Jump to content
Annons

Min senaste Produktion. Tung fet Metal :)


crillemannen

Recommended Posts

Hello,

jag tänkte dela med mig min senaste produktion som blev klar här i veckan. Är sjukt nöjd med allt får jag nog säga, och jag är extra glad att jag äntligen fick till en fet metal mix.

Bandet har släppt 1 låt av 4 till kommande EPn. Jag fick intrycket av att de skall släppa fler låtar inom kort. Riktigt bra band, bra låtar och sjukt skickliga musiker så det har varit riktigt roligt att jobba ihop med dem.

Ursäkta för extern länk:

http://www.facebook....pp_178091127385

Live to burn - heter låten 🙂

Har ni några frågor angående mixen överlag, gitarr etc så bara fråga så försöker jag svara ASAP.

/ Mvh Christian

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Först tänkte jag såhär: coolt, fett, det var länge sen man hörde fet metal utan schlagerinslag. Fram till ungefär första refrängen. Dom och neometalsången (börja svagt för att öka till ett skrik y'know) drar ner låten rejält och jag tappar intresset.

Oklanderlig produktion dock.

Edit: rensade lite OT. 😄

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar tackar!!!

Gitarrerna är Peavey JSX med maxon od808 som boost på sista kanalen.

Lådan är en MEsa boogie Rectifier 2x12 med 2sm57. Ena riktad rakt mot konen den andra vinklad.

Det tog ett tag innan jag fick till gitarrljudet jag ville ha. Först spelade vi in med Blackstar men det var något konstigt i mellan registret på toppen så det dög inte til lslutmixen. Så jag fick reampa gitarrerna vid mix och då blev det JSX som sagt. Tycker det blev gött köttigt ljud med bra tydlighet 🙂

I mix är det sedan lowpassat runt 8khz och gröpt lite runt 250hz, inte så mycket eq överlad 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra produktion – om än något "bussy" ibland (vilket snarare beror på arret än på produktionen i sig).

Låten... Alltså, jag vet fan inte vad det är (det kan inte vara att jag är "gubbe" rätt av, för då hade jag tyckt det var "dåligt", och det tycker jag inte), men när jag hör sådan superjävlakrystad growl så kan jag inte låta bli att... fnissa. Fast, visst var där en hel del "effekter" på sången som hjälpte till på traven för att få det sådär riktigt munkadjupt, eller?

Däremot tyckte jag att det var läckert hur bryggorna/refrängerna bröt av, även samspelet mellan "vanlig" sång och strupsång i verserna var najs.

.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra produktion – om än något "bussy" ibland (vilket snarare beror på arret än på produktionen i sig).

Låten... Alltså, jag vet fan inte vad det är (det kan inte vara att jag är "gubbe" rätt av, för då hade jag tyckt det var "dåligt", och det tycker jag inte), men när jag hör sådan superjävlakrystad growl så kan jag inte låta bli att... fnissa. Fast, visst var där en hel del "effekter" på sången som hjälpte till på traven för att få det sådär riktigt munkadjupt, eller?

Däremot tyckte jag att det var läckert hur bryggorna/refrängerna bröt av, även samspelet mellan "vanlig" sång och strupsång i verserna var najs.

.

Håller väll med delvis att det blir lite mycket ibland. Men jag tycker också att det blir gött stökigt och intensivt 🙂 Och det var det som var tanken.

Och det är inga extra effekter förutom reverb,delay, doubbler på de låga growlen. En del gubbar man spelar in blir man ju nästan mörkrädd för när de klämmer på där nere haha.

För övrigt skall jag se om jag kan bounca ut lite omasterade stems på gitarr, trummor osv för er att lyssna på 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar!!!

Här kommer stems för dem som är intresserade på att höra hur det låter. Då hör ni lite tydligare automatiserade reverb dubbar etc.

http://dl.dropbox.com/u/12967127/fire_drm_bass.mp3

http://dl.dropbox.com/u/12967127/fire_gtrs.mp3

Ibland tar PT bort mina fades :s Hörs lite på gitarrerna, sjukt irriterande. Får väll uppdatera till Pt 10...

Enjoy!!!

http://dl.dropbox.com/u/12967127/fire_vox.mp3

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, det var skitbra. Men man blir lätt trött i öronen. Funderar på dynamik/platthet. Tänker ofta på hur det var på 80 talet då man fick hem provexet på vinylen från mastringen. Jag anser inte att vi ska gå tillbaka till vinylen men jag kan konstatera att en sån bra låt och produktion förmodligen varit mjukare för mina öron på 80 talet. Men ni har gjort nåt bra, mycket bra.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken dålig volymkontroll på bandpage-spelaren! Default var att den hade mosat upp volymen så allting duckade som fan, trodde du tryckt limitern i botten.. När man drar ner volymen till hälften slutar det ducka och låter bra! Fint jobbat!

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter fett 🙂 om jag ska komma med någon kritik så tycker jag att gurorna är lite väl dova/basiga. Men det är ju upp till tycke och smak, låter fett som det är redan. Snygg låt med, samt tajt lirat och fet sång. Vad har du använt till basen? låter riktigt tungt!

Redigerat av LarsoyH
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...