Jump to content
Annons

Vad ska jag ta för mitt ljudkort?


jhm

Recommended Posts

Annons

Jag antar att om en köpare måste leta information i några timmar för att ta reda på om kortet funkar med dagens mjukvara och hans/hennes dator, mm, så måste nog skillnaden mellan nypris och begpris göra det värt att låta bli att köpa nytt. Lägg till transporten av kortet också.

En effektpedal för en gitarr är ju fristående, så där är det bara att köpa och testa om man gillar effekten. Men gammal datorelektronik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju på hur gammalt det är, är det repigt, slitet eller mint?

Fundera på hur du själv skulle agera? Vilket pris skulle du kunna tänka dig själv köpa det för? Men om jag googlat rätt så kan man få kortet för ca 3999 i butik... så halva det priset?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag säljer något ställer jag följande fråga. Vad hade jag kunna tänka mig att betala om jag istället vore köpare?

Vidare hjälper kanske följande?

1) Beskriv varans skick: Utmärkt, bra, dåligt, slitage, i vilken miljö har varan spenderat sin livstid.

2) Följer orginaldokumentation med? Om ja, varans pris ökar.

3) Hur mycket köpte jag varan för? I de flesta fall fungerar tumregeln att jag kan sälja varan för hälften av nypriset OM det är så att varan är gammal och mindre bra skick. Ju bättre skick, ju mer betalt. Finns dessutom orginalkvitto att tillgå är detta ytterligare ett plus då köparen vet att det inte är stöldgods som erbjuds till försäljning. Vidare är det klokt att se vad samma/likvärdig vara kostar idag eftersom ganska få personer bryr sig om att just min vara kostade 10 000 kr 1998 och idag kostar 5000 kr och ännu färre kan tänka sig att betala lika mycket för en begagnad vara som för en ny.

4) Vad har andra sålt samma/liknande vara för? Sök på www.vend.se, www.blocket.se, www.tradera.com, forum.studio.se och så vidare för att skaffa dig en överblick.

5) Hade jag köpt något utan att sett bilder? Mest troligt nej, därför bör man ta kort av god kvalité ur olika vinklar och bifoga i sin annons.

6) POK (=Prutat Och Klart) får mig mindre intresserad då säljaren ger ett oseriöst intryck. Hur kan säljaren pruta med sig själv och vad får säljaren att tro att jag håller med om att det är "prutat och klart"?

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

6) POK (=Prutat Och Klart) får mig mindre intresserad då säljaren ger ett oseriöst intryck. Hur kan säljaren pruta med sig själv och vad får säljaren att tro att jag håller med om att det är "prutat och klart"?

tycker du fasta priser öht är oseriöst?

Link to comment
Dela på andra sajter

6) POK (=Prutat Och Klart) får mig mindre intresserad då säljaren ger ett oseriöst intryck. Hur kan säljaren pruta med sig själv och vad får säljaren att tro att jag håller med om att det är "prutat och klart"?

Lycka till.

Det handlar väl snarare om att säljaren har bestämt ett "lägsta pris" och vill slippa folk som ringer och har andra och egna idéer ang. priset... Dock tror jag att om du vill betala mer än det som står givet så är det nog töjbart 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag brukar sätta ett pris som.motsvarar 3/4 av nypriset förutsatt att det nte handlar om en utgången produkt. Många försöker pruta men oftast så kommer det till slut rätt köpare som köper utan gnäll. Det kommer alltid finnas snåla tonåringar som förväntar sig att man desperat skänker bort saker. Jag har som tumregel att alltid behålla saker om ingen är intresserad av att köpa till utsatt pris.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar sätta ett pris som.motsvarar 3/4 av nypriset förutsatt att det nte handlar om en utgången produkt. Många försöker pruta men oftast så kommer det till slut rätt köpare som köper utan gnäll. Det kommer alltid finnas snåla tonåringar som förväntar sig att man desperat skänker bort saker. Jag har som tumregel att alltid behålla saker om ingen är intresserad av att köpa till utsatt pris.

Alla är vi olika. Vill jag verkligen sälja är det inget problem att gå ned i pris, jag kan ju ha fel. Första dagen kanske man inte sänker priset men efter två månader får man väl inse faktum eller vänta till en bättre årstid

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

JJag ser alltid till att aldrig försätta mig i situationer där min ekonomi står och faller med att sälja bort saker. Jag anser att saker jag en gång köpt har ett visst värde att behålla istället för att dumpas till giriga personer som ser prisdumpning som en regel.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

2) Följer orginaldokumentation med? Om ja, varans pris ökar.

[...]

6) POK (=Prutat Och Klart) får mig mindre intresserad då säljaren ger ett oseriöst intryck. Hur kan säljaren pruta med sig själv och vad får säljaren att tro att jag håller med om att det är "prutat och klart"?

Hur menar du där? 😲

Iofs, jag kan haja om det är en superantik, ultrasuperduperextramultiplus mint condition Teletronix, men annars liksom? De flesta manualer går ju i dag att tanka i PDF-form.

Angående din sjätte punkt: jag tolkar (läs; förutsätter) "PoK" som att säljaren har gjort en check runtom på olika sajter och satt sitt pris allt för att slippa en massa tjafs om priset.

I övrigt håller jag med i ditt resonemang 🙂

Vänligen,

CHAE

edith: savtfel

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du där? 😲

Iofs, jag kan haja om det är en superantik, ultrasuperduperextramultiplus mint condition Teletronix, men annars liksom? De flesta manualer går ju i dag att tanka i PDF-form.

Angående sitt sjätte punkt: jag tolkar (läs; förutsätter) "PoK" som att säljaren har gjort en check runtom på olika sajter och satt sitt pris allt för att slippa en massa tjafs om priset.

I övrigt håller jag med i ditt resonemang 🙂

Vänligen,

CHAE

Har man en gammal synth är det inte alls säkert att en manual finns i digitalt format. För mig betyder det att säljaren varit mån om sin utrustning om denne har kvar orginalmanualen. Men visst klarar man sig utan orginalmanualen om den mot förmodan inte finns att tillgå 🙂

Håller inte riktigt med. "PoK" finner jag oseriöst eftersom jag inte vet på vilka grunder säljaren använder "PoK". Vill man slippa diskussioner kring varans pris skriver man väl det på ren svenska istället för "PoK". Men det är mitt sätt att se det hela på 🙂

Äntligen Fredag! 😄

EDIT: Bättre svenska

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

tycker du fasta priser öht är oseriöst?

Nej. Men "PoK" finner jag oseriöst eftersom jag inte vet på vilka grunder säljaren använder "PoK". Vill man slippa diskussioner kring varans pris skriver man väl det på ren svenska istället för "PoK". Men det är mitt sätt att se det hela på 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...