Ollivolli Postat 15 mars 2012 Anmäl Dela Postat 15 mars 2012 Hej alla! Är väldigt tacksam för svar! 1. När man har t.ex. tre snare samples och bussar dessa till en aux, är det vanligt att man mixar dessa tillsammans på aux-kanalen? Eller går man in, EQ:ar och lägger plugins spår för spår, och kanske bara lägger något lite enklare på aux-kanalen? 2. Hur vanligt är det egentligen med dubbning av sång? Brukar man ens dubba i typ verser och bryggor? 3. Hur fungerar parallellkompression? Mvh/ Olof Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jetblack Postat 15 mars 2012 Anmäl Dela Postat 15 mars 2012 1. I regel både och. Hur det enskilda ljudet låter påverkar helheten, så då kan man behöva justera det enskilda ljudet (ex.vis eq), men sedan vill man troligen lägga effekter på hela paketet så att det blir en bra helhet (ex.vis reverb och kompressor). 2. Det är mycket vanligt. Sången låter ganska naken om den inte är dubbad. Har inte så jättemycket erfarenhet av sånginspelningar själv, men visst dubbar man även verser (dock inte lika mycket som refränger). 3. Finns nog redan en tråd om det, om du söker på parallellkompression. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 15 mars 2012 Anmäl Dela Postat 15 mars 2012 3. Snabbt förklarat skickar du signal från ett spår till en bus där du har en kompressor och sedan blandar dessa signaler. Testa med att komprimera massor och blanda in den signalen med originalsignalen. Experimentera. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 15 mars 2012 Anmäl Dela Postat 15 mars 2012 2. Hur vanligt är det egentligen med dubbning av sång? Brukar man ens dubba i typ verser och bryggor? Man dubbar inte (sång) för att det skulle finnas några regler det, utan för att det ska fylla ett syfte. Du dubbar alltså när du tycker att dubb behövs. Skit i vad andra tycker. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 18 mars 2012 Anmäl Dela Postat 18 mars 2012 Särskilj på Aux och Buss så du inte hamnar i klammeri med någon Oldschool-snubbe En Aux ligger normalt parallellt och en Buss i serie med din torra signal, nu finns det såklart varianter av det här men Oldschool-snubben ( eller kanske Snubban 😄) skulle opponera sig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 18 mars 2012 Anmäl Dela Postat 18 mars 2012 (redigerat) Parallellkompression (eller New York-kompression eller parallell injection) är att använda kompressor som en send-effekt - inte insert-effekt (som kompression traditionellt använts som). Man skickar alltså originalsignalen från original-kanalen till en annan kanal (via effect send), där en kompressor komprimerar signalen. Det är samma metod som man använder när man lägger på reverb m.m. Det man hör i slutändan är alltså en blandning av den rena signalen och den komprimerade - precis som vid reverbpålägg. Det låter tjockare, längre och lämnar transienterna mer orörda. Man kan även åstadkomma parallellkompression via en insert-effekt, om man använder en kompressor som har en 'mix-kontroll' inbyggd. Exempel på såna är kompressorer kan vara Softube FET Compressor och nästan alla kompressorer från PSP Audio. 🙂 Redigerat 18 mars 2012 av Signia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ollivolli Postat 18 mars 2012 Trådstartare Anmäl Dela Postat 18 mars 2012 Tack för alla svar! Är fortfarande inte helt 100 på det här med dubbning. Hur ser liksom en vanlig ref-dubbning ut? Är det en C en helt L och en helt R? Är det vanligt att man dubbar stämmor också? Mvh/Olli Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shimmen Postat 18 mars 2012 Anmäl Dela Postat 18 mars 2012 Tack för alla svar! Är fortfarande inte helt 100 på det här med dubbning. Hur ser liksom en vanlig ref-dubbning ut? Är det en C en helt L och en helt R? Är det vanligt att man dubbar stämmor också? Mvh/Olli En standard metod: Ha ett sångspår på versen. Vid refrängen, panorera den åt något håll med automation, och lägg en ny tagning på refrängen och panorera den åt andra hållet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 18 mars 2012 Anmäl Dela Postat 18 mars 2012 (redigerat) Det shimmen förklarade är en teknik att använda för att öka upplevelsen i mixen, det händer ytterligare en grej som kan ge en "wow-effekt", låten blir lite fetare och bredare när versen går över till refräng. Tänk på en dubb som en enskild ny tagning, inte ett kopierat spår av en tidigare tagning. Rent tekniskt spelar du in din sång i mono lägger det första spåret i mitten (center) sen gör du ytterligare en tagning , sjunger samma sak en gång till ( dubb 1) panorerar den fullt vänster, sen gör du ytterligare en tagning till ( dubb 2) och panorerar fullt höger - nu har du en skitfet vägg med sång.. sen kan man dubba över och understämmor typ att du sjunger ett snyggt intervall upp eller ned. Du kan dubba hur mycket du vill för att uppnå effekten du söker. Redigerat 18 mars 2012 av Lundin är lika okänd som att fantomen bor på Söder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.