Jump to content
Annons

Bästa stereokompressorn? (eller mono, hihi)


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Eller så sålde TC för dåligt, mest sannolikt.

Skit i ord som transparant och färgande.

Jag tycker att RNCn låter kanon både som busskompressor och på sång.

RNC och LA2 är mina favoritkompressorer på sång.

Ja de tjänar väl bättre på sina golv-stomp-dosor. Men att de inte sålt massor av dem behöver ju inte betyda att de är dåliga. Det är nog pga av att alla utom jag gör nästan allt komprimerande i datorerna. Och unga fattiga musiker hittar väl allt gratis i samma dator.

Om jag orkar ska jag lägga ut ett litet test på TC C300 sen.

RNC och LA2, är de analoga bägge två?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag föredrar faktiskt LA3 före LA2. Men om du ska lägga dom pengarna på en monokompressor tycker jag du ska kika på Empirical Labs Distressor också.

Har sett bra demovideo på den förr. Den här channelstripen eller vad man kan kalla den verkar grym.

http://www.empiricallabs.com/

Fast ingen gejt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är du beredd att betala för en riktigt bra stereo buskompressor?

Ja säg det... Får jag pengar över sen jag uppgraderat mitt PA så skulle det väl få kosta, det är ju kul med bra grejer även om man inte riktigt är kapabel att använda dem. Med buskompressor menar man en stereokompressor som även funkar i mastring, eller om man tex kör ihop alla trumspår till ett stereospår?

I så fall så har jag redan en sån i min TC Finalizer. Och som mastringskompressor vill jag nog inte vara utan multibandskomprimering...

Nu har jag en bra stereopreamp till tex trum-OH. Den kan jag köra genom TC.kompressorn direkt på inspelning. Skulle jag få råd till nån rör-channelstrip av klass till så kunde jag använda den till en mono ambiencemick och få lite roliga varianter på trumljud, lite overdrive och hård komprimering är väl ett vanlig trick på rumsmicken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Ja säg det... Får jag pengar över sen jag uppgraderat mitt PA så skulle det väl få kosta, det är ju kul med bra grejer även om man inte riktigt är kapabel att använda dem. Med buskompressor menar man en stereokompressor som även funkar i mastring, eller om man tex kör ihop alla trumspår till ett stereospår?

I så fall så har jag redan en sån i min TC Finalizer. Och som mastringskompressor vill jag nog inte vara utan multibandskomprimering...

Nu har jag en bra stereopreamp till tex trum-OH. Den kan jag köra genom TC.kompressorn direkt på inspelning. Skulle jag få råd till nån rör-channelstrip av klass till så kunde jag använda den till en mono ambiencemick och få lite roliga varianter på trumljud, lite overdrive och hård komprimering är väl ett vanlig trick på rumsmicken.

Är du beredd att lägga ut 10k eller är det över din budget?

Är det en kompressor för buskomprimering eller för tracking du är ute efter?

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Är du beredd att lägga ut 10k eller är det över din budget?

Är det en kompressor för buskomprimering eller för tracking du är ute efter?

I början av tråden var jag väl bara ute efter vad som anses vara den bästa stereokompressorn att drömma om, Nån budget att köpa en Fanns/finns väl inte alls.

Nu sen jag fått reda på att jag får igen TC-burken reparerad av TC själva så har drömmandet ändrat lite karaktär. Jag tycker lika om C300 som Dr Loop tycker om RNC, nämligen att det är riktigt j-a bra stereokompressorer fast de inte kostade mycket. Hur det än är litar jag mest på vad jag tycker själv om ljudgrejer, Tascam channelstripen jag köpte kostade typ dubbelt upp mot C300 kompressorn, men lät sämre än allt jag hört. Så om TC´n funkar som den ska när jag får tillbaka den är jag inte längre i behov av nån dyr stereokompressor. Men drömma kan jag ju fortsätta med, tom drömma om burkar som kostar 25000...

Får jag pengar över vore nog en mono channelstrip med rör det första jag skulle skaffa. En sån som låter lika bra som Mico-preampen är nog inte så billig heller. Men det vore coolt att ha micken uppkopplad o klar genom en sån strip, med alla inställningar klara så det bara är att slå på och börja sjunga när man känner inspiration att sjunga, mer än man känner för att koppla om en massa grejer och ställa in massor av parameterar innan det går att sätta en tagning. Bra preamp, compressor o gate är mina enda prio på en sån. Eq vore bra men inte nödvändigt. Deesser o exciter helt onödigt.

Vilka var de burkar du tänkte på föresten?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Aha... Då blir mitt förslag överflödigt nu när du säger att du är nöjd med din TC och inte har planer på att köpa nån buskompressor.. Huvudsaken att man är nöjd. 🙂

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha... Då blir mitt förslag överflödigt nu när du säger att du är nöjd med din TC och inte har planer på att köpa nån buskompressor.. Huvudsaken att man är nöjd. 🙂

Nej, lätta nu! Det är väldigt givande att läsa alla tyck i en sån här tråd. Bus är alltid kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt att bevittna den rörande enighet som råder mellan er hårdvarulirare när det kommer till förhållandet "bästa prylar" och prisklasser 😄 Här snackas det allt från 1176:or till TLA-50 – kanske har någon redan varit inne och nosat på en trevlig Fairchild 670, ännu?

I mjukvaruvärlden skulle en kompressor som kostade sju åtta gånger mer än en annan öganaböj klassas som "bättre". (Det är tydligare lättare att vara kaxig om vad som är "skit" när man kan pröjsa lika mycket för en 1176:a som för en Fairchild 670:a.)

OnT: 1176LN är klart "bäst"!

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt att bevittna den rörande enighet som råder mellan er hårdvarulirare när det kommer till förhållandet "bästa prylar" och prisklasser 😄 Här snackas det allt från 1176:or till TLA-50 – kanske har någon redan varit inne och nosat på en trevlig Fairchild 670, ännu?

I mjukvaruvärlden skulle en kompressor som kostade sju åtta gånger mer än en annan öganaböj klassas som "bättre". (Det är tydligare lättare att vara kaxig om vad som är "skit" när man kan pröjsa lika mycket för en 1176:a som för en Fairchild 670:a.)

OnT: 1176LN är klart "bäst"!

Jag är alltså en "hårdvarulirare"! 😆 Var är gillaknappen? Måste infoga detta i min signatur. Motsatsen, soft, är väl att vara "mjuk i skallen" som de säger i tuffa engelska filmer.

Nu vill jag höra vad Kulturell Figur har för dröm-stereo-bus-kompressor! Han la in en skickligt dold spydighet i sin kommentar om TC, så nu vill jag höra vad som är rätt...

Föresten, en helanalog stereokompressor/limiter av hög klass, kan man med en sån verkligen få upp volymen på mastern lika exakt precis under noll som jag kan med Finalizern, eller ni andra med era mjukisgrejer?

Borde jag ta banklån till en 1176LN? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde jag ta banklån till en 1176LN? 😮

Jag lever på en lön som motsvarar existensminimum i vissa länder och jag hade råd men en så..

Man behöver nog bara vara tillräckligt dum i huvet för att tycka det är värt att spara i år och dar för ett stycke plåt.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag lever på en lön som motsvarar existensminimum i vissa länder och jag hade råd men en så..

Man behöver nog bara vara tillräckligt dum i huvet för att tycka det är värt att spara i år och dar för ett stycke plåt.

Wow, då vill jag också ha en! Det här är ju mitt stora intresse så va fan. Jag spar ju en hel del på att inte supa längre...

Hur är den som vanlig kompressor vid sångpålägg? Går det att få lite gammaldags röröverstyrning, eller vad man nu kan kalla det. Och hur det nu låter? Edit: Funkar den ihop med min digitala (tror jag) Mico preamp?

Använder du din som mastringsenhet också?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä 1176 är ingen rörkompressor.

Den är snarare känd för balls/attityd och sin supersnabba attack/release och uppenbara karaktär än mys och värme.

Om jag var du skulle jag demo'a nån 1176-plugg innan du bestämmer dig, så att det inte är helt fel.

Jag använder den som limiter vid sånginspelning, vid mix använder jag förvisso också 1176 för det mesta men då hellre Waves 1176 Bluestripe.

Nej jag har inte förstått tjusningen med den på mastern, har dessutom bara en.

Men på sång, bas och trummor är den husgud.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är den som vanlig kompressor vid sångpålägg? Går det att få lite gammaldags röröverstyrning, eller vad man nu kan kalla det.

1176 funkar bra til sång. Speciellt om man gillar att trycka till sången lite extra. Den snabba attacktidien gör att det går att komprimera hårt utan att det spottar och fräser så mycket.

1176 är en FET-konstruktion men distar snyggt. Lite som en overdrive-pedal deluxe. Om man trycker ur alla ratioknappar kan man faktiskt använde den som distbox. Lite dyr kanske, men grovkornigt snygg.

Köp ingen utan att ha testat först! Det finns ritningar på 1176'or ute på nätet så om du är händig med lödkolven kan du plocka ihop ett kit och bygga en själv. Betydligt billigare än originalet.

Använder du din som mastringsenhet också?

Jag tycker 1176 är för aggressiv som busskompressor. Parallellt med ett material funkar den bra, men seriellt blir det för mycket karaktär. Även om man låter den komprimera lite lätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1176 på sång+git+bas+framförallt virvel för attittyd men ej på bussen, som Joachime säger så är den för fräsig för den uppgiften med sin obeständliga FET logaritm...

Jag tror du kommer att fråga om 10-20 kompressorer till innan denna tråd dör ut, och inte skaffa något alls i slutändan, har nämligen sett tendensen förr, du hoppar och far och byter tänk hela tiden, vad vill du???

Bara i all välmening, skall man ta dig seriöst och ge tid+energi på tips som du ville ha från början så har du redan fått dina 2-3 svar, fr mig och fr andra!!!!

Lycka till you already have it if you want it...

Redigerat av Florian le Sage
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1176 på sång+git+bas+framförallt virvel för attittyd men ej på bussen, som Joachime säger så är den för fräsig för den uppgiften med sin obeständliga FET logaritm...

Jag tror du kommer att fråga om 10-20 kompressorer till innan denna tråd dör ut, och inte skaffa något alls i slutändan, har nämligen sett tendensen förr, du hoppar och far och byter tänk hela tiden, vad vill du???

Bara i all välmening, skall man ta dig seriöst och ge tid+energi på tips som du ville ha från början så har du redan fått dina 2-3 svar, fr mig och fr andra!!!!

Lycka till you already have it if you want it...

I den här tråden garderade jag mig med att redan från början skriva att det här vara nåt jag ville drömma om, inte att jag tänkte köpa nåt så dyrt... 1176an verkar ju vara de flestas drömkompressor, men det har ju dryftats även annat myspys i den här tråden.

TLA 50 kanske är en fin grej att skita till sångljudet med även om den är en kopia...

Å andra sidan kanske det är bättre att skaffa en rörpreamp och använda de kompressorer jag redan har till den! ☺️ Det kan vi kanske ta ännu en tråd om. Man måste ju inte svara i trådar som tjötar om samma saker flera ggr... Men det vill man ju ändå--- Och det finns ju alltid nya sätta tt se på saker o ting. Kompressorer, mickar o preampar, vad vore väl livet utan att diskutera dem varje dag?

Link to comment
Dela på andra sajter

har aldrig testat en riktig 1176:a

men misstänker ändå att den skulle kunna ligga på masterbussen här:

http://www.youtube.com/watch?v=fAUMblzg70w

skön köttighet är det iaf! 🙂

ursäkta OT..

:

Fläskigt värre från 1:30 o framåt... Nästan så det pumpar lite för mycket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är detta för burk? Googlar jag på på namnet dyker det upp lite olika burkar som verkar heta lika? Försökte googla fram om det sitter rör i den, men gick bet. Har väl för många mjukdelar i skallen? http://www.blocket.se/stockholm/Universal_audio_compressor_la_4_37863655.htm?ca=5&w=3

4200 kr lät väl billigt för nåt det står Universal Audio på?

post-8284-0-14888300-1325779133.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är detta för burk? Googlar jag på på namnet dyker det upp lite olika burkar som verkar heta lika? Försökte googla fram om det sitter rör i den, men gick bet. Har väl för många mjukdelar i skallen? http://www.blocket.s...55.htm?ca=5&w=3

4200 kr lät väl billigt för nåt det står Universal Audio på?

post-8284-0-14888300-1325779133.jpg

LA-4:an är en ganska snäll kompressor, som jag uppfattar den, och jag tycker den passar perfekt till sång-tracking. Man kan dra på rätt bra med kompression utan att det hörs. Jämnar ut sång väldigt fint.

Är själv lite sugen på den där, så slå till innan jag har råd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är detta för burk? Googlar jag på på namnet dyker det upp lite olika burkar som verkar heta lika? Försökte googla fram om det sitter rör i den, men gick bet. Har väl för många mjukdelar i skallen? http://www.blocket.s...55.htm?ca=5&w=3

4200 kr lät väl billigt för nåt det står Universal Audio på?

post-8284-0-14888300-1325779133.jpg

Köp den om du har möjlighet. Antar att det är ett rätt bra pris. Har optokopplare och jobbar otroligt mjukt. Jag tycker att den funkar fantastiskt bra på sång. Hade ett helt rack med 1176, LA-2 / 4:or som jag skeppade i väg för tusen spänn när jag gick över till digitalt.

www.ångra.com typ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag var verksam i kommersiella studios och långt senare med för den delen, så har aldrig LA-4 an varit nåt man ansåg jämförbart med LA-2, inget att hänga i gran beware därför ser man dom dyka upp på marknaden till och från, dessutom är uppbyggnade klart fattigare rent elektroniskt och skapar inte samma goa sound som LA-2!

Bara för att det råkar stå Universal audio etc på vissa gamla knasiga/floppade produkter betyder det just därför att dom har gjort en del kassa brukar, samma med Fairchildd 666...

Lär lite här vad som sägs på gearslutz...i Sverige blir vissa saker hypade medans man missar andra jävligt bra grejor, kan ha med dålig/lat distributör att göra men tex Aphex 651 orna som jag tipsade dig om är guld VCA kompression som passar både tracking och på bussen, dock har aldrig Aphex slagit så väl ut märkligt nog i Sverige, sitter ju i varenda filmstudio etc i USA...

Vad är det du vill ha egentligen???

Link to comment
Dela på andra sajter

LA-4:an är en ganska snäll kompressor, som jag uppfattar den, och jag tycker den passar perfekt till sång-tracking. Man kan dra på rätt bra med kompression utan att det hörs. Jämnar ut sång väldigt fint.

Är själv lite sugen på den där, så slå till innan jag har råd!

Anade det...

Köp den om du har möjlighet. Antar att det är ett rätt bra pris. Har optokopplare och jobbar otroligt mjukt. Jag tycker att den funkar fantastiskt bra på sång. Hade ett helt rack med 1176, LA-2 / 4:or som jag skeppade i väg för tusen spänn när jag gick över till digitalt.

www.ångra.com typ...

Ja jäklar, men börsen är fortfarande tom efter jul. Och nu låter mitt Cervin Vega/Mackie PA så jäkla bra och utomhusstarkt att jag vore en idiot om jag sålde det.

Då jag var verksam i kommersiella studios och långt senare med för den delen, så har aldrig LA-4 an varit nåt man ansåg jämförbart med LA-2, inget att hänga i gran beware därför ser man dom dyka upp på marknaden till och från, dessutom är uppbyggnade klart fattigare rent elektroniskt och skapar inte samma goa sound som LA-2!

Bara för att det råkar stå Universal audio etc på vissa gamla knasiga/floppade produkter betyder det just därför att dom har gjort en del kassa brukar, samma med Fairchildd 666...

Lär lite här vad som sägs på gearslutz...i Sverige blir vissa saker hypade medans man missar andra jävligt bra grejor, kan ha med dålig/lat distributör att göra men tex Aphex 651 orna som jag tipsade dig om är guld VCA kompression som passar både tracking och på bussen, dock har aldrig Aphex slagit så väl ut märkligt nog i Sverige, sitter ju i varenda filmstudio etc i USA...

Vad är det du vill ha egentligen???

Då jag var verksam i kommersiella studios och långt senare med för den delen, så har aldrig LA-4 an varit nåt man ansåg jämförbart med LA-2, inget att hänga i gran beware därför ser man dom dyka upp på marknaden till och från, dessutom är uppbyggnade klart fattigare rent elektroniskt och skapar inte samma goa sound som LA-2!

Bara för att det råkar stå Universal audio etc på vissa gamla knasiga/floppade produkter betyder det just därför att dom har gjort en del kassa brukar, samma med Fairchildd 666...

Lär lite här vad som sägs på gearslutz...i Sverige blir vissa saker hypade medans man missar andra jävligt bra grejor, kan ha med dålig/lat distributör att göra men tex Aphex 651 orna som jag tipsade dig om är guld VCA kompression som passar både tracking och på bussen, dock har aldrig Aphex slagit så väl ut märkligt nog i Sverige, sitter ju i varenda filmstudio etc i USA...

Vad är det du vill ha egentligen???

Tackar för åsikter och länk. Ska läsa på där----

Samtidigt funderar jag på hur du kan reta upp dig på någon som frågor om kompressorer i en kompressortråd i ett studioforum. Det är ju inte så att man måste lova att köpa nånting bara för att man är djupt intressererad av ämnet. Eller att man efter bara några dars kompressorsurr har bildat sih en uppfattning man håller fast vid hela livet. Bara ang den här LA4 går ju åsikterna rejält isär här på forumet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Läste tråden Florian länkade till

http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/1503-urei-la4-compressor.html

Mycket handlar ju där om att UA1176 låter bättre, lite knepig jämförelse då den kostar mångfalt mer än den lilla LA-4. En annan grej jag funderat lite på förut är om man brukar anse optokompressor (sitter väl i JoeMeek?) vara lite halvdåligt? Och att FETkompressorer är dos real shit. Är det så?

Ang Aphex så har jag faktiskt nästan köpt en Aphex 230 av Claes. Men det var nåt i ljudet jag inte gillade så jag bytte den. Det hemska i kråksången är att det troligen var min förbannade micscreen från Thomann som gjorde att det inte lät hundra!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Samtidigt funderar jag på hur du kan reta upp dig på någon som frågor om kompressorer i en kompressortråd i ett studioforum. Det är ju inte så att man måste lova att köpa nånting bara för att man är djupt intressererad av ämnet. Eller att man efter bara några dars kompressorsurr har bildat sih en uppfattning man håller fast vid hela livet. Bara ang den här LA4 går ju åsikterna rejält isär här på forumet...

Jag retar inte upp mig jag försöker bara hjälpa dig att undvika att famla e 1000 olika grejor när du kanske borde koncentrera dig på 2-3 ok ;-)

1176 går alltså inte att jämföra då den är FET baserad, LA2 osv är opto och det är inget som helst fel på optokompressorer tvärtom en bra opto måste man bara ha, precis som med FET + VCA och rör annars har man ingen studio, det är eller har varit en modefråga helt enkelt, samma med rörburkarna som alla kastade på tippen på 70-talet då ny & ballare transistoriserade + IC bestyckade enheter äntrade marknaden, sånt där svänger alltid men det finns alltså några tidslösa supeburkar med facit i hand,. the standards, lyssna på dom som ger dig tips i detta fall!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...