Jump to content
Annons

Bygga skrivbord


Ludwig Koz

Recommended Posts

Hej!

Jag hade tänkt att skaffa mig en liten vardagssyssla, nämligen att bygga ett nytt skrivbord som är mer optimerat för studiobruk. Men eftersom att jag är värdelös på att skissa/rita tänkte jag kolla om det finns någon vänlig själ som har lust att hjälp mig på den fronten.

Hade tänkt mig något i stil med detta.

a-studio-forniture.jpg

Det enda måttet som är väsentligt för anpassning av rummet är en längd på 150 cm. Utöver det vet jag inte riktigt vad som vore optimalt. Ska få plats med en större skärm, exempelvis iMac 27", ett 49/61 midiklaviatur, tagentbord, ljudkort samt ett par monitorer samt eventuellt ett par mixcubes eller dylikt.

Vilket material är mest lämpligt att arbeta med? Mdf?

All hjälp uppskattas!

Trevlig kväll!

/LK

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du inte har möjlighet att rita i sketchup eller något annat ritprogram kan du skissa upp direkt på ett stort pappark, typ mjölkkartongspapp/skyddspapp (ej well) som du hittar i bygghandeln. Då kan du lägga upp dina burkar där och på så vis få en uppfattning om hur det blir i verkligheten. När du är nöjd viker du arket på mitten och skär/klipper till konturerna och du har en sågmall som är symetrisk.

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Både cwc och Martin Öjes har ganska nyligen gjort snygga ritningar på användbara bord. Kolla upp deras trådar och om det passar fråga om du inte kan få låna lite därifrån. 🙂

Snabbvarianten är ju bara att bygga några lådor/ställ för monitorerna som du ev. kan ha rackenheter i.

MDF brukar funka bra till möbelsnickeri. Se till att städa undan dammet när du sågar/slipar bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bordet på din bild är mycket enkelt att bygga. Köp MDF-skiva i en byggaffär, finns i ett gäng olika tjocklekar, välj en rejäl så det inte sviktar så mycket.

Köp lösa bordsben i bygghandeln, eller på IKEA (billigast)

Kör pappersrullemetoden som Wellness beskriver - rita en form du gillar på dubbelvikt papper, klipp ut och testa om det känns bra och dina prylar får plats. Överför till skivan och såga med sticksåg. Sen blir det ju lite arbete att slipa och snygga till finishen på kanterna. Kanske fasa eller runda dem etc.

De små racken som samtidigt är högtalarstativ gör du fristående så kan positionen justeras efteråt.

Lycka till!

Här kan du titta på mitt bordsbygge

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha vilken slump att jag för bara några dagar sedan färdigställde mitt skrivbord, på 150cm, med samma upplägg som du 😛

De här är de enda bilder jag har på kalaset än så länge, men jag kan ju beskriva vad det är som syns iaf:

318555_10150440220805482_582240481_10745637_1496739673_n.jpg

297115_10150441947540482_582240481_10757573_170739055_n.jpg

Skrivbordet är ett hopplock från IKEAs Vika-serie. Bordsskivan är 150cm lång och 70cm djup om jag inte minns fel... det står på hemsidan iaf. Gott om plats för både rackprylar och tangentbord iaf. Tror benen är runt 70cm höga. Allt som allt kostade bordet runt femhundringen.

Hyllorna gjorde jag genom att såga sönder två hyllor från IKEAs Billy-serie. Båda är stora nog att husera ett 2U-rack, men vill du ha högre än så är det nog bättre att köpa bordsrack från t.ex. Thomann så du vet att skiten håller och att måtten blir rätt. Förutsatt att du inte har tillgång till bandsåg, hyvel etc. för du blir det ju lätt att få till det snyggt själv. Monitorerna står på ett par Auralex Mopads och detta funkar kanon!

Kan också vara värt att berätta att mellan de två rackhyllorna har min 21.5" iMac ungefär 2mm marginal åt varje håll... tajt, med andra ord 😛 Har du en större skärm än så kommer du behöva palla upp den, så den står över hyllorna. Fortfarande förutsatt att det är ett 150cm långt skrivbord som gäller. 2 rack på bredden blir ungefär en meter.

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...