Jump to content
Annons

Byggdagbok, Garage-Studio


Qbaze

Recommended Posts

Nu har det blivit dax för att bygga om garaget till studio! Äntligen!!

Jag tänkte under byggets gång lägga upp information och bilder på hur det fortlöper.

Min plan i stora drag, är följande:

  • Tömma garaget helt
  • Skruva ner alla gips-skivor från väggar och tak
  • Byta ut takstolarna i "musik-rummet" mot en limträbalk
  • Bygga ett rum i rummet (live-rummet)
  • Bygga om 2 dörrar så dom blir ljudtäta
  • Fixa till nån bra ventilation

Helgen har jag tillbringat åt att tömma garaget. Många vändor till Returpunkten...bra att dom har öppet lördag och söndag...

När jag började rensa så såg det ut så här:

mini-P4050438.JPG

...och efter många timmar såg det ut så här:

mini-P4060441.JPG

😑

I veckan som kommer hoppas jag på att få upp ett "bygg-tält" av presenningar framför garaget för förvaring av byggmaterial, arbetsbänk, såg och sånt.

Jag har funderat mycket på planeringen över rummen, och gjort massa olika skisser (i Google Sketchup som är ett väldigt bra och enkelt ritprogram ...och gratis). I min senaste planering har jag tänkt att bygga om väggen mellan rummen så det blir som ett burspråk in i liverummet. Så här:

planeringliverum2.jpg

Slut för idag.

/Andreas

Redigerat av Qbaze
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 151
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Elof (oregistrerad)

Spara det där "dubbla giraff-lejonet" och gör rack av det, ser ut att vara ungefär samma bredd? 😑

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har det blivit dax för att bygga om garaget till studio! Äntligen!!

Jag tänkte under byggets gång lägga upp information och bilder på hur det fortlöper.

Min plan i stora drag, är följande:

  • Tömma garaget helt
  • Skruva ner alla gips-skivor från väggar och tak
  • Byta ut takstolarna i "musik-rummet" mot en limträbalk
  • Bygga ett rum i rummet (live-rummet)
  • Bygga om 2 dörrar så dom blir ljudtäta
  • Fixa till nån bra ventilation

Helgen har jag tillbringat åt att tömma garaget. Många vändor till Returpunkten...bra att dom har öppet lördag och söndag...

När jag började rensa så såg det ut så här:

...och efter många timmar såg det ut så här:

😛

I veckan som kommer hoppas jag på att få upp ett "bygg-tält" av presenningar framför garaget för förvaring av byggmaterial, arbetsbänk, såg och sånt.

Jag har funderat mycket på planeringen över rummen, och gjort massa olika skisser (i Google Sketchup som är ett väldigt bra och enkelt ritprogram ...och gratis). I min senaste planering har jag tänkt att bygga om väggen mellan rummen så det blir som ett burspråk in i liverummet. Så här:

Slut för idag.

/Andreas

Spara det där "dubbla giraff-lejonet" och gör rack av det, ser ut att vara ungefär samma bredd? 😉

Hahaha! Det måste du göra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska fundera på giraffen ...den är ju ganska sliten efter många år i barnens rum.

Får se om den kommer passa in i den nya studion. 😛

Ikväll ska jag nog skruva ner lite gips från väggarna och på torsdag kommer byggställningen till byggtältet.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska fundera på giraffen ...den är ju ganska sliten efter många år i barnens rum.

Får se om den kommer passa in i den nya studion. 😛

Ikväll ska jag nog skruva ner lite gips från väggarna och på torsdag kommer byggställningen till byggtältet.

/Andreas

Du skulle kunna bygga ett rack av den:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

I kväll fick vi bort gips och isolering från en av långväggarna. Min dotter (12år) hjälpte till med nedmonteringen. Hon ser också fram mot studion eftersom hon är väldigt musikintresserad. Studion kommer fungera även som replokal till kidsen när dom vill starta band ...vilket dom redan börjat planera 😱

mini-P4080442.JPG

mini-P4080444.JPG

I ett tidigare inlägg ( Länk ) fick jag lite tips om hur jag skulle bygga om och ljudisolera väggarna. Jag kommer nog att såga ut gipsbitar och sätta i facken mot ytterväggen samt täppa till alla springor ordentligt med någon fogmassa, sedan på med isolering igen. sen blir det en luftspalt och sedan en ny vägg med isolering och innerst mot "live-rummet" OSD+gips+dämplim+gips.

vagg-ritning.jpg

I morgon tänkte jag köpa fogmassan (typ akustikfog?) för att täta springorna.

Fungerar det att använda latexfog? Jag såg att det finns på Byggmax för 9.90:- / tub .....

😎

/Andreas

Redigerat av Qbaze
Link to comment
Dela på andra sajter

av vad jag lärt mig så skall vanlig spånskiva ha bättre isolerande egenskaper än osd och dessutom billigare, men jag kan juh ha fel. har även hört att spånskiva är det man oftast använder vid studio bygge pga dess ljud egenskaper.

men jag kan juh vara helt ute o cykla.

Link to comment
Dela på andra sajter

av vad jag lärt mig så skall vanlig spånskiva ha bättre isolerande egenskaper än osd och dessutom billigare, men jag kan juh ha fel. har även hört att spånskiva är det man oftast använder vid studio bygge pga dess ljud egenskaper.

men jag kan juh vara helt ute o cykla.

Nix du är inte helt ute och cyklar. Spånskiva är lite ligger viktmässigt något högre än OSB, men jag valde OSB för att den är bättre/lättare att skruva saker i, än vad spånskivan är. (I alla fall om man skall använda det som väggmaterial.) Därför förordar jag att man sätter det i väggen istället för spånskiva.

Men ljudmässigt så ligger vikten på kompakt spånskiva på ca 700kg/m3 (och då pratar vi inte om de billiga skivorna på bygghandeln utom om möbelbyggarkvalitet), gips på ca 850kg/m3 och OSB på 570kg/m3 och det är vikten som stoppar ljud. (En vanlig byggspånskiva ligger på ca 620kg/m3.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Studion kommer fungera även som replokal till kidsen när dom vill starta band ...vilket dom redan börjat planera 😉

Sicken Farsa!! Populärast i kvarteret bland kidsen nu va 🙂 :)

🙂 Ungarna hans kommer att få sååå många helt nya kompisar. Med moped, långt hår och ölöppnare i bakfickan.

Edit: Hej vänta lite. Låter det inte som Lee i unga år förresten. 😎

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

I torsdags kom byggställningen så igår och idag har det byggts tält ...det var lite meck med att få upp allt och få det stadigt. Det blev till slut stort och stadigt, så nu nu finns det plats för byggmaterialet, arbetsbänk, sågbord och sånt.

🙂

mini-P4120446.JPG

mini-P4120448.JPG

Har även rivit ner andra långväggens gips och isolering.

Bakom bortre kortväggen döljer sig kontrollrummet som redan är ett färdigt rum som jag har haft mina musikprylar och dator mm i under några år. Vartefter blir det hål för fönster och dörr....jag funderar på att riva hela väggen och göra om den. Då kan jag göra kontrollrummet lite större. Får se...

mini-P4120447.JPG

I morgon ska jag nog riva ner allt tak och isolering och börja fundera på hur man kan byta ut takstolarna mot limträbalk....

😄

Redigerat av Qbaze
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Bestämde mig idag för att inte skruva dit gips i facken på väggarna. Dels blev det för mycket jobb med att såga ut gipsbitarna, och så hade Lee skrivit i en annan tråd att det var "overkill".

Hela den ena långsidan har fått sig en omgång med latexfog i alla springor och sen satte jag tillbaka ett lager med 90mm (2x45mm) isoleringsskivor. Jag använde samma isoleringsskivor som satt i väggen innan, och jag tror att det är stenull. 😲 I veckan ska jag köpa stenulls-skivor så då kan jag jämföra. 😄

mini-P4130460.JPG

Och så åkte innertak och takisolering bort, så nu kan man se hur högt det kommer bli i tak när takstolarna byts ut mot limträbalk. Har massor av funderingar på hur man ska få till snedtaket så att det inte slipper ut massa ljud den vägen. Återkommer säkert med frågor när jag börjar närma mig den biten. 🙂

mini-P4130466.JPG

/Andreas

Redigerat av Qbaze
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, va fort det går... Taket bara försvann... Det ser väldigt bra ut...!

Ska du ha kvar vikporten annars kommer jag och hämtar... 😛

Tjena

Ja, det gick fort att få ner taket. 🙂

I kväll blev jag klar med isoleringen till andra långväggen ....så det går framåt!

Vikporten hade jag tänkt att sätta ut på Blocket vartefter ...men den är lite sliten så jag får nog inte så mycket för den...

Jag kan ju höra av mig till dig först 🙂 ...kanske kan byta den mot nån pryl till studion 🙂

/A

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Du skrev tidigare om att byta ut botten stocken i takstolarna mot limträbalk...

Hur tänker du då, och varför... Är det rent visuellt du tänker, i så fall finns det mycket snygga och ganska billiga stock liknande "byggklossar/täckskivor" att skruva över den befintliga underdelen på takstolen så at den ser rustik ut... 🙂

Vi vill se mer uppdatering nu... Stilla vår hunger... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Du skrev tidigare om att byta ut botten stocken i takstolarna mot limträbalk...

Hur tänker du då, och varför... Är det rent visuellt du tänker, i så fall finns det mycket snygga och ganska billiga stock liknande "byggklossar/täckskivor" att skruva över den befintliga underdelen på takstolen så at den ser rustik ut... :rolleyes:

Vi vill se mer uppdatering nu... Stilla vår hunger... 😄

Hej

Ja, tyvärr så har det inte hänt så mycket sista veckan. ....har varit bortrest och så...

Angående taket så har jag tänkt så här:

Jag vill ta bort takstolarna som är i "live-rummet". Detta för att kunna göra sned-tak upp till nock. Jag vill ha snedtak för att rummet inte ska kännas så instängt. Eftersom det inte finns några fönster och det kommer bli ett högre golv och ett lägre tak när jag ljudisolerat så tror jag att det skule bli ett ganska lågt rum och instängd känsla om jag inte gör taket högre. Så, jag vill alltså ta bort takstolarna och istället lägga dit en limträbalk på längden över rummet, som vilar på 2 rejäla pålar eller nåt. ....vet inte riktigt än exakt hur det funkar, men jag ska fråga nån som vet å sen är det väl bara å sätta igång.... :rolleyes:

takstolar.jpg

I helgen som kommer ska jag såga upp så mycket virke som jag hinner till väggar, golv och tak. Jag har en snäll far som har massa virke liggandes som jag kan göra rätt dimensioner av. 😄

I veckan nu så kommer jag få hem lite ventilationsgrejjer som vi ska se om man kan göra något bra med. Bland annat en takfläkt som man kan ändra varvtalet på, och lite rör och krökar. :rolleyes:

Jag har lite problem med att bestämma i vilken ordning jag ska göra allt ....det känns som om jag måste fixa till taket först, innan jag kan ge mig på att golv och väggar?! Ska fundera lite.... Nästa vecka hoppas jag att komma igång med fortsättningen.

/Andreas

Redigerat av Qbaze
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som en dyr lösning, vilket förmodligen skulle ge dej en eller ett par stolpar i rummet, om du inte ska värsta FET-limbalken 😄

Du kan väl ha öppet i tak fast du har kvar, eller bara byter ut, eller klär om stockbrädan i takstolarna? Det enklaste vore väl att ta 3st 150mm brädor och skruvar i varann som ett U och sedan skruva fast ´dom i den befintliga stockbrädan... (för syn skull, ser underifrån ut som en stock typ...) Då fär du även "kabeltrummor" på köpet i taket... Jag vill inte mästra, det är bara förslag... 😲

Det är väldigt andändbart att ha bjälkar i taket att fästa stativ, sladdar, mickar osv...

Jag tänker på sådana här lösningar... 😆

2[640x518].jpg

5[254x640].jpg

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Karlulf (oregistrerad)

Ser ju mycket bra ut, det där!

Jag antar att du redan tänkt ut all eldragning? Och även multikablage, inbyggda högtalarkablar, fiber m.m. Du har ju världens läge att gömma in en massa kablage i väggarna! Det är ju skönt att slippa förlängningskablar liggandes kors och tvärs i lokalen?

Mitt garage är i betong...välisolerat visserligen men vill inte sno utrymme med invändiga väggar i onödan (ja, där sitter diffusorer och absorbenter!) så jag har inte haft samma möjlighet 😉 .

Ta chansen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...