Jump to content
Annons

Hur fasen gör man med stråkar?


Hellecaster

Recommended Posts

http://soundcloud.co...ngen-r-min-sj-l

Jag håller på och gör ett "backingtrack" till en kvinna som ska spela upp en låt för publik nästa månad och hon vill ha ett stråkspår på låten men mina "syntstråkar" låter pissiga så min fråga är:

Måste jag köpa ett fullstort stråkprogram med 45 installations dvd och lägga ut en massa pengar eller finns det nåt smart sätt att få syntstråkar att låta bra?

Kruxet är ju att synstråkarna låter som en mix av alla instrument i ett ljud så varje ton man tar förändrar hela paketet så att säga medans en riktig orkester spelar olika stämmor på olika instrument.

Kan någon smart erfaren person ge mig ett bra råd skulle jag vara mer än tacksam

Själva stråkpartiet är i och för sig ganska följsamt till ackorden men "lead" fioler lägger en linje övanpå ackordet som leder vidare mellan harmonierna och sen är det ett flygelhorn som tar över på refrängen (är det meningen).

Jag bifogar låten som ljudexempel (dock utan sång).

/Magnus Olsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ju gratisvarianter, fråga mig inte vilka. Men jag vet att de finns. Dessutom brukar de största erbjuda antingen demos, eller mindre paket för en billigare peng.

Jag brukar köra med min MIDI-synth, sen spelar man med hjärtat och känsla, och inte från "vad som är rätt". Brukar lägga en basgång med mörka cellos som går i grundtonerna, sen på med lite fioler i harmony med lite extra pill o ponk 🙂 Lyssna lite på Hans Zimmers verks, så hör du hur det kan låta från ett proffs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig låt. När det ligger så där mycket i bakgrunden tycker inte jag att det gör så mycket. Stråkar är inget jag ens tänker på är med i denna låt, förrän i slutet när det är bara stråkar. Och då hör jag att det är synt förstås. De bästa stråkarna tycker jag är Viennas. Sist jag kollade kostade deras minsta paket runt 4000 och det är ju lite tråkigt om man bara vill ha det i en låt. Kontakts bibliotek har däremot med viennas stråkar i en miniversion, det kör jag med.

Vilka stråkar man än sysslar med så tror jag det är sjukt viktigt att få till dynamiken för att de ska låta något sådär verkliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Precis som trummor och allt annat. Låter det statiskt så spelar det ingen roll vad man använder. Det låter programmerat och stelt ändå. Såsiga syntljud är inget nytt men det har man överseende med om det är en bra låt och bra utfört. Stirra dig inte bara blind på vad du använder utan hur du använder det du har. T ex lyssna på det såsiga stråkljudet i All my love av Led Zeppelin. Hur kul låter det ljudet? Inte alls egentligen. Men eftersom det är bra gjort spelar det som sagt var ingen roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de kloka svaren! Kontentan blev att jag får köra med det jag har och försöka färga med cellos i botten som jag fick tips om och sen låta de vävas in i "smeten" så kanske det inte hörs så tydligt att det är en synt.

/Magnus Olsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de kloka svaren! Kontentan blev att jag får köra med det jag har och försöka färga med cellos i botten som jag fick tips om och sen låta de vävas in i "smeten" så kanske det inte hörs så tydligt att det är en synt.

/Magnus Olsson

Låter skitbra, skulle vara kul att få höra skillnaden när det är klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag uppskattar verkligen detta forum och den support man får. Den dag jag själv är lite mer varm i kläderna med inspelningar ska jag också försöka hjälpa andra.

Det låter ju väldigt syntigt när låten klingar ut på slutet tyvärr.

Den korrekta länken är alltså: http://soundcloud.com/mangan-1/s-ngen-r-min-sj-l-mix-31-jan

Tack för hjälpen med det Linus

/Magnus

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här blev det det: http://soundcloud.com/you/tracks

Nä, den där länken pekar till varje Soundcloud-användares egna låtar. Så även om länken funkar för dig gör den inte det för oss andra. 🙂

Här är länken du egentligen ville posta: http://soundcloud.com/mangan-1/s-ngen-r-min-sj-l-mix-31-jan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, den där länken pekar till varje Soundcloud-användares egna låtar. Så även om länken funkar för dig gör den inte det för oss andra. 🙂

Här är länken du egentligen ville posta: http://soundcloud.co...sj-l-mix-31-jan

Oj oops tack för hjälpen med det :-)

Desvaenger jo jag försökte hitta bra reverb med det låt så mycket reverb på stråkarna direkt i synten så jag blev tvungen att hålla nere dem. Jag undrar om det går att få bort reverbet som medföljer syntljudet?

Det där med att köra ut det genom en stärkare var en frisk ny variant, det ska jag verkligen testa. Jag återkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyckeln brukar vara att programmera så som instrumentets/ns verkliga motsvarighet spelar, inklusive personlighet, karakteristiskt spelsätt, och skavanker. Har själv några låtar från 90-talet, 100% programmerade, uppspelade av en Roland Sound Canvas (låter GM så det skär i själen), men de flesta gitarrister tror helt och fullt att det är en äkta ren strata.

Så länge det låter som det är en person som spelar .. glidningar på banden, fingervibrato, strumljud, små bändningar, mänsklig dynamik och variationer .. så länge det ”känns” som en person som spelar när man lyssnar (eller person-er som spelar), då får själva klangen en väldigt underordnad betydelse. Då kan man komma undan med det mesta faktiskt. Det finns syntstråk som låter betydligt mer realistiskt än måttligt bra programmerade EWQL Platinum för 50 lök; och det beror inte på klangen. Programmera såsom en riktig stråksektion skulle spela, om du satte noterna framför dom.

Vill du åstadkomma ”sektioner” ifrån ett enda syntstråk-ljud, så kan du separera varje stråkstämma (varje stämma på eget audiospår) och mixa varje stämma så som den stråksektion som spelar stämman klingar: Basarna är bumliga och längre release än det högre stråket och har inte mycket ljud runt 1-2 khz. Cellon är också rätt bumlig men saknar mycket över 9 khz och dippar vid 2,5-3 khz. 1:a och 2:a stråkstämman etc spelas av fioler, som låter nasalt i botten och dom saknar det mesta under 300hz (åtminstone när man hör dom som sektion). Även altfiolen klingar karaktäristiskt, mörkt strävt och mustigt.

Jag tycker inte heller det låter så tokigt i sitt sammanhang, det som hörs i ditt exempel. Men hoppas du får till det så du blir nöjd.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Basarna är bumliga och längre release än det högre stråket och har inte mycket ljud runt 1-2 khz. Cellon är också rätt bumlig men saknar mycket över 9 khz och dippar vid 2,5-3 khz. 1:a och 2:a stråkstämman etc spelas av fioler, som låter nasalt i botten och dom saknar det mesta under 300hz (åtminstone när man hör dom som sektion). Även altfiolen klingar karaktäristiskt, mörkt strävt och mustigt.

Sånt här är verkligen intressant, hade gärna lärt mig mer av just dom naturliga frekvenskurvorna i diverse instrument/ljudbilder. Finns det någon bok som går igenom detta? Eller kan ni tipsa om bra sidor som tar upp ämnet?

Mvh Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt här är verkligen intressant, hade gärna lärt mig mer av just dom naturliga frekvenskurvorna i diverse instrument/ljudbilder. Finns det någon bok som går igenom detta? Eller kan ni tipsa om bra sidor som tar upp ämnet?

Med lite finurliga knep kan man göra så mycket, utav så lite 🙂

Finns kanske några böcker eller sidor som listar sånt där i löjligt nogrann detalj. Inte många, men några finns säkert. Jag bara skrev utifrån hur jag vet att instrumenten låter både IRL och "på band".

Du kanske känner nån som har något realistiskt orkesterbibliotek, så kan du lyssna på dom enskilda sektionerna därur och jämföra med hur t.ex. din vanliga syntstråk-matte-ljud låter. Annars kan det funka att lyssna lite på orkesterinspelningar med, eller varför inte slå en signal och be att få sitta och lyssna när lokala symfoni/kammarorkestern repar. Kanske smuggla med en liten bandare så man kan få de olika sektionerna på band.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Med lite finurliga knep kan man göra så mycket, utav så lite 🙂

Finns kanske några böcker eller sidor som listar sånt där i löjligt nogrann detalj. Inte många, men några finns säkert. Jag bara skrev utifrån hur jag vet att instrumenten låter både IRL och "på band".

Du kanske känner nån som har något realistiskt orkesterbibliotek, så kan du lyssna på dom enskilda sektionerna därur och jämföra med hur t.ex. din vanliga syntstråk-matte-ljud låter. Annars kan det funka att lyssna lite på orkesterinspelningar med, eller varför inte slå en signal och be att få sitta och lyssna när lokala symfoni/kammarorkestern repar. Kanske smuggla med en liten bandare så man kan få de olika sektionerna på band.

Låter som en bra ide:), Du har inget tips på någon gratis/billig grafisk EQ avläsare. Nu slänger jag med uttrycken här, vet inte riktigt vad det heter. Men en sådan man hade på bandspelarna när man var liten. Där frekvenserna syntes med hjälp av röda dioder som hoppade upp och ner..

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en bra ide:), Du har inget tips på någon gratis/billig grafisk EQ avläsare. Nu slänger jag med uttrycken här, vet inte riktigt vad det heter. Men en sådan man hade på bandspelarna när man var liten. Där frekvenserna syntes med hjälp av röda dioder som hoppade upp och ner..

Spektrumanalysator 🙂 Vissa använder enklare namn. Såna kan ge viss vägledning men är inte så avslöjande som man gärna hoppas på. Dom är bara komplement till öronen. Ett schema över instrumentens mest kärnfulla frekvensområden ger minst lika bra bild över omfång, men förstås inte över klang. Det får man också använda öronen till.

Spektrumanalysator´finns det många av. Voxengo har två som är gratis och populära. Den större heter Span och den mindre Anspec.

Tycker själv att Spectrogram är lättare att se frekvenser i. Det är en annan typ av visualisering som inte används så ofta. Spectrogram finns bl.a. i gratis grejor som CDMQM Sonic Visualizer, och DtBlkFx, och i flera andra analyzers som Vincent Burels Frequencies Analyzer, Nugen Visualizer, samt i många audioeditors som Wavelab, Sound Forge, Bias Perfection Suite osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spektrumanalysator 🙂 Vissa använder enklare namn. Såna kan ge viss vägledning men är inte så avslöjande som man gärna hoppas på. Dom är bara komplement till öronen. Ett schema över instrumentens mest kärnfulla frekvensområden ger minst lika bra bild över omfång, men förstås inte över klang. Det får man också använda öronen till.

Spektrumanalysator´finns det många av. Voxengo har två som är gratis och populära. Den större heter Span och den mindre Anspec.

Tycker själv att Spectrogram är lättare att se frekvenser i. Det är en annan typ av visualisering som inte används så ofta. Spectrogram finns bl.a. i gratis grejor som CDMQM Sonic Visualizer, och DtBlkFx, och i flera andra analyzers som Vincent Burels Frequencies Analyzer, Nugen Visualizer, samt i många audioeditors som Wavelab, Sound Forge, Bias Perfection Suite osv.

Tackar så mycket! Ska kolla in lite olika program du nämnt så får vi vad det beger sig:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all hjälp. Jag provade som jag fick tips om här att köra både stämmorna försig, (jag lade upp fyra olika sektioner alla med olika stämmor), och att köra som kvartett fast med ett enklare stämläge.

Jag har upptäckt att mitt problem ligger i just att de blir svåra att höra för det är liksom för mycket "mummel" i och med att varje ton har ljud från en hel orkester. Jag provade också att köra enskilda instrumentljud för typ göra tre violiner och två cellos, ett flygerhorn osv. Det blev bättre men vilket jobb att "arra" så alla får sina stämmor. :-)

Det blev en helt ny värld att tränga in i. Jag jobbar vidare.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som jag, bli trött på alla jävla skitpluggar och lär dig spela fiol. Började för 2 år sedan och har inte ångrat mig en enda gång, plus att allting låter så mycket bättre när du dubbar det ett par gånger.

Gillade detta! Jag ska nog plocka fram arvsgodset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...