Jump to content
Annons

Hur gör ni era intron?


Janko

Recommended Posts

Tjena! Har en fråga ang intron och även hur man lägger drum fills som toms osv..

Får fan inte till det så tänke kolla om någon har några tips och tricks.

Vill få till det ungefär såhär.. trumm mässigt alltså.

Tack på förhand!!

/Janko

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Tack för snabba svaret:)

Men jag tänkte mer på upplägget liksom. Hur man arrar det hela. Men ska absolut kolla upp EZ drummer.. Tack:)

Fast det funkar inte till reason ?

Redigerat av Janko
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, Janko!

Alltså, inte för att vara sådan, men det är en oerhört ogripbar fråga du ställer. Typ, hur spelar man gitarr?

Svaren kan spänna från avgrundsdjupa, hippiekrystade metaforer, till ytliga pekboksramsor med söta illustrationer. Frågan är lite var i spannet du rimligen är bäst kontaktbar...

Om du är "ny" (ta det inte som något negativt), så rekommenderar jag att du kollar upp några relaterade musikteoretiska sidor på nätet, eller böcker, etc.

Om du däremot är gammal i gamet, då tror jag att vi har ett problem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är jag otydlig eller så kanske du läser otydligt;) vem vet..

Det jag menar är Lägga trummor i tillx reason. har inget trumset (Bild på trumsetet jag inte har)

Hur man arrangerar det (Drum, hihat, hihat, snare, hihat,drum,drum,hihat,snare)

Har sökt genom forumet och kollat youtube efter tutorials (http://wwww.youtube.com)

Men hittar ingenting.. Därför frågade hur andra här på forumet (//forum.studio.se) gör.

Är detta bra förklaring nog med (pekbok) ???

Och ny är jag väl inte.. Var medlem förr för några år sen med.. Men hängde inte så mycket här så om vi har ett problem eller inte det är upp till dig. Har du inget vettigt svar.. Slit ut tangentbordet från datan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du frågar i princip: Hur spelar jag trummor? Det var väl det Valle var inne på också. Om det sedan är intro, outro eller nå't däremellan är skit samma. Nu har ju inte Reason någon notation view (väl?), men rekommenderar att du går till bibblan och lånar en enkel trumbok för nybörjare - alt. kollar in denna-> trumskolan.se/ på nätet.

Hur bra ligger du musikteoretiskt vad gäller fjärdedelar, åttondelar, sextondelar, rytmik (och harmoni)?

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man misstolka "Hur gör ni era intros"
Mina intron är olika för varje låt jag skriver - så därför är den frågan svår att besvara. Därför misstänker många här att du egentligen frågar efter något annat.
Det jag menar är Lägga trummor i tillx reason.
...ja, det är en annan sak.

Det finns trummor i såväl NNXT som trummaskinerna Redrum och Kong. Även färdiga loopar i REX-spelaren med både komp och färdiga fills för den som vill det.

Hur man arrangerar det (Drum, hihat, hihat, snare, hihat,drum,drum,hihat,snare)
Drum är alla trummor, från bastrumma (bass drum) till virveltrumma (snare drum), men jag antar att du med Drum snackar baskaggenotering.

Hur man programmerar trumkomp beror helt på genre, precis som det är stor skillnad mellan att rappa eller sjunga opera.

Med tanke på genren i YouTube-klippet skulle jag spana in RnB-trumseten för Redrum och även looparna i genren Abstract Hiphop.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

EZ Drummer funkar inte som plugin i Reason men du kan använda det för att skapa sköna grooves och intron och breaks som du sen drar och släpper i Reason som MIDI-filer och låter dom trigga trummor i Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...