Jump to content
Annons

Bra bas-plugg? (typ elbas)


JJRockford

Recommended Posts

Vad har ni för favoritpluggar för att få till ett sjysst programmerat elbas-ljud? Har använt "Ampeg fingered" eller vad den nu heter, Hypersonic II, i ganska många år. Tycker den låter ok om man gömmer den lite i mixen. Men det slog mig häromdagen att det ju borde finnas bättre nuförtiden 🙂 Så, tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltså, fan... jag tror jag har testat nästan allt som finns (nåja) i basplugg-väg genom åren och aldrig lyckats få det att låta övertygande. Med "övertygande" menar jag tillfredsställande avseende såväl human-faktorn som sound; bra ljud har jag oftast fått till, men att få det att låta "mänskligt" har sugit sig rejält, trots pillande med velocityvärden, "humanizing" och fan vet allt. Eller så har jag bara varit "blind"; ungefär som med trumpluggar idag: om man vet att det är en trumplugg, ja då "hör" man det också...

Annars kan jag minnas att jag gillade basarna i SampleTank, men det är väl rena Jurassic Park numer antar jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Scarbee J-Slap'n Fingered är mycket trevlig. Finns numera hos Native Instruments under namnet Scarbee J-bass.

Skulle tro att VIR2's BASiS är något av det bästa som finns. Det har inte blivit av att jag har köpt den ännu, men baserat på hur bra deras Electri6ity och Mojo är, så skulle det förvåna mig om inte BASiS också är grymt bra.

Bornemarks Broomstick Bass är ett kul - och väldans billigt alternativ som kan köras både med autokomp och som helt manuellt spelbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra tips! Tror jag i a f. Förutom Triology har jag inte provat någon av de andra. Fast den hann jag aldrig bli riktig kompis med. Det var någonting i ljudet som tog över hela ljudbilden som jag inte lyckades mixa bort, hur jag än försökte.

Alltså, dom där grejorna från Prominy var ju lite läskiga... Metal-gitarren t ex. Undrar om man skulle höra att det var en synt om man inte visste det?

Det är ju lite som det Valle pratar om. Oftast är väl enda anledningen till att man "hör" att det är syntar att man vet om det.

Vi skickade runt första inspelningen med The Rockford Heroes till lite olika ezines. Det är både digitaltrummor och syntbas, men det är inte en enda som har anmärkt på det än. Förutom en av låtarna, men den mixades medvetet för att låta syntig, lite som Meat Loaf's "Bad attitude".

Däremot har vi bland en flera fina recensioner fått omdömen som t ex "autentiskt 70-talssound"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låta som riktig el-basist? Föreslår Scarbee Red bass (Jay Bass nu hos Native Instruments) eller Pettinhouse Direct Bass. Dom är däremot inte så super-intuitiva, och kräver sampleplayers för att spelas upp.

Trillian ... för mig känns det lite som att köra EWQL Platinum orchestra, för man behöver en bra klarinett. Många ljud tar över halva mixen.

Annars ... kör hemgjord syntbas, på allt, typ FM8. Bästa "gömma i mixen" faktorn there is.

EDIT: ändrade till Trillian, på nedanstående begäran

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skriver alla Trilogy? Trilogy finns inte längre. Det är den gamla versionen av Trillian, och Trillian är omätligt mycket bättre. Och bättre "riktigt" basljud än så får du inte ur en plugg. Och det finns hur mycket möjligheter som helst, inklusive ståbasar och syntbasar. Scarbee är bra, visst, men inte alls lika bra som Trillian.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låta som riktig el-basist? Föreslår Scarbee Red bass (Jay Bass nu hos Native Instruments) eller Pettinhouse Direct Bass. Dom är däremot inte så super-intuitiva, och kräver sampleplayers för att spelas upp.

Trillian ... för mig känns det lite som att köra EWQL Platinum orchestra, för man behöver en bra klarinett. Många ljud tar över halva mixen.

Annars ... kör hemgjord syntbas, på allt, typ FM8. Bästa "gömma i mixen" faktorn there is.

EDIT: ändrade till Trillian, på nedanstående begäran

Jay Bass kräver inte att man köper någon separat sampleplayer ifall det var det som du menade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...