Jump to content
Annons

Göra proffs studio


G Bango

Recommended Posts

halå, jag har länge tänkt på att satsa på min studio. jag vet att många stör sig på att jag skriver proffs studio eftersom proffs studios kostar 1 mille. men ni fattar ändå vad jag menar.

då jag mest gör elektronisk musik så behövs ingen slags aukustiks behandling(har redan akustik behandlat ett sång bås sedan tidigare.

och jag har ett schysst ställe o vara på så jag behöver inte bygga nåt heller.

Jag har också en bra dator, mac.

Jag har Logic pro 9.

tänkte höra med ER här på forumet om vad ni tycker man ska inhandla o prioritera.

tack på förhand!

Redigerat av G Bango
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

då jag mest gör elektronisk musik så behövs ingen slags aukustiks behandling(har redan akustik behandlat ett sång bås sedan tidigare.

Spelar egentligen ingen större roll vilken typ av musik du jobbar med. Du är fortfarande beroende av en bra lyssningsposition där du hör vad du gör. Här spelar akustiken en stor roll.

Utöver det skulle jag fokusera på att hitta ett arbetssätt/musikprogram jag trivs med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp dig en riktigt bra kondensator mikrofon. T.ex Peluso 2247Le cirka 20k. Sen om du hållerpå med mycket elektroniks musik, kolla in Slate VCC, konsol emulation den är super. Jag hade även köpt en bra hårdvaru kompressor till sången. t.ex en Purple Mc77 eller varöfr inte en La2-a

Link to comment
Dela på andra sajter

Monitorer: Focal solo eller Twin 🥰 + akustikbehandlat rum. En bra pluggtillverkare för din del borde vara Soundtoys. Men det finns såklart andra alternativ. Tycker UADs tid är förbi, men det är min högst personliga åsikt. Det finns så oerhört många bra alternativ, som är mycket billigare.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har Logic pro 9 vilket jag glömde skriva, okej jag har faktiskt redan akustikbehandlat rummet(kanske inte proffsigt) men det räcker nog för mej 😛

Lägg 50k på akustiken och 20k på ett par bra monitorer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kaffebryggare för i helvete, kaffebryggare! 😉

Och den får du aldrig diska, bara skölja! ☺️

Och en riktigt skön stol. En stiff träpall som får hemorrojderna att joddla är inget hänga i granen!

+1 😆

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Och en riktigt skön stol. En stiff träpall som får hemorrojderna att joddla är inget hänga i granen!

Hahahahaha!!!! 😄:D:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Och en riktigt skön stol. En stiff träpall som får hemorrojderna att joddla är inget hänga i granen!

SNÄLLA, sampla det till mig!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Proffs-studio är väl rätt subjektivt, likaså är uttrycket "elektronisk musik". Finns folk som gör grym dubstep med endast Massive på en MacBook och inget mer. Andra kräver hyllmeter av analogsynthar och turntables och trummaskiner etc.

Kort sagt: När du säger att vi fattar vad du menar, så tror jag inte alls att vi fattar vad du menar 😛 Ge oss din budget och exempel på vilken musik du vill göra så kan vi ge dej bättre feedback. "Proffs" handlar inte om utrustning, utan om resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Kaffebryggare för i helvete, kaffebryggare! 😉

Och den får du aldrig diska, bara skölja! ☺️

Och en riktigt skön stol. En stiff träpall som får hemorrojderna att joddla är inget hänga i granen!

Jag diskar aldrig min kopp. Jag sköljer bara. 😄

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

musikskapandet rullar på, det är ingen problem men skulle va schysst o höra om nån har förslag på monitorer och mick m.m

Röde NT2A och Röde K2 är mickar du skulle kunna testa. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...