Jump to content
Annons

akustisk gitarr i sånghörna?


DaCriLL

Recommended Posts

som rubriken.

vet inte om jag postat på helt rätt ställe men det är ju e akustikfråga så....vi kör på de.

kan jag komma undan med att spela in en aukustisk gitarr i en sånghörna med aukustisk skärm runt micken?

passa på att fråga oxå om tlm 103 är bra på ak.gura?

EDIT: med "komma undan" menar jag kommer jag upp i samma aukustiska förhållanden som ett måttligt akustikbehandlat rum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Risken finns att ljudet blir lite för torrt i en sånghörna, men det skadar inte att testa! Till sång vill man ha ett så torrt ljud som möjligt, men det vill man definitivt inte till akustisk gitarr.

...fast det är förstås alltid bättre att ha lite för torrt ljud än att spela in i ett rum som låter illa... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken finns att ljudet blir lite för torrt i en sånghörna, men det skadar inte att testa! Till sång vill man ha ett så torrt ljud som möjligt, men det vill man definitivt inte till akustisk gitarr.

okay, men , den här sånghörnan är justerbar, det är nämgligen så att jag har vägg.gaderober i studion/gästrummet, och har tänkt att göra mitt sånghörn genom att öppna den ena gaderobens högerdörr och den vänstras vänster dörrr och sen ljuddämpande över dom. så de blir ett /\ av dörrarna. då kan jag justera vinkel på hörnan.

hur beter sig aukustiken?

tex vad blir skillnaden i ljudet om jag haft en plan vägg bakom mig eller ett hörn bakom mig? båda dämpade såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rummets reflexer kommer att påverka inspelningen på olika sätt beroende på vart du placerar micken i rummet. Här måste du alltså prova dig fram. Jag skulle rekommendera att du bygger / köper mobila skärmar som dämpar mer bredbandigt (en liten mickscreen gör tex. inte det) och över en större yta. Kom även ihåg att takets reflexer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så. Men som jag förstått det är det svårare att få liv i en för torr gitarr än i en för torr sånginspelning.

kan jag reglera upp lite Rum i ljudet om jag öppnar upp "hörnet" så det blir mer av en plan vägg bakom mig?

eller justera hur pass mycke att väggytan som är dämpad av hörnan?

Link to comment
Dela på andra sajter

kan jag reglera upp lite Rum i ljudet om jag öppnar upp "hörnet" så det blir mer av en plan vägg bakom mig?

eller justera hur pass mycke att väggytan som är dämpad av hörnan?

Claes kan det där betydligt bättre än jag, men det borde kunna fungera. Enligt vad jag hört av andra ljudtekniker kan man riskera att få för mycket strängljud och för lite ton om omgivningen är för "torr", och det tror jag inte att det blir om du öppnar upp sångbåset lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och Wellness kan det förmodligen ännu bättre än jag... 😉

Enda sättet att vara säker, är förstås att prova olika varianter och spela in, för att se vad som låter bäst. Att man vill ha sånghörnet bakom ryggen, beror ju på att man vill få bort reflektionerna som annars kommer in i micken från rätt sida. En mick-skärm blir man inte så mycket hjälpt av (se Guitar Nilssons tråd om kamfiltereffekt, som han fick med en sådan), utan det är dämpningen man ha bakom ryggen som är viktigast. Sedan är taket något man ofta glömmer bort, men det kan vara nog så viktigt att dämpa där också...

Om man inte stänger in sig med en skärm bakom micken, så kan nog de flesta rum låta ganska ok när man kör med ett sånghörn - för då får man tillbaks lite grand rumsklang mot mickens baksida (som bara tar upp ljudet ganska svagt om det är en kardioidmick) och det kan bli precis lagom liv i det då. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

har inte upplevt nån kamfilter effekt, kör med en tlm 103 om de kan göra nån skillnad.

har en sån där SE skärm dessutom 😄

ja där är väl inte mer te det än att prova och se hur det låter. ville bara har lite info så jag vet ungefär vad jag kan vänta mig:)

Link to comment
Dela på andra sajter

ja fristående absorbent skärmar, så kallade "gobos", är att föredra.

det är bättre då man kan ställa dessa en bit ifrån väggen vilket absorberar bättre.

nära väggar/tak är inte det bästa stället för vanliga bredbands absorbenter, man vill oftast ha fluft bakom dessa.

det bir åxå lätare att testa sig fram till en bra placering med gobos än om man gör fast installation på vägg/tak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...