Jump to content
Annons

passiva eller aktiva?


koffe666

Recommended Posts

Annons

Ja. Tänk på att förstärkarna som sitter i de aktiva monitorerna ofta är skräddarsydda för att högtalaren ska låta så rakt som möjligt.

Om du dock har en skitbra förstärkare, och tänkt köpa ett par relativt billiga monitorer, så får du troligtvis bättre ljud om du köper den passiva modellen och använder din egna förstärkare (om du pallar med att ljudet är lite mer färgat). Förstärkarna som sitter i billiga monitorer är oftast nämligen inte speciellt påkostade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Tänk på att förstärkarna som sitter i de aktiva monitorerna ofta är skräddarsydda för att högtalaren ska låta så rakt som möjligt.

Om du dock har en skitbra förstärkare, och tänkt köpa ett par relativt billiga monitorer, så får du troligtvis bättre ljud om du köper den passiva modellen och använder din egna förstärkare (om du pallar med att ljudet är lite mer färgat). Förstärkarna som sitter i billiga monitorer är oftast nämligen inte speciellt påkostade.

Om detta tvistar de lärde!

Jag har ett eget slutsteg till mina adam-monitorer och jag tycker inte att det färgar ljudet nämnvärt. Ganska rak frekvensgång faktiskt.

Som jag förstått det, pågår en audiofil evighetsdebatt kring aktiva resp. inaktiva högtalare. Vissa hävdar att bi-amping inte alls är bra, vilket de flesta aktiva drivs genom. Uppenbarligen skall förstärkardelen också påverka elementet i högtalaren om de ligger för nära. Om detta har jag bara hört, det är inget jag själv förstår. 🙂

Enda riktigt stora fördelen som jag ser det, med aktiva monitorer, är att man slipper släpa omkring på en extra plåtburk - om man är mobil så att säga.

Dock, väljer man att köpa passiva monitorer - se till att lägga ner lite stålars på ett bra slutsteg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden på ljudet har i första hand med totalkombinationen (högtalare/förstärkare) att göra. Har du en lämplig förstärkare som går ihop med de högtalare du har som du trivs bra med är det bara att tuta å köra.

Däremot är en aktiv monitor oftast enklare att installera. Det är bara att koppla från line-out på masterutgången till ingången på monitorn då och strömmen från monitorn till nätuttaget.

Om man använder sig av en passiv monitor (en vanlig högtalare helt enkelt) är det bra att ha en bra förstärkare eller slutsteg + eventuell equalizer om man vill korrigera frekvenskurvan.

Givetvis är viktigt att högtalarna är av god kvalitet (med bra element och låda och bra delningsfilter), men det är bara dina öron som kan avgöra den saken.

När det gäller materialvalen ska lådan helst vara i trä eller metall och inte i plast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att förstärkarna som sitter i de aktiva monitorerna ofta är skräddarsydda för att högtalaren ska låta så rakt som möjligt.

En bekant med mycket god insikt i högtalarkonstruktioner har fått mig att inse att detta är en ren Råttan i Pizzan-myt, eftersom en väldigt stor del av alla aktiva högtalare använder exakt samma slutsteg!

I konkurrenttidningen MM fanns det för några nummer sedan en intervju med svenske högtalargeniet Ingvar Öhman, där han helt bashar aktiva högtalare, liksom biampade sådana.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att förstärkarna som sitter i de aktiva monitorerna ofta är skräddarsydda för att högtalaren ska låta så rakt som möjligt.

En bekant med mycket god insikt i högtalarkonstruktioner har fått mig att inse att detta är en ren Råttan i Pizzan-myt, eftersom en väldigt stor del av alla aktiva högtalare använder exakt samma slutsteg!

I konkurrenttidningen MM fanns det för några nummer sedan en intervju med svenske högtalargeniet Ingvar Öhman, där han helt bashar aktiva högtalare, liksom biampade sådana.

Hälsningar

/Henrik

Ja, verkade inte han helskön?! Mer Ingvar Öhman åt Studiofolket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...