Jump to content
Annons

[Omröstning avslutad] Studioforums mixtävling no.1 - Turn this ship around


joachime

Recommended Posts

Die Hard (oregistrerad)

Du behöver ju inte kommentera alla andra 36. Det räcker med vissa som du tycker låter bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fast det kan vara lite trixigt. Det kan vara så att ens egna mix är en av dom mixar som oftast berörts av andra tidigare i tråden, och även är en mix som är just en sån karaktär som man skulle välja att kommentera - oavsett vem som än gjort den. Om man då inte nämner den alls .. men nämner alla andra med liknande karaktär osv .. då börjar det snart synas vilkas mixar som är vilkas.

I tidigare Studio Forum-"tävlingar" har man löst problemet genom att sonika kommentera sitt eget bidrag – för hur stolt och fjärtig man än är, så visst finns där detaljer i ens bidrag som man vet att man hade kunnat göra bättre. Konsten är förstås att man inte trycker ner det i skiten, så som jag brukar göra, för då blir det liksom knas.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver ju inte kommentera alla andra 36. Det räcker med vissa som du tycker låter bäst.

Jag bara hoppas ni som har tränade öron orkar kommentera även andra bidrag, det kanske inte tar så lång tid, för ni lyssnar väl ändå på alla?

Å andra sidan blir man kanske mer sporrad att försöka bättre nästa gång om man blir ignorerad 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid röstning så motiverar jag mina röster, och varför jag tyckte de var bäst.

Fram till dess så skriver om alla jag hinner. Tycker att alla mixar förtjänar att nämnas.

Det är kul med ryggdunkningar men det som alla är i behov av är konstruktiv kritik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det är kul med ryggdunkningar men det som alla är i behov av är konstruktiv kritik.

Det är aldrig kul med ryggdunkningar. Ärlighet är att föredra även om det kan svida ibland och man hoppats på få höra något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som slog mig med den öppna röstningen är att det finns en risk att folk följer med strömmen.

Om en erfaren studiomedlem skriver en lång motivering till varför just bidrag X är så bra, så kanske andra mindre erfarna studiomedlemmar lägger sin röst på samma för att verka proffsiga.

Vi kanske borde uppmana folk att skriva motiveringar EFTER avslutad röstning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är aldrig kul med ryggdunkningar. Ärlighet är att föredra även om det kan svida ibland och man hoppats på få höra något annat.

Precis, såga på! Fast man kan nog hitta något som är positivt med varje mix också även om det bara skulle vara något i stil med "positivt är att mixaren inte lyckades komprimera sönder sologuran också" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

exorsixten (oregistrerad)

Oj, det var rätt dyrt...det var en hel del gnissel/rassel i din mix.

Du får nog backa bandet lite.

=) Visst är det endel skräp i min mix.

Självfallet ska jag sänka min timpenning, Visst borde jag få ut 30kr efterskatt istället, är ju ändå for the love of music...

Redigerat av exorsixten
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Precis, såga på!

Jag menade inte alls att såga nödvändigtvis utan att man säger sin ärliga mening vad som var bra och vad som inte var bra och motiverar både ock med konstruktiv kritik. Din mix suger ger ju inget svar direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger ni, fixar ni att skriva om era egna mixar utan att det märks att det är era?

Tror det.. Slängde på en briljansplugg precis innan bounce som visst fixade tillbaks en hel del av dom stökigare S-ljuden jag hade trollat bort. Det, och att jag missade några Knopflerfärgade licks som faktiskt var rätt snygga stör mig och gör att jag inte röstar på mig själv.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Min mixröst går till nummer 13. Väldigt behaglig mix, inget att anmärka på!

Min produktionsröst går till nummer 27. snyggt jobbat! Disten på rösten som blir svarkänsla-aktigt är skitbra.

Lyssnar genom ultrasone proline 2500.

Lite andra tankar! 🙂

36. Det var en väldigt snygg rough mix kan man säga! Välbalancerad. För att höja den får man kanske kontrollera den lite till med kompressor. Men det är smaksak 🙂

35. Riktigt bra allting förutom autotunen!

32. Riktigt snygg diskant, dock lite för komprimerad kick för mitt tycke, men jättesnyggt annars.

30. Balla trummor med rummet! Sången är dock för långt bak och något tunn.

29. Bra mix. Lite för scoopad typ vid 400hz för min smak, men annars bra jobb.

sjukt många andra bra också, men det får någon annan skriva om 🙂

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver ju inte kommentera alla andra 36. Det räcker med vissa som du tycker låter bäst.

Håller helt med. Gärna en motivering til de bidrag som får röster. Och grädde på moset om man ger konstruktiv kritik till ytterligare några bidrag som föll en i smaken på något sätt.

I tidigare Studio Forum-"tävlingar" har man löst problemet genom att sonika kommentera sitt eget bidrag – för hur stolt och fjärtig man än är, så visst finns där detaljer i ens bidrag som man vet att man hade kunnat göra bättre.

Bra lösning. Jag har inget emot att man kommenterar sitt eget bidrag, så länge man inte avslöjar vem som står bakom det.

Jag bara hoppas ni som har tränade öron orkar kommentera även andra bidrag, det kanske inte tar så lång tid, för ni lyssnar väl ändå på alla?

Jag tror det är svårt att få till meningsfull respons till samtliga bidrag. Bättre då att fokusera på de bidrag som berör en på ett eller annat sätt.

En sak som slog mig med den öppna röstningen är att det finns en risk att folk följer med strömmen.

[...]

Vi kanske borde uppmana folk att skriva motiveringar EFTER avslutad röstning?

Självklart en risk för påverkan. Men det tycker jag vi får ta. Poängen med öppen röstning som jag ser det är att det blir en diskussion kring bidragen. Tror inte det blir samma respons om man väntar med kommentarer till efter tävlingen är avgjord. Och med facit i hand, vem som faktiskt drog hem flest röster, är nog risken för påverkan än större.

Dessutom är tävlingen redan igång och det är lite sent att backa. 😉

Och slutligen. Tack för alla kommentarer. Keep em coming!

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Bäst jag gör det här nu för sen kommer det bara att hamna långt bak i kön. Tror inte att det kanske har så stort allmänintresse men ändå.

Jag använde det som jag fick i paketet för att jag anser att man kan inte göra en produktion utan att ha en någorlunda färdig mix först av det som ska produceras. (Det är väl lite därför vi har demos kan jag tro.) Det vill säga man måste veta hur det låter innan man kan förändra och framför allt för att veta om det är nödvändigt att ändra något. Sen kan man gå på och testa om man kan tillföra något.

Jag började med att göra mig en uppfattning om materialet och sen la jag upp ett arr och panorerade så som jag ville ha det. Jag bestämde att allt skulle vara med dvs. alla spår skulle med precis som dom var om det var möjligt. Därefter blev det att skära bas och fixa med frekvenser på spåren så det fanns någorlunda utrymme för allt. Det blev ett mickel och ganska tidskrävande då det är mycket gitarr i låten, hade oxå ganska jag stora problem att få till ett virvelljud som jag blev nöjd med. När det gäller virveln som kom jag aldrig i mål helt enkelt.

I Mixbus finns ju bara tre EQ rattar per spår (+ gain för varje) så vid första anblicken så tänker man nog hur det ska kunna räcka men det gör det. Dvs om man kan det här vilket jag då inte kan men även en amatör som mig inser ganska snabbt att det handlar om skit bakom ratten inte nån brist på möjlighet till EQ i programmet. Det går ju givetvis att dra in plugins på stripparna för den envise om man så önskar.

Fixade sen men kompressor på dom spår som skulle ha det och skickade trummorna till en bus för parallell kompression samt la till ett reverb på en annan bus dit det skickades som skulle ha det (men väldigt sparsamt).

Skruvade och donade sen efter bästa förmåga för att att skulle låta så mycket live som möjligt då jag tyckte att det passade bäst för den här låten.

Gjorde bort mig i och med att jag mixade i lurar som jag trodde jag hade någorlunda koll på men tji fick jag så efter en koll så blev det tillbaka till hyvelbänken igen.

Jag insåg dock att jag inte ville göra om hela proceduren igen utan tog tillfället i akt att testa ett annat upplägg. Jag la ihop alla akustiska guror till en grupp och meckade med QE och panorering och nivåer, forsatte sen med elguror och sen resten. Bouncade ut dessa grupper till egna spår och drog in de igen i ett nytt arr.

Här gjorde jag bort mig med trummgruppen/spåret då jag la basen ihop med det dvs det blev svårt att ändra i bas frekvenserna överlag. Det finns ju tre EQ även på master i Mixbus som man kan göra lite "bredare" justeringar med.

I övrigt så tycker jag att det här var ett bra sätt, det blev mera överskådligt och mera lättjobbat samt att man hela tiden kan gå in och ändra i grupperna om det skulle behövas samt att man kan ändra EQ för hela gruppen på bara ett spår. Givetvis kan man även bara "krydda" på i ursprungsarret med gruppspåren om man vill det.

Nackdelen är väl att man måste ha någorlunda klart fört sig hur man tänkt sig att det ska låta.

Summa summarum så anser jag om jag framför allt då personligen hade kunnat mer om mixning och haft lust att lägga mer tid att det går att göra en riktigt bra mix med bara tre QE, kompressor och ev reverb.

Det jag misslyckades med det är framför allt separation samt de lägre registren och trummor samt lead sången som oxå hamnade i kläm på grund av att jag inte gick hela vägen tillbaka och började om innan jag gjorde grupperna. Men överlag så är jag mycket nöjd och skulle inte göra några större förändringar när det gäller min målbild av hur jag vill att den här låten ska låta om jag skulle göra om det. Jag skulle fortfarande satsa på live och separationen skulle inte vara hel dvs ingen polerad jättetydlig studioversion men dock bättre. Förr än att ändra i trumspåren eller byta ut nåt så skulle jag be om ett nytt där kaggen funkade bättre.

I övrigt så var allt verkligen tillräckligt bra för att komma i mål med även om man fick skära hårt på den akustiska kompguran för det skulle låta vettigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag insåg dock att jag inte ville göra om hela proceduren igen utan tog tillfället i akt att testa ett annat upplägg. Jag la ihop alla akustiska guror till en grupp och meckade med QE och panorering och nivåer, forsatte sen med elguror och sen resten. Bouncade ut dessa grupper till egna spår och drog in de igen i ett nytt arr.

Här gjorde jag bort mig med trummgruppen/spåret då jag la basen ihop med det dvs det blev svårt att ändra i bas frekvenserna överlag. Det finns ju tre EQ även på master i Mixbus som man kan göra lite "bredare" justeringar med.

I övrigt så tycker jag att det här var ett bra sätt, det blev mera överskådligt och mera lättjobbat samt att man hela tiden kan gå in och ändra i grupperna om det skulle behövas samt att man kan ändra EQ för hela gruppen på bara ett spår. Givetvis kan man även bara "krydda" på i ursprungsarret med gruppspåren om man vill det.

Summa summarum så anser jag om jag framför allt då personligen hade kunnat mer om mixning och haft lust att lägga mer tid att det går att göra en riktigt bra mix med bara tre QE, kompressor och ev reverb.

Det jag misslyckades med det är framför allt separation samt de lägre registren och trummor samt lead sången som oxå hamnade i kläm på grund av att jag inte gick hela vägen tillbaka och började om innan jag gjorde grupperna. Men överlag så är jag mycket nöjd och skulle inte göra några större förändringar när det gäller min målbild av hur jag vill att den här låten ska låta om jag skulle göra om det. Jag skulle fortfarande satsa på live och separationen skulle inte vara hel dvs ingen polerad jättetydlig studioversion men dock bättre. Förr än att ändra i trumspåren eller byta ut nåt så skulle jag be om ett nytt där kaggen funkade bättre.

I övrigt så var allt verkligen tillräckligt bra för att komma i mål med även om man fick skära hårt på den akustiska kompguran för det skulle låta vettigt.

Mycket intressant det där att du summerade gitarrerna!

Håller med om att man kommer långt med lite - dvs, inte mycket mer än Eq och kompression behövs. Men det har ju förstås också mycket med smak och tycke att göra.

Roligt att du delar med dig om hur du gick tillväga! Mer sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag gjorde fyra grupper och bouncade ut till egna stereospår. Då min första mix som jag gjorde i lurar verkligen sög och var hård som betong och nästan bara mid så tycker jag ändå att det blev helt ok med det här tillvägagångssättet. Jag hade ju redan upplägget klart och gjorde bara lite förändringar för att få bort det värsta innan jag bouncade ut grupperna. Hade jag inte varit så bekväm 😄 läs lat så hade jag nog kunnat ta det en bit till. dvs. fram till gränsen där mina kunskaper i ämnet tar slut i dagsläget. Men till mitt försvar så hade jag lagt ganska mycket tid på min kassa mix så jag försökte rädda det som räddas gick.

1. sång + körer

2. trummor + tamburin + egg + bas,

3. akustiska guror

4. elguror

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Joachime, eftersom KF inte längre deltar så finns det väl ingen anledning att inte avslöja vilken det är så kan man skippa den. Eller hur? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag ensam om att tycka det?

Absolut inte! Jag tyckte det var väldigt tufft. Hade egentligen velat välja en par till. 😛

Som någon nämnde tidigare så skulle man på ett sätt vilja ta en del från en mix, en annan från en annan osv osv och göra en mix. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fortsätter med lite kommentarer kring mixarna:

(och till skillnad från förra lyssningen så sker de här i ett par AKG 702)

Och som vid förra gången: ta inte illa upp!

#10

Den här är på väldigt många sätt i min smak. Rätt luftig, schysst stereobild. Invändningarna handlar främst om två saker: reverbets storlek, och arrangemanget. Fillgitarren ligger för långt bak.

#11

Snyggt intro. Sången ligger behagligt centrerad, kanske nån dB svag. Åt det torra hållet, vilket man kan gilla eller inte.

Virveln är lite för svag. Saknar lite punch.Mot slutet av sången blir leadvoxen utkonkurrerad.

#12

Sången ligger förvisso "in your face", och det gillar jag. Men effekten är jag inte lika glad i. Saknar bredd i den här mixen.

Reverb i överflöd. Snygga stämmor dock.

#13

RÄtt behaglig ljudbild. Kanske lite skvättiga trummor. Backvoxen ligger för jäkla gött, precis lagom, enligt mig.

Kanske man kunde styrt ut fillgitarren lite mer.

Har det lagts till lite gitarrer här? Förbaskat snyggt - sticket har en del snyggt distade guror, kanske bara effekt lagd på redan existerande.

Ah, den här får jag nog lyssna om på!

#14

Introt lovar runt, men när trummorna kommer in blir det... tunnt.

Skulle gärna haft mera stereobild i detta.

#15

Tycker att dobron ligger rätt trevligt i ljudbilden, men sen kommer det in ett gäng andra instrument - med ett överflöd av tillagda effekter. Inte min smak.

Sången dras med lite artefakter, från vad det nu månde vara: eq, kompression, reverb?

Lite anonyma trummor.

#16

Lite instängd dobro. Samplingen av trummorna är ju välediterad, men soundet är rätt instängt. smakfulla fill, måste sägas, dock.

Gitarrerna är lite misshandlade ljudmässigt.

Sången skulle behöva lite rum.

#17

FÖrstår inte syftet med panoreringen.

#18

Snygg bas. Tunn virvel. Lite bright, överlag. Men djäkulberget så go' bas!

Förbaskat snygg stereobild. Voxen är jäkligt essig, kunde man kanske tittat på.

Sen tror jag att mixaren har gjort något med beatet, va?

#19

Ah, den är liksom nära, men det är några grejer jag inte kan köpa. Lite hopklumpat i vissa frekvenser. Tunna trummor, men rätt bra bas. (och kick).

Gitarrerna är lite i vägen. Stark tamburin.

#20

Lite väl essig sång, ibland lite känsla av att överhäng kunde behandlats mer, ibland vid vissa cymbalslag så tar de för stor plats.

#21

Hell yeah! TÄnkte jag först, när jag hörde introt.

Saknar separation. Vill ha mera trummor.

Leadsången är ur fokus från andra versen, synd.

#23

FÖr långt intro, om än snyggt tänkt.

Kan inte räkna ut om det är mixaren som har lagt till de första ackorden, eller om de fanns med nånstans i originalfilerna.

Slicka stämmor. Autotune. Snyggt, i det här fallet, fast stämmorna ligger för starkt. Snygg - ursnygg stereobild dock.

FÖr hård kompression för min smak, den där kompressionen som tar luften ur en.

Hör jag chorus på acken?

Shit så slickt arr på stämmorna. Bra jobb. Fast på fel låt. I mina öron, alltså.

#24

Schyssta trummor.

Essig sång. Kunde behövt mer omsorg.

Lite trångt i mitten. Funkar inte. Använd sidorna!

#25

För mycket artefakter som far runt. Rätt ok i helhet, men det är detaljer som gör det. Vill dock framhålla trummorna som jag tycker är bra. Redigeringen av basen i sticket är för jäkla bra. Hela stick-arret är grymt!!

#26

Ouch, hårt pressade trummor. Virvelsoundet lämnar en del i övrigt att önska. Den gifter sig inte med resten.

Vox och backvox är välgjord.

Men de behöver mera plats.

Saknar lite dynamik. Distar alldeles för mycket i min lyssning iaf.

#27

Kicken är ok. Men virveln? Nja, den känns inte som att den gifter sig med resten. Stereobilden känns inte genomtänkt.

Stickeffekten på voxen är fullkomligt lysande! Och genomtänkt också, ingen stämsång som kommer in och förstör. Bra!

En god mix. Men lite för rörig, om man ska vara petig.

Redigerat av FreddeHstd
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fortsätter med lite kommentarer kring mixarna:

......

Fan va najs att läsa. Man blir påmind om hur oerhört olika människor upplever och tolkar olika saker, och hur olika folks uppfattning om "bra" är. Till exempel, i bidrag 25 tycker jag mixaren sabbat sticket rejält (med all respekt). Men självaste låtskrivaren tycker att "redigeringen av basen i sticket är för jäkla bra. Hela stick-arret är grymt!!"

Signia ->smiley-surprised.gifVA?!??!?!??

Så, det nån får ren erektion av, tycker nån annan låter skamligt, kan inte fatta hur nån medvetet kan sträva efter sånt. Så otroligt olika är vi som människor, och glömmer man det så ... blir livet tuffare. Jag ska nog skriva lite hur jag känner med, tror ja. Är ju lördag kväll. Ett par glas wirre så .. kommer kritikern fram chainsaw-smilie.gif

Men du missade att kommentera bidrag 22, Fredde. Det bidrag du recenserar som bidrag #22 i inlägget är i själva verket bidrag #23. Textmässigt hoppade du över #23 med - gick från 22 till 24 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte exakt vad du syftar på. Förtydliga!

Rent generellt bara - som Signia sade i #178. T ex gillar du bidrag 10, medan jag efter lyssning på tre olika ställen inte för mitt liv kan gilla det på samma sätt. Inte svag för mkt reverb. Sedan olika arrangemang som sagt. Vissa gillar det ena, andra det andra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart nog bara ett tillfälligt fall av kort tålamod, skulle ja tro. Kände sig sig nog helt övertygad om att det inte att det skulle bli någon förändring av Soundcloud-läget. Timmarna/dagarna gick utan att nåt hände med .. så, röda snubben med hornen verkade få alltmer rätt ju längre tiden gick, och tog över mer och mer ... å till slut vart less och sket i allt ...

Men sen så blev det en förändring, ändå. Det blev nog lite knas bara 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...