Jump to content
Annons

Hur viktigt är det med en bra text?


BHR

Recommended Posts

Är det så sketans viktigt att varenda vers ska vara så meningsfull och djup bla bla bla?

jag vet att det är skillnad beronde på vilken genre,, men somsagt hur viktigt är det med en bra text om man skriver låt säga en pop låt och hur viktigt är det med en röd tråd genom texxten?

och hur gör ni när ni skriver? jag personligen har svårt med engelskan alla ord,. Jag vet oftast vad jag vill skriva men jag får sällan ut det till en bra text.

hur gör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är heller inte så bra på engelska, med formulering o så, men jag är inte förtjust i svenska låtar ^^ (iofs har jag skrivit en... men bara en!).

Men jag tror det är väldigt olika. Som sagt, om det bara är två ackord med gitarr så ja, då fokuserar man mer på texten. Men jag tycker t.ex att "Ingen vill veta vart du köpt din tröja" inte är så speciell i arret, och texten handlar ju inte om så värst mycket djup.. Tycker jag iaf. Ändå blev den så känd som den blev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en anledning till att jag gör instrumentalmusik: Jag gillar inte texter i musik! Det blir alltid fel. Antingen blir det pretentiöst och överlastat (som ABBA), eller så blir det banalt och meningslöst (som Danny i årets melodifestival). Vill jag ha texter så läser jag böcker. När jag lyssnar på musik vill jag ha just musik! 😉

(Det är dock bara vad jag tycker, andra är givetvis fria att ha andra åsikter.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingenting är viktigt. Men en låt med en fantastisk text blir så oerhört mycket mer.

Sen finns det ju dom som är skickliga och väver ihop musik och text till ett, vilket är en sann konst.

Frågan är ju vad du vill få ut av din musik. Och så finns det ju oändligt många bra låtar som alla har texter helt utan mening, där fokus kanske ligger någon annanstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att texten är viktigare för de som har engelska som första språk. För oss andra så kommer själva fraseringen och rytmen i sången före innebörden.

Som nån sa så är en bra text inte samma sak som en djup text. En bra text förmedlar känslan som låten ska förmedla. Den säger det som låtskivaren vill berätta.

Det går att jämföra med filmens värld. Där texten är själva storyn och där musik och arr är hur filmen är filmad, specialeffekter m.m.

Väldigt många föredrar en bra story framför en snygg film med coola specialeffekter. Några få föredrar tvärtom. Dom bästa filmerna har oftast både och.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

När folk börjar ge tips om vad som är bra/dålig text, då kan vi lika bra börja tala om ämnet Språk, dess grammatik och uppbyggnad i övrigt. För i lyrik gäller inga jävla grammatikregler, det är bara översitteri och trams att tala om bra/dålig text i musik. Det blir ändå ALLTID = individuellt. Inte minst svaren i tråden så här långt bevisar det.

Själv är jag mästare i att skriva vad som gärna kallas nonsenstexter. Grejen, dock, är att det inte alls är nonsens, utan metaforer och omskrivningar av känslor och upplevelser som jag har erfarit i verkligheten. Och jag kunde inte bry mig ett skit mindre om folk tyckte att min text var bra/dålig. Jag skriver inte för att impa, jag skriver helt enkelt bara av mig.

Om det är ett problem – lyssna på något annat. Typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att många (däribland jag) som lyssnar inte ägnar texten så stor uppmärksamhet. Särskilt om låten är på engelska. Svenska texter lyssnar jag nog mer noga på än engelska. Jag brukar sätta på textningen på TV för att hänga med, men märker att jag ofta tröttnar och förlorar uppmärksamheten. Varför brukar man lägga sången så långt bak i mixen så man knappt uppfattar den?

Nonsenstexter kan om dom är bra skrivna ge lyssnaren en chans till egen tolkning. Jag upplever Kents texter som djupa trots att jag fattar noll. Tori Amos lyrik känns ibland som en novel där varannan mening strykts.

Själv så känner jag i alla fall numera att mina texter måste funka och vara begripliga. Även om jag gärna många gånger börjat med gröttexter/nonsenstexter för att sätta fraseringen och melodin så försöker jag binda ihop det till ett sammanhang. Jag försöker dock skriva mer konkret från början numera.

Jag får en känsla av att man kan råka trampa folk på tårna om frågar nåt deras texter. Det brukar vara helt ok att kommentera produktionsmässiga saker (ljudnivåer, reverb). Jag tycker väl text och melodi är roligare att diskutera än produktion.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Texter är viktiga för mig. De kan verkligen lyfta en låt. Med det inte sagt att de måste vara "korrekta" alla gånger. The Darkness (som enligt mig är ett gravt underskattat band) är ett exempel på riktigt bra texter. Mycket språklek, och medvetna språkliga "fel", som ger några av texterna en sjukt snygg twist.

Kort utdrag ur "Hazel Eyes" från One Way Ticket To Hell:

"And she said "hoots, I cannae get back tae

me hoos in bonny Scotland""

Senare, samma låt: "I had never seen a set of eyes more hazelerer"

Får mig att le varenda gång 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig gillat artister/band som inte skriver bra texter.

Ge gärna ett exempel på en "bra" text (eller fras).

När jag började skriva låtar en gång i världen var det texterna som kom först.

Men blev de "bra"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...