Jump to content
Annons

Vad har du lärt dig idag?


Recommended Posts

Idag har jag lärt mig att vara betydligt elakare med high cut/low pass än jag haft för vana. Vips så låter mixarna betydligt tydligare och luftigare (då det blir mindre trångt vid tex äckelfrekvenserna runt 10 khz). Lite 6db/oktav high cut här och där kan göra under.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

.....att det tar tid att spela in 3 låtar när ingen är helt taggad och man måste ta om flera gånger. 😛

(Appropå det där med "första tagningen", hehe)

Edit: formulering

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Har lärt mig hur känslig en trådlös mus kan vara för dåliga batterier. Köpte skitbatterier för länge sen, på Coop. Deras egna märke, håller typ 30% av tiden normala batterier håller.

Tyckte allt gick så trögt när jag börja mixa nu för nån timme sen, och bytte sen ut batterierna mot bra märke .. och vips, så jag allt som en oljad blixt igen. Att det kan va sån skillnad på batterier ..

Apropå batterier så har Råd&Rön kommit fram till att IKEA:s batterier är MYCKET mer prisvärda än övriga - dyra som billiga, så nästa gång jag ska köpa batterier så blir det en tur till möbeljätten istället för elvaruhuset...

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå batterier så har Råd&Rön kommit fram till att IKEA:s batterier är MYCKET mer prisvärda än övriga - dyra som billiga, så nästa gång jag ska köpa batterier så blir det en tur till möbeljätten istället för elvaruhuset...

Fan va tragiskt o-cool man känner sig för att man tycker det låter som en jättebra idé. Känner sig som en pensionär. Istället för att köpa batterier runt hörnet, så åker man 3 mil, för att köpa några batterier. "ja, jo, men IKEAs batterier, dé é brååå kvalitéee deee. Mycke bättre än på hörnan, vettuuu". Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Fan va tragiskt o-cool man känner sig för att man tycker det låter som en jättebra idé. Känner sig som en pensionär. Istället för att köpa batterier runt hörnet, så åker man 3 mil, för att köpa några batterier. "ja, jo, men IKEAs batterier, dé é brååå kvalitéee deee. Mycke bättre än på hörnan, vettuuu".

De har även varmkorv för 5:-. Och gratis påfyllning på dryck... då blir det alltid värt 😛

Redigerat av rankey
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har jag lärt mig att vara betydligt elakare med high cut/low pass än jag haft för vana. Vips så låter mixarna betydligt tydligare och luftigare (då det blir mindre trångt vid tex äckelfrekvenserna runt 10 khz). Lite 6db/oktav high cut här och där kan göra under.

Ja det är det jag säger! BORT MED DISKANTHELVETET!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är det jag säger! BORT MED DISKANTHELVETET!!!!!!!

Mjae... jag tar ju inte bort ALL diskant i ALLA instrument etc... bara skär av lite på toppen där det låter vasst. Och framförallt inte skicka en massa diskant till reverbet. Men viss diskant ska ju finnas kvar, men den ska vara len och skön, inte vass och jobbig. Där ligger det svåra.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Att om alla som meckar till det så att Windows inte funkar lägger av med det så skulle mycket rulla på ganska bra. Det är bra grejor men det är för mycket illvilja därute och grundläget är att man ändå inte riktigt vet vad det var som hände oavsett. Tre dagar den här gången innan det packar, man blir så jäkla trött. Tur att man kör mac som regel och inte är beroende av att PCn funkar.

Det blir till att skanna in filmer och bilder igen samt att försöka få fram lösenord för program eller kanske bara skita i det och ge upp.

Nävål vi se får vad man orkar med.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Mjae... jag tar ju inte bort ALL diskant i ALLA instrument etc... bara skär av lite på toppen där det låter vasst. Och framförallt inte skicka en massa diskant till reverbet. Men viss diskant ska ju finnas kvar, men den ska vara len och skön, inte vass och jobbig. Där ligger det svåra.

Det är så gott som all diskant! Den sista diskanten du lämnar kvar, det är inte diskant. Det är musik.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Häromdagen lärde jag mig att inte lämna laptopen på köksbordet med en nappflaska med vatten brevid. Min 3-åring fick för sig att prova att vattna datorn..

.. det gick bra som tur var. Sitter och skriver på laptopen just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Iofs inte just idag men häromdagen lärde sing. Pico mig hur man rensar ur Recent projects i Cubase 🙂 Skönt att inte ha den listan så jävla överfull av en massa demoprojekt 🥰

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har jag lärt mig att vara betydligt elakare med high cut/low pass än jag haft för vana. Vips så låter mixarna betydligt tydligare och luftigare (då det blir mindre trångt vid tex äckelfrekvenserna runt 10 khz). Lite 6db/oktav high cut här och där kan göra under.

Tack! Då har jag lärt mig det idag också! låter jävligt mycket lenare.

Mvh Casper

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Att skita i att ta för givet att det som skrivs i denna tråden stämmer!

😆 Jaha vad nytt? Detsamma gäller väl allt som skrivs av alla här på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att om man ställer upp med en dålig låt i Melodifestivalen, då åker man ut.

Förstår att Charlotte "Two hit wonder" Perelli satt i system att ställa upp i Melodifestivalen någon gång då och då för att få en ny spik att koka sin karriär på, men den här gången gick det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå batterier så har Råd&Rön kommit fram till att IKEA:s batterier är MYCKET mer prisvärda än övriga - dyra som billiga

Nytt test?

Jag vet att Råd&Rön kom fram till det i ett test för något år sedan, men att IKEA bytt leverantör sedan dess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag önskar att jag hade lärt mig hur i helvete auktoriseringen av min uppgradering av Magnetic II går till. Betalt och klart, installerat. Men har ej klurat ut hur jag ska få den att funka. Nomad Factory ...

Det är väl en körbar fil som hamnar i installationskatalogen vill jag minnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nytt test?

Jag vet att Råd&Rön kom fram till det i ett test för något år sedan, men att IKEA bytt leverantör sedan dess.

Det var för ett tag sedan, men jag kommer inte ihåg riktigt när - men då ska man kanske ta det med en nypa salt...?

De bytte kanske till en billigare leverantör direkt efter de fina resultaten i testet, så att de var säkra på att få ett uppsving i batteriförsäljningen och tjäna ännu mer för att alla då skulle "veta" att deras är bäst och billigast...? 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Då har jag lärt mig det idag också! låter jävligt mycket lenare.

Mvh Casper

You're wellcome. :-)

Sen "lärde" jag mig att inte mastera när jag är trött i öronen. Sheit vad det blev överkomprimerat och söndermanglat. Bara att göra om och göra rätt.

Dynamik och luftighet, here we come! F**** loudness och maxad RMS, folk får använda volymratten. Hellre att folk hör vår låt och vill höja än att de hör vår låt och vill sänka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...