Jump to content
Annons

Bygga studio i garage - Bygge och Akustikbehandling


peppemannen

Recommended Posts

Hej,

Jag har just börjat att förbereda mig för ett projekt som jag länge sett fram emot. Att bygga hemmastudio!

Jag ska bygga ett rum i en del av ett garage (2 x 4 meter) och vill först och främst göra ett bra jobba kring ljudisolering för att inte höras ut till grannarna. Akustik och absorbering blir nästa steg.

Se bild för hur jag skissat på studion:

skiss_studio.png

De rödmarkerade väggarna ska isoleras både för värme och ljud.

Min tanke i nuläget (innan jag fått goda råd från er på forumet som säger annat)

Golv: Platonmatta på befintligt betonggolv, regla och isolera med frigolit. Golvspånskiva till golv och slutligen heltäckande matta som ytskikt.

Väggar: Reglar, isolering - stenull, dubbla gipsskivor (sen måla eller tapetsera ytskikt)

Tak: Isolering - stenull, dubbla gipsskivor

Steg 2 är som sagt akustiken, men dit har jag inte kommit än.

Tankar, tips och idéer mottages varmt!

Tänker jag rätt, kommer jag att uppnå bra ljudisolering för en hyffsat bra slant?

Mvh

Per-Henrik

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

sak du bygga rummet eller ska det bra ljudisoleras i ett redan existrande rum?

när det gäller måtten på rummet så ser det andra rummet bättre ut, om det finns möjliget att bygga i det rummet så blir det bättre förutsättning för ljudisolering och akustik.

vad är det för takhöjd? det är altid det som sätter gränsen för hur bra ljudisolering det kan bli och även akustik behandlingen p.g.a den konstruktions höjd som behövs.

här finns att läsa akustik och under "construction" finns det att läsa om ljudisolering.

http://johnlsayers.com/Recmanual/index.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Frigolit suger åt sig vatten/fukt. Bättre med dom skivorna utan "kulor". Kommer inte ihåg vad dom heter just nu. Finns väl i rosa och blåa varianter om jag inte missminner mig.

 

Ligger garaget ovan eller under jord?

Hur ska frigoliten suga vatten när han ska lägger en platonmatta i botten ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Frigolit suger åt sig vatten/fukt. Bättre med dom skivorna utan "kulor". Kommer inte ihåg vad dom heter just nu. Finns väl i rosa och blåa varianter om jag inte missminner mig.

Ligger garaget ovan eller under jord?

Garaget ligger ovan jord på en betongplatta. Vad gäller vatten och frigolit så hoppas jag på att slippa det med platonmattan, men ska kika på vilka typer av frigolit som är bäst för ändamålet. Vatten/fukt vill man ju helst slippa...

sak du bygga rummet eller ska det bra ljudisoleras i ett redan existrande rum?

när det gäller måtten på rummet så ser det andra rummet bättre ut, om det finns möjliget att bygga i det rummet så blir det bättre förutsättning för ljudisolering och akustik.

vad är det för takhöjd? det är altid det som sätter gränsen för hur bra ljudisolering det kan bli och även akustik behandlingen p.g.a den konstruktions höjd som behövs.

här finns att läsa akustik och under "construction" finns det att läsa om ljudisolering.

http://johnlsayers.c...anual/index.htm

Jag ska bygga båda rummen från scratch. De större rummet blir en målarstudio till frun och det mindre en studio till mig. Har funderat länge på utrymmet och kommit fram till detta då jag måste ha ett fungerande garage kvar efter byggnation.

Vad gäller takhöjd har jag fria händer att bygga så högt/lågt som är bäst. Vad ska man sikta på?

Det jag är mest fundersam på just nu så är det material i väggar och tak för att uppnå bästa möjliga ljudisolering utan att det blir allt för kostsamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver du verkligen ljudisolera? Om du inte spelar in trumset eller gitarrstärkare så kommer ju volymen (om du är rädd om hörseln) inte vara högre än "normal" svennebananlyssningsvolym, och det brukar ju vara okej för de flesta grannar...

Jag kommer att lira gitarr med förstärkare och vill kunna dra på utan att det hörs ut. Även sången vill jag kunna syssla med privat så att säga 🙂

Okej är det garanterat för grannarna med vanliga väggar (har väldigt bra grannar 🙂 ), men det handlar mer om mitt önskemål än deras...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer att lira gitarr med förstärkare och vill kunna dra på utan att det hörs ut. Även sången vill jag kunna syssla med privat så att säga 🙂

Okej är det garanterat för grannarna med vanliga väggar (har väldigt bra grannar 🙂 ), men det handlar mer om mitt önskemål än deras...

Topp! Tänkte bara så du inte börjar slänga ut massa slantar i onödan 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ska bli kul att följa din tråd. :-)

Jag gjorde ungefär samma sak för ett par år sedan. ( Du kan läsa min "blogg" här om du vill: https://www.studio.se/index.php/topic/50799-byggdagbok-garage-studio/page__hl__%20garage%20%20till%20%20studio )

Jag säger inte att mitt bygge är det rätta sättet att göra på, men det kanske kan ge dig något tips eller så. Om du undrar över något så går det även bra att skicka ett meddelande. 🙂

Lycka till!

/Andreas

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ska bli kul att följa din tråd. :-)

Jag gjorde ungefär samma sak för ett par år sedan. ( Du kan läsa min "blogg" här om du vill: https://www.studio.se/index.php/topic/50799-byggdagbok-garage-studio/page__hl__%20garage%20%20till%20%20studio )

Jag säger inte att mitt bygge är det rätta sättet att göra på, men det kanske kan ge dig något tips eller så. Om du undrar över något så går det även bra att skicka ett meddelande. 🙂

Lycka till!

/Andreas

Hej Andreas, jag har kikat på din tråd. Perfekt vägledning! Måste säga att du gjorde ett kanonjobb! Dessutom mkt tjusigt resultat.

Nu såhär i efterhand, är du nöjd med bygget?

Hur fungerar din konstruktion vad avser ljudisolering?

Något du gjort annorlunda om du tittar tillbaka?

Mvh

Per-Henrik

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med studiobygge!

Bra länkar har du fått. Innan du börjar bygga tycker jag att du ska tänka igenom hela bygget och då även akustiken. Både ljudisolering och akustikreglering tar ju en del utrymme och du kommer bespara dig mycket bekymmer om du redan nu ritar in detta. Är 2 x 4 m bruttomått? Håller med addrumdrum att det i så fall blir väldigt smalt. Kolla gärna på hur olika rumsdimensioner påverkar vart noderna hamnar, tex denna kalkylator http://www.bobgolds....e/RoomModes.htm.

Jag förstår upplägget med ett ljust arbetsrum för din frus arbetsrum och att det behövs bredd på mitten i garaget för att öppna bildörren. Kanske finns det möjlighet att bredda rummet lite och minska bredden på fönstret närmast studiorummet?

Hälsningar / Björn

Edit: Länk

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med studiobygge!

Bra länkar har du fått. Innan du börjar bygga tycker jag att du ska tänka igenom hela bygget och då även akustiken. Både ljudisolering och akustikreglering tar ju en del utrymme och du kommer bespara dig mycket bekymmer om du redan nu ritar in detta. Är 2 x 4 m bruttomått? Håller med addrumdrum att det i så fall blir väldigt smalt. Kolla gärna på hur olika rumsdimensioner påverkar vart noderna hamnar, tex denna kalkylator http://www.bobgolds....e/RoomModes.htm.

Jag förstår upplägget med ett ljust arbetsrum för din frus arbetsrum och att det behövs bredd på mitten i garaget för att öppna bildörren. Kanske finns det möjlighet att bredda rummet lite och minska bredden på fönstret närmast studiorummet?

Hälsningar / Björn

Edit: Länk

Tjena Björn,

Tack för tips!

Vad gäller storleken på rummen så kommer jag att jobba vidare enligt ursprungsskissen.

Jag tänker helt enkelt göra det bästa som går av mina 8 kvadrat. Jag är helt övertygad om att jag kommer att bli nöjd 🙂

Hur jag tar mig dit återstår att se...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som pappaledig gör jag så gott jag kan men har haft turen att ha barnvakt ett par halvdagar nu. Har köpt en del virke och är snart klar med att sätta asfaltsboard mellan alla reglar. Nästa steg är montering av terassdörr och fönster till fruns atelje. Sen följer byggnation av alla väggar samt isolering av dessa. Mer bilder kommer!

120201.png

Link to comment
Dela på andra sajter

tänker du fortfarande bygga rummet 2 meter brett? 2x4m kommer ge stora problem med akustiken i rummet.

fån andra modala frekvens(stående vågor) på länden så kommer alla horisontella(längd, bredd) att vara samma = större problem med dessa.

man bör altså undvika att bygga rum som är exempelvis dubbelt(eller 3 gånger) så långt som det högt eller lika högt som brett osv. värst är om det är samma mått åt alla håll.

här kan du räkna ut mått på rummet:http://www.mh-audio.nl/RoomDim.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Ja rumsmåtten kommer att bestå. Hur kan jag på bästa sätt akustikbehandla rummet för att optimera dessa mått?

Jag har ju börjat kika på allsköns absorbenter (köpes/bygga själv) och bass traps med mer...

vad behöver jag för att uppnå ett sjysst resultat i detta rum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Söndagens arbete resulterade i monterad altandörr och fönster till målarstudion. Kvarstår lite plåtjobb och isolering innan jag ska sätta igång med isolering av ytterväggar.

Edit: Vore intressant med lite tips kring frågan i mitt föregående inlägg. Ingen som har en aning?

120212.png

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du bygger musikrummet så tycker jag att du ska se över dina rumsmått en gång till för att på så sätt skapa så bra akustiska förutsättningar som möjligt. Du kan tex. korta ned långväggen med 0,5 m och köra takhöjd runt 2,4 m så får du genast bättre förutsättningar. Eftersom du även vill ljudisolera kan du tex. använda "resilient chanels", en flexande Z-profil som sätts horisontellt mellan väggregel och gips. Kör du med dessa i väggar och tak får du en ljudreducerande konstruktion med ett flexande skal som inte bygger så mycket på djupet. Fogar du noggrant och monterar in en någorlunda stabil/tät dörr (helst 2 st) så tror jag att du kommer bli nöjd med resultatet utifrån de önskemål du beskrivit. Vad det gäller akustiken generellt skulle jag absorbera första reflex med bredbandiga absorbenter och till en början få in några bredbandiga basabsorbenter, tex Svanås V-5 som inte kräver så mycket utrymme och kan monteras i vinkeln tak/vägg.

Är inte ljudisoleringen viktig kan du kolla på Gyproc och gyptones ljudväggar med perforerad gips/ aksutiktak där du får akustikregleringen delvis inbyggd i vägg / takkonstruktionen. Finns även många varianter på detta som man kan göra själv. Golvet skulle jag flyta med limmad dubbelspån ovanpå 20 mm Stepisol som sedan ligger på platonmattan (luftade kanter).

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du bygger musikrummet så tycker jag att du ska se över dina rumsmått en gång till för att på så sätt skapa så bra akustiska förutsättningar som möjligt. Du kan tex. korta ned långväggen med 0,5 m och köra takhöjd runt 2,4 m så får du genast bättre förutsättningar. Eftersom du även vill ljudisolera kan du tex. använda "resilient chanels", en flexande Z-profil som sätts horisontellt mellan väggregel och gips. Kör du med dessa i väggar och tak får du en ljudreducerande konstruktion med ett flexande skal som inte bygger så mycket på djupet. Fogar du noggrant och monterar in en någorlunda stabil/tät dörr (helst 2 st) så tror jag att du kommer bli nöjd med resultatet utifrån de önskemål du beskrivit. Vad det gäller akustiken generellt skulle jag absorbera första reflex med bredbandiga absorbenter och till en början få in några bredbandiga basabsorbenter, tex Svanås V-5 som inte kräver så mycket utrymme och kan monteras i vinkeln tak/vägg.

Är inte ljudisoleringen viktig kan du kolla på Gyproc och gyptones ljudväggar med perforerad gips/ aksutiktak där du får akustikregleringen delvis inbyggd i vägg / takkonstruktionen. Finns även många varianter på detta som man kan göra själv. Golvet skulle jag flyta med limmad dubbelspån ovanpå 20 mm Stepisol som sedan ligger på platonmattan (luftade kanter).

Tack för bra information!

Jag återkommer när bygghandskarna jobbat mer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spenderat ytterligare några timmar i garaget och lyckats med asfalstskivor, drevning av fönster, isolering och plastning av alla ytterväggar. Inte jätteroligt, men kul att se att det går i rätt riktning. Nästa steg är isolering av tak till nock i målarstudion och loftet bredvid målarstudion. Sen börjar det roliga! (innerväggar och skivor..)

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har jobbat mer på bygget i helgen och. Mycket jobba men inte så mkt som syns än... Rensat vinden på brädor för att göra plats åt loft, satt in ventilation till studiorum för frånluft, isolerat studiotak, byggt vägg, isolerat och plastat på ovansida av studion (bild). Isolerat och plastat kortsidan på det stora rummet. Nu börjar jag skönja resultat men framförallt komma närmare det roliga arbetet!

120225.jpg

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jättekul att se du är igång med bygget igen!

En liten detalj bara, ska du värmeisolera vinden och har du i så fall luftspalt mellan isolering och råspont?

Hej,

Måste bara börja med att säga att jag är imponerad av ditt bygge... svårslaget! 🙂

Vinden ska inte isoleras i sin helhet utan endast i loftet. Taket i sin fulla höjd ska isoleras över målarstudion i denna ordning utifrån sett: Plåttak, papp, luftspalt, isolering, plast, råspont.

Edit:

I min studio ska dock innertaket bestå av dubbla gipsskivor, inte råspont.

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Är mitt uppe i grovbygget och borde ägna mig åt annat än akustik men kan inte låta bli att springa händelserna i förväg.

Läser och läser, här och på andra ställen, om hur man ska tänka, göra och bygga, hur man absolut inte ska tänka, göra och bygga. Jag har förmodligen blivit lite klokare av all läsning, men känner mig fortfarande mycket osäker kring hur jag ska akustikbehandla mitt rum.

Nedan är mina tankar kring hur jag skulle kunna akustikbehandla rummet. Feedback mottages med stor tacksamhet! 🙂

Rummet är som tidigare beskrivet 2 meter brett, 4 meter långt och 2,20 högt (höjden kan variera beroende på val av golvisolering och golv).

Efter att ha läst en del trådar i ämnet akustikbehandling men framförallt studerat denna mycket välskrivna wikiartikel: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling har jag dragit följande slutsatser:

- Generisk behandling som jag kan göra utan allt för stor vetenskaplig mätning är:

1. Hörn som behandlas med akustikskum (basfällor) alternativt egenbyggda mineralulls-dito

2. Absorbenter bakom monitorer, färdiga plattor från Auralex el. liknande. (minst 75mm tjocklek för att komma ner det lite lägre mellanregistret och inte enbart absorbera diskant)

3. Köra någon typ av färdig absorbentplatta bakom micken.

4. Köra absorbentplattor under monitorer

5. "Behandla" golvet med heltäckningsmatta

Är jag helt ute å cyklar?

- Det jag är känner mig mer osäker på är behov av övrig absorbering och diffusering.

När det gäller stående vågor har jag utgått ifrån en formel från tidigare nämd wikiartikel (hastighet / rumsmått*2 = frekvens) där ljudets hastighets uppskattades till 344m/s i ett rum med 21 graders värme vilket lät rimligt. Följande resultat fick jag med mina rumsmått:

Detta ska alltså visa vilke frekvenser som jag kommer att få störst problem med tillika behöver behandla..

Höjd: 78hz

Bredd: 86hz

Längd: 43hz

Generellt välidigt låga frekvenser vilket jag förstått inte är något man behandlar med mineralull om man vill slippa 2 meters breda byggen...

Jag har förstått att jag behöver en avstämd absorbent som jag mest troligt lär bygga själv. Rätt?

Hur bygga?

Kan man köpa en färdig utan att bli ruinerad? Finns det skumlösningar som fungerar i detta frekvensspektra?

Ser att många bygger större "bredbandiga" absorbenter av mineralull, kanske detta kan vara ett komplement även för min studio?

Har även läst att den så kallade "spegelmetoden" underlättar placering av asborbenter, frågan är bara vilka absorbenter jag ska placera vart i rummet?

Sist i denna frågekavalkad så har jag kommit till diffusorer. Behöver jag det? Hur vet jag om jag behöver det?

Mvh

Per-Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående stående våg finns flera "room mode calculators" på nätet, bla på mh audio. Kör dina mått i en sådan för att få fram dina TEORETISKA problemfrekvenser. Troligen kommer flera vågor sammanfalla och beblanda sig med varandra i ditt rum. Det finns ingen quickfix direkt, specielt inte i rum av mindre dimensioner tyvärr. En lämplig åtgärd KAN vara att mäta rummet med ett program exempelvis room eq wizard. Alternativt spela upp frekvenser i rummet och anpassa sweetspot till där det låter bättre. Dvs där du ha jämnare respons i rummet. Till exempel kan du eventuellt få rakare frekvens om du backar mixplats en bit från väggen. Då kan du teoretiskt komma bort en bit från första ståendevåg i axialmode, samt även dess oktav. Andra problem kan dock uppstå då med kamfiltereffekt från dina högtalare.

Med andra ord kan du stämma/justera frekvensresponsen genom att flytta mixpositionen. Ofta kan det vara bra att ha högtalarna på stativ så de kan stå så nära väggen som möjligt. Därefter kanske du behöver justera lyssningen vidare MEN med lättare åtgärder. Sedan bör du fundera på hur du skapar en sweetspot utan tidiga reflektioner från väggar och tak. Difusion är ett kapitel för sig och kanske inte enligt mig något du behöver prioritera nu. Bättre att få ordning (så gott det går) i basen.

Spännande tråd du har! Fortsätt jobba på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips av Krille.

Jag tycker att du gör helt rätt i att tänka igenom hela bygget och akustiken innan du fortsätter. Att göra tvärtom blir bakvänt och blir både dyrare och mer tidskrävande. Nu har du ju ett guldläge att bestämma vart tex. el, ventilationsdon, dörr, osv. ska ritas in så att det inte kommer att sitta i vägen för akustikregleringen sedan. Dörren tex. är kanske bra att flytta fram en bit och att den öppnas ut mot ateljén.

Precis som Krille påpekade så är basen det viktigaste (och svåraste) att få ordning på. I ditt rum skulle jag nog satsa på att dämpa basregistret så bredbandigt som möjligt och med det hoppas få till basen helt ok. Skulle du sedan komma fram till att du behöva ytterligare dämpning för att tämja den lägsta stående vågen kan du förbereda plats för tex. två Svanå V-4:or.

Eftersom rummet är smalt skulle du tex. kunna bygga framväggen som en stor absorbentvägg med flushmonterade högtalare (inbyggda i väggen). På så vis minskar du kamfilter/SBIR problem från den väggen.

Bakväggen skulle du kunna göra som en bredbandig helmholtzpanel som stäms så lågt som rummets mått tillåter. Bra att mäta först innan du slår i kalkylatorn. Första reflex sidoväggar absorberar du med vanliga bredbandsabrorbenter (spegelmetoden). För taket är ett nedpendlat bärverk med ordentlig isolering och luftsplalt ovanpå alltid bra (om höjd finns för detta förstås). Med ett bärverk har du sedan möjlighet att justera in vart du vill ha reflektionspunkter med tex hålperforerad gips eller masonit.

Om du inte vill bygga bredbandiga basabsorbenter själv så har även Svanå en smäcker modell som heter V-5. Denna kan du placera i tex. tak/väggvinkel.

Hälsningar / Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...