Jump to content
Annons

Bygga studio i garage - Bygge och Akustikbehandling


peppemannen

Recommended Posts

Annons

Eftersom det är en vanlig vägg det handlar om kan du ta vilket rör som helst. På byggvaruhusens VVS-avdelning hittar du tex. gråa plaströr 50 mm. När du dragit allt färdigt så tätar du men mjukfog.

Härligt att det börjar närma sig Peppemannen! Hoppas du kan komma igång och spela snart i din nya studio.

// Björn

Tjena Björn,

Har funderat på mjukfog men kan bli bökigt när jag behöver in med fler kablar/ta bort kablar, men lutar nog åt det iaf med tanke på enkelheten.

//Per-Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill också applådera bygget! Suveränt ni som orkar och kan bygga allt från scratch.

Verkar som att vi nästan är grannar? Gävle - Ljusne?

Hallå Nilsson!

Tack, ja det tar sin lilla tid men är övertygad att det lönar sig!

Åfan, ja jag bor i Sandviken. Brösa på med stärkaren nån kväll så går jag ut å lyssnar om jag kan höra dig 😉.

//Peppe

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Sliter vidare med fruns atelje i hopp om att snart få dra igång akustikbehandling och slutmontering av min studio.

Här kommer bilder på ett färdigspacklat rum, en slipning kvar innan målning..!

Sista bilden är en titt in i blivande studion där alla prylar är förvarade. Stränginstrumenten har fått sin plats på väggen, och jag smyger in och spelar lite gitarr ibland och drömmer mig bort 🙂

Bildbevis:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Tills vidare!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Håller nu på att ställa i ordning alla prylar för att kunna börja med akustikbehandling samt markera vart elektrikern ska sätta alla uttag.

Ser ut som nedan just nu.

Gitarrförstärkaren har el... kunde inte låta bli att ful-dra lite kabel för detta ändamål. (ölen är en belgisk trappista by the way.)

1.jpg

Mixposition

2.JPG

Bakom mixposition, gitarrer, bas, sångmic samt hylla som delvis ska agera absorbent.

3.JPG

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Akustikbehandling är klar! Har kopplat och testat prylarna två kvällar nu och är grymt nöjd med ljudet såhär långt. Ska dock mäta ordentligt för att se om jag behöver behandla ytterligare. I väntan på elektriker har jag dragit kabel bara för att kunna testa allt i sin helhet.

Bildbevis:

Basfällor byggda av 95mm glasfiberisolering, spraylimmad för att inte släppa damm samt klädd med tyg. Byggd som membran med mindre del isolering i hörnet och större bit ut mot rummet.

1-1.jpg

Absorbent byggd för väggen mellan basabsorbenterna. Ram byggd av 95x21mm virke med träfiberisolering 95mm från Cremab.

1.jpg

Absorbent i huvudhöjd på båda sidoväggarna. Träfiberskiva 95mm klädd i tyg.

3.jpg

Slutresultatet:

4.jpg

Vilket program ska jag använda när jag gör akustikmätningar i rummet?

Mvh

Per-Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...