Jump to content
Annons

hur får man ett proffesionellt ljud?


G Bango

Recommended Posts

Jag använder logic pro 9, och jag undrar hur i 17 man får ett proffesionellt ljud, och då menar jag inte "hemmastudio proffsigt" utan riktigt proffsigt?

Det är ju liksom bara midi filer, det har ju inget med aukustik eller ljudkort o göra?

jag vet att om man mixar så kan det bli bättre så klart men det är ju inte bara mixen det handlar om.

ska man köpa plugins? vad ska man göra?

jag har en redig budget också att tilläga!

jag gör mest(för tillfället) elektronisk musik typ bob sinclar aktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm.. Här har du nog missat minst tusen saker!!! Att få till ett proffsigt sound även om det "bara" handlar om midifiler kräver bra lyssning när du mixar.. Det är den första av dina missar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en helhet 🙂 Du måste veta vilka ljud som passar ihop med varandra i mixen och låta allt hitta sin plats. Sen krävs såklart bra ljud. Alltså, bra samples och synthar för att få det där professionella ljudet! Arrangemanget gör ju sin del också. Jag tror att det finns 2 saker som hemmapillare gör fel ofta och det är att antingen ta alla de fetaste ljuden, lägga de på varandra och istället för en fet ljudbild s blir det gröt och pannkaka istället. Eller så är man för försiktig och är rädd för att överproducera och då blir det för tunnt. Det gäller att hitta balansen tror jag och observera proffsen, lyssna noga och leka sig fram 🙂 En sak som hjälper som kan vara ett bra tips är att välja ut ljud, och även mixa "i mixen". Dvs, sola inte ljudet och försök få till det, utan spela med låten och lyssna på vad som passar in. Vissa ljud låter rätt fula för sig själva, men perfekta i mixen! Sen kan du sola kanalen och finjustera.

Finns säkert många här med fler matnyttiga tips 🙂

Redigerat av LaBrea
Link to comment
Dela på andra sajter

Mixa MIDI! Alltså det är styriggnaler till synthar du pratar om! Man mixar inte MIDI i sig du kan ställa signalnivåer i 127 steg etc.. Det är ljud du mixar! 🙂

Har själv jobbat med MIDI proffesionellt sen 1983! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ja okej, men jag har lyssnat på folk som kan mixa här på forumet och måste säga att det ändå låter hemmastudio proffsigt.. så det måste vara mer än bara mixning skulle jag säga

Nej, det är det inte. Det handlar bara om mixning, och val av ljud. När du har mixat i många år, har du förhoppningsvis utvecklat ett öra för vad som låter proffsigt, och även skaffat kunskaperna som krävs för att ta dig till det soundet. Sen finns det alltid generella knep och så vidare som går att applicera på specifika genrer.

Sen om låten blir bra eller inte, om det finns någon puls i låten, något som gör att man vill fortsätta lyssna - handlar om arret, inte mixen. Att fördröja vartannat hihatslag några millisekunder kan förändra låtens känsla. Vilka ackordsföljdeer ger vilken känsla? Hur bygger man upp energi inför ett break? Dessa knepen lär du dig också med åren, genom att konstant prova nya metoder - experimentera.

Sen förutsätter skapandet av riktigt bra låtar givetvis att du har lite koll på musikteori och dessutom har ett musikaliskt öra, men framför allt att du har en egen karaktäriserande stil.

Kortfattat är det skitsvårt att göra en bra mix, och skitsvårt i kvadrat att ensam göra en bra produktion. 🙂

MVH

Tja, edit: Skål förresten! 😄

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle vara intressant att få en definition av vad "hemmastudioproffsigt ljud" är för något.

Imho så handlar det om preferenser, d.v.s. du har en bild av vad "proffsigt ljud" är för något. Det är inte säkert att andra delar den bilden med dig.

I slutändan handlar allt om smak.

Om vi ska in på filosofi så kan du ju inte få studioproffsigt sound om du inte har en proffsstudio, inte sant? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju liksom bara midi filer, det har ju inget med aukustik eller ljudkort o göra?

Då borde du sätta dig in i vad akustik är och vad skillnaden på ljudkort är.

Dom i sig ger inte ett " Professionellt " ljud men tar dig närmare målet snabbare.

Men i och med att du har en redig budget skulle jag börja med att lägga ca

50 000 på ljudkort , högtalare , preamp , mikrofon och akustik behandling om du har en studio.

Plugins är det sista du bör sukta efter och kan man inte få det att låta bra med enbart Logics pluggar

bör man utbilda sig mer i mixning , harmonilära samt ge sig själv den tid det tar att komma upp till " Professionell " nivå.

Vet många RnB , Dance , Electro produktioner som är mixade med enbart Logics egna pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om något ska låta proffsigt så måste Du ha:

Års av erfarenhet!

En bra låt som också är arrad som en!

Och massor mer, men detta är vad jag tror är viktigast.

Och om att ingen här på forumet har ett proffsigt ljud. Alla utvecklas hela tiden, och många söker sig till detta forumet för att få hjälp. När man sedan är ett proffs kanske man inte stannar kvar på forumet. Bara en tanke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, visst finns det proffs här på forumet. "Rabieshund" är ett proffs och gör inget som låter dåligt. Finns givetvis fler också. Jag själv jobbar också professionellt, men laddar sällan upp något p.g.a rättighetsskäl.

För att få ett professionellt resultat krävs år av erfarenhet. Vissa klarar det snabbare än andra, men för att veta vad du vill åt måste du kunna höra problemet själv. Du måste skaffa dig så mycket erfarenhet att du hör vad som är fel.

Börja alltid med stommen. Trummor/grove, bas/bassline och en hook slinga med ett instrument som känns intressant. Bygg sedan vidare därifrån. Att få slutresultatet att låta professionellt handlar mycket om detaljarbete. Arrangemang, ljudval, mix och automation. Gör du dansmusik ska du givetvis kolla in Vengeance (lösa samplingar som du lägger i exs24 eller kör drag n drop).

Några tips på synthar:

Nexus

Vanguard

Sylenth1

Reaktor 5

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

Är strömlinjeformat sound (d.v.s. en produktion som låter så bekvämt som möjligt i så många öron som möjligt, redan vid första lyssningen) professionellt?

Finns det inget utrymme för exempelvis experimentiell konstmusik inom den ramen?

Om vi ska vara krassa så betyder ett "professionellt sound" att det är gjort av någon som gör ljud som sin profession, d.v.s. någon som har sitt ljudskapande som den större delen av sin inkomst. isåfall bör exempelvis Basshunters ljud höra till det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om trådskaparen har en redig budget så tycker jag du ska lägga pengar på att ta lektioner av någon kunnig. Kan du dina saker kan du göra bra produktioner i Logic, Cubase, Ableton etc med Massive, Sylenth, Nexus, etc. Det är mycket viktigare att kunna tanken bakom saker och veta varför man gör si eller så, istället för att gilla Massive bäst för att det finns bra presets. På det sättet blir det oerhört mer flexibel och det kommer du ha igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore det inte bättre om man försökte svara på frågan istället för att filosofera och fokusera på semantik?

om du tänker några steg längre så är det just det jag försöker göra...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...