Jump to content
Annons

Synpunkter på mix önskas


Bodhi

Recommended Posts

Spelade in en platta med mitt band för några år sedan som pga att jag flyttade utomlands blev rejält försenad i utgivningen, men som jag nu hade tänkt göra färdig. Jag har tyvärr ingen lyssning längre utöver hörlurar, halva studion och lite till blev kvar i Thailand lol, och skulle därför bli väldigt glad för lite synpunkter på mixen. Jag lånade in mig i en god väns studio och gjorde klart mixarna, vilka är helt färdiga sånär som på lite småpill här och där, och sedan bär det iväg till mastering. Vill förstås inte be er bedöma en hel platta... så jag tänkte börja med två låtar.

Calling The Rain Down

Allt utom stråkkvartetten och resonatorn är inspelat live, vilket har lett till en del kompromisser pga för mycket läckage. Jag har tyvärr fått döda kontrabasen i topparna nästan helt eftersom cajonen läckte in väldigt mycket i den. Gitarren låter lite platt, faktiskt pga att preampen jag använde verkligen var skräp (Behringers digitalmixer, enda gången jag känt att en preamp inte hållit måttet), men det känns som att den funkar och låter lite skitigt vilket jag gillar.

Sången är för torr, har tänkt lägga lite mer rum på den. Eventuellt höja den något snäpp också. Pianot hade jag gärna lyft fram lite mer, men då börjar det bli kaos i mixen så även det är en kompromiss.

A House On The Hill

Även den här låten är inspelad live, förutom körerna och några pålägg. Mindre problem med läckage här. Den akustiska gitarren i början ska låta lite tattig 🙂 och överkomprimerad, ville åt ett ganska ruffigt och lite slarvigt sound där.

Har inte tänkt ändra på så mycket här förutom sångvolymen som ska upp på några ställen, och några körwailningar i slutet som jag tänkte höja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack Kill, kul att du gillar det. Kan tyvärr inte göra så mycket åt sången, jag sjunger liksom så... 😄

Klart Du kan! Du behöver vädra dina vingar! Du har en bra röst, men emellanåt så nyper det. Du skulle behöva gå hos en sångpedagog tror jag, jag själv vet inte. Jag vågar inte ens öppna käften när jag är själv ens en gång. Och har heller ingen koll på hur man ska sjunga. Men Du sjunger iaf och du har en bra röst så för fan, vårda den å se till att utveckla den!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallo! Eftersom grannarna har stereofest här nu så ser jag ingen vits i att jag lägger mig ner f.n. Så jag kan lika gärna lyssna i lurar och skriva några rader här.

"Calling the Rain Down". I denna gillar jag extra mycket de fina små delay-er som fångats på sången. Riktigt sköna! Jag tycker dock inte att den ska ha mer reverb. Rösten verkar lite instängt ansträngd, men det blir ju ett uttryckssätt här. Om det känns ohälsosamt och gör ont vet du bäst själv. Du verkar vara lite hes av naturen? Kontrabasen och den akustiska gitarren liksom stråkarna gick fram riktigt fint, men hade du inte skrivit om pianot här så hade jag inte ens tänkt på att det var med ett sådant. Jag är svag för högre volymer på klaviaturer generellt.

"A House on the Hill". Ännu skönare låt än den förra faktiskt och då var den ändå bra. Tänker egentligen inte så mycket på att volymen ska upp på sången här och där, däremot kanske bara ett lite tydligare uttal ibland - eller så är det bara jag i denna sena timme som är lite trött. Det handlar om finlir för att få fason helt på denna låten också. Jag tror att jag ifrån en annan tråd gick in och lyssnade på en del låtar en annan dag, evangelyn.com lät nämligen väldigt aktuellt och bekant. Minns att jag tyckte det var kompetent och tämligen professionellt. Det är också tacksamt att lyssna på material som delvis spelats in live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart Du kan! Du behöver vädra dina vingar! Du har en bra röst, men emellanåt så nyper det. Du skulle behöva gå hos en sångpedagog tror jag, jag själv vet inte. Jag vågar inte ens öppna käften när jag är själv ens en gång. Och har heller ingen koll på hur man ska sjunga. Men Du sjunger iaf och du har en bra röst så för fan, vårda den å se till att utveckla den!

🙂

Man kanske inte hör det, men jag har sjungit i ganska många år och även gått till sångpedagog, så jag tror nog loppet är kört i så fall... 😄 Nä men helt klart har du rätt, det finns massor som jag skulle behöva träna på eller ändra på. Men jag är ändå ganska nöjd med sångtagningarna, främst på första låten. På den andra var rösten helt slut efter en veckas sjungande, så där hör jag att det nyper ibland. Men det har alltid känts naturligt att sjunga just såhär, så jag vet inte om jag skulle ha så bra koll på att ändra det som jag själv så att säga inte förstår eller hör. När jag gick till sångpedagog så kände jag ofta att hon försökte göra en helt annan sångare av mig. Fick mycket bra träning, men drogs också åt ett håll som jag inte var helt säker på att jag ville utvecklas åt. Har aldrig sett mig själv som en sångare rent tekniskt sett utan mer som en "Bob Dylan". Jag kan inte sjunga men gör det ändå 🙂

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallo! Eftersom grannarna har stereofest här nu så ser jag ingen vits i att jag lägger mig ner f.n. Så jag kan lika gärna lyssna i lurar och skriva några rader här.

"Calling the Rain Down". I denna gillar jag extra mycket de fina små delay-er som fångats på sången. Riktigt sköna! Jag tycker dock inte att den ska ha mer reverb. Rösten verkar lite instängt ansträngd, men det blir ju ett uttryckssätt här. Om det känns ohälsosamt och gör ont vet du bäst själv. Du verkar vara lite hes av naturen? Kontrabasen och den akustiska gitarren liksom stråkarna gick fram riktigt fint, men hade du inte skrivit om pianot här så hade jag inte ens tänkt på att det var med ett sådant. Jag är svag för högre volymer på klaviaturer generellt.

"A House on the Hill". Ännu skönare låt än den förra faktiskt och då var den ändå bra. Tänker egentligen inte så mycket på att volymen ska upp på sången här och där, däremot kanske bara ett lite tydligare uttal ibland - eller så är det bara jag i denna sena timme som är lite trött. Det handlar om finlir för att få fason helt på denna låten också. Jag tror att jag ifrån en annan tråd gick in och lyssnade på en del låtar en annan dag, evangelyn.com lät nämligen väldigt aktuellt och bekant. Minns att jag tyckte det var kompetent och tämligen professionellt. Det är också tacksamt att lyssna på material som delvis spelats in live.

Kul att du gillar det! 🙂 Ja, jag är hes av naturen, väldigt hes till och med. Men i de partier jag sjunger med spräck så är det teknik, ja alltså något jag medvetet lägger till. Lärde mig hur av en sångpedagog som jobbade med rocksång. Tog flera år innan jag fick kläm på det lol.

Det gör inte ont när jag sjunger även om det låter så 😄

Uttalet på House On The Hill är lite väl slarvigt ibland och jag har funderat på att lägga om sången på den. Hela plattan spelades in på en vecka och just den här låten sist. Jag var trött i rösten efter att ha sjungit hela dagarna och det var kort om tid, så det blev några missar. Kruxet är bara att jag knappt har någon studio längre och inga mikar kvar (lång story), och även har gått vidare till helt annan musik, så kanske försöker jag mig på att redigera där det är lite otydligt istället. Fusk, jag vet...

Calling the rain har varit svår att mixa eftersom man kan få den att låta på så många olika sätt. Om man lyfter fram pianot så blir det en helt annan vibe, men då får de andra instrument maka på sig. Som det är nu gör pianot ganska mycket av dynamiken, och där känns det mest rätt.

Skitkul att läsa kommentarer, tack för att ni tar er tid! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Calling The Rain Down

Allt utom stråkkvartetten och resonatorn är inspelat live, vilket har lett till en del kompromisser pga för mycket läckage. Jag har tyvärr fått döda kontrabasen i topparna nästan helt eftersom cajonen läckte in väldigt mycket i den. Gitarren låter lite platt, faktiskt pga att preampen jag använde verkligen var skräp (Behringers digitalmixer, enda gången jag känt att en preamp inte hållit måttet), men det känns som att den funkar och låter lite skitigt vilket jag gillar.

Sången är för torr, har tänkt lägga lite mer rum på den. Eventuellt höja den något snäpp också. Pianot hade jag gärna lyft fram lite mer, men då börjar det bli kaos i mixen så även det är en kompromiss.

Det här var ju bra på riktigt tycker jag. Precis min typ av musik. Och även den typ av ljudbild jag själv skulle vilja kunna skapa, men med brist på riktiga stråkar och musiker generellt så blir det som det blir 🙂.

I vilket fall, jag tycker sången är skitbra. Snyggt och känslosamt framförd med en personlig röst.

Just nu har jag ingen mixkritik att komma med, i lurar låter det kalas tycker jag. Ska lyssna i monitorer sen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var ju bra på riktigt tycker jag. Precis min typ av musik. Och även den typ av ljudbild jag själv skulle vilja kunna skapa, men med brist på riktiga stråkar och musiker generellt så blir det som det blir 🙂.

I vilket fall, jag tycker sången är skitbra. Snyggt och känslosamt framförd med en personlig röst.

Just nu har jag ingen mixkritik att komma med, i lurar låter det kalas tycker jag. Ska lyssna i monitorer sen...

Kul att du gillar det! 🙂 Ja, det är verkligen en fröjd att få arbeta med duktiga livemusiker. Det är första gången de spelar låtarna, Evangelyn är egentligen bara namnet på vadhelst för musik jag gör, antingen själv eller med andra musiker, och i det här fallet drog jag ihop ett gäng kompisar som snällt satte undan en vecka för att spela in plattan. Dom fick MP3:or med mina låtskisser där allt jag ville ha med fanns skissat på, och stråkkvartetten fick noter och sedan gick vi bara in i studion och spelade in plattan rakt av. De har lirat ihop i andra konstellationer så de var redan samspelta. Det var faktiskt något av det roligaste jag någonsin gjort i musikväg, så om du får tillfälle att göra det med dina låtar kan jag varmt rekommendera det. Så länge folk gillar musiken brukar de tycka det är kul att få vara med.

Gospelkören på House On The Hill är bara tre väldigt duktiga tjejer och en kille som jag spelat in en väldigt massa dubbningar av, där jag flyttade runt kören och mikarna i inspelningsrummet för varje tagning för att simulera en kör. Kul!

Om du får tillfälle att lyssna i monitorer så får du gärna kasta ett öra på basen, rent generellt. Jag gjorde slutmixen i ett par små Genelec närfältare, så jag har inte hundra koll på vad som händer där. Tack och lov så är basområdet det som är lättast att ordna till i mastering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så!

Nu sitter jag i studion och lyssnar!

Calling the rain down.

Tycker faktiskt det är en mycket väl balanserad mix.

Tycker stråket är sjukt snyggt, jag är avundsjuk.

Väldigt levande känsla i hela låten.

Det finns några ställen där sången kan vara lite bumlig i botten. Men det är väldigt lite.

House on the hill.

Eventuellt är pianot där pratet kommer lite lite starkt. Smaksak antagligen.

Annars också en mycket väl balanserad mix. Låter mycket kompetent tycker jag.

Kanske är överhänget lite lite starkt ibland också. Men det är ju också beroende på hur skramligt man vill att det ska låta.

Väldigt bra.

Har tyvärr inte så mycket matnyttigt att komma med, du vet ju uppenbarligen vad du pysslar med så...

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar och bugar 🙂 Ska ta en titt på bumligheten i sången på Callng och pianot och överhänget i House. Har inte tänkt mig att det ska låta skramligt, men om jag inte minns fel så använde jag ett par femhundrakronors Samson småmembranare till överhänget som är ganska stickiga i diskanten, ett "i brist på bättre"-val.

Ja, jag var väldigt glad över att jag fick ihop en stråkkvartett till inspelningen, trots kort varsel. Det är bland det roligaste jag vet att spela in stråk. Så oerhört kritiskt med mikval och placering, en utmaning varje gång. Det enda tråkiga är att man ibland får höra saker som "schysst samplad cello, finns den som VSTi?" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda tråkiga är att man ibland får höra saker som "schysst samplad cello, finns den som VSTi?" 😄

Usch!

Det är det som är det dryga. Man kan göra en demo med bara pluggar och sen göra samma låt med bara riktiga musiker och majoriteten av de som lyssnar kommer inte bry sig eller märka skillnaden. Eventuellt kommer de tycka att den "riktiga" versionen är lite sämre då den inte låter perfekt.

I slutändan får man försöka påminna sig själv vem man gör produktionen för. Jag använder mycket pluggar och samplingar. Försöker alltid blanda upp med ungefär lika delar riktiga instrument för att åtminstone få lite liv i inspelningarna. Använder i stort sett bara programmerade trummor men jag vägrar släppa något utan riktig bas. Tycker kombinationen programmerade trummor och bas är hemsk men slänger man bara på en riktig basist så brukar den "oriktiga" känslan dämpas rejält.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med, en riktig basist gör enorm skillnad på känslan och svänget. Jag vill helst inte använda samplade trummor heller, en basist och en trummis lirar ihop på ett sätt som är svårt att återskapa i programmering och de små förskjutningar i tempo som sker över låten är ju guld. Men ska jag välja så resonerar jag nog likadant, samplade trummor och live basist. Trummor kan man ju få bra sväng i genom att t ex kvantisera efter en loop, eller använda loopar, men att spela svängig bas på keyboard kräver sin man.

Ja, kvantiseringen av de senaste decenniernas musik har nog lärt lyssnarna lite taktkänsla på mestadels ont. Det är ju skönt när det är lite otajt och rör sig i musiken, speciellt när man har suttit i studio i några månader med all programmering och sedan tar med sig materialet till livemusiker och får höra vad som händer med musiken. Plötsligt händer det, som det står på trisslottsreklamen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter gött! Skön musik med mycket känsla!

Tycker din röst låter skönt genuin med ett trevligt rasp.

Mixen är aningen "instängt" i första låten.. saknar bredden och stereodetaljerna i rummet. Nån tyckte för mycket lågmellanregister/bummel... jag tycker det är en kombination med för lite övre mellanregister i framförallt gitarrerna. Min gissning är att monitorerna du mixat i säkert har en fallande basrespons och en presenceboost i övre mellanregistret som du kompenserat för. Grymt härligt med stråkarna! Bara lite småpill med EQ på rösten och gitarrerna och lite mer (och bredare) rum så är du fethemma!

Andra låten har brilljansen och stereobredden. Trummorna spelar dock i ett lite annat rum... iaf hihaten. Pukorna och baskaggen sitter där de ska. Det funkar ändå men hade jag mixat hade jag nog tryckt in trummorna lite mer i rummet. Slutet låter ganska snott från Pink Floyd, men wattefack... låter asfläskigt! :-) Aningen svengelskt uttal, men inte så farligt. Grymt skön kör!

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter gött! Skön musik med mycket känsla!

Tycker din röst låter skönt genuin med ett trevligt rasp.

Mixen är aningen "instängt" i första låten.. saknar bredden och stereodetaljerna i rummet. Nån tyckte för mycket lågmellanregister/bummel... jag tycker det är en kombination med för lite övre mellanregister i framförallt gitarrerna. Min gissning är att monitorerna du mixat i säkert har en fallande basrespons och en presenceboost i övre mellanregistret som du kompenserat för. Grymt härligt med stråkarna! Bara lite småpill med EQ på rösten och gitarrerna och lite mer (och bredare) rum så är du fethemma!

Andra låten har brilljansen och stereobredden. Trummorna spelar dock i ett lite annat rum... iaf hihaten. Pukorna och baskaggen sitter där de ska. Det funkar ändå men hade jag mixat hade jag nog tryckt in trummorna lite mer i rummet. Slutet låter ganska snott från Pink Floyd, men wattefack... låter asfläskigt! :-) Aningen svengelskt uttal, men inte så farligt. Grymt skön kör!

Stort tack MrBluesman 🙂

Jag tänkte faktiskt på det där när jag lyssnade på första låten häromdan, att det är lite fegt panorerat på sina ställen. Ska titta på detta.

Monitorerna jag mixat i har inte bara fallande, utan obefintlig respons i de lägsta registren. Det var de allra minsta Genelec närfältsmonitorerna. Jag hade det i åtanke när jag mixade, men hör man inte så hör man inte, så jag uppskattar alla synpunkter på vad som händer i basen.

Ska se över miden på gitarren.

Kören i House är skamlöst snott ifrån Pink Floyd, ja alltså inte melodier och annat, men hela grejen att lägga en kör där.

Trummorna spelar fysiskt sett i samma rum som resten 😄 (den är inspelad live) men jag är med på vad du menar och håller med. Jag har labbat en jäkla massa med det där... Ville ha ganska torra trummor men blev aldrig riktigt nöjd. Det skulle nog kunna vara rumskänslan det ligger i, ska kolla på det.

Angående det svengelska uttalet så är det faktiskt första gången jag får höra det, men jag får peka på Björk och låtsas som det regnar... 😄 Ja alltså, menat att jag gillar när det finns lite brytning. Vi svenskar tycker ju alltid att brytning på svenska låter illa, jag också, men från utomsvenskt håll, särskilt engelskt, så får jag ofta höra att de gillar dialekter.

Tackar för alla förslag, guld värt!

Måste bara älska rättstavningen i Firefox. Jag skrev "utomsvenskt" som den inte gillade, och fick förslaget "atomsvenskt". Jamen tjena!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...