Jump to content
Annons

En snabb kompressorfråga


ramoand

Recommended Posts

Tjo,

Satt och kolla på denna videon som visar T-Racks nya Black 76:

Vid ca 01:00 visar dom hur den låter på distad elgitarr men "ALL"-knappen intryckt. När de sedan bypassar kompressorn hör man en stor skillnad i volym. Bör man inte ha samma volym före och efter kompression? Eller höjer dom bara volymen för att de ska låta fetare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Utan att ha sett klippet så svarar jag att all-knappen/British mode som den också kallas är en "turbo" kompressionsgrad och kombination av alla ratios men med logaritmiskt förlopp som inte kan förklaras med mer än att det låter cool/maffigt, vid sådana här höga ratios så blir ju utsignalen automatiskt lägre i alla kompressorer, därför finns en output/makeup gain för att kompensera för detta!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo,

Satt och kolla på denna videon som visar T-Racks nya Black 76:

http://www.youtube.com/watch?v=XEbPO-AP8w0

Vid ca 01:00 visar dom hur den låter på distad elgitarr men "ALL"-knappen intryckt. När de sedan bypassar kompressorn hör man en stor skillnad i volym. Bör man inte ha samma volym före och efter kompression? Eller höjer dom bara volymen för att de ska låta fetare?

Jo precis så kan det faktiskt vara många gånger. Dock kan örat luras att det låter starkare även om det i praktiken inte är det, eftersom just ljudet blivit komprimerat och därför framstår som "fetare" Dvs. skillnaden mellan toppar och dalar har minskat.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo precis så kan det faktiskt vara många gånger. Dock kan örat luras att det låter starkare även om det i praktiken inte är det, eftersom just ljudet blivit komprimerat och därför framstår som "fetare" Dvs. skillnaden mellan toppar och dalar har minskat.

/Jon

Ok.. kanske dum fråga men är det nån skillnad på att dra upp output:en på denna jämfört med att höja kanalen i Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

glömde du vad jag skrev???

Jag vet att output-gainen är till för att kompensera upp när man komprimerar en ljudsignal. Men jag tänkte att det kanske var lite skillnad på nåt sätt när det gäller sånna här "vintage" kompressorer med deras karaktärer osv. Men det är det ju uppenbarligen inte då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...