Jump to content
Annons

Studiobygge - Ombyggnad


Piccazzo

Recommended Posts

Har efter en vattenskada börjar renovera min studio.

Mycket kommer jag att byggas om och ändra , lägga till lite isolering etc etc

Men har några funderingar som kanske ni har synpunkter på

Men vi börjar med lite bilder

Före Vattenskadan :

Bakväggen i kontrollrummet :

61599_443625146251_526866251_4977443_1007246_n.jpg

Sångbås mot kontrollrummet :

61599_443625181251_526866251_4977450_4465241_n.jpg

Kontrollrummet :

63832_443625036251_1559252_n.jpg

Vattenskada :

P1020353.jpg

P1020379.jpg

Photoshop ritning på Renovering :

Studio-Ritning-01.jpg

Tänkte jag uppdaterar tråden med bilder på det färdiga resultatet.

Sångbås / Liverum

176686_570551802959321_2086314212_o.jpg

Studio

479330_570552529625915_1077639201_o.jpg

Så det jag har lite funderingar över är :

 

Kontrollrum

 

Vägg Fram :

 

Kommer skruva fast 70mm Markisolering direkt mot befintlig vägg och del av tak , sedan blir det 300 mm luftspalt p.g.a vattenröret , 70 mm Markisolering , dubbelgips , 45 alt 70 mm isolering , tyg.

I båda hörnen kommer jag bygga basfällor.

 

Har hittat ett riktigt snyggt tyg till denna vägg MEN den är av fuskskinn/vinyl och blåser man på tyget så passerar ingen luft igenom. Frågan är om ett sådant tyg går att använda ?

 

Vägg bak :

 

70mm markisolering , dubbelgips.

Sedan kommer jag i hörnen bygga basfällor samt infällda garderober i båda hörnen. Ett podium ca 10 cm högt kommer att byggas i öppningen mellan dom båda hörnen ca 2450 mm brett där soffan skall placeras och på väggen bakom soffan tänkte jag mig nån form av diffusator eller liknande.

 

Kanske ni har ideer ?

 

Vägg Vänster :

 

Här har jag knackat fram tegelväggen och kommer att tvätta den och sedan behandla den med

silikatfärg för att binda dammet och få lite mera glans i väggen.

Ett infällt fönster kommer att byggas och placeras ca 120mm in i väggen och Kanske tänkte jag att

jag måste bygga nån form av absorbent ca 1200 mm bred som går från golv till tak runt fönstret som samtidigt ger en form av fönster bänk till fönstret och kanske tar hand om lite reflektioner.

 

Skulle denna inte vara nödvändig skulle jag helst inte ha den då jag vill ha så mycket som möjligt av tegelväggen synlig.

 

Vägg Höger :

 

Befintlig isolerad vägg som jag kommer låta vara orörd dock måla och spackla.

Tänkte bygga en 300 mm bred skärm med 45 mm isolering i som går från vänster tak över hela rummet och ned på höger sida till golvet.

 

Det blir en lucka på ca 700 mm mellan Baslådan och befintligt vägg och där tänkte jag mig nån

form av diffusator som går från 5 mm - 95 mm djup för att binda ihop basfällan med den befintliga väggen.

 

Så dom frågor/funderingar jag har är egentligen :

 

Rent akustiskt , vilka problem kommer jag troligtvis få och vad kan vara bästa lösningarna för dom ?

 

Sångbås/Liverum :

 

Rummets framvägg mot kontrollrummet är tegel och bakväggen är i svart skiffer/Sten.

 

Det jag tänkte göra här var att bygga likadana skärmar som till Kontrollrummet som går över hela taket

kanske runt 3 st.

 

Sedan kommer jag bygga tre skärmar som man har stående i rummet och kan placera bakom Artisten när man ska spela in sång , Och jag har en Mickskärm framför mikrofonen.

 

Taket är för övrigt gjort som valv ca 700 mm breda och

framväggen kommer bli 70 mm marksivor + tyg

 

Det är mest sång som ska spelas in här , inte så mycket instrument så det är prio nummer ett.

 

Sedan kommer jag lägga laminat golv i hela lokalen.

 

Frågan här blir ju givetvis , Hur blir det med reflektioner när man har två hårda väggar mot varandra ?.

 

Hoppas ni någorlunda hänger med i bad jag har försökt att förklara , Det är ju svårt att med ord förklara allt man har i huvudet utan att det blir allt för komplicerat och långdraget.

 

Kommer lägga upp lite bilder under byggets gång för dom som gillar sånt.

 

Som sagt , Alla synpunkter , Råd , Tips , Åsikter är varmt välkommna då det är bäst att göra det rätt från första början och då jag kan en del om akustik och har byggt ett par studios finns det flera av er som kan betydligt mer.

Med Vänliga hälsningar

Tuomas

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svarar på frågor med FET kursiv stil...

Så det jag har lite funderingar över är :

Kontrollrum

Vägg Fram :

Kommer skruva fast 70mm Markisolering direkt mot befintlig vägg och del av tak , sedan blir det 300 mm luftspalt p.g.a vattenröret , 70 mm Markisolering , dubbelgips , 45 alt 70 mm isolering , tyg.

I båda hörnen kommer jag bygga basfällor.

om det är tänkt att ldisoleras med gipsvägg på så ska isoleringen va lågdensitet typ isover piano. vilken vägg absorbering(förakustik) man bör man beräka utifrån hela rummets design.

som absorberingsmaterial brukar jag använda olika typer av glasull, beronde på konstruktion och djup. oftast isover och ecopon modus.

Har hittat ett riktigt snyggt tyg till denna vägg MEN den är av fuskskinn/vinyl och blåser man på tyget så passerar ingen luft igenom. Frågan är om ett sådant tyg går att använda ?

nej det bir för reflekterande, använd ett tunnt möbeltyg om det går att blåsa lite luft genom.

Vägg bak :

70mm markisolering , dubbelgips.

Sedan kommer jag i hörnen bygga basfällor samt infällda garderober i båda hörnen. Ett podium ca 10 cm högt kommer att byggas i öppningen mellan dom båda hörnen ca 2450 mm brett där soffan skall placeras och på väggen bakom soffan tänkte jag mig nån form av diffusator eller liknande.

Kanske ni har ideer ?

man bör hälst bygga basabsorbering över hela bakre väggen, bra akustik är viktigare än inbyggda garderober!

Vägg Vänster :

Här har jag knackat fram tegelväggen och kommer att tvätta den och sedan behandla den med

silikatfärg för att binda dammet och få lite mera glans i väggen.

själva rummets väggar(och tak) är det bara onödigt att göra nått åt då man ska akustikbehanda rumment så är det bra ytfinnishen akustikbehandelingen som spelar nånn roll.

Ett infällt fönster kommer att byggas och placeras ca 120mm in i väggen och Kanske tänkte jag att

jag måste bygga nån form av absorbent ca 1200 mm bred som går från golv till tak runt fönstret som samtidigt ger en form av fönster bänk till fönstret och kanske tar hand om lite reflektioner.

fönstret bör eventuellt vinklas horisontelt(bror på placering och rummets akustiska design)

Skulle denna inte vara nödvändig skulle jag helst inte ha den då jag vill ha så mycket som möjligt av tegelväggen synlig.

blir nog svårt om inte det är en del av den akustiska desigen. det förekommer att vissa vinklade väggar är "random pattern diffusering" med stenväggar där det är murat med sten i slumpmessiga storlerkar.

Vägg Höger :

Befintlig isolerad vägg som jag kommer låta vara orörd dock måla och spackla.

det bör akustikbehandlas där åxå.

Tänkte bygga en 300 mm bred skärm med 45 mm isolering i som går från vänster tak över hela rummet och ned på höger sida till golvet.

Det blir en lucka på ca 700 mm mellan Baslådan och befintligt vägg och där tänkte jag mig nån

form av diffusator som går från 5 mm - 95 mm djup för att binda ihop basfällan med den befintliga väggen.

Så dom frågor/funderingar jag har är egentligen :

Rent akustiskt , vilka problem kommer jag troligtvis få och vad kan vara bästa lösningarna för dom ?

Det bor på hur rummet är byggt och vilka mått det är på rummet. rummets utforming är viktig fär hur bra aksutik det kan bli. det viktiga är att man planerar hela akustiken innan man bygger rummet så man kan planera in allt annat(dörrar, fonster, ventilation, el-installation) för minsta påvärkan på akustiken.

Sångbås/Liverum :

Det är mest sång som ska spelas in här , inte så mycket instrument så det är prio nummer ett.

vid sång inspelning är det viktigat att det inte är resonanser i högbas och låg mellan register.

samt att det finns viss kontrollerad refletion i rummet och diffusering vilket gör att det låter bättre och blir lätter att sjunga i rummet jämfört med att enbart ha berdbansabsobering.

även i lägre basen(som ligger ganska högt upp i ett litet rum) bör eventuella problem åtgärdas.

alså om det är problem med ståendevågor långt över ca 100hz med det bror på om det stör insplningen.

det bästa är att anpassa viss absorbering till de frekvensområden är störst problem i rummet med spaltpanel som utformas så det även blir lite diffusering från ytan. samt vissa ytor bredabndsabsorbering.

kan även vara bra med diffusorer som diffuserar lite högre i frekvens.

Sedan kommer jag lägga laminat golv i hela lokalen.

Helt rätt, man vill inte ha nån fastinstallerad matta som absorberar högfrekvens.

Frågan här blir ju givetvis , Hur blir det med reflektioner när man har två hårda väggar mot varandra ?

om dom är parallella så är så är risken stor att det blir fluttereko och camfitering vid inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beklagar vattenskadan piccazzo. Hur uppkom vattenskadan? Mot en murad källarvägg bör du inte ha någon isolering dikt an utan en ventilerad luftspalt. På bilderna syns spår av svartmögel samt att färgen (troligtvis ej silikat) krackelerat.

Kan bara hålla med om adrumdrums kommentarer vad det gäller akustiken. Hur låter rummen med den design du har nu? Takhöjd min/max i valvet? I en studio med valv gjorde jag taket med perforerad masonit med isolering bakom både i K-rum och liverum. Blev riktigt bra med ett absorberande moln ovanför mixplats. Om du inte behöver ljudisolera kan du ju skippa gipsen och bygga en bredbandigt avstämd spaltpanelvägg istället. Stämda basfällor skulle du kunna bygga in i soffan alt. bakväggen. Var noga med podiebygget så att du inte får resonans i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...