Jump to content
Annons

Värt att uppgradera processor?


ramoand

Recommended Posts

Aah smart. men är de mer värt att köpa ssd-disk jämfört med processor?

Det svårt att säga utan att ha en fullständig överblick över systemet och vad som används i projekten, men eftersom en ny processor kräver nytt moderkort och nya minnen så vore en SSD disk en billigare investering - som du dessutom kan fortsätta använda när du väl köper ett nytt system.

Proddar du house med massor av VSTi som inte är samplingsbaserade så är det mesta ren CPU-kraft. Jag hade nog kollat lite på möjligheterna att överklocka innan jag köpte ny CPU. Det är ju ändå fyra, fem papp att köpa ny CPU/moderkort/minne, och skillnaden blir sannolikt inte jättestor. Å andra sidan kan du överklocka en i7 2600k rätt ordentligt, jag kör min på 4,6 GHz med standardkylning och då rasslar det ju till. Har ännu inte lyckats komma över 30% CPU i Ableton Live trots en väldig massa CPU-hungriga VSTi.

Men som sagt, det är svårt att säga rent konkret vilken prestandaskillnad du skulle få, det är så mycket som avgör det.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror på vad du gör...

Kör du mest med VSTi som genererar ljudet eller kör du mest med samplingsbibliotek?

Är det ljudgenererande instrument, så Är det störst mening med CPU-kraft. Annars kan det vara mer mening med SSD - eller om det finns möjlighet till det, kanske två hårddiskar kopplade i Raid0 för att få upp hastigheten - något som nog blir billigare Än SSD och har betydligt mer utrymme för ljudbiblioteken. SSD Är förstås Ändå snabbare, men frågan Är om det egentligen har så stor betydelse i ditt fall...?

Jag kör nästan bara sylenth1 och nexus. Kör studio drummer också med de kan man köra i separaä projekt o sen bounca ner för att spara kraft om de bdhövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det svårt att säga utan att ha en fullständig överblick över systemet och vad som används i projekten, men eftersom en ny processor kräver nytt moderkort och nya minnen så vore en SSD disk en billigare investering - som du dessutom kan fortsätta använda när du väl köper ett nytt system.

Proddar du house med massor av VSTi som inte är samplingsbaserade så är det mesta ren CPU-kraft. Jag hade nog kollat lite på möjligheterna att överklocka innan jag köpte ny CPU. Det är ju ändå fyra, fem papp att köpa ny CPU/moderkort/minne, och skillnaden blir sannolikt inte jättestor. å andra sidan kan du överklocka en i7 2600k rätt ordentligt, jag kör min på 4,6 GHz med standardkylning och då rasslar det ju till. Har ännu inte lyckats komma över 30% CPU i Ableton Live trots en väldig massa CPU-hungriga VSTi.

Men som sagt, det är svårt att säga rent konkret vilken prestandaskillnad du skulle få, det är så mycket som avgör det.

Jag får ju moderkortet betalt av brorsan då han tar mitt gamla och min gamla processor. Så de blir ju inte mer än typ 2600:- för mig.

Sen så bör jag väl kunna få ut mer kraft med överklockning på en 2600K eller? Och om jag skulle överklocka dem till samma hastighet så borde ju 2600K tåla det bättre.

Jag kör ju som sagt mest mycket VSTi med en hel del automation och det är då jag behöver kraft. När jag har tunga projekt så brukar VST Performance sticka iväg en del och ljudet kan börja hacka lite.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har du testat att köra DPC latency checkern?

Det kan avslöja om du har nåt som inte står rätt till i din burk och påverkar datorns performance.

Blir märkbart vid lite högre last. Jag upptäckte inte problemen med min dator förrän jag gjorde ett lite större projekt där jag plötsligt gick i taket tidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat att köra DPC latency checkern?

Det kan avslöja om du har nåt som inte står rätt till i din burk och påverkar datorns performance.

Blir märkbart vid lite högre last. Jag upptäckte inte problemen med min dator förrän jag gjorde ett lite större projekt där jag plötsligt gick i taket tidigt.

Det har jag inte gjort. Hur gör man det?

Link to comment
Dela på andra sajter

i2600k är ungefär 20-35 % snabbare än i920, beroende på hur man överklockar.

Vad som gör det ännu bättre med en upgrade är att intels nya sata,hd styrchip är så sjukt snabbt, ca 35-40% snabbare än föregångaren,även i raid 0.

Minnenas mhz spelar inte heller så stor roll på SandyB.

många som överklockar kör 1333,, prestanda förlusten är minimal, högst någon fjuttig %

Du kan även uppgradera ditt 1366 moderkort med en hexacore intel xeon 5640-5690,eller 980x,990x. ger ungefär 50% mer cpukraft än i920.

Enda skillnaden xeon mot konsumentprocessorn hexa 980x och 990x är dubbla qpi på xeon 5640-. bägge funkar iaf.

Finns bra pris på ebay.

Sandyb är bra snabbt och otroligt överklockningsvänligt.

runt 4.5-4.6ghz luftkyld ( modell stor kylare ) på en musikdator är ok .

kör min speldator i2600k över 5000mhz :-) den är topp stressad o funkat sedan sandyb kom ut.

Inte musikdatorn dock hehe !

Håll koll på minnenas latency om du ska överklocka o spela musik.

Ofta när en dator crashar vid musikskapande så är det latencyn på minnena som står fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man musiker så måste man naturligtvis köra med A-sus moderkort, eller hur...?

Ja - den var dålig, men Ändå... 😉

Ha ha, jag hade en ASUS-dator förut, och trots att mina låtar innehåller rÄtt många Asus4 och Asus2 så blev det inte så många låtar gjorda på den datorn, för den var alldeles för långsam! (Men det var givetvis inte ASUS-fel, det var SBS som var dumsnål och köpte en billig dator!) 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

i2600k är ungefär 20-35 % snabbare än i920, beroende på hur man överklockar.

Vad som gör det ännu bättre med en upgrade är att intels nya sata,hd styrchip är så sjukt snabbt, ca 35-40% snabbare än föregångaren,även i raid 0.

Minnenas mhz spelar inte heller så stor roll på SandyB.

många som överklockar kör 1333,, prestanda förlusten är minimal, högst någon fjuttig %

Du kan även uppgradera ditt 1366 moderkort med en hexacore intel xeon 5640-5690,eller 980x,990x. ger ungefär 50% mer cpukraft än i920.

Enda skillnaden xeon mot konsumentprocessorn hexa 980x och 990x är dubbla qpi på xeon 5640-. bägge funkar iaf.

Finns bra pris på ebay.

Sandyb är bra snabbt och otroligt överklockningsvänligt.

runt 4.5-4.6ghz luftkyld ( modell stor kylare ) på en musikdator är ok .

kör min speldator i2600k över 5000mhz :-) den är topp stressad o funkat sedan sandyb kom ut.

Inte musikdatorn dock hehe !

Håll koll på minnenas latency om du ska överklocka o spela musik.

Ofta när en dator crashar vid musikskapande så är det latencyn på minnena som står fel.

Okej då borde jag ju få ut en del mer kraft om jag köper en 2600K och den SSD-disken från Intel. När jag kör riktigt tunga projekt med mycket VSTi och automation går vst performance upp och ljudet börjar hacka lite. Detta problem borde väl då kunna åtgärdas med snabbare processor och hårddisk?

Hur menar du med att latencyn på minnena står fel? Jag har 3 x 2 GB Corsair Dominator 1600 mhz minnena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej då borde jag ju få ut en del mer kraft om jag köper en 2600K och den SSD-disken från Intel. När jag kör riktigt tunga projekt med mycket VSTi och automation går vst performance upp och ljudet börjar hacka lite. Detta problem borde väl då kunna åtgärdas med snabbare processor och hårddisk?

Hur menar du med att latencyn på minnena står fel? Jag har 3 x 2 GB Corsair Dominator 1600 mhz minnena.

Det kan nog åtgärdas med snabbare processor/SSD, under förutsättning att allt redan står rätt till i ditt nuvarande system.

Jag kan varmt rekommendera Asus P8P67-serien, de är väldigt lätta att överklocka med. Du kan t o m göra det automatiskt direkt i Windows med Asus AI Suite (medföljande program).

Du ställer in memory timings i bios enligt specarna för de minnen du har, t ex 8-8-8-24 (kolla specarna). Antagligen är det inställt på auto i bios vilket brukar funka med bios default, men har du problem så kan du prova att ställa in timingen manuellt.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...