Jump to content
Annons

Rymd och avstånd utan reverb?


Renfield

Recommended Posts

Så om en tjej och en kille sjunger duett, då upplever du och JohnRick tjejen som distansierad?

Nä, jag tror mer på min teori att djup uppnås med tidsförskjutning.

Eh, beror på vad tjejen har satt i halsen...om hon låter så beskuren i registret!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väl bara ställa sig på gatan, lyssna när en bil kommer... ju närmare den kommer desto mer bas/diskant hör man, den tar upp större stereomässig yta och ökar i volym. när den passerar en och försvinner är det tvärt om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om EQ generellt ses som ett höjdledsmodulator, är det inte allmänt vedertaget att, i förslagsvis röst, kommer närvaron av lägre frekvenser att få sång att låta närmare, medan röst som mest hänger i högre register utan botten kommer att låta distanserad? Att vi där, i brist på tidseffekter, har en djupledsfunktion således?

Absolut, både dynamik och frekvensspekra blir annorlunda vid distanserade ljudkällor - men samtidigt är det väl enklare och mindre tidskrävande att spela in på avstånd än att försöka eq:a om så att det låter avlägset.

Sedan håller jag med Valle om att fördröjd signal är bäst på att skapa avstånd. Det behöver inte vara en full rumsklang (vare sig naturlig rumsambiens eller artificiell klang ala reverb) men om något låter både dovare och kommer några ms senare så läser vi av det som en ljudkälla längre bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara ställa sig på gatan, lyssna när en bil kommer... ju närmare den kommer desto mer bas/diskant hör man, den tar upp större stereomässig yta och ökar i volym. när den passerar en och försvinner är det tvärt om.

Det beror väl på dopplereffekten? Att ljudvågorna komprimeras om källan färdas mot lyssnaren (=kortare våglängd="mer diskant"), och dras ut om källan färdas bort från lyssnaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara ställa sig på gatan, lyssna när en bil kommer... ju närmare den kommer desto mer bas/diskant hör man

Nej, du blandar nog i hop bas/diskant med ton. I ditt exempel.

den tar upp större stereomässig yta

Nej, det gör den inte. I ditt exempel.

och ökar i volym

Nej, volymen är i det närmsta konstant. I ditt exempel.

när den passerar en och försvinner är det tvärt om.

Som sagt. Inte i ditt exempel.

Börjar bli svårt att ta dig på allvar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så en bil som närmar sig en på gatan från låt oss säga 1 km avstånd låter lika högt långt borta som när den kör förbi en? 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Så en bil som närmar sig en på gatan från låt oss säga 1 km avstånd låter lika högt långt borta som när den kör förbi en? 😐

Hur högt låter den, menar du? Och i förhållande till vad?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett rums efterklang är summan av alla reflexer och vid varje fördubbling av avståndet sänks ljudtrycksnivån med 6 dB. Ett sätt att åstadkomma djup i en inspelning/mix utan att använda reverb kan ju vara att jobba med dynamiken och komprimera instrumenten olika mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur högt låter den, menar du? Och i förhållande till vad?

Hör du en bil långt borta lika starkt som en som står bredvid dig eller när den kör förbi dig? Eller måste man skriva exakt hur många meter bort den står så du får räkna på det? Du fattar ju vad jag menar men du måste trixa lite med ord bara antar jag...? 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju förskjutningar överallt även på såna inspelningar.

Ambiensmickar på trummor, säkert på gitarr, bas, sång, klaviatur, ja allt.

Dumt att utgå ifrån att det ska vara torrt bara för att man inte använder några reverbburkar!

Men det får ju vara i förhållande till någon annan mick, ex. närmickat.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Hör du en bil långt borta lika starkt som en som står bredvid dig eller när den kör förbi dig?

Om bilens motorvarvtal ömsom ökar ömsom sjunker (ungefär som en ljudkälla rimligen skulle bete sig) så kan en bil på tio meters avstånd låta tystare än vad den kan göra på tjugo meters avstånd...

Nu tänker du kanske: Jamen, det är inte samma sak.

Nä, jag håller med! säger jag då. För det har precis lika lite att göra med saken som dopplereffekt har med den här tråden att göra. Dopplereffekt-liknelsen ger lite av en bozostämpel.

"Rymd och avstånd utan reverb" [trådens titel] uppnås t.ex. med hjälp av två originalkällor som spelas in reparat, och/eller med två mikrofoner strategiskt placerade, och sedan spelas upp i synk. Naturlig [oundviklig] tidsförskjutning uppstår. Därefter kan man panna, EQ:a och leka med volymer för att försöka påverka djupet (ännu mer).

Men, jag är inte den som är den: om du (D200) och andra anhängare av Zakyath-teorin – dvs: källa + (pan+vol+eq) = djup – kan presentera en produktion med rum/reverb med hjälp av nämnd teori, där inga tidsförskjutningar i övrigt används, så ska jag posta en offentlig ursäkt.

Man är ju inget svin, liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag håller med! säger jag då. För det har precis lika lite att göra med saken som dopplereffekt har med den här tråden att göra. Dopplereffekt-liknelsen ger lite av en bozostämpel.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Om bilens motorvarvtal ömsom ökar ömsom sjunker (ungefär som en ljudkälla rimligen skulle bete sig) så kan en bil på tio meters avstånd låta tystare än vad den kan göra på tjugo meters avstånd...

Nu tänker du kanske: Jamen, det är inte samma sak.

Nä, jag håller med! säger jag då. För det har precis lika lite att göra med saken som dopplereffekt har med den här tråden att göra. Dopplereffekt-liknelsen ger lite av en bozostämpel.

"Rymd och avstånd utan reverb" [trådens titel] uppnås t.ex. med hjälp av två originalkällor som spelas in reparat, och/eller med två mikrofoner strategiskt placerade, och sedan spelas upp i synk. Naturlig [oundviklig] tidsförskjutning uppstår. Därefter kan man panna, EQ:a och leka med volymer för att försöka påverka djupet (ännu mer).

Men, jag är inte den som är den: om du (D200) och andra anhängare av Zakyath-teorin – dvs: källa + (pan+vol+eq) = djupkan presentera en produktion med rum/reverb med hjälp av nämnd teori, där inga tidsförskjutningar i övrigt används, så ska jag posta en offentlig ursäkt.

Man är ju inget svin, liksom.

Jag har inte så mycket till övers för trolleri eller ordbajsande utan det enda jag undrade var om en bil hörs lika mycket långt bort som nära, och eftersom man verkar vara tvungen att förklara allt, bilen kör med konstant varvtal?

Men hela diskussionen känns töntig. Men ska man vinna varje grej man diskuterar så måste man kanske hacka sönder varje ord? Känns inte så konstigt att vissa trådar bara mynnar ut i skit och att de låses till sist...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Distance of the sound source

The human auditory system has only limited possibilities to determine the distance of a sound source. In the close-up-range there are some indications for distance determination, such as extreme level differences (e.g. when whispering into one ear) or specific pinna resonances in the close-up range.

The auditory system uses these clues to estimate the distance to a sound source:

  • Sound spectrum : High frequencies are more quickly damped by the air than low frequencies. Therefore a distant sound source sounds more muffled than a close one, because the high frequencies are attenuated. For sound with a known spectrum (e.g. speech) the distance can be estimated roughly with the help of the perceived sound.
  • Loudness: Distant sound sources have a lower loudness than close ones. This aspect can be evaluated especially for well-known sound sources (e.g. known speakers).
  • Movement: Similar to the visual system there is also the phenomenon of motion parallax in acoustical perception. For a moving listener nearby sound sources are passing faster than distant sound sources.
  • Reflections: In enclosed rooms two types of sound are arriving at a listener: The direct sound arrives at the listener's ears without being reflected at a wall. Reflected sound has been reflected at least one time at a wall before arriving at the listener. The ratio between direct sound and reflected sound can give an indication about the distance of the sound source.

Link to comment
Dela på andra sajter

😳

Ja?

det enda jag undrade var om en bil hörs lika mycket långt bort som nära, och eftersom man verkar vara tvungen att förklara allt, bilen kör med konstant varvtal?

På vilket sätt är din fråga (eller svaret du förväntar dig) relevant för tråden? Vill du poängtera att ju lägre volym (ljudnivå) desto längre bort?

(Beklagar att du tycker att jag trollar/ordbajsar. Det är inte riktigt min avsikt.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du följer tråden lite så anser du tidigare att det inte finns någon skillnad i volym oavsett var bilen befinner sig...i ditt fall, som du skrev vill jag minnas. Och jag bara undrade hur det kan stämma för jag har inte upplevt samma sak själv.

Men glöm det...jag orkar inte debattera med folk som måste ha rätt i allt hela tiden. Prestige verkar viktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

The Beatles använde sig inte så mycket av reverb under senare halvan av 1960-talet och artister som Elvis Costello och Tom Waits använder det väldigt sällan. Hur skapar man då avstånd och rymd i produktionen?

tänk på att dina (och även mina, och säkert många andras) öron (eller egentligen hjärna) anpassar sig till ett givet ljud. när du pratar om "avstånd" och "rymd" så avser du antagligen i förhållande till andra ljud i samma mix.

tänk själv på vad det är som får dig att uppleva att uppleva exempelvis avstånd.

ett exempel kan vara hög diskant som oftast upplevs närliggande. jämför ringsignal från en gammal mobiltelefon och vad som präglar ljudet om telefonen ligger framför dig, eller om du har lagt den i innerfickan på din vinterjacka som ligger på golvet en bit framför dig.

ett trumsets stereobild kan i vissa fall också påverka hur du upplever ljudet. jämför med hur du upplever hihat och ride när du står och hänger över hängpukorna, jämfört med om du lyssnar från tio meters avstånd; panoreringen av de olika delarna i settet kommer inte att upplevas lika påtaglig.

ljud som har en avlägsen källa upplevs sällan speciellt starkt panorerad, eftersom ljudvågor sprider ut sig.

attack i ett ljud påverkar; jämför ex. att lyssna på plektrumkomp på en akustisk gitarr precis intill, eller några meter ifrån. detta blir tydligt om du använder någon plugin för att påverka attacken på en närmickad akustisk gitarr.

inget av dessa exempel berör direkt tradionella reverbeffekter.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du följer tråden lite så anser du tidigare att det inte finns någon skillnad i volym oavsett var bilen befinner sig...i ditt fall, som du skrev vill jag minnas. Och jag bara undrade hur det kan stämma för jag har inte upplevt samma sak själv.

Men glöm det...jag orkar inte debattera med folk som måste ha rätt i allt hela tiden. Prestige verkar viktigt.

Jag skrev som jag gjorde eftersom liknelsen (med dopplereffekten) enligt min mening var dålig för det här sammanhanget. Vi talar musikproduktion här, inte fysikalisk råfakta: när vi sänker volymen på en gitarr, så gör vi det för att göra den tystare, inte för att placera den i rummet (djupet).

Men OK, jag ger dig rätt. En bil som går på tomgång en kilometer bort hörs så klart inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

jämför ringsignal från en gammal mobiltelefon och vad som präglar ljudet om telefonen ligger framför dig, eller om du har lagt den i innerfickan på din vinterjacka som ligger på golvet en bit framför dig.

Men om man lägger tummen över mobilens "högtalare" istället för att lägga mobilen i innerfickan på jackan en bit framför oss, vad upplever man då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man lägger tummen över mobilens "högtalare" istället för att lägga mobilen i innerfickan på jackan en bit framför oss, vad upplever man då?

det intressanta i det fallet blir ju inte vad du upplever, eftersom du håller telefonen i din hand och kan känna att den är där. för för mig som inte vet att du håller den, men hör den ringa, skulle det upplevas som att den inte är i närheten av mitt öra.

fast du kanske i ett omvänt förhållande ändå skulle utgå ifrån att telefonen är i närheten av ditt öra, men antagligen har gått sönder, eftersom det kanske stämmer bättre med dina erfarenheter. skulle du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev som jag gjorde eftersom liknelsen (med dopplereffekten) enligt min mening var dålig för det här sammanhanget. Vi talar musikproduktion här, inte fysikalisk råfakta:

Det var värst, inte kunde jag ana hur det skulle ta skruv när jag (mot bättre vetande, uppenbarligen) kastade in dopplereffekten på ett litet hörn.

Tycker du är lite väl mycket Valle-vrång nu 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

det intressanta i det fallet blir ju inte vad du upplever, eftersom du håller telefonen i din hand och kan känna att den är där. för för mig som inte vet att du håller den, men hör den ringa, skulle det upplevas som att den inte är i närheten av mitt öra.

OK, så du menar att det (för någon annan än mig) aldrig skulle kunna uppfattas som att någon faktiskt håller för mobilens "högtalare", eller att den ligger med högtalaren neråt, eller har tappats i ett glas med öl... Det är alltid fråga om att fanskapet ligger "långt bort".

Eller?

Det var värst, inte kunde jag ana hur det skulle ta skruv när jag (mot bättre vetande, uppenbarligen) kastade in dopplereffekten på ett litet hörn.

Tycker du är lite väl mycket Valle-vrång nu 😄

Möjligt.

Men det var ju å andra sidan faktiskt inte du som "kastade in" dopplereffekten. Jag riktade mina kommentarer mot Zakyath och hennes teorier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligt.

Men det var ju å andra sidan faktiskt inte du som "kastade in" dopplereffekten. Jag riktade mina kommentarer mot Zakyath och hennes teorier.

Nu är du igång med dina härskartekniker igen, och debatt har inte varit här på evigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, så du menar att det (för någon annan än mig) aldrig skulle kunna uppfattas som att någon faktiskt håller för mobilens "högtalare", eller att den ligger med högtalaren neråt, eller har tappats i ett glas med öl... Det är alltid fråga om att fanskapet ligger "långt bort".

Eller?

nej, "aldrig skulle kunna" och "alltid är långt bort" spelgar din förmåga att se nyanser i detta. roligt att höra att du åtminstone ibland låter din tumme vila över mobiltelefoners högtalare. övrig tid kan jag bara spekulera kring, men väljer nog att avstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...