detta är något som kallas mastring. 😉

Just det... undvik allt som går på el. Men gå gärna på det som gör dej hel. (Även om det hamnar över det som gör dig fel).

Redigerat av Martin
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, inte direkt. Fenomenet tas upp i en annan tråd just nu men i just det fallet handlar det nog inte om så mycket pengar.

Intressant! Jag har läst igenom tråden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...