Jump to content
Annons

Hur skyddar ni era mickar som stÄr framme?


Farmer Boy

Recommended Posts

För mig Àr det vÀrsta inspirationsdödaren att i en inspelningssituation behöva rigga om mickar m.m nÀr jag kommer pÄ att jag vill ha hammond, gitarr, mer trummor etc, sÄ jag vill kunna lÀmna alla mickar uppe vid "sina" instrument sÄ det bara Àr att slÄ pÄ stÀrkaren elller dylikt och köra. Dock sÄ funderar jag lite hur jag bÀst ska skydda mickarna frÄn damm, fukt? osv. jag har fÄtt tips om plastpÄsar, kondomer? osv pÄ mickarna, men tÀnker att detta bara kommer leda till att fukt kapslas in, eller?

Hur gör ni?

Finns det prisvÀrda "micsleeves" eller liknande. Kondensatormickar Àr ju sÄklart kÀnsligare, men nog gör man vÀl bÀst i att Àven skydda sina dynamiska, bandmickar osv...

Farmer Boy

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Hmm, jag fÄr kÀnslan av att den gammal dammig? strumpa bara kan göra problemet vÀrre, eller har jag fel? erbjuder den verkligen ngt skydd tro?

Ja man kan fÄ kÀnslor för mycket...

Min mick Àr damm och problemfri trots strumpan som jag anvÀnt i 4 Är eller mer.

Men som vanligt har jag vÀl tur med mina grejer.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Aha Bodhi. har dessa pÄsar nÄgon speciell egenskap eller kan man hitta jÀmförbara annorstÀdes? jag kan inte pÄminna mig att jag sett sÄdana nÀmligen. LÀgger du bara avfuktaren pÄ micken dÄ eller hur fÄr du de att stanna kvar? Jag har sÄdana förresten som jag lÀgger i alla mickfodral (dÀr jag ju hittils förvarat mina mickar nÀr det inte anvÀnts)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Aha Bodhi. har dessa pÄsar nÄgon speciell egenskap eller kan man hitta jÀmförbara annorstÀdes? jag kan inte pÄminna mig att jag sett sÄdana nÀmligen. LÀgger du bara avfuktaren pÄ micken dÄ eller hur fÄr du de att stanna kvar? Jag har sÄdana förresten som jag lÀgger i alla mickfodral (dÀr jag ju hittils förvarat mina mickar nÀr det inte anvÀnts)

En sÄdan hÀr t ex http://www.tvspelswe...p22-p-2474.html

objektivpase_jp22_1.jpg

Jag bara lÀgger avfuktaren i botten pÄ objektivpÄsen, som Àr en lÀderimitation sydd sÄ att den behÄller sin form, och sedan brukar jag vinkla stativet lite som miken sitter pÄ och sÀtta pÄ "mössan" utan att stÀnga till i botten. Avfuktaren ligger kvar av sig sjÀlvt.

Om man kapslar in miken för mycket sĂ„ resulterar det i att den fukt som fanns dĂ€r efter t ex en sĂ„ngtagning, ocksĂ„ kapslas in. ObjektivpĂ„semetodenℱ 😛 med öppet nere gör att det bĂ„de luftas, avfuktas och dammskyddas. Kan kanske verka lite vĂ€l ambitiöst, men jag inbillar mig att det ökar livslĂ€ngden pĂ„ mikarna.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Glöm inte byta ut torkmedelspÄsarna till nya dÄ och dÄ (finns exempelvis hos ELFA).

Efter en tid Àr de mÀttade och kan inte suga till sig mer fukt...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

eller sĂ„ struntar man i att skydda mickarna sĂ„ fĂ„r man"vintage" sound... 😉

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

För mig finns bara en metod:

Antingen stoppar man tillbaks dom i sina askar/lÄdor vilket man normalt sett inte gör nÀr man har en liten/stor studio fast man lÀrt sig att man mÄste göra sÄ, eller sÄ trÀr man speciella tygpÄsar som kunnig madame tillverkat, ungefÀr som de dÀr kamerapÄsarna men med fördelen att dom inte kapslar in fukt eller slÀpper igenom damm, gÀller att hitta rÀtt tyg vilket det finns miljontals av pÄ en sybehörsaffÀr av rang.

Plast skulle jag aldrig trÀ pÄ, tÀnk sedan pÄ matos, cigarettrök etc och allmÀnna avgaser/föroreniongar i luften beroende pÄ var & hur ni bor med er studio, membranen degraderas jÀvligt snabbt om man slarvar med allt eller nÄgot av detta, kan vara synd nÀr man köper mickar för flera tusentals kronor styck!!!

Luftfuktighet Àr inget man bör frukta i vÄra trakter, snarare tvÀrtom tex i fallet med flygel/piano eller dyrare trÀinstrument sÄ har vi nu den farliga torra Ärstiden med vÀluppvÀrmda torra inomhusmiljöer, sÄvida man inte bor i en grotta eller en koja, finns ju faktiskt folk som gör*

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

MÄnga bra förslag!

Kan du utveckla vad du menar med rÀtt tyg Florian, sÄ skulle jag vara tacksam. Jag har finfina sykontakter om jag nu av nÄgon anledning tyvÀrr inte skulle kunna lyckas sy dem sjÀlv:-)

drloop: den var vÀldigt gullig, kanske nÄgot att önska sig i julklapp?! var hittade du den fina bilden?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

FarmerBoy, nÀr det gÀller tyget sÄ fÄr man ha lite kÀnsla för det hela, svÄrt att i ord förklara hur men att det bör vara sÄ fint sÄ damm inte kommer igenom och inte för tÀtt....i mitt fall tog vi nÄgot slags stretchtyg (ej Jeans/denim tjockt obs) har jag för mig.

I kÀllaren ser man snabbt om en torrboll eller vad dom kallas gör nytta, efter en dag eller 2 sÄ ligger det vatten i botten av plastbyttan, jag hade i gamla studion sjÀlva kontroillrummet i kÀllaren som var pÄ 48 m2 och hade jÀmt pÄ en luftavfuktare + ett par torrbollar i hörnen för att skydda Tridentbordet osv mot fukt/korrosion, nÀr all utrustning var pÄ alstrade det vÀrme som i sig drev bort ev. fukt, om det stod i trÀda ett tag fick luftavfuktaren gÄ för jÀmnan och tog de mÀngder som annars hade hamnat i torrbollen, fick tömma apparaten var 3:e dag, i Bretagne-Frankrike var det ett stort problem för bÄde instrument och utrustning/mikrofoner och dÀr hade jag flera deshumidificateurs + la alltid tillbaka mickarna i sina lÄdor och tog in dom i boningshuset dÄ studion var i extern byggnad som var isolerad och uppvÀrmd med luftvÀrmepeump fr Sverige, med ett utomhusklimat som Àr extremt fuktigt ca 98% RH pÄ vintern sÄ Àr detta inte en drömzon för studioÀgare...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Förresten Bodhi, minns du nÄgot annat intressant frÄn artikeln om mikförvarig? jag har t ex en sÄn Torrboll i skÄpet dÀr jag förvarar mina mickar och den drar till sig stora mÀngder vatten, jag blev vÀldigt förvÄnad faktiskt.

Inte mycket, bara det om att inte kapsla in mikarna efter anvÀndning sÄ att fukten stannar kvar, anvÀnda avfuktare, en del om rökning etc. Tricket med objektivpÄsar kom jag pÄ efter att ha klurat kring hur man kunde förvara dom i ett motsvarande mikfodral med avfuktare och ÀndÄ ha dom kvar pÄ stativet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...