Jump to content
Annons

Bygga studio i garage - Bygge och Akustikbehandling


peppemannen

Recommended Posts

Hej,

Stort tack till Krille och Björn för mycket bra och informativa svar! Jag uppskattar att ni tar er tid och reda ut saker för en akustikamatör!

Skissar vidare och återkommer.

Fick möjlighet att bygga vidare igår och fortsatte på loftet med golvreglar och städning. Det roligaste var dock att bekläda den första väggen i min studio med OSB. tänk vad så lite kan göra! 🙂

1.jpg

//Per-Henrik

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul att det rör på sig!

Har du tittat lite på länken om room calculation som Wellness skickade? Där anger man ju takhöjden men det kan ju likaväl vara någon annan dimension du vill utgå ifrån, exempelvis bredden.

Jag vill också påpeka att ett av dessa beprövade mått kommer underlätta i slutändan för dig. Två meter brett och fyra långt kommer göra sig påminda i rummet. Bara lite tips i all välmening. Både adrumrum och björn levererar bra tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annledningen till att bygga efter detta snitt är att dina bråkfrekvenser blir jämnare och det resulterar i en bättre ljudmiljö. Du kommer fortfarande ha ståendevågor men mer utspridda. Vilket det inte är fallet om flera dimensioner i rummet är jämnt delbara ('ller nära) med varandra. Typ två och fyra meter...

Även multiplar, oktaver av dessa toner kommer förstärkas/försvagas i rummet. Kör så det ryker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annledningen till att bygga efter detta snitt är att dina bråkfrekvenser blir jämnare och det resulterar i en bättre ljudmiljö. Du kommer fortfarande ha ståendevågor men mer utspridda. Vilket det inte är fallet om flera dimensioner i rummet är jämnt delbara ('ller nära) med varandra. Typ två och fyra meter...

Även multiplar, oktaver av dessa toner kommer förstärkas/försvagas i rummet. Kör så det ryker!

Jag har kikat på kalkylatorerna och ser problemen med mina dimensioner, men håller krampaktigt fast i mina ursprungsmått och antar istället utmaningen att göra det bästa möjliga av det..! 😄

Jag har funderat kring era kommentarer och flyttat om lite i rummet vad gäller dörr, samt flyttat mixpositionen lite längre bak.

Jag kommer att behöva mäta mig fram, när rummet är klart, för att exakt kunna se vilka frekvenser som bråkar i praktiken, samt vart jag ska placera all behandling. För att föregå detta och förstå hur det kommer att se ut/fungera i praktiken har jag skissat på en teoretisk placering/setup i rummet.

Vore kul att höra era idéer /fördelar/nackdelar/brister med denna skiss.

Allt som är mörkrött är akustikbehandling.

1. Hörnabsorbenter/basfällor. Hemsnickrat panel med tyg, utskurna trianglar av Flexibatts 35 el likn. (40cm x 220cm)

- Hur långt ner i frekvens kan dessa ta?

2. Framför mixplats, mellan högtalare, hemsnickrad bredbandsabsorbent av Flexibatt 35 minst 10cm och hängd 10 cm utifrån vägg för att komma längre ned i frekvens

3. Höger och vänster om mixplats (huvudhöjd), hemsnickrad bredbandsabsorbent med Flexibatt 10cm

4. Bakre vägg. Hemmasnickrad Helmholtzpanel, avstämd för de lägre problemfrekvenserna

Hur stort spann kan en sådan panel ha? Kan jag få den att arbeta mellan 40-100hz?

5. Dämpad skärmvägg för att skapa ett "sånghörn" vid ena hörnbasfällan.

Jag är som sagt medveten om att jag lär mäta, men vore trots detta intressant med synpunkter på huruvida detta skulle kunna avhjälpa akustikproblemen samt om ni direkt ser något som saknas?

Tills vidare!

2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser bra ut och snygg skiss. Några spontana tankar bara. Skär hörnen med bredare absorbenter, minst 800 mm. Fyll inte ut dessa mot hörnet utan häng flera skivor efter varandra istället med luftspalt emellan. på så vis får du förhoppningsvis lite membranverkan på köpet.

Har inte räknat på det men Helmholtzaren får du nog göra lite djupare och bygg den som en hel vägg. Ett tips är att dela av den i två nivåer, så tex. upp till höjd 400 mm har du en djupare vägg som går lägre ner i frekvens och från höjd 400 och uppåt bygger du en grundare vägg. Det innebär att du kommer få praktisk yta att lägga dynor på och använda som soffa när du får oväntat besök 🙂. Det innebär också att du inte behöver skära hörnen mot bakväggen.

Dörren skulle du kunna förse med fönster och flytta fram så du kan använda syateljen som liverum. Du har ju öppet upp till nock där om jag förstått rätt. Eller så bygger du in ett litet fönster i den väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du dator och annan utrustning som är tyst? Jag tänker på bl.a på datorfläktar, som skulle kunna leta sig i en inspelning med mycket dynamik.

Fint verkar det bli alla fall!

Hej Fredde!

Datorn jag kommer att använda är hyffsat tyst, men tänker även bygga ett en ljudisolerad låda med någon typ av kylningslösning på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Efter en stadig influensa och lite annat trök som hänt har jag äntligen kunnat jobba lite till på garaget.

Dagen har resulterat i golvreglar, isolering och golvläggning på loftet.

Jag har krupit runt i detta mycket trånga och varma utrymme och är mer än nöjd att ha golvet på plats. Och ju mer av detta tråkjobb som blir färdigt, desto närmare till allt skoj mer relaterat till studion.. 🙂

BIldbevis:

1.jpg

2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in den här sidan och bygg sedan hörnen bakom högtalarna på detta vis. http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm Det är mitt tips. Har ingen egen praktisk erfarenhet ännu men det är en beprövad/populär metod.

Jag tror inte du kan bygga en HElmholtz med så bred bandbredd och samtidigt effektiv. Börja du med hörnen och mät sedan. Här finns gott om hjälp för att tolka dina mätresultat sedan.

Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det går lite långsamt nu, men... är klar med isolering av tak sånär som på loftet. Har just handlat drygt 200 löpmeter råspont som ska agera innertak på loft och målarstudio. Eftermiddagen kommer att åtgå till att påbörja takmontering. Bilder kommer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Bilder på den första biten innertak jag hann (och orkade med feber) sätta idag. Blir nog bra till slut!

1.jpg

Bild innifrån mitt studiorum ut mot det andra rummet.

2.jpg

Hoppas på mer ork och mindre feber imorrn, då ska takeländet upp 🙂

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur motiverar du stenull över glasull?

Jag läste mig till att stenull skulle ha en bättre ljudisolerande effekt, något som senare dementerades på flera håll. Jag bestämde mig då för att jobba med glasull, vilket är det enda jag har använt hittils. Kommer nog att kika på annat material till bygge av basfällor senare dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Helgen har burit frukt! I flera meningar faktiskt.

Det började med att jag registrerade mitt nyinköpta begagnade men oöppnade Pro Tools 9, kort därefter kom ett mail från Avid som berättade att jag hade rätt till en gratis uppdatering till version 10. Jag gjorde med andra ord ett kap när jag köpte detta på blocket!

Igår vann dessutom Brynäs över Skellefteå vilket innebär att vi har en avgörande match i Gävle att se fram emot ikväll.

Edit:

Kom på en sak till, har noggrant planerat inköpen till studion vad gäller utrusning. Jag sammanställde i torsdags listan med priser från Thomann och skickade den till min lokala 4soundaffär och bad dom att matcha priserna. På fredag kom svaret att dom kunde/ville matcha priserna. Perfekt att kunna köpa lokalt...! Bra jobbat 4sound!

Men, det var inte därför jag skulle skriva.

Jag har jobbat i garaget och sånär som på några brädor fått taket klart! Detta innebär att jag snart kan börja bygga golv och väggar!

Bildbevis:

1.jpg

1.jpg

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bygget skrider sakta framåt. Väggar är på plats och jag ska fortsätta med mer OSB, isolering OSB, gips och mer gips...

Bildbevis:

Bild tagen innanför ytterdörr i målarstudion. Dörren går in till musikstudion.

2.jpg

Inne i studion! Faktiskt ett rum nu! 🙂

1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Nu är golvet isolerat. Det är dags att köpa gips och innergolv!

Nu till min fundering, vad tror ni, skulle heltäckningsmatta göra mkt åt akustiken i rummet eller är det Skitsamma? Det är både enklare och snyggare att lägga trägolv, men frågan är vad som är att föredra ur ett akustikperspektiv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Slänger upp ett par bilder på golvarbetet som numera är klart. Jag har dessutom bestämt mig för (och handlat) parkettgolv i ask som ska läggas i båda rummen. I musikstudion blir det till att komplettera med en stor Ikeamatta vid behov.

Platon, reglar och 70mm frigolit.

1-1.jpg

Golv i fruns studio. På bilden just börjat med spånskivan.

1-2.jpg

Kvällens arbete i min studio som ska göras klar innan jag fortsätter i rum nr 2.

Vägg och takgips på plats!

1.jpg

Spacklat! Men burken räckte inte riiiiktigt hela vägen... nåväl, ska ha nåt att göra imorrn med.

2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Musikstudion är i grunden klar nu. Det som kvarstår är akustikbehandlingen. I helgen ska all utrustning bäras ut och förvaras i den framtida studion istället för i villan - det känns stort 😎

MEN... innan akustiken ordnas och all utrustning monteras upp och konfigureras så ska det andra rummet färdigställas, dvs målarateljén. Så lite mer jobb kvarstår innan de första riffen kommer från studion...

Bild från ikväll.

1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va fint du har fått det, jag önskar jag vore precis där du är nu. I arbetsskedet alltså.

Än återstår lite lister, spackling och målning i min studio.

Som sagt, riktigt riktigt fint!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymmt jobbat hoppas på nya uppdateringar 🙂 kul att följa.

En fråga som hela tiden ploppar upp när jag kollar på alla er som bygger så tätt som möjligt,

Hur funkar det med ventilation i en studio ??? 😉 Jag menar man vill Ju ha luft

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va fint du har fått det, jag önskar jag vore precis där du är nu. I arbetsskedet alltså.

Än återstår lite lister, spackling och målning i min studio.

Som sagt, riktigt riktigt fint!

Tack! Kämpa på med spackling å målning!

Grymmt jobbat hoppas på nya uppdateringar 🙂 kul att följa.

En fråga som hela tiden ploppar upp när jag kollar på alla er som bygger så tätt som möjligt,

Hur funkar det med ventilation i en studio ??? 😉 Jag menar man vill Ju ha luft

Tack!

Ventilationen har jag löst med en frånluftsventil i taket och en tilluftsventil i väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

En kort statusuppdatering och en fråga.

All utrustning står i studion och nästa steg innan färdigställande är akustikbehandling.

Nu till frågan.

Jag ska ha datorn på andra sidan väggen för att minimera ljudet från den. Detta innebär att jag behöver en smart genomföring genom väggen som både är enkel att dra kabel igenom, men samtidigt tät nog för att hålla ohyra borta (möss).

Tips?

Med vänlig hälsning,

Per-Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det är en vanlig vägg det handlar om kan du ta vilket rör som helst. På byggvaruhusens VVS-avdelning hittar du tex. gråa plaströr 50 mm. När du dragit allt färdigt så tätar du men mjukfog.

Härligt att det börjar närma sig Peppemannen! Hoppas du kan komma igång och spela snart i din nya studio.

// Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...