Jump to content
Annons

Jag har efter 10 år löst hur man spelar in bra dist!


Växjölirarn

Recommended Posts

Har i 10 års tid försökt att spela in tung/bra dist men alltid misslyckats fatalt.

Dåligt syntetiskt ljud och det låter skit.

Har provat 48 olika miccar, både dynamisk och kondens och allt har låtit skit...

Har också provat allt gällande Line6 och vAmp och fan o hans moster o allt låter skit. (lite opartiskt, men ja, allt simulerat låter skit i mina öron).

ända tills....

Jag faktiskt insåg att det låter skit ur min gamla combo-stänkare från 02 med en fizzy metal-dist pedal som bidrar med ännu mer synt-dist.

Drog iväg och köpte en Blackstar HT-1Rh topp och en Harley Benton G212 med 2 styckenCelestion V30 i.

Fan i helvette, jag tror fan en tår rullade ner för kinden när jag lyssnade på inspelade gitarren.

Fy fan säger jag bara, bra grundljud är tydligen viktigt för en bra inspelning! =)

Gör inte samma misstag som mig och kör på gamla skit stärkare och skitpedaler om man vill ha bra distljud.

/ Eddie van fetdist

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Blackstar gör bra grejer. Har för mig att tillverkarna är en liten utbrytargrupp från marshall som startade upp företaget för några år sen.

kompetenta stärkare.

När det gäller att få fram ett bra metal-ljud, i mina öron, så är lådan typ 80% av ljudet. Har större betydelse än rör-stärkaren kan jag tycka. Märkte inte så jättestor skillnad när jag lirade med min peavey valveking resp. 5150 genom en 4x12" med V30.

Link to comment
Dela på andra sajter

😄 blir glad för din skull 🙂 kul för folk som hittar hem inom musiken. själv gjorde jag det när jag köpte min första Hammond orgel. synd bara att man inte äger någon längre.

Tackar

Nu har jag inte precis spelat in i 10 års tid, men de försök hittils har alltid failat, trodde faktiskt ett tag att jag inte skulle lösa det så senaste försöket att spela in var för typ 4-5 år sedan.

Tänk att man hittade den lilla Blackstar toppen som levererar helt OTROLIGT för oss som spelar i somvrum/spelar in i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blackstar gör bra grejer. Har för mig att tillverkarna är en liten utbrytargrupp från marshall som startade upp företaget för några år sen.

kompetenta stärkare.

Stämmer bra, fick upp ögonen när jag läste om deras HT-5:a som blev en toksuccé. Egentligen är Ht-1:an samma fast mindre watt och anpassad för oss i lägenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

...sen vet jag inte om den tråd bör ligga under "analog inspelning"? Men hey... jag är ingen moderator =)

ok. ska vi mötas vid 60%? =)

30, kanske..nu jämförde du ju två snarlika toppar men skrev bara 'rörstärkare'. Alltså större skillnad att byta låda till en 5150 än att helt och hållet byta topp, t.ex en mesa? Blev lite konstigt förmulerat där 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

30, kanske..nu jämförde du ju två snarlika toppar men skrev bara 'rörstärkare'. Alltså större skillnad att byta låda till en 5150 än att helt och hållet byta topp, t.ex en mesa? Blev lite konstigt förmulerat där 🙂

Snarlika vet jag inte. Samma fabrikat men tror inte de har samma trafos och kvalitet generellt. 5150 kostar ju typ 3ggr så mycket. men kan hålla med dig om att det var lite konstigt formulerat. Men står fast att lådan kan göra underverk. En svinfin mesa boogie rectifier genom en skitlåda låter just...skit. En sämre stärkare genom en bättre låda är i mina öron mer förlåtande.

Redigerat av Panzerfaust
Link to comment
Dela på andra sajter

Snarlika vet jag inte. Samma fabrikat men tror inte de har samma trafos och kvalitet generellt. 5150 kostar ju typ 3ggr så mycket. men kan hålla med dig om att det var lite konstigt formulerat. Men står fast att lådan kan göra underverk. En svinfin mesa boogie rectifier genom en skitlåda låter just...skit. En sämre stärkare genom en bättre låda är i mina öron mer förlåtande.

En lådas uppgift är ju egentligen bara att få ut stärkarens fulla potential, även en sämre version av en bra stärkare kommer ju låta bättre än en kass stärkare men världens bästa låda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frekvensspektrumanalysator: har du lust att berätta mer? Setup, typ av ljud: komp/solo osv

Jag har jagat det gamla hederliga svenska dödsljudet ett tag nu, och hittade det i följande setup:

Epiphone Flying V med Seymor Duncan-mick vid stallet kopplad till en Boss Heavy Metal 2 som går in i en Peavey Bandit. Mickar upp med en SM57 och en Sennheiser MD421. Mastervolymen ligger på strax under 2. Sjukt fett blir det, glöm inte att dubba bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött!!! 🙂 Kan tänka mig att en tår ramlade ner från kinden, en tår ramlade nästan ner från min kind då jag kunde känna din glädje!! Personligen har jag problem med att få bra ljud ur gitarristen i mitt bands stärkare, den bara brummar... för mycket tugg :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött!!! 🙂 Kan tänka mig att en tår ramlade ner från kinden, en tår ramlade nästan ner från min kind då jag kunde känna din glädje!! Personligen har jag problem med att få bra ljud ur gitarristen i mitt bands stärkare, den bara brummar... för mycket tugg :/

Nästan så jag blev kristen och tänkte att "det finns en gud" klockan 18:23 när jag tryckte på play i cubase igår... heheh

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan så jag blev kristen och tänkte att "det finns en gud" klockan 18:23 när jag tryckte på play i cubase igår... heheh

Kul att det gik bra hur som helst =)

Däremot kan man bli missnöjd när man hittat ett bra ljud och sen spelar in det och inser att det inte låter lika bra i en mix. 😛 Men det är en annan femma 😉

Ta en vox ac30 tex. Personligen tycker jag den inte låter så bra ensam. Men i en mix så kommer den igeno så fint så fint! *gråter av glädje*

Redigerat av Panzerfaust
Link to comment
Dela på andra sajter

Mixning är nästa steg, är sån himla rookie så jag har mycket att lära där också, men det ska bli roligt nu när grundljudet är bra. Jag lägger hittils bara ett spår höger och vänster. Det är allt, gällande kompressor och annat har jag inte en aning om hur det skall användas. Men jag tror att det kan vara bra att kika på det också då man får ut det där lilla sista kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixning är nästa steg, är sån himla rookie så jag har mycket att lära där också, men det ska bli roligt nu när grundljudet är bra. Jag lägger hittils bara ett spår höger och vänster. Det är allt, gällande kompressor och annat har jag inte en aning om hur det skall användas. Men jag tror att det kan vara bra att kika på det också då man får ut det där lilla sista kanske?

Sånt kommer så småning om. En stor guide är ju detta forum. Bara att söka. Finns mycket matnyttigt och jag lär mig nya saker varje dag. Vissa bra tips andra rejält sämre. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...