Jump to content
Annons

Kompressor vid inspelning


Germer

Recommended Posts

tjena!

Ibland när man spelar in ett väldigt dynamiskt instrument kan det ju vara bra att lägga lite kompressor redan vid inspelning för att det inte ska klippa.

Min fråga är:

Behöver man en extern kompressor innan sigalen når ljudkortet, eller kan man köra en insert i DAWen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Intressant! Jag diskuterade just den här frågan med en bandmedlen häromdagen. Jag har problem med extremt dynamisk sång vid inspelning och går i tankarna att investera i en extern kompressor, typ RNC. Men vad är då skillnaden om jag bara sänker styrkan på insignalen och lägger en mjukvarukompressor vid tracking? Brusnivåer eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

.. vad är då skillnaden om jag bara sänker styrkan på insignalen och lägger en mjukvarukompressor vid tracking? Brusnivåer eller?

Så länge kablaget är balanserat, och man håller sig borta från magnetfält (TV, högtalare, transformatorer, lysrör osv) så ska inte brus vara nåt problem. Är strikt emot kompression vid inspelning själv. Sången anpassas till kompressionen istället för att kompressionen anpassas till sången.

Kompressor + in/ut matning i hårdvara kan färga ljudet. Kompressorer brukar inte vara så snabba att dom fångar dom vassa nivå-spikarna, jobbar på mer övergripande nivå. Om man ställer kompressorns attack till snabbare än 2ms så kan det få oönskad effekt på sångljudet. Limiter, eller "soft-limiter", vore bättre i så fall, där är risken mest färgning av ljudet.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

"soft-limiter" ?

Finns några som kör med begreppet. Har hört det främst från Apogee, deras AD16 har såna. Troligen är det limiter med en kort soft-knee kurva före absoluta nollan. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Har spelat in bas med kompressor, men det var i 16 bitar, så då är det kinkigare med nivåerna. I 24 bitar borde det väl inte behövas? Blir det något fel är det ju omöjligt att rätta till det utan att göra om hela inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd det här 🙂

Själv brukar jag alltid köra mina ackgitarrer genom min VXP-pre. (Det är visserligen en voice channel men har visat sig fixa det mesta). Med den lägger jag lite kompressor för att tämja och samla ihop acken innan signalen går in i ljudkortet. Gör även så att acken inte låter så steril. Finns även en EQ på VXP:n som jag nyttjar lite då och då.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar ju gitarr>kompressor>topp>högtalare>mick>mixer>daw.

? En hårt distad gitarr är ju ganska komprimerad som den låter i högtalaren... Sätter man då kompressor mellan gitarr o stärk tar man bort mycket av anslaget oxå. Det gillar inte jag. Men att komprimera micken lite gillar jag, anslaget kommer med i alla fall. Så gör jag med liveljudet också: gitarr - distboxar - combostärkare - mick eller Redbox till PA - kompressor på insert i PAmixern. Helt skitbra ljud ut i PAt. Utan kompressorn kan det bli lite väl taggiga anslag med telecaster och massor av dist.

Dessutom; utan kompressorn försvinner gitarren för mycket ur PA-ljudet om jag rattar ner gitarrvolymen. Då blir det att man måste ha fulla skaft(dist hela tiden för att höras i ljudbilden. Tråkigt spel...

Här hörs det att gitarren låter lagom även när jag spelar med renare ljud. Utan kompressorn i PA-racken skulle den drunkna i basen o trummorna.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...